[Amsterdam] Populariteit van Noord vraagt om meer pontjes...

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

[Amsterdam] Populariteit van Noord vraagt om meer pontjes...

Berichtdoor R-Flow » Ma 01 Okt 2012, 20:52

Populariteit van Noord vraagt om meer pontjes en meer veiligheid

Stadsdeel Noord wil dat er maatregelen komen om de capaciteit en de veiligheid van het veervervoer tussen de IJ-oevers te verbeteren. Aanleiding vormen chaotische verkeerssituaties in de spits en bij evenementen.

Mede door de groei van het aantal brom- en snorfietsers is de veiligheid in het geding, zo beweert het stadsdeel. De drukte leidt ook tot ergernis en oponthoud bij reizigers die vanwege te weinig pontjes in de spits moeten wachten op een volgende pont.

Stadsdeelvoorzitter Rob Post verklaart: 'Hoewel het bestuur van Noord het fijn vindt om te zien dat Noord zich aan de oevers volop blijft ontwikkelen, zien wij dat het vervoeraanbod over water onvoldoende meegroeit. Overvolle veren en onbeheersbare verkeersstromen rond de aanlandingen zijn geen goed visitekaartje voor de stad.'

Publiekstrekkers
Het aantal werkbestemmingen en nieuwe publiekstrekkers in Noord groeit. Het aantal arbeidsplaatsen in stadsdeel Noord is daarbij toegenomen met 29 procent tussen 2000 en 2011; het aantal vestigingen nam toe met 61 procent.

Dat is op de pontjes goed te merken; GVB-veren heeft te maken met een jaarlijkse groei van 10 procent op het aantal overzettingen. In 2011 waren er nog 12 miljoen overzettingen; dit jaar is dat aantal weer toegenomen. De druk op het Buiksloterwegveer en het NDSM-veer is het grootst.

http://www.parool.nl/parool/nl/4036/AMS ... heid.dhtml

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Parool.nl: Populariteit van Noord vraagt om meer pontjes

Berichtdoor R-Flow » Ma 01 Okt 2012, 20:52

Ze hadden tegelijk met de N/Z-lijn een fiets/voetgangerstunnel aan moeten leggen.

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4456
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: [Amsterdam] Populariteit van Noord vraagt om meer pontje

Berichtdoor Daantje » Ma 01 Okt 2012, 21:01

Titel even aangepast om in een oogopslag duidelijk te maken dat het om Amsterdam gaat :)
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: [Amsterdam] Populariteit van Noord vraagt om meer pontje

Berichtdoor robert55 » Ma 01 Okt 2012, 21:26

De steigers zijn inderdaad een probleem aan het worden, met name NDSM im de spits. CS aan het einde van sjopdag middag is ook extreem druk. Daar zullen we maar hopen dat dekomende herinrichting verbetering brengt

Overigens zijn er zaken die het stadsdeel zelf beter zou kunnen doen. Van de NDSm steiger zijn bijvoorbeeld de aansluitingen slecht: voetgangersroutes en fietspaden zijn onvolledig of ontbreken en bij sneeuw wordt er niet gestrooid. Terwijl West het bij de Houthaven meestal prima op orde heeft, is het in noord 's winters een kkk-zooi

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: [Amsterdam] Populariteit van Noord vraagt om meer pontje

Berichtdoor R-Flow » Ma 01 Okt 2012, 21:39

Ik blijf het eeuwig zonde vinden dat de N/Z-lijn niet een groter deel van Noord bestrijkt. Het stadsdeel is zwaar in ontwikkeling maar er wordt weinig rekening gehouden qua OV. Hetzelfde zie je gebeuren in andere delen van Amsterdam: omgeving Sloterplas en Science Park bijvoorbeeld. Ja, een buslijntje wordt aangepast.

Snap er weinig van dat er in al die jaren nooit een beter alternatief voor de IJveren is gekomen. Er liggen inmiddels tal van tunnels onder het IJ, behalve voor voetgangers en fietsers.

VIRM
Berichten: 3410
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: [Amsterdam] Populariteit van Noord vraagt om meer pontje

Berichtdoor VIRM » Ma 01 Okt 2012, 21:58

@R-Flow: dat vroeg ik mij dus ook af. Wat zou het probleem zijn met een fiets/voetgangerstunnel bij de huidige Ijtunnel of inderdaad de N/Z-lijntunnelbak? Als je die metro toch al aanlegt... En ik neem aan dat de N/Z-lijn niet al die (brom/snor)fietsers aankan bij de opening.
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: [Amsterdam] Populariteit van Noord vraagt om meer pontje

Berichtdoor Vinny » Ma 01 Okt 2012, 22:36

Dat is een afweging die in het verleden ooit gemaakt is. De exploitatiekosten van de veerboten waren lager dan de kosten van aanleg en onderhoud van een fietstunnel. Ik vrees dat de kosten-batenanlayse anno 2012 niet beter gaat uitvallen. De tunnelwet heeft een vrij dramatische invloed op het kostenpatroon:
Provincie Noord-Holland schreef:Het budget voor vast onderhoud provinciale wegen neemt structureel toe van 2013 t/m 2016 met in totaal € 18.678.983. Hiervan heeft € 13.754.844 betrekking op het beheer en onderhoud voor de
realisatie Waterwolftunnel N201 en € 4.924.139 betrekking op de indexering beheer en onderhoud mbt prijsstijgingen 1-6-2010 t/m 31-12-2011 (meer lasten, € 18.678.983, nadeel)

9.400 euro per dag voor de exploitatie van een simpele tunnel in een N weg ergens in Noord-Holland... :')
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Martin A
Berichten: 11
Lid geworden op: Ma 21 Nov 2011, 23:34

Re: [Amsterdam] Populariteit van Noord vraagt om meer pontje

Berichtdoor Martin A » Ma 01 Okt 2012, 22:43

Ik denk zo'n tien jaar terug hadden ze ponten waar je aan de zijkant in kon. Aan de ene kant gingen de reizigers van boord, tegelijk kwamen vanaf de centrale steiger de mensen aan boord. Werkte volgens mij heel efficient. Ik denk alleen dat de schippers het te veel op een tram vonden lijken. De schepen zijn omgebouwd en nu staat men elkaar op de steiger in de weg.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: [Amsterdam] Populariteit van Noord vraagt om meer pontje

Berichtdoor Vinny » Ma 01 Okt 2012, 22:44

Ik denk alleen dat de schippers het te veel op een tram vonden lijken
:lol: Mijn koffie, wat doe je? ;)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: [Amsterdam] Populariteit van Noord vraagt om meer pontje

Berichtdoor tsov » Ma 01 Okt 2012, 23:00

Het werkte op zich wel redelijk, maar aan de andere kant hadden die ponten een kleinere capaciteit, mede door een heel stangenstelsel binnenin, én, veel belangrijker, die pieren waren véél te smal, waardoor het altijd een enorm geduw was om op de pont te komen en er aan de overkant weer vanaf. Nou valt dat denk ik wel op te lossen door wat bredere steigers te maken, maar dat kost natuurlijk meer geld, en ik ben bang dat daar bij CS geen plaats voor is...

Ik ben overigens ook van mening dat de gemeente/het stadsdeel in zou moeten zetten op een betere spreiding van de stromen. Het merendeel van de fietsers op de pont moet niet op het CS zijn, dus waarom niet wat meer decentrale lijnen, zoals het Houthavenveer? Er is al jaren spraken van een veer van het Java-eiland naar Noord, dat zou volgens mij al verlichting brengen. Mits je een goede frequentie aanbiedt natuurlijk, anders wordt het te onzeker geacht.
Ik hoop ook dat het Houthavenveer (nog) frequenter gaat varen, zodat dat een volwaardig alternatief wordt voor het Buiksloterwegveer. In de spits zit dat ding nu al goed vol, maar in het dal is met de halfuursdienst meestal sneller om om te fietsen via het CS, ook al moet je van de NDSM-werf naar West.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: [Amsterdam] Populariteit van Noord vraagt om meer pontje

Berichtdoor robert55 » Di 02 Okt 2012, 17:49

Het idee van aan de ene boordzijde instappen en aan de andere af was wel leuuk, maar al snel ging een fors deel van de fietsers natuurlijk toch voor het eigen belang [dis is emsterdem men!]. Wat ook meespeelde was dat mensen het minder prettig bleken te vinden om binnen te staan. Dat zie je nu ook, behalve bij extreem weer staan de meesten gewoon buiten. Brommers binnen was ook niet prettig.

Een betere spreiding, bv door het IJplein veer naar de oostzijde van CS te verplaatsen lijkt me ook nuttig.

En tenslotte de frequentie: hoewel ik dus plan op het Houthavenveer krijg ik die 20 minuten dienst niet goed in mijn geheugen. Dat gaat dus wel eens fout. Als je m'in Noord net mist kan je overigens het Distelweg veer nog goed halen.
Er zit bij ook een rare overgang tussen de halfuurdienst en de 20 min dienst. Houthaven vertrekt om 1552 en 1622 [officieel, heel vaak om 1625] en dan om 1645. Het veel stillere Distelwegveer heeft kort na 4 uur twee afvaarten minder dan 10 minuten na elkaar

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4480
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: [Amsterdam] Populariteit van Noord vraagt om meer pontje

Berichtdoor JWM » Di 02 Okt 2012, 17:54

Vraag me ook echt af wat de toegevoegde waarde nog is van het Distelwegveer. Wat mij betreft schrappen ze die om met de vrijgekomen middelen de frequentie naar de NDSM op te hogen.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten