Concessie Haaglanden Streek (2009-2019)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Concessie Haaglanden Streek (2009-2019)

Bericht door Chauf21 »

Een centraal topic over de aanbesteding van het busvervoer rondom Den Haag. Te beginnen met het persbericht van het stadsgewest over de belangstellenden.
Drie belangstellenden voor busvervoer in Haaglanden

DEN HAAG, 23 juni 2008 - Connexxion, Qbuzz en Veolia hebben vandaag een offerte ingediend bij het Stadsgewest Haaglanden voor het verkrijgen van de concessie voor het regionaal busvervoer, inclusief de stadsdiensten in Delft en Zoetermeer. Connexxion en Veolia zijn bekende spelers op de markt van vervoersdiensten. Qbuzz is een nieuwkomer op dit gebied. De huidige aanbieder van het busvervoer in regio Haaglanden is Connexxion.

“Ik ben tevreden met de belangstelling van vervoerders voor onze regio”, aldus Peter Smit, verantwoordelijk regiobestuurder openbaar vervoer in Haaglanden. “Het laat zien dat vervoerders kansen zien voor kwalitatief goed busvervoer en dat is goed voor de reiziger.”

De komende maanden worden de offertes beoordeeld door een expertteam van ambtenaren van gemeenten en het Stadsgewest. Belangrijke aandachtspunten hierbij zijn de invoering van aardgasbussen, het behoud van het huidige niveau van de dienstregeling, toegankelijkheid en reizigersinformatie. Na de zomer maakt het dagelijks bestuur van het Stadsgewest Haaglanden bekend welk bedrijf het busvervoer in de regio gaat verzorgen. De concessie geldt voor een periode van acht jaar en gaat eind augustus 2009 in.
http://www.haaglanden.nl/sites/default/ ... _coolmenus
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Concessie Haaglanden streek

Bericht door Karl »

Opmerkelijk dat Arriva niet meedoet, naar ik enkele maanden geleden vernomen had, hadden zij wel interesse in dit gebied. Iemand die hier meer van weet?
Het is een spectrum.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Concessie Haaglanden streek

Bericht door Chauf21 »

Na enkele malen uitstel wordt dan toch begin september bekend gemaakt naar welke vervoerder deze concessie gaat.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Haaglanden streek

Bericht door Meltrain »

mb90 zei vanmiddag tegen mij dat de uitslag zelfs al komende maandag is.
Ik ben benieuwd in elk geval. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Concessie Haaglanden streek

Bericht door mb90 »

Nu moet ik wel zeggen dat ik het van OV in Boskoop heb, dus mocht het morgen niet zo zijn, schiet mij niet lek. :P
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Concessie Haaglanden streek

Bericht door JeePee »

De uitslag wordt vandaag ook bekend. In het begin van de middag wordt officieel bekend gemaakt wie er gewonnen heeft.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Concessie Haaglanden streek

Bericht door Reiziger Delft »

Op: http://www.ov-website.nl/ staat het volgende bericht:

Op 1 september even na 1.00 uur horen wij dat Veolia Haaglanden heeft gewonnen.

Zodra er meer informatie is zullen wij dat vermelden

Bron: http://www.ov-website.nl/nieuws/nieuws_alg.php?id=1167
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Concessie Haaglanden streek

Bericht door mb90 »

Op OV in Boskoop staat het ook: Veolia wint de Concessie Haaglanden. Daar staat ook een bericht van Connexxion dat ze de concessie verloren hebben. Voor mij is dit wel verrassend. Ik hield wel rekening met Connexxion of Qbuzz, maar niet met Veolia.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Concessie Haaglanden streek

Bericht door Chauf21 »

Precies datzelfde dacht ik ook, mb90 :) Ik kreeg zojuist een smsje 'we worden Veolia, dat wordt wat' :D Ben benieuwd hoe het gaat uitpakken.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Concessie Haaglanden streek

Bericht door JeePee »

Dat hoorden wij vanmorgen om 9.15 ongeveer ook. Ik ben zeer benieuwd hoe ze dat gaan doen. (CXX was ook erg verrast overigens...).
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Concessie Haaglanden streek

Bericht door Chauf21 »

Inmiddels is er wat meer informatie bekend. Veolia heeft de concessie gewonnen op basis van de kosten, de kwaliteit van de verschillende geïnteresseerden was ongeveer gelijk aan elkaar. Vanaf 30 augustus 2009 moeten alle 130 aardgasbussen direct gaan rijden. Voor de reizigers komt er een geld-terug-bij-vertraging-regeling en Veolia belooft een forse inspanning op het gebied van onder andere klantenservice. Vooral met de laatste hoop ik dat zij bedoelen dat er informatieloketten op centrale punten komen.

Meer informatie op de website van het stadsgewest: http://www.haaglanden.nl/sites/default/ ... 306&mrkt=8.
Veolia gaat streekbussen in Haaglanden rijden

Busmaatschappij Veolia gaat vanaf 30 augustus 2009 het openbaar streekbusvervoer in Haaglanden en de stadsdiensten van Delft en Zoetermeer verzorgen. Deze concessie geldt voor acht jaar. Dat heeft het dagelijks bestuur van het Stadsgewest Haaglanden bij monde van Peter Smit, regiobestuurder Verkeer en Vervoer, vandaag bekend gemaakt. De keuze is op Veolia gevallen omdat dit vervoerbedrijf de beste combinatie van prijs en kwaliteit biedt aan de reizigers in Haaglanden. Naast Veolia hebben Qbuzz en Connexxion belangstelling getoond voor deze concessie. Connexxion, de huidige concessiehouder, zal tot 30 augustus 2009 het regionaal openbaar busvervoer in Haaglanden blijven verzorgen.

Als onderdeel van het eisenpakken van het Stadsgewest zet Veolia vanaf de begindatum van de concessie nieuwe, zeer milieuvriendelijke aardgasbussen in. Binnen de concessie stadsdienst Den Haag die aan HTM wordt verleend zullen ook nieuwe aardgasbussen gaan rijden. Het Stadsgewest beschikt daarmee over een paar jaar over het meest milieuvriendelijke busnet van ons land dat compleet op aardgas rijdt.

De nieuwe bussen beschikken verder over een lage vloer en zijn rolstoeltoegankelijk. Bovendien hangen er in de bussen beeldschermen met informatie over de route en verwachte aankomsttijd en camera’s voor extra veiligheid. De dienstregeling blijft ten minste op het huidige niveau. Veolia tekent in zijn bieding voor een forse inspanning op het gebied van promotie, reisinformatie en klantenservice. Het bedrijf verwacht daarmee meer reizigers en een hogere klantwaardering ten opzichte van de huidige situatie te bereiken. Veolia komt bovendien met een vergoedingsregeling voor reizigers voor wie de rit is vervallen of ernstig vertraagd is.

Regiobestuurder Peter Smit motiveert de keuze: “Wij zijn altijd zeer tevreden over Connexxion geweest. Maar op basis van de eisen die we hebben gesteld biedt Veolia de beste verhouding tussen kwaliteit voor de reiziger en prijs. En daar is het ons om te doen.”

“Ik realiseer me dat de overgang naar Veolia natuurlijk gevolgen heeft voor het personeel. Overigens beschermt de Wet Personenvervoer 2000 de belangen van dat personeel. Veolia zal als winnende vervoerder dit personeel over het algemeen direct in dienst nemen, vaak onder de bestaande arbeidsvoorwaarden. Ik heb er alle vertrouwen in dat de overgang van Connexxion naar Veolia in Haaglanden soepel gaat verlopen. Voor het personeel, maar ook voor de reiziger.”

Smit vervolgt: “De nieuwe concessie voor de streekbus - inclusief de stadsdiensten van Delft en Zoetermeer - gaat in op zondag 30 augustus 2009. De voorbereidingsperiode tussen gunning en start van de exploitatie komt daarmee op een jaar. Dat is ongebruikelijk lang, maar daar hebben we in Haaglanden bewust voor gekozen. De nieuwe vervoerder stellen we graag in gelegenheid om de start goed voor te bereiden. Er is ook veel werk aan de winkel. Er zullen zo’n 140 nieuwe bussen moeten worden geleverd en er zullen nieuwe aardgasvulstations moeten worden gebouwd. Mijn ambtenaren bij het Stadsgewest zullen de voorbereidingen samen met de Haaglanden-gemeenten nauwkeurig volgen”.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Concessie Haaglanden streek

Bericht door BR628 »

Ik ken het fijne er niet van, maar mag toch hopen dat Veolia niet ook nog eens hier gaat kutten met nog meer Amba's...
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Concessie Haaglanden streek

Bericht door Daantje »

Er rijden al bijna alleen maar Amba's :P

Ik hoop vooral dat de aansluitingen van trein op bus en bus op trein beter worden want nu is dat vaak net een beetje jammer.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Concessie Haaglanden streek

Bericht door Chauf21 »

BR628 schreef:Ik ken het fijne er niet van, maar mag toch hopen dat Veolia niet ook nog eens hier gaat kutten met nog meer Amba's...
Aardgasbussen is een vereiste bij deze concessie en aangezien VDL geen aardgasbussen fabriceert hoef je voor Amba's niet bang te zijn. Eerder elders, want vrijwel alle Amba's van Connexxion die nu rijden tussen Den Haag-Zoetermeer-Rotterdam (toch gauw minstens 100 stuks) komen vrij :P
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Concessie Haaglanden streek

Bericht door Karl »

De stedelijke gebieden van Zuid Holland zijn de komende jaren in ieder geval van een samenhangend netwerk voorzien. Maakten eerst CXX, RET en HTM de dienst uit, nu zijn dat Qbuzz, Veolia, CXX, RET en HTM en dat met drie OV-autoriteiten, waar van er in ieder geval twee zichzelf nogal belangrijk vinden. Maar goed, It's all about people, weten wat mensen beweegt, de klant centraal, alles voor de reiziger en nog meer van die dingen...
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Haaglanden streek

Bericht door Daniel »

@Karl: je vergeet Arriva nog... het stedelijke gebied houdt niet op bij de zuidelijke gemeentegrens van Rotterdam :P (En tja, dat was ooit ook connexxion gebied...)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Haaglanden streek

Bericht door Meltrain »

Toen mb90 mij vanmiddag telefonisch het nieuws vertelde riep ik zo hard 'nee' dat de vriend die met me mee ging, ineens verschrikt vroeg wat er aan de hand was. :shock:
Ik kan nog niet geloven dat Veolia die concessie gewonnen heft, want ik dacht ect dat Connexxion zou winnen, al hoopte ik natuurlijk op QBuzz.
Ach, Veolia heeft nu in elk geval voldoende tijd om materieel te bestellen en de dienstregeling uit te werken, zodat het (hopelijk) gelijk goed gaat op30 augustus. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Concessie Haaglanden streek

Bericht door WSM »

Ik heb er wel vertrouwen in. De overgang van de het busgedeelte van Hermes naar Veolia in Noord-Limburg ging ook goed.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Concessie Haaglanden streek

Bericht door tsov »

Daarnaast is natuurlijk de voorbereidingstijd van een jaar hoopvol. De stadsregio heeft hier duidelijk gekeken naar elders, waar de ingangsdatum veel te kort op de gunning volgde en het (dus, zou je bijna zeggen) een puinhoop werd :)
We zullen het iig merken en succes @ Chauf21 :wink:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Concessie Haaglanden streek

Bericht door Chauf21 »

Collega's aan het woord: http://denhaag.rtvwest.nl/mms_video/200 ... exxion.wmv. Toch weer de onzekerheid en dreiging van hogere werkdruk die naar boven komt. We zullen zien :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Haaglanden streek

Bericht door Daniel »

Voor reiziger verandert niets

Door PETER KOOP

DEN HAAG - Voor de doorgewinterde forens in de Haagse regio zal het misschien even wennen zijn. Vanaf volgend jaar instappen in een verlaagde roodwitte bus die op aardgas rijdt.

Op de haltes in één oogopslag zien hoe lang er nog moet worden gewacht. En als dat allemaal te lang duurt, kunnen in ernstige gevallen de kosten voor het kaartje worden gedeclareerd.

Het zijn volgens de nieuwe vervoerder Veolia allemaal manieren om meer reizigers de bus in te krijgen. De vervoerder, tot dusver vooral actief in Zuid-Nederland en de Veluwe, is ambitieus. „In 2017 willen we vijftig procent meer mensen in de bus hebben,’’ zei algemeen directeur Ton Kienhorst maandag bij de presentatie. Hij wil vooral mensen aan zich binden die op dit moment nog geen gebruik maken van het openbaar vervoer in Haaglanden. „Daarbij hebben we vooral service hoog in het vaandel. Bijvoorbeeld door 148 haltes in Westland te voorzien van actuele reisinformatie.’’

Verder wil Veolia een systeem lanceren waarmee de punctualiteit van de bussen beter gevolgd kan worden en zo nodig kan worden bijgestuurd. „Dit draagt bij aan betere punctualiteit van de dienstregeling,’’ aldus Kienhorst.

De nieuwe vervoerder wil een kantoor in de regio openen. Dat betekent volgens Kienhorst ook dat er extra werkgelegenheid wordt gecreëerd. „Maar ik wil daar nog geen aantallen aan hangen.’’

Een woordvoerder van Veolia weet nog niet of de busremise aan de Houtwijklaan blijft bestaan. Ze reageert hiermee op de onrust die is ontstaan onder het huidige personeel van Connexxion. De chauffeurs zullen worden overgenomen door de nieuwe vervoerder. In deze krant zeiden ze gisteren te vrezen voor een nieuwe remise, ‘ver weg van de oude’. Volgens de woordvoerder is dit allerminst zeker. „Over de exacte invulling van onze werkzaamheden is nu nog niets duidelijk. Dat zal de komende tijd worden onderzocht.’’

Het stadsgewest Haaglanden houdt met het nieuwe contract met Veolia geld over. Ook op het contract met de HTM voor het busvervoer in Den Haag is volgens het stadsgewest winst gemaakt. Bestuurder Peter Smit (VVD, Verkeer) wil het uitgespaarde geld, bijna 7 miljoen euro per jaar, investeren in het openbaar vervoer in de regio. Concrete voorbeelden wil hij niet noemen. „Je zou kunnen denken aan het opnieuw invoeren van vervallen lijnen, investeringen in nieuw trammaterieel of de chipknip.’’ Al eerder zegde hij een bedrag toe voor de tramlijnen 16 en 19.

Voor de reiziger verandert er met de komst van Veolia in eerste instantie weinig. Om de overgang zo geruisloos mogelijk te laten verlopen zal de nieuwe vervoerder tot minimaal 2010 de huidige dienstregeling blijven rijden.

Reactie Connexxion
Na jarenlang het busvervoer in de Haagse regio te hebben verzorgd staat Connexxion vanaf september 2009 langs de zijlijn. En daar zijn ze bij de vervoerder niet blij mee.

„We zijn erg teleurgesteld dat we het niet zijn geworden,’’ reageert een woordvoerder. „We hadden een kwalitatief goede offerte op tafel gelegd, mede gebaseerd op onze jarenlange ervaring in de regio. Natuurlijk houd je rekening met deze uitkomst, maar we zijn toch onaangenaam verrast.’’

De woordvoerder noemt het extra zuur dat juist de regio Haaglanden aan de neus van Connexxion voorbij is gegaan. „Niet alleen uit nostalgisch, maar ook uit zakelijk oogpunt. Het is natuurlijk een druk gebied met veel reizigers.’’

Toch overheerst deels ook gelatenheid. „Het is inherent aan het systeem van marktwerking. Soms win je, soms verlies je. Het is een systeem waar we zelf voorstander van zijn, dus moet je niet zeuren als het eens tegenzit.’’

Hij ontkent het met Veolia op een akkoordje te hebben gegooid over verdeling van de busconcessies in Nederland. „Onzin. Er zijn geen prijsafspraken gemaakt. Het is onmogelijk om onderling alle busregio’s te verdelen. Wij hebben daar helemaal geen invloed op.’’

Bron: Algemeen Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Haaglanden streek

Bericht door Suus »

Beetje oud topic, maar dit hoort hier wel.

Op de site van Veolia is een impressie/foto geplaats van een Lion's City op aardgas in Veoliauitvoering:

Afbeelding

Kwa kleuren doet hij mij heel erg denken aan de HTM.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Concessie Haaglanden streek

Bericht door Karl »

Zal wel een Haaglanden eis zijn, de Qbuzzbussen in Rotterdam streek hebben ook een RET kleurstelling.
Het is een spectrum.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Concessie Haaglanden streek

Bericht door tsov »

Nou, de Veolia-bussen in Limburg hebben anders precies dezelfde kleurstelling :wink:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Haaglanden streek

Bericht door Daniel »

Ahum, dit zijn gewoon de Veolia-kleuren :wink: In Limburg zien de busjes er precies hetzelfde uit, nouja, de kleuren ervan dan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten