Pagina 1 van 1

Ook GVB heeft oren naar samenwerking NS

Geplaatst: vr 28 sep 2012, 13:33
door Cookie
Ook GVB heeft oren naar samenwerking NS
Geplaatst op: vrijdag 28 september 2012 13:25
Laatst bijgewerkt: vrijdag 28 september 2012 13:33


AMSTERDAM - Het Amsterdamse vervoerbedrijf GVB heeft eveneens interesse in samenwerking met de Nederlandse Spoorwegen (NS).

Dat zegt directeur Bart Schmeink vrijdag in een interview met NRC Handelsblad.
Lees verder

Re: Ook GVB heeft oren naar samenwerking NS

Geplaatst: vr 28 sep 2012, 14:03
door R-Flow
Samenwerking lijkt me logisch, maar HTM wordt voor 49% overgenomen door de NS. Dat is toch wel een ander verhaal. Maar goed, onder de vlag van R-net gaat die samenwerking toch sowieso gebeuren?

Re: Ook GVB heeft oren naar samenwerking NS

Geplaatst: vr 28 sep 2012, 16:27
door Vinny
Reizen. Met de zekerheid van NS :')

Re: Ook GVB heeft oren naar samenwerking NS

Geplaatst: vr 28 sep 2012, 16:47
door R-Flow
Vinny schreef:Reizen. Met de zekerheid van NS :')
Heb heel hard gelachen om deze reactie. Ze hebben in elk geval wel humor als ze dat straks op de zijkanten van de Sprinters zetten. :D

Re: Ook GVB heeft oren naar samenwerking NS

Geplaatst: vr 28 sep 2012, 16:49
door VIRM
Er valt denk ik wel wat te winnen wat betreft aansluitingen e.d. De aansluitgingen op Sloterdijk van trein op metro 50 gaan niet altijd even lekker.

Daarnaast vraag ik mij af of het ook mogelijk is om een voordelige dagkaart voor toeristen aan te bieden, met zowel stadsvervoer als populaire treintrajecten (ik noem maar Amsterdam-Koog Zaandijk voor de Zaanse Schans).

Re: Ook GVB heeft oren naar samenwerking NS

Geplaatst: vr 28 sep 2012, 16:56
door BR628
Net als in Den Haag vraag ik me ook voor Amsterdam af welke aansluitingen je wil verbeteren. Globaal rijdt het GVB op veel lijnen een hoogfrequente dienstregeling. Sluit de ene tram/metro/bus niet aan op die ene trein, dan neem je er toch eentje eerder?

En, aansluitingen verbeteren is een leuke hoor. Maar het mag uiteraard niet ten koste gaan van de efficientie van het eigen dienstenpakket. Met name in de avonduren/laag frequentie bedieningsperioden wil je je materieel zoveel als mogelijk rijdend hebben dus dat zal altijd de eerste prioriteit blijven. Als je aansluitingen kan meepakken is dat mooi meegenomen.

Re: Ook GVB heeft oren naar samenwerking NS

Geplaatst: vr 28 sep 2012, 16:58
door R-Flow
VIRM schreef:Er valt denk ik wel wat te winnen wat betreft aansluitingen e.d. De aansluitgingen op Sloterdijk van trein op metro 50 gaan niet altijd even lekker.
Weet niet hoe ik deze moet opvatten… Er stoppen zoveel treinen op Sloterdijk en de metro rijdt op redelijke frequentie.
BR628 schreef:Net als in Den Haag vraag ik me ook voor Amsterdam af welke aansluitingen je wil verbeteren. Globaal rijdt het GVB op veel lijnen een hoogfrequente dienstregeling. Sluit de ene tram/metro/bus niet aan op die ene trein, dan neem je er toch eentje eerder?
Je zou je dan vooral moeten gaan richten op de treindiensten die het minst frequent rijden. Denk aan de Fyra, internationale treinen, etc. Maar tram 26 afstemmen op de Intercity naar Utrecht heeft weinig zin inderdaad. :P

Re: Ook GVB heeft oren naar samenwerking NS

Geplaatst: vr 28 sep 2012, 17:02
door Suus
Op Sloterdijk rijden zoveel treinen dat je nooit op alle treinen een goede aansluiting kan bieden.

Een aansluiting die wel duidelijker is, is bijvoorbeeld op Bijlmer ArenA met de trein uit Utrecht op de bus naar Diemen, de treinen komen aan om :00, :15, :30 en :45 en de bus vertrekt een minuut later en zijn dus onmogelijk te halen. Dat is al een duidelijkere aanfluiting (in de avonduren gaat het wel goed, dan is de aansluiting 7 minuten)

Re: Ook GVB heeft oren naar samenwerking NS

Geplaatst: vr 28 sep 2012, 18:24
door VIRM
Op Sloterdijk stoppen inderdaad veel treinen. Maar er zijn sommige stations die vanaf Sloterdijk (norodwaarts) slechts eens in het half uur worden aangedaan.

@Bee: de gemeente Amsterdam wilde overigens ook dat er meer treinen ops tations in Amsterdam zouden stoppen. Wellicht als de s800 en s3000 op Bijlmer stoppen, dat diverse aansluitingen verbeteren?

Re: Ook GVB heeft oren naar samenwerking NS

Geplaatst: vr 28 sep 2012, 18:27
door Klaasje
Die gaat NS echt niet laten stoppen op Asb. Die treinen puilen in de spits nu al uit.

Re: Ook GVB heeft oren naar samenwerking NS

Geplaatst: za 29 sep 2012, 17:23
door Geert
Bee schreef:treinen komen aan om :00, :15, :30 en :45 en de bus vertrekt een minuut later en zijn dus onmogelijk te halen. Dat is al een duidelijkere aanfluiting (in de avonduren gaat het wel goed, dan is de aansluiting 7 minuten)
Moet het GVB samenwerken met NS om in te zien dat deze aansluiting slecht is? :') Bijlmer Arena is wat dat betreft juist een makkelijk station, zowel van als naar Utrecht/Schiphol zijn de aankomst- en vertrektijden vrijwel gelijk.

Ik denk inderdaad dat samenwerken vooral ook handig kan zijn op het gebied van vervoersbewijzen, bijvoorbeeld gecombineerde tickets (trein+tram) bij evenementen e.d. Wellicht dat er zelfs bij de metro in Amsterdam een single check-in gerealiseerd kan worden, dat scheelt die maffe overstappaaltjes op Amsterdam Amstel.

Re: Ook GVB heeft oren naar samenwerking NS

Geplaatst: za 29 sep 2012, 20:40
door R-Flow
VIRM schreef:Wellicht als de s800 en s3000 op Bijlmer stoppen, dat diverse aansluitingen verbeteren?
Waarom voldoet de metro niet in dit geval? Ik chargeer even, maar de achterkant van zo'n intercity staat vlak voor Amstel als de neus Bijlmer ArenA bereikt.

Re: Ook GVB heeft oren naar samenwerking NS

Geplaatst: za 29 sep 2012, 20:41
door Fles
Lachen. Straks wil elk kansloos vervoerclubje gered worden door NS :')

Da kannatuluk niet! :D

Re: Ook GVB heeft oren naar samenwerking NS

Geplaatst: za 29 sep 2012, 20:46
door R-Flow
Fles schreef:Lachen. Straks wil elk kansloos vervoerclubje gered worden door NS :')

Da kannatuluk niet! :D
Maar dan wil ik ook op alle haltes de omroepberichten hebben!

Dames en heren, tram 5 naar Dam, Koningsplein, Leidseplein, Museumplein, Zuid, etc. vertrekt over enkele minuten. Deze tram zal een omleiding maken via Overtoom. Herhaling…

En in de tram zelf bij iedere halte:

"Dames en heren, goede avond. De volgende halte is Spui…"

Re: Ook GVB heeft oren naar samenwerking NS

Geplaatst: za 29 sep 2012, 22:25
door VIRM
Geert schreef: Ik denk inderdaad dat samenwerken vooral ook handig kan zijn op het gebied van vervoersbewijzen, bijvoorbeeld gecombineerde tickets (trein+tram) bij evenementen e.d. Wellicht dat er zelfs bij de metro in Amsterdam een single check-in gerealiseerd kan worden, dat scheelt die maffe overstappaaltjes op Amsterdam Amstel.
Zo’n naadloze cross-platform overstap zou echt geweldig zijn! Die CiCo’s op Amstel en Duivendrecht zijn ontzettend onpraktisch. En als de poortjes beneden definitief zijn en mensen checken al uit o het perron en willen vervolgens het station uit…
R-Flow schreef:Waarom voldoet de metro niet in dit geval? Ik chargeer even, maar de achterkant van zo'n intercity staat vlak voor Amstel als de neus Bijlmer ArenA bereikt.
Nouja, geografisch gezien ligt het mooi aan de zuidkant van Amsterdam, dus waarom zou het geen ideale ‘Intercity-toegangspoort’ zijn voor de stad?

Re: Ook GVB heeft oren naar samenwerking NS

Geplaatst: za 29 sep 2012, 23:03
door Suus
In Utrecht en verder kan je nu kiezen voor Bijlmer en Zuid of Amstel en Centraal, lijkt mij toch al voldoende?

Re: Ook GVB heeft oren naar samenwerking NS

Geplaatst: zo 30 sep 2012, 08:33
door Vinny
Ik denk inderdaad dat samenwerken vooral ook handig kan zijn op het gebied van vervoersbewijzen, bijvoorbeeld gecombineerde tickets (trein+tram) bij evenementen e.d. Wellicht dat er zelfs bij de metro in Amsterdam een single check-in gerealiseerd kan worden, dat scheelt die maffe overstappaaltjes op Amsterdam Amstel.
De meeste metroreizen worden dan een stuk duurder. Ik denk dat de reiziger daar niet op zit te wachten ;)

Re: Ook GVB heeft oren naar samenwerking NS

Geplaatst: zo 30 sep 2012, 14:37
door R-Flow
VIRM schreef:Nouja, geografisch gezien ligt het mooi aan de zuidkant van Amsterdam, dus waarom zou het geen ideale ‘Intercity-toegangspoort’ zijn voor de stad?
Er gaan overdag vier intercity's per uur van Utrecht Centraal naar Amsterdam Bijlmer ArenA en Zuid. Daarnaast gaan er ook nog eens vier intercity's per uur van Utrecht Centraal naar Amsterdam Amstel en Centraal. Die treinen vertrekken op drie minuten verschil van elkaar waardoor de overstaptijd in Utrecht te verwaarlozen is. Dan heb je ook metro 54 die Bijlmer Arena via Duiverdrecht met Amstel verbindt.