Pagina 2 van 2

Re: Toekomst Zaanlijn?

Geplaatst: vr 12 okt 2012, 20:09
door Suus
Nee, want de Westtak zit al vol: 4 sprinters Asd - Shl, 4x Fyra, 2x sprinter Hnk - Hfd en af en toe een Thalys.

Re: Toekomst Zaanlijn?

Geplaatst: vr 12 okt 2012, 23:23
door Klaasje
De Westtak is helemaal niet vol. Schiphol is vol.

Re: Toekomst Zaanlijn?

Geplaatst: vr 12 okt 2012, 23:40
door Suus
Ik vind een spoorlijn met 10 of 11 treinen per uur per richting toch aardig vol hoor :lol:

Re: Toekomst Zaanlijn?

Geplaatst: za 13 okt 2012, 08:08
door Thom91
Dat is onzin, de westtak heeft nog capaciteit genoeg maar wordt gelimiteerd door Asra. Schiphol heeft ook nog capaciteit en die kan opgevoerd worden als Asra dubbele vorken heeft en zuidtak 4-sporig is geworden.

Ik las het net weer, maar Wormerveer krijgt inhaalsporen, geen viersporigheid. Dat er 4 liggen is niet gelijk viersporig. Ook moet Utg nog aangepast worden voor ETMET dus dat gaat nog wel even duren.. ;)

Re: Toekomst Zaanlijn?

Geplaatst: za 13 okt 2012, 09:24
door Wubbo
De Schipholtunnel is een aaneensluiting van knelpunten: Riekerpolder (waar aan gebouwd wordt), Schiphol met zijn 6 perronsporen en Hoofddorp met het verschrikkelijk te kleine Hoofddorp Opstel. De verbouwing van Riekerpolder gaat wat lucht geven, maar zolang er niet een ingenieus plan voor Hoofddorp komt blijft het behelpen op die lijn.

Re: Toekomst Zaanlijn?

Geplaatst: za 13 okt 2012, 09:30
door Thom91
Hoofddorp wordt komende 9 dagen opgevoerd..

Re: Toekomst Zaanlijn?

Geplaatst: za 13 okt 2012, 11:34
door Caspar
Wat bedoel je met opgevoerd?

Over Zaanlijn, gaan reizigers van en naar Krommenie en Uitgeest er in de nieuwe situatie niet op achteruit als de IC Amsterdam- Alkmaar de sprinter in moet gaan halen in Wormerveer? Dan zal die sprinter er toch zeker 6 minuten moeten gaan stilstaan, waardoor je ook 6 minuten langer over Uitgeest- Amsterdam gaat doen?

Re: Toekomst Zaanlijn?

Geplaatst: za 13 okt 2012, 20:27
door visgraat
Een inhaling van 6 minuten lijkt mij erg lang, zeker als je voordat je daadwerkelijk hoog frequent gaat rijden nog maatregelen kan gaan nemen.

Is het niet mogelijk om het volgende te doen:

Per half uur vanuit Utrecht door:

00 Amsterdam C. - Sloterdijk - Zaandam - Alkmaar - Alkmaar Noord - Heerhugowaard - Schagen - Anna Paulowna - Den Helder Zuid - Den Helder
+10 Amsterdam C. - Sloterdijk - Zaandam - Castricum - Heiloo - Alkmaar - Alkmaar Noord - Heerhugowaard - Schagen
+20 Amsterdam C. - Sloterdijk - Zaandam - Hoorn - stoptrein Enkhuizen

Re: Toekomst Zaanlijn?

Geplaatst: za 13 okt 2012, 21:22
door Caspar
Misschien dat je ook een haltering van 4 minuten kan inlassen in Wormerveer, maar dan hoeft de sprinter of intercity maar 1 minuutje te laat te zijn om de andere trein voor een rood sein te laten stoppen.

Re: Toekomst Zaanlijn?

Geplaatst: za 13 okt 2012, 23:24
door Wubbo
Inhalingen van 4 minuten zie je op wel meer plekken (oa Geldermalsen), ik heb niet het idee dat het daar absurd vaak fout gaat.

Re: Toekomst Zaanlijn?

Geplaatst: zo 14 okt 2012, 11:04
door Caspar
Komt dat niet doordat de treinen Utrecht-Eindhoven erg ruim in de rijtijd zitten?
De Zaanlijn heb ik sterker het idee dat de boel nogal strak in elkaar gepland zit.

Re: Toekomst Zaanlijn?

Geplaatst: zo 14 okt 2012, 11:42
door Thom91
De sprinters zouden in theorie wat strakker achter de intercity vandaan kunnen vertrekken, dat is nu 6 minuten te Asd, Ass en Zd. Als je dat naar 3-4 minuten verkort heb je alweer wat lucht..

Re: Toekomst Zaanlijn?

Geplaatst: zo 14 okt 2012, 13:25
door VIRM
Thom91 schreef:De sprinters zouden in theorie wat strakker achter de intercity vandaan kunnen vertrekken, dat is nu 6 minuten te Asd, Ass en Zd. Als je dat naar 3-4 minuten verkort heb je alweer wat lucht..
Die opvolgtijd klopt niet helemaal.

Richting noorden:
- Opvolgtijd tussen s3000 en s4000 is al 4 minuten
- Opvolgtijd tussen s800 en s4700 is wel 6 minuten.

In de omgekeerde richting, dus richtin Amsterdam:
- Tussen de s3000 en s4000 is het 4 minuten, 's avonds 6.
- Tussen de s800 en s4700 is het wel 6 minuten.

Wat ik mij daarnaast afvraag: was het dan niet handiger geweest om het stukje Krommenie-Assendelft - Wormerveer viersporig te maken voor een ruimere inhaalgelegenheid? Het is dat station Krommenie-Assendelft geen eilandperron meer heeft na de verbouwing, anders was het best mogelijk geweest.

Overigens, nu ik er over nadenk, zal een eventuelete ETMET op de Zaanlijn behoorlijk ongunstig uitpakken voor het wegverkeer. Met name de spoorbomen bij station Koog-Zaandijk is berucht. Als er een ETMET komt, zal op dat stuk (en waarschijnlijk ook bij de twee spoorwegovergangen bij Krommenie-Assendelft en die ene tussen Wormerveer en Krommenie-Assendelft) iets moeten worden gedaan.