Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Berichtdoor Vinny » Wo 03 Okt 2012, 19:43

R-Flow schreef:
Caspar schreef:Precies, in Frankrijk worden ook ritten met TGV ingelegd naar minder bekende en grote steden als eindbestemming, zoals St. Dié, wat qua grote vergelijkbaar is met een plaats als Enkhuizen.

Vertel je er ook gelijk even bij hoe onrendabel veel van die lijnen uiteindelijk belijken te zijn? Honderden kilometers relatief nieuw aangelegd TGV-spoor in Frankrijk waarvan ze inmiddels van gekkigheid niet meer weten hoe het gefinancierd moet worden. Allemaal vanuit het oogpunt dat iedere uithoek een hogesnelheidslijn moest hebben. Onder hetzelfde motto krijgt nu iedere Franse stad opeens een tramnet.

Vind het ook wel echt een topargument wat jullie aandragen: Zij doen het dus waarom wij niet? :wink:

De TGV en de ICE zijn gemoduleerde treinconcepten die zijn toegerust om ook op het klassieke net overweg te kunnen. In Frankrijk verzekert de TGV bijvoorbeeld dat verweg gelegden kleine steden (en dorpen) hun verbinding met Parijs kunnen houden (ook al is het vaak maar een paar keer per dag). Het is vergelijkbaar met onze zonetreinen (IC Den Helder-Nijmegen).
In Nederland vindt men blijkbaar dat de HSL een heilige graal is waar absoluut geen niet HSL-gerelateerd vervoer op mag plaatsvinden en vice versa. Dat is harstikke stom beleid natuurlijk, waar men nu op aan het terugkomen is. :Y
Waar heeft die directie van NS Hispeed eigenlijk leren rekenen, vanaf Den Haag HS...
Men houdt klaarblijkelijk rekening met PHS tussen Den Haag en Rotterdam...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Berichtdoor Daniel » Wo 03 Okt 2012, 20:02

PHS, dat waren toch die zes IC's en zes Sprinters... zijn er samen ook geen 16 :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Berichtdoor Thom91 » Wo 03 Okt 2012, 20:35

6x RR
Komt wel goed schatje.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Berichtdoor iljitsch » Wo 03 Okt 2012, 20:48

Randstadrail?

Je weet dat dat al enige jaren geen treinen meer zijn, toch? En ondanks het feit dat de NS Gv - Rtd bepaald niet op topsnelheid doet (23 min vanaf CS, 19 vanaf HS) is de metro nog wel aanzienlijk trager (32 min) door een langere route en 13 tussengelegen stops. Ook is het momenteel een aardige wandeling van metro naar trein op Rtd, weet niet of dat als in 2099 de verbouwing klaar is nog beter wordt...

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Berichtdoor Thom91 » Wo 03 Okt 2012, 20:58

Het lijkt op een trein en je komt zonder overstappen van Den Haag C naar Rotterdam C. Voldoet dus volledig aan het profiel.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Berichtdoor R-Flow » Wo 03 Okt 2012, 21:12

Caspar schreef:Het gaat mij er om, dat in het voorbeeld wat ik noemde van St. Dié ik een volgeboekte trein vanaf Parijs heb zien vertrekken (samen met forumlid Dexter) Die een heel groot stuk over de HSL rijdt, en vanaf Nancy (een grote stad) aftakt om over bestaand spoor naar een provinciestadje te boemelen. Men had daar ook voor een TER kunnen kiezen die aansloot op de TGV Paris- Nancy. Maar blijkbaar zijn er toch genoeg reizigers te vinden om een TGV treinstel vol te boeken naar een stad met 25.000 inwoners. Waarom zou dat dan naar een stad met het 20-voudige aan inwoners niet kunnen?

Tja, ik heb ook wel eens een volle tram 20 zien rijden destijds hier in Amsterdam. Toch bleek ie gemiddeld genomen erg rustig te zijn. :P

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Berichtdoor Vinny » Wo 03 Okt 2012, 21:18

In Frankrijk (overigens ook in Duitsland en in het VK) is een ander soort reizigerspatroon waar te nemen. Veel mensen reizen in het weekend van de grote stad naar de streek waar ze vandaan komen hetgeen op vrijdag en zondag vaak tot overvolle langeafstandsverbindingen leidt. Nederland is een te klein land daarvoor al komt de studentenspits in de IC Noord-Oost wel een beetje in de buurt.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Berichtdoor Geert » Wo 03 Okt 2012, 21:21

De verbinding tussen Den Haag Centraal en Rotterdam C is nog minder uitgebreid: 2 IC's+4 sprinters (6 treinen per uur), terwijl die extra Fyra juist naar Centraal zou rijden. Het is te hopen dat de s1900 dan wel een beetje behoorlijk aan gaat sluiten op de Fyra in de komende dienstregelingen...

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Berichtdoor iljitsch » Wo 03 Okt 2012, 21:28

Dat is juist het probleem: als je een goede aansluiting hebt is het gevaar van 'm missen veel te groot. Of de NS moet een aansluitgarantie geven. Dat is misschien nog de beste "oplossing" gezien de omstandigheden.

En als mensen met droge ogen met een half uur in de metro als alternatief voor een HST aan komen zetten dan kunnen we deze discussie maar beter beëindigen...

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Berichtdoor Vinny » Wo 03 Okt 2012, 21:30

Hoezo dan? Net alsof je in Parijs, Londen etc. niet ook een half uur (of langer) in de metro hoeft te zitten als je naar een HSL-opstapplaats moet reizen...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Berichtdoor Geert » Wo 03 Okt 2012, 21:36

Het punt in deze discussie is denk ik vooral dat men al jarenlang heeft beloofd om de HSL naar Den Haag te trekken; sterker nog, het is één van de redenen om het CS op de schop te nemen. Een beetje goedkoop van Hispeed om dan nu te roepen "Er gaan 16 treinen per uur" (wat niet eens klopt, en zeker niet vanaf CS). Was dan meteen vanaf het begin eerlijk geweest.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9565
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Berichtdoor Wubbo » Wo 03 Okt 2012, 22:01

Laten we wel wezen: niemand zit in Nederland te wachten op 3x/dag een trein. Dat geeft niet de flexibiliteit die we in Nederland wel gewend zijn (en haast eisen). Pas bij erg lange afstanden wordt een lage frequentie enigszins acceptabel, dus lukt het Thalys wel.

Den Haag is beter af met 2x/uur een snelle verbinding met Rotterdam en Eindhoven dan met elke 2 uur een trein die met een omweg naar Brussel rijdt.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Berichtdoor R-Flow » Wo 03 Okt 2012, 22:16

Wubbo schreef:Laten we wel wezen: niemand zit in Nederland te wachten op 3x/dag een trein. Dat geeft niet de flexibiliteit die we in Nederland wel gewend zijn (en haast eisen). Pas bij erg lange afstanden wordt een lage frequentie enigszins acceptabel, dus lukt het Thalys wel.

Den Haag is beter af met 2x/uur een snelle verbinding met Rotterdam en Eindhoven dan met elke 2 uur een trein die met een omweg naar Brussel rijdt.

Helemaal mee eens.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Berichtdoor Vinny » Wo 03 Okt 2012, 22:36

Ik ben nog altijd van mening dat Den Haag gewoon met reguliere Fyra's en Thalyssen bediend moet kunnen worden. Bijvoorbeeld door een kwart van de Thalyssen daar te laten beginnen in plaats van in Amsterdam Centraal. Per slot van rekening moet je toch altijd van te voren boeken dus voor deze treinsoort boeit een uur frequentie volgens mij helemaal niet... :!:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Berichtdoor Klaasje » Wo 03 Okt 2012, 22:44

Ik zou een iets andere verhouding aanhouden maar het idee is goed ja. In principe zijn twee slagen per dag al voldoende.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Berichtdoor iljitsch » Wo 03 Okt 2012, 23:00

Je hoeft nieteens in Den Haag te beginnen, je zou gewoon het deel schiphol - Rotterdam via Leiden en Den Haag HS kunnen rijden. Twee keer per dag is wel wat krap, maar met drie of vier keer heb je toch nog een redelijke keus aan vertrektijden.

De AVE tussen Barcelona en Madrid bestaat ook in een aantal variaties met meer of minder stops, evenals de eurostar door de kanaaltunnel.

Gebruikersavatar
jesse-cruzu
Berichten: 218
Lid geworden op: Ma 22 Dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Berichtdoor jesse-cruzu » Do 04 Okt 2012, 00:16

Thalys naar Den Haag Centraal? Dat zou onrendabel zijn. De Fyra zou nog kunnen, maar dan kan je net zo goed de Beneluxtrein daar laten beginnen en dan over de huidige route naar Brussel rijden, zoals al eerder in deze topic werd voorgesteld. Alleen is deze trein zo ontzettend traag tussen Den Haag HS en Rotterdam omdat ie achter de 1900 moet aankakken...

De HSL is toch aangelegd voor de Thalys en Fyra, dus vind ik dat die daar overheen moeten blijven rijden. Dus niet van die aftakkingen moeten krijgen. Anders krijg je wellicht onderbezette treinstellen zoals nu met de Fyra van/naar Breda.

RoelZ1
Berichten: 474
Lid geworden op: Za 18 Jun 2011, 15:58

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Berichtdoor RoelZ1 » Do 04 Okt 2012, 09:42

Daniel schreef:PHS, dat waren toch die zes IC's en zes Sprinters... zijn er samen ook geen 16 :wink:

Voor Den Haag - Rotterdam zijn ze nu aan het studeren op 8/8: 8 Intercity's en 8 Sprinters per uur. Dit omdat hier minder nieuwe infrastructuur voor nodig is dan voor 8/6 (wat eerst de voorkeur had).

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Berichtdoor R-Flow » Do 04 Okt 2012, 13:53

Vinny schreef:Ik ben nog altijd van mening dat Den Haag gewoon met reguliere Fyra's en Thalyssen bediend moet kunnen worden. Bijvoorbeeld door een kwart van de Thalyssen daar te laten beginnen in plaats van in Amsterdam Centraal. Per slot van rekening moet je toch altijd van te voren boeken dus voor deze treinsoort boeit een uur frequentie volgens mij helemaal niet... :!:

De hoeveelheid reizigers naar Den Haag Centraal zullen nooit opwegen tegen de hoeveelheid naar Schiphol en Amsterdam Centraal.

iljitsch schreef:Je hoeft nieteens in Den Haag te beginnen, je zou gewoon het deel schiphol - Rotterdam via Leiden en Den Haag HS kunnen rijden. Twee keer per dag is wel wat krap, maar met drie of vier keer heb je toch nog een redelijke keus aan vertrektijden.

De AVE tussen Barcelona en Madrid bestaat ook in een aantal variaties met meer of minder stops, evenals de eurostar door de kanaaltunnel.

Ik snap niet zo goed waarom er zoveel waarde wordt gehecht aan al die directe verbindingen. De Thalys via Leiden Centraal laten rijden?? Als een ordinaire intercity is wat mensen willen op deze afstanden, waarom is dan ooit het HSL-concept bedacht? Volgens mij draait het om snelheid. Is de volgende stap dat we een aantal HSL-treinen wit/blauw/geel spuiten, "Sprinter" op de zijkant zetten en ze bij ieder tussengelegen station laten stoppen van Groningen naar Marseille?

Wat is de issue om straks op een prachtig nieuw Rotterdam Centraal over te stappen op een locale dienst als je naar overige steden moet in Nederland? Hou de HSL vooral bij Amsterdam en Rotterdam, daar ontkom je niet aan in zo'n klein land waar de meeste steden zo dicht op elkaar liggen. De afstanden hier zijn niet te vergelijken met bijvoorbeeld Spanje. Denk dat je daar realistisch over moet zijn.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Berichtdoor deadlock » Do 04 Okt 2012, 15:46

iljitsch schreef:Randstadrail?

Je weet dat dat al enige jaren geen treinen meer zijn, toch? En ondanks het feit dat de NS Gv - Rtd bepaald niet op topsnelheid doet (23 min vanaf CS, 19 vanaf HS) is de metro nog wel aanzienlijk trager (32 min) door een langere route en 13 tussengelegen stops. Ook is het momenteel een aardige wandeling van metro naar trein op Rtd, weet niet of dat als in 2099 de verbouwing klaar is nog beter wordt...

Het is wel een trein. Lokaalspoorweg zelfs.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Berichtdoor Chauf21 » Do 04 Okt 2012, 18:42

R-Flow schreef:Ik snap niet zo goed waarom er zoveel waarde wordt gehecht aan al die directe verbindingen. De Thalys via Leiden Centraal laten rijden?? Als een ordinaire intercity is wat mensen willen op deze afstanden, waarom is dan ooit het HSL-concept bedacht?

Als er vraag is naar een bepaalde verbinding dan kan je best proberen om daaraan tegemoet te komen. Ik kan me zomaar indenken dat je met drie directe verbindingen Den Haag - Brussel (v.v.) op een dag ('s ochtends vroeg, halverwege de dag en een keer 's avonds laat) het gros van de reizigers een prima dienstregeling biedt :Y Als het om die paar ritten gaat, kan je daarvoor best de ritten gebruiken die oorspronkelijk naar Amsterdam zijn gepland.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Berichtdoor Vinny » Do 04 Okt 2012, 18:54

Er komt niet alleen geen HST-verbinding met Den Haag, er rijden ook geen intercity's richting België vanaf noch Roosendaal noch Breda. :roll:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Berichtdoor iljitsch » Do 04 Okt 2012, 20:16

Vinny schreef:Er komt niet alleen geen HST-verbinding met Den Haag, er rijden ook geen intercity's richting België vanaf noch Roosendaal noch Breda. :roll:

Gelukkig hebben beide steden een rechtstreekse verbinding naar Den Haag CS (ok, in het geval van Roosendaal weliswaar een sprinter), dus dan zouden die reizigers mooi in Den Haag kunnen overstappen! *O*

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Berichtdoor R-Flow » Vr 05 Okt 2012, 15:45

Chauf21 schreef:Als er vraag is naar een bepaalde verbinding dan kan je best proberen om daaraan tegemoet te komen.

De vraag is alleen hoeveel vraag er naar is en of het opweegt om die trein naar Den Haag te laten rijden i.p.v. Schiphol en Amsterdam Centraal. Ik denk persoonlijk dat Den Haag het daar gewoon niet van wint. Heb thans nog weinig sterke argumenten gehoord waarom die enkele overstap zo'n drama is. Zorg er gewoon voor dat je een goede aansluiting hebt en klaar.

Hoe ik het zie gaat het er eigenlijk om dat Den Haag een "HSL"-status wil en zich achtergesteld voelt omdat ze niet mee mag doen met de grote jongens. De werkelijke vraag vanuit de reizigers is secundair.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Berichtdoor Geert » Vr 05 Okt 2012, 19:08

Ik denk dat er nog best wel wat internationale reizigers zijn, de huidige Benelux is tenslotte ook een populaire verbinding vanaf Den Haag. De vraag of die ene overstap zo erg is kun je natuurlijk ook omdraaien: als je twee of drie rechtstreekse treinen per dag vanaf Den Haag laat rijden in plaats van Amsterdam is dat toch ook niet zo erg? Alleen Amsterdam en Schiphol worden dan overgeslagen, vanaf Rotterdam is het dezelfde route. Dergelijke afwijkende bestemmingen komen in Frankrijk en Duitsland ook voor met ICE en TGV-treinen, zo gek is het dus niet.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast