Pagina 2 van 9

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 15:37
door Michael 1988
Leuk voor Qbuzz (en NS), jammer voor Connexxion. Qbuzz wordt steeds groter hier in Nederland, al vraag ik me af of dit mede komt door het feit dat NS (en indirect de overheid) aandeelhouder is, terwijl Connexxion nu een volledig commercieel bedrijf is en steeds meer grond verliest (en weinig erbij wint). Als ik me niet vergis, de laatste gewonnen concessie door Connexxion waar ze voorheen nier reden was Provincie Utrecht in 2008. Afgezien dan van de gewonnen concessie(s) door CTS en het AOV.

Ik hoop dat Connexxion trouwens nu geen bezwaar indient, en als dat wel gebeurt, dat ze geen gelijk krijgen. Want ik denk dat veel mensen het gedoe rondom de BRU nu wel zat zijn (zie onder andere maar eens de nominatie van de SP die pas geleden was ingediend).

Ik had trouwens het artikel beter gelezen. Sattelietgestuurde versnellingsbakken :shock: :?: :?: :?: :?: Bestaan die dingen wel en wat maakt ze dan beter ten opzichte van normale versnellingsbakken? Het lijkt mij gek dat dadelijk elke bus gestuurd gaat worden door een satteliet :S.

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 16:07
door Gekko123
Overigens reed Connexxion al een (groot) deel van de lijnen van de huidige concessie Provincie Utrecht voor 2008. Tenminste, dat is wat ik mij kan herinneren.

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 16:09
door Karl
ja, behalve t Bba/Veolia deel, rond Woerden.

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 16:13
door Ronald
Dagren schreef:Ik denk niet dat Connexxion weer bezwaar gaat aantekenen.

Wel jammer, ik heb er niet zo heel veel vertrouwen in dat Qbuzz het vervoer in Utrecht beter kan uitvoeren.
Waar baseer je deze twee uitspraken op?

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 16:20
door Dagren
Ronald schreef:
Dagren schreef:Ik denk niet dat Connexxion weer bezwaar gaat aantekenen.

Wel jammer, ik heb er niet zo heel veel vertrouwen in dat Qbuzz het vervoer in Utrecht beter kan uitvoeren.
Waar baseer je deze twee uitspraken op?
De eerste op het feit dat de boodschap inmiddels wel duidelijk is, BRU wil met Qbuzz verder. Constant juridische strijd voeren is ook kostbaar. Dan denk ik eerder dat Connexxion zich gaat richten op een bezwaar tegen de gunning van Valys, het grootste vervoerscontract van ons land.

De tweede is puur op gevoel, zoals uitspraken in de richting van "Heb er niet zo veel vertrouwen in" wel vaker zijn. Stad én streekvervoer in de Regio Utrecht is natuurlijk wel hele andere koek dan vervoer in Groningen en Drenthe.

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 16:27
door Ronald
Dagren schreef:
De eerste op het feit dat de boodschap inmiddels wel duidelijk is, BRU wil met Qbuzz verder. Constant juridische strijd voeren is ook kostbaar. Dan denk ik eerder dat Connexxion zich gaat richten op een bezwaar tegen de gunning van Valys, het grootste vervoerscontract van ons land.
Ik ga er niet al te veel op inzetten. BRU wil niet per se met Qbuzz verder, maar met de beste inschrijver. Dat dat nu drie keer Qbuzz is, okee. Ben benieuwd in ieder geval...
Ze hebben bij Qbuzz in ieder geval wel voor de derde keer taart bij de koffie :mrgreen:

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 16:29
door Suus
Gekko123 schreef:Overigens reed Connexxion al een (groot) deel van de lijnen van de huidige concessie Provincie Utrecht voor 2008. Tenminste, dat is wat ik mij kan herinneren.
De westkant van Utrecht werd gereden door BBA.
De oostkant werd gereden door Stadsvervoer Nederland.
En Amersfoort werd gereden door Connexxion.

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 16:36
door Dagren
Ronald schreef:
Dagren schreef:
De eerste op het feit dat de boodschap inmiddels wel duidelijk is, BRU wil met Qbuzz verder. Constant juridische strijd voeren is ook kostbaar. Dan denk ik eerder dat Connexxion zich gaat richten op een bezwaar tegen de gunning van Valys, het grootste vervoerscontract van ons land.
Ik ga er niet al te veel op inzetten. BRU wil niet per se met Qbuzz verder, maar met de beste inschrijver. Dat dat nu drie keer Qbuzz is, okee. Ben benieuwd in ieder geval...
Ze hebben bij Qbuzz in ieder geval wel voor de derde keer taart bij de koffie :mrgreen:
Ik moet toegeven, ergens zou ik het wel grappig vinden als er weer bezwaar gemaakt wordt en de rechter weer zegt dat de gunning niet goed is verlopen.

En ik gun mensen hun taart. :Y En meer dan een pak vla zou ik ook niet op zulke uitspraken inzetten.

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 17:40
door nvdw
Michael 1988 schreef:Sattelietgestuurde versnellingsbakken :shock: :?: :?: :?: :?: Bestaan die dingen wel en wat maakt ze dan beter ten opzichte van normale versnellingsbakken? Het lijkt mij gek dat dadelijk elke bus gestuurd gaat worden door een satteliet :S.
Satellietgestuurde transmissies is misschien een wat ongelukkige woordkeus, maar feit is wel dat er al automaten bestaan (in elk geval in de truckbranche) die het schakelgedrag mede laten afhangen van de locatie van het voertuig in samenhang met de wegsituatie die volgt. Google maar eens op 'Predictive Powertrain Control'.

En voor wat betreft de uitspraak dat stad- en streekvervoer in Utrecht wel wat anders is dan in het noorden: tsja, ook in Groningen heb je een stadsdienst met streeklijnen die voor toevoer van buiten zorgen. Ik wil best geloven dat het 'iets anders' is maar het is ook weer geen raketwetenschap...

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 18:07
door Michael 1988
Gekko123 schreef:Overigens reed Connexxion al een (groot) deel van de lijnen van de huidige concessie Provincie Utrecht voor 2008. Tenminste, dat is wat ik mij kan herinneren.
Uhm..... Connexxion reed alleen in Amersfoort. Novio (en indirect SVN) werd in 2007 gekocht door Connexxion, maar SVN bleef zijn naam behouden. BBA reed zoals al eerder werd gezegd in Utrecht West. Dus Connexxion reed maar in een zeer klein deel van de huidige concessie provincie Utrecht (in vergelijking met de huidige concessie). Dat Connexxion al in Utrecht reed voor de huidige concessie weet ik zelf ook dondersgoed, maar dat is BRU-deel. Ik heb het over het gedeelte waar de provincie zeggenschap over heeft en die concessie heet Provincie Utrecht!

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 18:14
door mijack1985
Michael 1988 schreef:
Gekko123 schreef:Overigens reed Connexxion al een (groot) deel van de lijnen van de huidige concessie Provincie Utrecht voor 2008. Tenminste, dat is wat ik mij kan herinneren.
Uhm..... Connexxion reed alleen in Amersfoort. Novio (en indirect SVN) werd in 2007 gekocht door Connexxion, maar SVN bleef zijn naam behouden. BBA reed zoals al eerder werd gezegd in Utrecht West. Dus Connexxion reed maar in een zeer klein deel van de huidige concessie provincie Utrecht (in vergelijking met de huidige concessie). Dat Connexxion al in Utrecht reed voor de huidige concessie weet ik zelf ook dondersgoed, maar dat is BRU-deel. Ik heb het over het gedeelte waar de provincie zeggenschap over heeft en die concessie heet Provincie Utrecht!
Connexxion reed tot 2002 in Utrecht. Daarna kreeg BBA de concessie Utrecht Noord-West en Stadsvervoer Nederland de concessie Oost Utrecht. De rest bleef bij Connexxion. Ik kan mij het allemaal vrij goed herinneren nog, want in die tijd studeerde ik in Utrecht.

Anyway, Qbuzz alweer de winnaar (had eigenlijk ook niet anders verwacht na de vorige twee keer).

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 19:18
door Vinny
Ik kom uit het Centraal Nederland tijdperk..., uit de tijd dat je met één busboekje en een zomerzwerfkaart van Haarlem in Arnhem kon komen..., deze jongen wordt oud... :')

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 19:30
door Ronald
...met maar één keer overstappen...

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 19:31
door mijack1985
Vinny schreef:Ik kom uit het Centraal Nederland tijdperk..., uit de tijd dat je met één busboekje en een zomerzwerfkaart van Haarlem in Arnhem kon komen..., deze jongen wordt oud... :')
CN ken ik ook nog wel. Vroeger toen ik nog klein was met de 114 of 113 uit Leerdam van WN altijd naar Utrecht en vanaf daar de 37 van CN/GVU door naar Maarssen op zaterdagen. Later werd het ZWN, Midnet. :wink:

Gaat lekker met Qbuzz de laatste tijd, toch de aanbestedingen gewonnen uit de grote steden waar de FMN bedrijven op aasden.

Connexxion lijkt de laatste tijd wel het Hermes uit de periode 2001/2002 te worden. Alleen maar gebieden verliezen.

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 19:41
door Daniel
Michael 1988 schreef:Uhm..... Connexxion reed alleen in Amersfoort.
De concessie-indeling was destijds nog behoorlijk anders dan nu. Naast Amersfoort en de toenmalige BRU-concessie had Connexxion nog twee delen in de provincie Utrecht wat concessies van de provincie waren: de grootste was Zuidoost (de lijnen Utrecht - Wijk bij Duurstede, Utrecht - Wageningen (via Doorn, Amerongen, Rhenen), bediening Austerlitz, Maarn en Maarsbergen en de reguliere lijnen tussen Zeist en Amersfoort (spitslijnen waren wel van SVN)
Een kleinere concessie was Zuidwest met de lijnen tussen Utrecht/Nieuwegein/IJsselstein en Schoonhoven.

Wijk bij Duurstede e.o. is pas met ingang van de laatste concessie (eind 2008) opgegaan in het pakket dat onder het BRU valt.
Novio (en indirect SVN) werd in 2007 gekocht door Connexxion, maar SVN bleef zijn naam behouden.
Niet lang anders, men is al heel snel met het vergroenen van de voormalige SVN-bussen begonnen.

Maargoed, terug on topic: gefeliciteerd Qbuzz! Hoop de vervoerderswisseling nu toch een keer wel mee te maken :P , want een frisse wind is toch wel hard nodig in dit gebied. Krijg steeds meer de indruk dat Connexxion de kantjes er maar een beetje vanaf loopt hier. Onderhoud en schoonmaak holt achteruit om maar wat te noemen, net als de punctualiteit.

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 20:48
door ICE105
Amen. Sinds de verkoop van GVU aan Connexxion is het stadsvervoer Utrecht er hard op achteruit gegaan. Het zou niet goed zijn als dit Connexxion beleid beloond zou worden met een nieuwe concessie.

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 20:51
door Daniel
Niet alleen het stadsvervoer trouwens, ook in het streekvervoer merk ik een achteruitgang in de bijna vier jaar die ik er nu vrijwel dagelijks gebruik van maak.

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 21:38
door Jurre
Qbuzz neemt het wagenpark van Connexxion niet over neem ik aan? Wel grappig dat Hilversum sinds lange tijd weer een tweede busvervoerbedrijf gaat kennen :). Lijn 58/59, mits hier niet in geschopt gaat worden.

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 21:42
door Daniel
De gele Connexxion-bussen gaan verplicht mee over naar Qbuzz, maar moeten in de loop van de concessie wel vervangen gaan worden omdat door al het uitstellen de leaseperiode en de maximale gemiddelde leeftijd niet meer toerijkend zijn.
Alle GVU-bussen worden wel vervangen door de nieuwe Euro-6 bussen.

Trouwens, Hilversum heeft nog geen vier jaar zonder tweede busvervoerder gezeten. Ze hadden er destijds zelfs nog drie :wink:

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 22:30
door Jurre
Help me even?

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 22:36
door Ronald
Connexxion, SVN en BBA.

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 22:43
door Michael 1988
Daniel schreef:De gele Connexxion-bussen gaan verplicht mee over naar Qbuzz, maar moeten in de loop van de concessie wel vervangen gaan worden omdat door al het uitstellen de leaseperiode en de maximale gemiddelde leeftijd niet meer toerijkend zijn.
Alle GVU-bussen worden wel vervangen door de nieuwe Euro-6 bussen.

Trouwens, Hilversum heeft nog geen vier jaar zonder tweede busvervoerder gezeten. Ze hadden er destijds zelfs nog drie :wink:
Gokje, Connexxion, BBA en SVN?

Over die overige concessies in Utrecht, dan heb ik me dus schijnbaar vergist. Dan is het dus alleen NZWF die ze nu alweer kwijt zijn aan Arriva. Misschien moet Connexxion trouwens eens hard gaan nadenken over hun beleid. Qbuzz komt alweer als beste uit de bus en bij een tweede herkansing had Connexxion misschien goed achter de oren moeten krabben. Voor zover ik weet verliezen ze nu meer concessies dan dat ze er bij winnen. Maar ja ik zei ook al dat Qbuzz waarschijnlijk heeft gewonnen omdat NS garant staat en dus ook indirect de staat voor Qbuzz en Connexxion is nu volledig commercieel. Veel vervoerders in Nederland winnen er de laatste tijd alleen maar concessies bij. Veolia en Connexxion de afgelopen 2 á 3 jaar juist weer niet en verliezen alleen maar grondgebied. Lijkt Arriva wel na het debacle van 3 jaar geleden in Noord-Nederland.

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 22:47
door Ronald
De laatste "winst" voor Connexxion is volgens mij het vrij zielige Gooi-concessietje...

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 22:56
door mijack1985
Ronald schreef:De laatste "winst" voor Connexxion is volgens mij het vrij zielige Gooi-concessietje...
Waar ze de enige inschrijver was :? .

Zouden de trams gewoon mee gaan gedurende de hele concessie. Tegen het einde van de concessie zijn ze ongeveer 40 jaar.
Dat is toch een gele mooie leeftijd dan.

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 23:12
door Geert
Michael 1988 schreef:Maar ja ik zei ook al dat Qbuzz waarschijnlijk heeft gewonnen omdat NS garant staat en dus ook indirect de staat voor Qbuzz en Connexxion is nu volledig commercieel.
En denk je dat Qbuzz geen winst wil maken? Beetje gemakkelijk om maar steeds te wijzen op het minderheidsbelang van NS, alsof Connexxion niet lange tijd in overheidshanden geweest is. Bij een aanbesteding komt veel meer kijken dan de prijs alleen, er wordt ook gekeken naar het aanbod zelf en de haalbaarheid daarvan. Het lijkt me sterk dat het aandeel van NS hier de doorslag gaf.