Pagina 3 van 9

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 23:36
door Suus
mijack1985 schreef:
Ronald schreef:De laatste "winst" voor Connexxion is volgens mij het vrij zielige Gooi-concessietje...
Waar ze de enige inschrijver was :? .

Zouden de trams gewoon mee gaan gedurende de hele concessie. Tegen het einde van de concessie zijn ze ongeveer 40 jaar.
Dat is toch een gele mooie leeftijd dan.
De trams gaan mee maar zullen waarschijnlijk tijdens de concessieperiode vervangen worden door nieuw materieel.

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: di 09 okt 2012, 00:31
door Meltrain
Ronald schreef:De laatste "winst" voor Connexxion is volgens mij het vrij zielige Gooi-concessietje...
En de laatste winst waar Connexxion niet de enige inschrijver was, was Voorne-Putten & Rozenburg.
mijack1985 schreef:
Dat is toch een gele mooie leeftijd dan.
Leuke typo, gezien de kleurstelling van het BRU :)

Maar gefeliciteerd Qbuzz. *bus* Het is jullie van harte gegund na de twee voorgaande fiasco's in deze concessie en het feit dat Qbuzz dit jaar al twee aanbestedingen heeft verloren.

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: di 09 okt 2012, 00:43
door Suus
Feitelijk is de laatste winst voor Connexxion Arnhem-Nijmegen met 100%-dochterbedrijf Hermes :wink:

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: di 09 okt 2012, 15:39
door 010jongen
Dit jaar komen ze opvallend laat met de officiële vervoersplan naar buiten. Ben benieuwd of er het een en ander veranderd is. Heb een aantal inspraakdocumenten doorgelezen. Veel verzet tegen het samenvoegen van de lijnen 3/4 en het verdwijnen van lijn 6 zuid. Vind de optimalisatie in Noordoost juist beter. Lijn 1 zal wel flink drukker worden daar

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: di 09 okt 2012, 18:49
door Jurre
Ronald schreef:Connexxion, SVN en BBA.
Ah ja, SVN. BBA besteedde overigens de diensten uit. Dan zou Wijdemeren Tours nu de tweede busvervoerder in Hilversum zijn (lijn 206).
Ronald schreef:De laatste "winst" voor Connexxion is volgens mij het vrij zielige Gooi-concessietje...
Let op je woorden vriend :wink:.

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: di 09 okt 2012, 19:44
door Xanland
De rechter ziet ze al aankomen... :mrgreen:

Echt, ik zou plat gaan als Connexxion wéér bezwaar aan gaat dienen. Aan de ene kant snap ik het wel dat ze uiteraard deze concessie(s) niet willen verliezen, maar aan de andere kant moeten ze toch ook een keer hun verlies toegeven!

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: di 09 okt 2012, 20:09
door Michael 1988
Ik heb geen zin in om zoveel te gaan quoten, maar ik refereerde deels naar wat er bij Syntus is gebeurd met de concessie de Veluwe (al is Qbuzz natuurlijk niet te vergelijken met Syntus, maar toch werd daar te laag ingeschreven en moest er worden bijgesprongen).

Ik zei overigens al eerder "de laatste gewonnen concessie waar Connexxion nog niet reed". Connexxion verliest meer gebied dan dat het gebied erbij wint. Tuurlijk weet ik van het Gooi, Voorne-Putten-Rozenburg, NHN, Amstel-meerlanden en al die andere gebieden af waar Connexxion als winnaar uit de bus kwam, maar Connexxion heeft sinds zijn oprichting volgens mij alleen maar Zuidoost Drenthe, Zuidwest Drenthe, Kleinschalig OV Zuidwest Drenthe, Noord- en Zuidwest Friesland, Midden-Zeeland (of in ieder geval Tholen), HOV Groningen - Heerenveen - Lelystad, Stadsdienst Leeuwarden en IJsselmond. Daarvan heeft Connexxion nu nog Midden-Zeeland, Noord- en Zuidwest Friesland (incl. stadsdienst Leeuwarden), Kleinschalig OV Zuidwest Drenthe en IJsselmond naast de gebieden waar ze al reden erbij gewonnen. Ze hadden er dus sinds 1999 acht concessies/gebieden erbij gewonnen, maar zijn in de afgelopen jaren 10 kwijt geraakt en raken er nog 4 meer kwijt per december 2012 (afgezien van de BRU). Daar refereerde ik naar. Connexxion verliest meer terrein dan dat het er bij wint sinds de oprichting. Dan kijk ik overigens niet naar de dochtermaatschappij Hermes (Novio en GVU dreigen toch op te houden met bestaan dus vallen nu even buiten boord) en de zustermaatschappij Veolia Transport.

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: di 09 okt 2012, 23:04
door Jurre
Qua omvang zijn de concessies van Connexxion nog aardig groot. Daarnaast handelen ze ook in boten, treindiensten en zorgverzekeringen :').

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: di 09 okt 2012, 23:16
door mijack1985
als je het vergelijkt met een jaar of 3 geleden, dan hebben ze toch flinke klappen opgelopen.
Ik kan me nog een item herinneren waar je vanaf Groningen naar Brugge kon reizen met alleen maar Connexxion.

Bij Connexxion Taxi Services wordt hier en daar nog een leerlingenvervoer- en regiotaxi contract gewonnen, maar het valys hebben ze verloren.

Qbuzz daarentegen timmert aardig aan de weg . Voor zover ik weet hebben ze zich sinds de oprichting op 8 concessies ingeschreven. 2 Kregen ze in de schoot geworpen(Friesland, Rotterdam), 3 verloren (Haaglanden, NZW Friesland en Rotterdam) ze en 3 wonnen ze in de competitie (Groningen, Den Haag en Utrecht).

En sommige slaan ze bewust over. Zo sloegen ze de SRAN over vanwege het risico van twee vervoerders op een spoorlijn.

Ik las trouwens op de site van Qbuzz dat de omzet van deze concessie ongeveer 1 miljard euro bedraagt. Dat is toch een lekkere appel voor de dorst.

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: wo 10 okt 2012, 09:58
door koekje
mijack1985 schreef:Ik las trouwens op de site van Qbuzz dat de omzet van deze concessie ongeveer 1 miljard euro bedraagt. Dat is toch een lekkere appel voor de dorst.
Omzet staat niet gelijk aan winst hè? :wink:

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: wo 10 okt 2012, 12:11
door mijack1985
koekje schreef:
mijack1985 schreef:Ik las trouwens op de site van Qbuzz dat de omzet van deze concessie ongeveer 1 miljard euro bedraagt. Dat is toch een lekkere appel voor de dorst.
Omzet staat niet gelijk aan winst hè? :wink:
Dat klopt, maar ik kan me geen andere concessie herinneren die qua omzet zo groot is, op die van SRAN na dan. Vond het toch heel wat.

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: do 11 okt 2012, 00:05
door Michael 1988
Jurre schreef:Qua omvang zijn de concessies van Connexxion nog aardig groot. Daarnaast handelen ze ook in boten, treindiensten en zorgverzekeringen :').
Het is allemaal wel groot, maar ze verloren veel terrein. Bij IJsselmond is nog niets duidelijk (niet dat ze daar zomaar weggan, maar dan nog), bij verschillende aanbestedingen die Connexxion heeft gewonnen waren ze de enige inschrijver. Per december 2013 zit Connexxion zelf nog maar in 1/4 of minder van Nederland qua openbaar vervoer (IJsselmond even buiten beschouwing gelaten). Niet dat het erg is, maar ze zijn gewoon flink gekrompen. Van ongeveer 60% of meer naar 30% per december 2013. Dat is een halvering aan grondgebied en lijkt mij een behoorlijke klap in het gezicht van Connexxion OV. CTS en andere dochterbedrijven even buiten beschouwing, ik heb het hier nu over het OV-deel van Connexxion zelf en niet van Hermes of Novio. Veolia Transport wordt ook buiten beschouwing gelaten, aangezien dat nog steeds een apart bedrijf is wat vreemd genoeg zich nergens meer inschrijft in Nederland (althans onder die naam).

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: do 11 okt 2012, 00:14
door Suus
Veolia heeft voor het laatst ingeschreven bij de Veluwe, ik denk dat ze echter terug gaan komen als Brabant en Zeeland in de aanbesteding gaan.

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: do 11 okt 2012, 06:38
door BR628
Veolia heeft ook bij Haaglanden stad ingeschreven, maar verloren.

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: do 11 okt 2012, 09:29
door Meltrain
En Veolia had ook ingeschreven op de Vechtdallijnen (i.t.t. Connexxion). Zoals bekend heeft Veolia ook daar niet gewonnen. :wink:

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: do 11 okt 2012, 10:53
door Michael 1988
Nou dan heb ik me daar in vergist. Ik dacht zelf dat dat Connexxion was die inschreef op Haaglanden en Vechtdallijnen, maar Veolia wint de laatste tijd ook gewoon geen terrein meer erbij, net zoals Connexxion.

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: do 11 okt 2012, 11:02
door mijack1985
neemt niet weg dat Connexxion & Veolia samen toch nog een aanzienlijk marktaandeel hebben (heel Limburg, Zeeland, N- Holland om maar wat te noemen).

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: do 11 okt 2012, 15:06
door Z2N
mijack1985 schreef:neemt niet weg dat Connexxion & Veolia samen toch nog een aanzienlijk marktaandeel hebben (heel Limburg, Zeeland, N- Holland om maar wat te noemen).
Behalve de lijnen waar echt veel volk in zit, die in het Waterland. :wink:

Connexxion gaat weer in beroep tegen gunning BRU aan Qbuzz

Geplaatst: vr 09 nov 2012, 12:50
door koekje

Re: Connexxion gaat weer in beroep tegen gunning BRU aan Qbu

Geplaatst: vr 09 nov 2012, 13:02
door flipje
Mjah... wat moet je hier nou nog over kwijt... Jammer dit :lol:

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: vr 09 nov 2012, 13:17
door Karl
Uit dat bericht:
Connexxion is al meer dan 100 jaar actief in de regio. Met de komst van Qbuzz zullen bijvoorbeeld de bekende GVU-stadsbussen uit het Utrechtse straatbeeld verdwijnen.
Dat is met CXX toch ook zo, gewoon een eis?

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: vr 09 nov 2012, 14:27
door 010jongen
:D wat een grap zeg, was te verwachten. ben benieuwd... weer een jaar uitstel? ze kunnen beter maar gewoon stoppen met dat aanbesteden.
Zo kunnen ze wel jaren door blijven gaan, hoop dat de rechter snel uitspraak doet.

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: vr 09 nov 2012, 14:57
door Dagren
Ik had het mis, er wordt gewoon weer bezwaar aangetekend. Wat een grap. _O-

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: vr 09 nov 2012, 15:05
door Xanland
Xanland schreef:De rechter ziet ze al aankomen... :mrgreen:

Echt, ik zou plat gaan als Connexxion wéér bezwaar aan gaat dienen. Aan de ene kant snap ik het wel dat ze uiteraard deze concessie(s) niet willen verliezen, maar aan de andere kant moeten ze toch ook een keer hun verlies toegeven!
Zoals ik dus paar weken geleden zei! Ge-wel-dig en de rechter zal ook wel weer diep zuchten, maar hopelijk Qbuzz/BRU een keertje en eindelijk gelijk geven. :)

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: vr 09 nov 2012, 17:15
door tsov
En het hele circus begint weer van voren af aan...