Pagina 1 van 1

Spoorlassen HTM

Geplaatst: zo 26 aug 2012, 01:36
door iljitsch
Ik ben een paar maanden geleden weer in Den Haag komen wonen, en voor het eerst in 34 jaar weer in een straat waar een tram rijdt! Helaas is dat niet een onverdeeld genoegen. Twee weken geleden viel er een brief in de bus dat de HTM de sporen ging vernieuwen, en dat hiervoor over een periode van vier weken werkzaamheden tussen 23 en 7 uur nodig waren. Het begon allemaal met het weghalen van de bestrating met pneumatische hamers (vanaf 7.30 u...), maar nu zijn er dus ook de nachtwerkzaamheden:

Afbeelding

Het is me nogal onduidelijk wat ze hier nu uitspoken, want zo te zien zijn er geen nieuwe sporen neergelegd, er wordt alleen aan gelast, als ik het zo zie met thermiet.

Afbeelding

Wat ik ook niet snap is waarom dit 's nachts gebeurt. In die brief stond iets over het verkeer niet hinderen of zoiets, maar het niet-tramverkeer kan er al weken niet meer langs, en de trams zelf rijden gewoon! Sterker nog, eind van de avond is spitsuur hier, als andere lijnen over de route van 12 naar de remise rijden.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SVFPlpVZjyU[/youtube]

Re: Spoorlassen HTM

Geplaatst: zo 26 aug 2012, 01:58
door iljitsch
Ok, ze zijn spoorstaven aan het verwijderen. Dus blijkbaar was die eerdere actie het losmaken van het spoor van de fundering.

En dan te bedenken dat ik terug naar NL verhuisd ben omdat ik in Spanje in de hitte zo slecht sliep middenin de zomer...

Re: Spoorlassen HTM

Geplaatst: zo 26 aug 2012, 12:59
door iljitsch
Hier het losmaken van de spoorstaven:

Afbeelding

(grote versie)

Afbeelding

Afbeelding

Vanmorgen lagen er dus gloednieuwe rails (alle roest zit er nog op!), maar nog wel met ruimte tussen de verschillende segmenten, ik ben benieuwd wat ze gaan doen om die in te vullen.

Afbeelding

Re: Spoorlassen HTM

Geplaatst: zo 26 aug 2012, 13:10
door hauptbahnhof
iljitsch schreef:Wat ik ook niet snap is waarom dit 's nachts gebeurt. In die brief stond iets over het verkeer niet hinderen of zoiets, maar het niet-tramverkeer kan er al weken niet meer langs, en de trams zelf rijden gewoon! Sterker nog, eind van de avond is spitsuur hier, als andere lijnen over de route van 12 naar de remise rijden.
Lijkt me nogal lastig voor die trams om er te rijden als de sporen weggehaald worden he :D

Re: Spoorlassen HTM

Geplaatst: zo 26 aug 2012, 13:38
door VIRM
Overdag moeten er ongetwijfeld gewoon reguliere trams overheen, dus dan is het waarschijnlijk niet echt handig om te doen (daarom zie je dus ook dat Prorail 's avonds en in het weekend werkzaamheden uitvoeren).

Gewoon aan de niet-straatkant van je huis slapen, of oordopjes bij de drogist kopen. :)

Re: Spoorlassen HTM

Geplaatst: zo 26 aug 2012, 13:59
door iljitsch
hauptbanhof: ik had ten tijde van mijn originele verhaal nog niet door dat ze het spoor later die nacht gingen verwijderen.

VIRM: zolang het koel is kan ik de ramen (dubbel glas) dichthouden en dan moet het vrij erg zijn met de herrie dat ik er niet doorheen slaap als ik eenmaal in slaap gevallen ben. Maar die pneumatische hamers om half acht afgelopen week daar helpt vrij weinig tegen. :-(

Overigens vreemd dat ze niet dat stuk lijn 12 tussen de Loosduinseweg en de Laan van Meerdervoort niet gewoon omrouteren via de route van lijn 11. Dat is maar hooguit 400 meter extra lopen of de bus nemen vanaf het Copernicusplein, en dan hadden ze gewoon alles overdag kunnen doen, en een stuk sneller doordat er niet steeds voor passerende trams gestopt hoeft te worden.

Re: Spoorlassen HTM

Geplaatst: zo 26 aug 2012, 16:52
door Geert
Mooie foto met al die vonken :)
Erg snel is HTM volgens mij niet met dit soort werkzaamheden. Hier in de buurt zijn bij het pleintje ook alle tramrails vernieuwd en daar hadden ze ook een paar weken voor nodig...

Re: Spoorlassen HTM

Geplaatst: zo 26 aug 2012, 17:34
door iljitsch
Geert schreef:Mooie foto met al die vonken :)
Erg snel is HTM volgens mij niet met dit soort werkzaamheden. Hier in de buurt zijn bij het pleintje ook alle tramrails vernieuwd en daar hadden ze ook een paar weken voor nodig...
Dank je. Link naar de grote versie was mislukt, herkansing.

Ach vergeleken bij het verherbouwen van een station... Wel opvallend overigens dat die mensen daadwerkelijk "HTM" op hun reflecterende regenjassen (de plensregen zie je niet op de foto) hebben staan, dat het blijkbaar (?) niet door een aannemer uitgevoerd wordt.

Re: Spoorlassen HTM

Geplaatst: zo 26 aug 2012, 18:09
door Geert
Ik denk dat er zo regelmatig spoor vervangen wordt dat ze daar gewoon een eigen afdeling voor hebben. Hier in de buurt werd het volgens mij ook door HTM zelf gedaan.

Re: Spoorlassen HTM

Geplaatst: zo 26 aug 2012, 18:59
door Suus
Zowel de HTM, de RET als het GVB hebben alle drie een eigen bedrijf die de verantwoordelijkheid hebben voor het onderhoud van de trambaan (en metrobaan indien van toepassing). Bij de HTM heet dat HTM Infra.

Re: Spoorlassen HTM

Geplaatst: zo 26 aug 2012, 19:54
door Thom91
De spoorstaven moeten nog gelast worden, dat kan je zien op de laatste foto. Er moet een kuntsstof plaat tussen de staven om de elektrische stroom te onderbreken om zo sectie's te creeëren.

Re: Spoorlassen HTM

Geplaatst: zo 26 aug 2012, 20:33
door Anne
iljitsch schreef:Overigens vreemd dat ze niet dat stuk lijn 12 tussen de Loosduinseweg en de Laan van Meerdervoort niet gewoon omrouteren via de route van lijn 11. Dat is maar hooguit 400 meter extra lopen of de bus nemen vanaf het Copernicusplein, en dan hadden ze gewoon alles overdag kunnen doen, en een stuk sneller doordat er niet steeds voor passerende trams gestopt hoeft te worden.
Deze omleiding kan niet want er liggen bij de lijnen 3 en 11 geen verbindingsbogen (meer).
Kortste omleiding is via de Kon.Emmakade/Waldeck Pyrmaontkade (RR3).
Thom91 schreef:De spoorstaven moeten nog gelast worden, dat kan je zien op de laatste foto. Er moet een kuntsstof plaat tussen de staven om de elektrische stroom te onderbreken om zo sectie's te creeëren.
Als het een geïsoleerd stuk moest worden is de gemaakte elektrische doorverbinding niet logisch.
HTM legt eerst de secties en gaat later de thermeitlassen maken.

Re: Spoorlassen HTM

Geplaatst: zo 26 aug 2012, 21:03
door Thom91
Dit zijn noodlasplaten ;)

Re: Spoorlassen HTM

Geplaatst: ma 27 aug 2012, 14:45
door R-Flow
Maand lang werk om een stukje spoor te verwisselen? :?

Ik kan me hier in Amsterdam herinneren dat ze op een gegeven moment overal verwisselbare platen tussen en om de rails neerlegden i.p.v. asfalteren. Zo hoeft de boel niet meer opengebroken te worden en kunnen sporen sneller en met minder overlast vervangen worden. Tot mijn grote verbazing zie je in recente jaren overal die platen verdwijnen en wordt er weer gewoon asfalt gestort. Weet iemand waarom?

Re: Spoorlassen HTM

Geplaatst: ma 27 aug 2012, 15:59
door Suus
De platen verzakten ten opzichte van elkaar en het asfalt; gingen kapot enzovoort. Er worden vervolgens allerlei noodreparaties gedaan met stukjes asfalt en straatstenen en voor je het weet mogen de bussen er nog maar op beperkte snelheid langs vanwege de slechte staat van de baan. Dat was in ieder geval de situatie op de Bos en Lommerweg tegenover Podium Mozaïek voordat de weg werd opgeknapt: buschauffeurs reden er liever naast dan op de trambaan.

Re: Spoorlassen HTM

Geplaatst: ma 27 aug 2012, 17:02
door iljitsch
Er rijden hier geen bussen, en mijn straatje is relatief rustig, maar om de hoek op de Beeklaan heb je redelijk veel verkeer en geen vrije trambaan. Ik kan me zo voorstellen dat verwijderbare platen daar niet goed zullen werken. Niet dat ik ze elders wel gezien heb.

Re: Spoorlassen HTM

Geplaatst: ma 27 aug 2012, 18:34
door robert55
Bij die Amsterdamse constructie moest geloof ik nog steeds gebroken worden als de poeren [de feitelijke ondersteuning waarop het spoor rust] niet goed meer lag door verzakking [wat door de modder waarop de stad drijft veel voorkomt].
Niet alleen de naden tussen de platen waren hinderlijk, ook die tussen plaat en spoor waren dat: de strook waarop je kon slippen [zeker als fietser] verdubbelde zo'n beetje.

Re: Spoorlassen HTM

Geplaatst: ma 27 aug 2012, 19:05
door R-Flow
Jammer van die neveneffecten, het leek zo'n goed idee.

Re: Spoorlassen HTM

Geplaatst: di 28 aug 2012, 00:23
door Anne
Bij de verlenging van lijn 3 naar Loosduinen (jaren 80) is een proef genomen met een Oost-Europese spoorconstructie.
Betonplaten met gleuven waarin een speciaal model groefrails ligt. Deze zijn dan eenvoudiger te vervangen.
Toegepast in de Pisuissestraat (gedeelte nabij Beethovenlaan).
Bewoners hadden echter veel klachten over geluidsoverlast veroorzaakt door over dit spoor rijdende trams.

Re: Spoorlassen HTM

Geplaatst: di 28 aug 2012, 00:32
door Suus
De slijtage van dat type rails ligt ook hoger zo zijn de ervaringen in Oost-Duitsland, vandaar dat naast de enorme sommen geld die in het verbouwen van het trammateriaal is gestoken er ook enorm veel geld geïnvesteerd is in het opknappen van de trambanen na de val van de muur.

Nu vind je het bijna alleen nog maar in Leipzig, omdat het stadsbestuur daar het vervoersbedrijf treitert met betrekking tot het herinrichten van wegen, maar dat is een ander verhaal.

Re: Spoorlassen HTM

Geplaatst: di 28 aug 2012, 00:35
door Anne
Thom91 schreef:Dit zijn noodlasplaten ;)
Ik bedoel de aangebrachte doorverbindingen (kabeltjes) langs de tijdelijk aangebrachte lasplaten.
Die zorgen voor een goede elektrische doorverbinding langs de lasplaten.
Dit is niet nodig als de door jou genoemde isolatie er komt.
(kabeltjes kunnen weer weg als termietlas wordt gemaakt)

Re: Spoorlassen HTM

Geplaatst: di 28 aug 2012, 00:46
door iljitsch
Van geluidsoverlast gesproken: bijna iedere tram knerst nu met enorm kabaal de hoek om. Voorheen hoorde je de meeste helemaal niet, een enkele piepte een beetje. Hopelijk verbetert dit snel, want dit is afzien.

Kunnen ze niet gewoon trams met individueel draaiende wielen maken?

Re: Spoorlassen HTM

Geplaatst: di 28 aug 2012, 00:53
door Suus
Nieuw spoor of geslepen spoor klinkt in het begin anders dan spoor dat al wat langer ligt. Stond altijd in de brieven van ProRail die ik in mijn vorige huis nog wel eens kreeg.

Re: Spoorlassen HTM

Geplaatst: di 28 aug 2012, 01:03
door Anne
De nu openliggende constructie mist de demping van geluid.
Als geheel weer is aangevuld en bestraat zal geluid flink afnemen.

Re: Spoorlassen HTM

Geplaatst: di 28 aug 2012, 16:00
door R-Flow
iljitsch schreef:Kunnen ze niet gewoon trams met individueel draaiende wielen maken?
Waarom niet gewoon zweeftrams?