Dynamische perrontoewijzing (in Dordrecht)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: Dynamische perrontoewijzing (in Dordrecht)

Berichtdoor Jurjen » Di 24 Jun 2008, 22:14

meltrain schreef:(waar nota bene het grootste ziekenhuis van de omgeving komt)

En wat is de meerwaarde van een IC boven een stopper voor een ziekenhuis? Ziekenhuizen hebben doorgaans een betrekkelijk regionale functie en hebben derhalve meer aan een goede ontsluiting door het regionale spoorwegnet (Sprinters) en het onderliggende bus- en tramnetwerk dan aan een snelle IC naar Amsterdam.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11113
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dynamische perrontoewijzing (in Dordrecht)

Berichtdoor Meltrain » Di 24 Jun 2008, 22:16

Maar een IC uit Dordrecht zou misschien handig zijn.
Bovendien zijn er vanaf Lombardijen ook busverbindingen in verschiillnde richtingen. Bij Blaak heb je die niet.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11919
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Dynamische perrontoewijzing (in Dordrecht)

Berichtdoor Geert » Di 24 Jun 2008, 22:17

Maar bij Blaak kun je weer overstappen op de metro ;)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25067
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dynamische perrontoewijzing (in Dordrecht)

Berichtdoor Daniel » Di 24 Jun 2008, 22:21

meltrain schreef:Maar een IC uit Dordrecht zou misschien handig zijn.
Bovendien zijn er vanaf Lombardijen ook busverbindingen in verschiillnde richtingen. Bij Blaak heb je die niet.

Waarom zou Dordrecht een IC-verbinding met een ziekenhuis in Rotterdam moeten hebben? We hebben hier immers ook een aardig groot ziekenhuis en voor echt specialistische dingen kom je toch al bij het Erasmus MC uit (waar zowiezo geen trein stopt)

Wat de bussen vanaf Lombardijen betreft: vanuit Dordrecht zullen er waarschijnlijk erg weinig mensen zijn die de trein naar Lombardijen nemen om daar een streekbus te pakken. Immers kan je een groot deel van de bestemmingen die je vanaf Lombardijen per streekbus kunt bereiken ook vanuit Dordrecht per streekbus bereiken. In reistijd zal het weinig uitmaken of zelfs langer (en duurder!) zijn om via Lombardijen te reizen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11113
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dynamische perrontoewijzing (in Dordrecht)

Berichtdoor Meltrain » Di 24 Jun 2008, 22:21

Geert schreef:Maar bij Blaak kun je weer overstappen op de metro ;)

Dat kun je bij Centraal Station of Schiedam Centrum ook. :wink:

@Reiziger_Ddrs: inderdaad, maar het kan toch voorkomen? Bijvoorbeeld mensen uit Tilburg of verder die naar het Zuidplein willen ofzo?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11919
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Dynamische perrontoewijzing (in Dordrecht)

Berichtdoor Geert » Di 24 Jun 2008, 22:32

meltrain schreef:
Geert schreef:Maar bij Blaak kun je weer overstappen op de metro ;)

Dat kun je bij Centraal Station of Schiedam Centrum ook. :wink:

Tuurlijk. Maar Centraal is eigenlijk alleen handig voor de Erasmuslijn (scheelt overstappen) en Schiedam Centrum is weer zo ver uit de stad. Als je richting het oosten moet is Blaak toch wel een handig overstappunt op de metro :)

@Reiziger_Ddrs: inderdaad, maar het kan toch voorkomen? Bijvoorbeeld mensen uit Tilburg of verder die naar het Zuidplein willen ofzo?

En hoeveel zouden dat er zijn? ;)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25067
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dynamische perrontoewijzing (in Dordrecht)

Berichtdoor Daniel » Di 24 Jun 2008, 23:54

Om even terug te keren naar het oorspronkelijke onderwerp: ik heb de zoals gisteren toegezegd een dienstregeling in elkaar gepuzzeld met een redelijk strakke 10-minutendienst voor de IC's waarbij zoveel mogelijk de huidige aansluitingen behouden zijn.
Deels zijn ze zelfs beter geworden, zo heb je bv. al na zes minuten een sprinter ri. Ddr aansluitend op de IC uit Amsterdam in Rotterdam (het s5000-pad richting Ddr moest wat naar voren omdat'ie anders te kort voor een IC kwam bij Schiedam).
Maargoed, kijken jullie er maareens naar. Op Delft - Rotterdam past het als ik niks over het hoofd gezien heb, maar ben nog niet helemaal tevreden met de IC naar Vlissingen die wat kort voor de stoptrein uit Dordrecht vertrekt (vanwege de langere rijtijd door de extra stops die er moeten gaan komen volgens de plannen).

Code: Selecteer alles

Serie  1900 5100 2100 5000 2200 1900 5100 2100 5000 2200
Bd V    .42            .50       .12
Bdpb     |             .55        |
Rsd V    |   .35  .49   |         |        .19
Odb      |   .41   |    |         |         |
Zvb      |   .47   |    |         |         |
Zlw      |   .53   |   .04        |         |
Ddzd     |   .01   |   .12        |         |
Ddr A   .00  .05  .11  .16       .30       .41
Ddr V   .02  .07  .12  .20  .22  .32  .37  .42  .50  .52
Zwd      |   .10   |   .23   |    |   .40   |   .53   |
Brd      |   .15   |   .28   |    |   .45   |   .58   |
Rlb     .11  .20   |   .33   |   .41  .50   |   .03   |
Rtz      |   .23   |   .36   |    |   .53   |   .06   |
Rtb      |   .26  .24  .39  .34   |   .56  .54  .09  .04
Rtd A   .17  .30  .27  .43  .37  .47  .00  .57  .13  .07
Rtd V   .20  .32  .30  .44  .41  .50  .02  .00  .14  .11
Sdm     .25  .37  .35  .48  .46  .55  .07  .05  .18  .16
Dtz      |   .43   |   .55   |    |   .13   |   .25   |
Dt      .33  .47  .43  .59  .54  .03  .17  .13  .29  .24
Rsw      |   .51   |   .03   |    |   .21   |   .33   |
Gvmw     |   .54   |   .07   |    |   .24   |   .37   |
Gv A    .40  .58  .50  .10  .01  .10  .28  .20  .40  .31
Gv V    .42  .00  .52  .15  .05  .12  .30  .22  .45  .35
Gvc     .45  .03 >Asd  .18 >Hlm  .15  .33 >Asd  .48 >Hlm



Code: Selecteer alles

Serie  1900 5100 2200 5000 2100 1900 5100 2200 5000 2100
Gvc     .49  .58       .09       .19  .28       .39
Gv A    .52  .01  .59  .12  .12  .22  .31  .29  .42  .42
Gv V    .54  .03  .04  .14  .14  .24  .33  .34  .44  .44
Gvmw     |   .06   |   .17   |    |   .36   |   .47   |
Rsw      |   .09   |   .20   |    |   .39   |   .50   |
Dt      .02  .15  .11  .25  .21  .32  .45  .41  .55  .51
Dtz      |   .18   |   .28   |    |   .48   |   .58   |
Sdm     .08  .24  .18  .35  .28  .38  .54  .48  .05  .58
Rtd A   .15  .29  .23  .40  .35  .45  .59  .53  .10  .05
Rtd V   .17  .32  .27  .43  .37  .47  .02  .27  .13  .07
Rtb      |   .35  .30  .46  .42   |   .05  .00  .16  .12
Rtz      |   .37   |   .48   |    |   .07   |   .18   |
Rlb     .23  .41   |   .52   |   .53  .11   |   .22   |
Brd      |   .44   |   .55   |    |   .14   |   .25   |
Zwd      |   .50   |   .01   |    |   .20   |   .31   |
Ddr A   .32  .55  .43  .06  .52  .02  .25  .13  .36  .22
Ddr V   .32  .56            .54  .02            .40  .24
Ddzd     |   .59             |    |             .43   |
Zlw      |   .06             |    |             .54   |
Zvb      |   .12             |    |              |    |
Odb      |   .18             |    |              |    |
Rsd A    |   .25            .17   |              |   .47
Bdpb     |                        |             .00
Bd A    .49                      .19            .06
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11919
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Dynamische perrontoewijzing (in Dordrecht)

Berichtdoor Geert » Wo 25 Jun 2008, 00:27

De s2100 en s5100 zitten wel erg krap op elkaar rond Rtd. Maar wellicht een idee voor 2010, wanneer de twee sporen van de Hoekse Lijn tussen Sdm en Rtd aan de Oude Lijn toegevoegd kunnen worden ;)
Maar verder ziet het er leuk uit :)

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9511
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Dynamische perrontoewijzing (in Dordrecht)

Berichtdoor Wubbo » Wo 25 Jun 2008, 06:46

Ook je treinopvolging bij Zlw lijkt erg kort. Passen de goederentreinen er ook nog door?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10996
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Dynamische perrontoewijzing (in Dordrecht)

Berichtdoor Vinny » Wo 25 Jun 2008, 08:58

Om even terug te keren naar het oorspronkelijke onderwerp: ik heb de zoals gisteren toegezegd een dienstregeling in elkaar gepuzzeld met een redelijk strakke 10-minutendienst voor de IC's waarbij zoveel mogelijk de huidige aansluitingen behouden zijn.
Ik denk dat het dichtbij het officiële plan ligt. De exacte uitwerking is officieel nog niet bekend. In Rotterdam krijg je een beetje het IC flex idee, door voor verschillende IC-series verschillende stopplaatsen te definieren, maar ik persoonlijk vind dat een vooruitgang, omdat het voor de reiziger meer rechtstreekse reismogelijkheden geeft.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Dynamische perrontoewijzing (in Dordrecht)

Berichtdoor Chauf21 » Wo 25 Jun 2008, 10:21

Bij die opgestelde dienstregeling valt me rondom Delft ook nog wat op: de s1900 vertrekt daar 1 minuut later dan in het verwachtingspatroon ligt (xx.x1), terwijl de aankomst/vertrektijd op Sdm voor alle IC's hetzelfde is. Logischer zou zijn om de s1900 (zeker met ICK) ook hoogstens om .x1 te laten vertrekken.

Reiziger Delft
Berichten: 1012
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:36

Re: Dynamische perrontoewijzing (in Dordrecht)

Berichtdoor Reiziger Delft » Wo 25 Jun 2008, 10:57

Even in de zeurmodus; nu hebben Delft en Rotterdam geen strakke 15/15 IC-dienst naar Leiden, wat een zeer drukke verbinding is.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25067
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dynamische perrontoewijzing (in Dordrecht)

Berichtdoor Daniel » Wo 25 Jun 2008, 19:44

@Wubbo: kennelijk past dat ja, want in ieder geval de paden Zlw -> Ddr zijn precies gelijk aan de huidige paden. Het pad van de verlengde 5000 is op Bd-Ddr hetzelfde als het huidige 2200-pad, alleen gaat'ie dan eerder uit Ddr verder naar Rotterdam om verderop niet in conflict met een IC te komen. De lange stop op Gv heb ik er trouwens in gestopt omdat ik 't voor elkaar had weten te krijgen dat'ie exact tegelijk met de 1900 Gv-Gvc zou moeten rijden :lol:

Richting Breda/Roosendaal is er meer veranderd inderdaad: opvolging 2100 door 5100 zou geen probleem moeten zijn, want daar zit geen goederenpad tussen. De 5000 zit globaal in het benelux-pad, maar zou je eventueel iets later kunnen laten vertrekken (in het huidige 2200-pad 4 min. later). Het goederenpad ligt als ik me niet vergis echter nu achter de 2200 omdat die vrij kort op de BNL zit.

@Chauf21: hmm ja, die is inderdaad afwijkend... denk dat het een terugrekenfoutje geweest is, want de 10-minutendienst voor de IC's is gebaseerd op de huidige tijden van de 2100 in Den Haag -> Dordrecht en Dordrecht -> Den Haag. Die heb ik echter ietsjes naar voren moeten schuiven vanwege een potentieel conflict met de sprinters.
Dat richting Den Haag de 2200 ietsjes trager is ingepland heeft trouwens te maken met het zonder een heel lange stop mogelijk maken van een goede treinverdeling op Den Haag - Leiden v.v.

@Reiziger Delft: die strakke 15/15 dienst is er nu ook niet. Past ook niet trouwens, want je moet de IC's echt strak in de 10-minutendienst houden om je sprintertjes er tussendoor te krijgen. Heb er trouwens wel voor gezorgd dat, met name door wat in de minuutjes te schuiven, de verdeling op Den Haag - Leiden v.v. dichtbij 15/15 zit.

@Geert: het is inderdaad krap, maar ook weer niet veel krapper als de inhaling van de 5000 door de 2100 bij Delft-aansluiting nu bv. is (die zit er trouwens ook in mijn voorstel nog in). Je zou eventueel nog de 2 minuten die de opvolging korter is geworden terug kunnen winnen door de 2100 op Rsd-Ddr iets te vervroegen, zodat 'ie ook op het vervolgtraject ietsje vroeger kan rijden

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11113
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dynamische perrontoewijzing (in Dordrecht)

Berichtdoor Meltrain » Do 26 Jun 2008, 21:36

Ik dacht trouwens dat het plan was dat de s1900 NIET in Schiedam Centrum zou stoppen. Alleen de 2200 en s2100 zouden dat doen.
Verder ben ik wel benieuwd welk materieel NS op deze treinseries wil inzetten.
De s2100 wordt sowieso VIRM en de 1900 zal wel ICRm en/of ICL worden, maar verder? Zelf denk ik aan VIRM en DDM-1 in de 2200 en SLT met DD-AR in de 5000 en 5100, maar dat is slechts een gok.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25067
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dynamische perrontoewijzing (in Dordrecht)

Berichtdoor Daniel » Do 26 Jun 2008, 21:55

De plannen die het over niet met de s1900 in Schiedam stoppen hadden, hadden het ook nog over een totaal andere verdeling van de treinen over 't uur. Daarin zouden de s2100 en s2200 en kwartiersdienst vormen tussen Dordrecht en Haarlem en kwam de s1900 vrij kort voor de s2200 te zitten wat de stop in Schiedam weinig zinvol zou maken. Volgens mij zat er in die plannen ook geen stop te Rtb voor de s1900 om het mogelijk te maken dat'ie voor de s2200 uit Rotterdam weg kan :wink:
Met een 10-minutendienst moet je eigenlijk je IC's wel een gelijk aantal stops laten maken omdat het gat tussen twee IC's anders te krap wordt om de stoptrein er tussen Rotterdam en Delft tussen te krijgen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11113
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dynamische perrontoewijzing (in Dordrecht)

Berichtdoor Meltrain » Do 26 Jun 2008, 22:17

De s1900 stond dan weer wel ingepland voor een stop te Rtb. :wink:
Maar een 10-minutendienst is inderdaad beter dan een 'soort van' kwartiersdienst, waarbij twee IC's vlak voor elkaar zitten.
En als minimaal één serie in Lombardijen stopt, ben ik al lang tevreden. :wink:
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10996
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Dynamische perrontoewijzing (in Dordrecht)

Berichtdoor Vinny » Do 26 Jun 2008, 23:54

meltrain schreef:Ik dacht trouwens dat het plan was dat de s1900 NIET in Schiedam Centrum zou stoppen. Alleen de 2200 en s2100 zouden dat doen.
Verder ben ik wel benieuwd welk materieel NS op deze treinseries wil inzetten.
De s2100 wordt sowieso VIRM en de 1900 zal wel ICRm en/of ICL worden, maar verder? Zelf denk ik aan VIRM en DDM-1 in de 2200 en SLT met DD-AR in de 5000 en 5100, maar dat is slechts een gok.

Vergeet niet dat dit een overgangsperiode zou zijn naar het 'spoorboekjeloos rijden' dat de NS / ProRail wil invoeren. Ik verwacht niet dat de herstructurering van de oude lijn voor dgl. 2010 gaat plaatsvinden. De HSL gaat wel eerder in gebruik, maar dan nog met een te beperkte dienstregeling. Waarschijnlijk alleen een opvolger van de Benelux en de Thalys in de eerste instantie.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast