Pagina 1 van 2

Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Geplaatst: wo 10 okt 2012, 20:15
door Daniel
Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27
Geplaatst op: woensdag 10 oktober 2012 20:14
Laatst bijgewerkt: woensdag 10 oktober 2012 20:15


UTRECHT - Minister Schultz van Infrastructuur houdt niet langer vast aan de koppeling van de Uithoflijn en de verbreding van de A27. Dat zei ze in de marge van de commissievergadering van de Tweede Kamer over de snelweg.
Schultz zei deze zomer nog dat de subsidie van de tramlijn naar de Uithof er niet zou komen, als de verbreding van de A27 niet zou doorgaan.
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws over Politiek en openbaar vervoer

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Geplaatst: wo 10 okt 2012, 20:18
door Jef400
Eindelijk. Soms heb ik serieus het idee waar deze minister niet weet waar ze mee bezig is of in dit geval was.

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Geplaatst: zo 14 okt 2012, 11:46
door Fles
lekker belangrijk. Over een week hebben we een nieuwe minister en die gaat het weer helemaal anders doen :')

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Geplaatst: zo 14 okt 2012, 11:52
door BR628
Mwah in grote lijnen is de minister slechts de spreekpop van het ministerie. De ambtenaren daar blijven gewoon op hun plek zitten. En aangezien de VVD weer de grootste is zal t me ook niks verbazen als hun ook weer de minister voor Infrastructuur en Milieu gaan leveren.

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Geplaatst: ma 15 okt 2012, 13:42
door R-Flow
Toch leuk om te zien hoe dit soort dingen werken in Den Haag. Men wil een omstreden plan doorvoeren dat vervolgens gekoppeld wordt aan een belangrijk project dat vrij fundamenteel is voor de verdere groei van de stad. We hebben het hier eigenlijk gewoon over ordinaire chantage.

Gelukkig heeft het ministerie alsnog het fatsoen de twee zaken te scheiden.

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Geplaatst: ma 15 okt 2012, 21:41
door Vinny
Ik zeg dat de Uithoflijn een zinloze versplilling is van belastinggeld: De tramverbinding is gewoon een verdelde busverbinding voor de kosten van een metro. Als ze nou gewoon een paar ongelijkvloerse kruisingen hadden aangelegd dan had je een busverbinding gehad met de kwaliteiten van de metro en de kosten van een vrije busbaan. Veel efficiënter dus ;)

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Geplaatst: ma 15 okt 2012, 22:52
door 010jongen
en dan? elke 30 sec. een dubbel gelede bus?.
Ik vind sowieso dat de lijn eigenlijk direct naar Zeist moet worden doorgetrokken. zolang dat niet gebeurd zal de tram in het weekend leeg rond rijden. volgens mij heb ik ook wel eens ergens gelezen dat de tram niet in het weekend zou rijden... begrijpelijk, maar erg zonde. een lijn door de binnenstad had zoveel meer opgeleverd.

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Geplaatst: di 16 okt 2012, 12:48
door Vinny
En dan? Elke minuut een tram die de kruising blokkeert is wel een succes wou je zeggen?

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Geplaatst: di 16 okt 2012, 14:23
door 010jongen
Tram hoeft niet elke minuut te rijden :). En beter 30x per uur een tram dan al die bussen. Maar dat is mijn mening.

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Geplaatst: di 16 okt 2012, 14:43
door R-Flow
Volgens Vinny zijn bussen altijd meer dan voldoende en is een tram hoe dan ook geldverspilling. Over het rijcomfort van die dubbelgelede bussen, uitstoot van uitlaatgassen, geluidsoverlast e.d. zullen we maar zwijgen. :wink:
Vinny schreef:En dan? Elke minuut een tram die de kruising blokkeert is wel een succes wou je zeggen?
Waar heb je het over? Een aardig gedeelte van de tramlijn krijgt ongelijkvloerse kruisingen...

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Geplaatst: di 16 okt 2012, 19:30
door Vinny
Een trambedrijf is niet alleen duurder in aanleg, het kost ook meer in onderhoud en exploitatie, terwijl je de extra kosten vrijwel nooit terugverdiend. Eigenlijk is dat alleen het geval als je aan kan sluiten bij een bestaand netwerk en als je de tram ook de regio in doortrekt op relaties waar een treinverbinding ontbreekt maar wel wenselijk kan worden geacht.

Voor studentenvervoer is het een totaal buitenproportionele investering. Dan kun je veel beter de basisbeurs met een paar tientjes verhogen, daar maak je studenten echt gelukkiger mee en ben je als overheid het geld ook kwijt :Y

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Geplaatst: di 16 okt 2012, 19:37
door Suus
Dat is mooi, want aan het bestaand netwerk en aan doortrekken kan beiden voldaan worden.

Na ombouwen van de SUN kan het gekoppeld worden aan die lijn en vanaf de Uithof is een verlenging naar Zeist een zeer realistische optie, aangezien het treinstation daarvan behoorlijk afgelegen ligt.

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Geplaatst: wo 17 okt 2012, 10:50
door R-Flow
Vinny schreef:Eigenlijk is dat alleen het geval als je aan kan sluiten bij een bestaand netwerk en als je de tram ook de regio in doortrekt op relaties waar een treinverbinding ontbreekt maar wel wenselijk kan worden geacht.
Laat beiden nou precies de bedoeling zijn op termijn...

EDIT Precies zoals Bee al zei dus. :P

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Geplaatst: wo 17 okt 2012, 13:13
door Vinny
Nou heb je ook een buiness-case die wel positief uitpakt dan?

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Geplaatst: wo 17 okt 2012, 13:45
door Klaasje
Een business-case met de huidige bussen pakt ook negatief uit. Net als het verplaatsen van de universiteit waarschijnlijk.

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Geplaatst: wo 17 okt 2012, 13:50
door Suus
En op het moment dat je de dikke busstroom naar Zeist in de tegenspitsrichting van de Uithoftram kan omleiden heb je én een hoop OV uit de Utrechtse binnenstad, een altijd goedgevulde tramdienst en de dramatische ontsluiting van Zeist eindelijk aangepakt.

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Geplaatst: wo 17 okt 2012, 19:37
door Vinny
Ik denk dat de kosten de pan uit zullen rijzen en er na aanleg nog steeds sprake is van sardineblikvervoer. Maar betalen Utrechters wel meer locale belasting, want dat zie je in veel Franse steden ook terug waar ze een trambedrijf hebben ingevoerd.

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Geplaatst: wo 17 okt 2012, 22:35
door 010jongen
De capaciteit neemt fors toe?? En dan kan er eventueel later nog een frequentieverhoging plaats vinden. In 1 dubbelgelede bus gaan nu 150 man. Terwijl in een gekoppeld tramstel bijna 400 man gaan. In Parijs zijn er tramlijnen waar men 100.000 reizigers op een dag vervoerd. De uithoflijn zou er hooguit 40.000-60.000 gaan vervoeren. Met een doortrekking naar Zeist hooguit 70.000 per dag. Moet lukken.

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Geplaatst: do 18 okt 2012, 07:54
door Vinny
Het mooiste in Utrecht vind ik nog wel dat de streekbus naar Nieuwegein gewoon een snellere verbinding met het centrum van die plaats geeft dan de "snel"tram :')

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Geplaatst: do 18 okt 2012, 08:58
door Daniel
Ligt eraan welke je neemt, met de 77 ben je er echt niet sneller (en met 66 waarschijnlijk ook niet). De 74 is er wel redelijk snel.

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Geplaatst: do 18 okt 2012, 09:06
door 010jongen
Vinny schreef:Het mooiste in Utrecht vind ik nog wel dat de streekbus naar Nieuwegein gewoon een snellere verbinding met het centrum van die plaats geeft dan de "snel"tram :')
volgens mij heb jij het niet zo met trams he? De tram is sneller en doet er tussen stadscentrum en centraal precies 20 minuten over, 74 doet er 23 minuten over. Alleen als je tegelijkertijd tijd vertrekt vanaf de Europalaan is de bus soms sneller op station.

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Geplaatst: do 18 okt 2012, 12:40
door Vinny
Dat is dan op papier zo. De laatste keer dat ik het uitprobeerde was dat niet zo.

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Geplaatst: do 18 okt 2012, 13:33
door koekje
Ok, nu weten we het wel. Vinny = anti-tram en pro-bus. Ieder z'n ding. :)

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Geplaatst: do 18 okt 2012, 13:41
door R-Flow
Vinny schreef:Het mooiste in Utrecht vind ik nog wel dat de streekbus naar Nieuwegein gewoon een snellere verbinding met het centrum van die plaats geeft dan de "snel"tram :')
We hebben nu het punt bereikt dat je met drogredenen komt aanzetten. Nice. :pos:

Re: Schultz koppelt geld Uithoflijn los van A27

Geplaatst: do 18 okt 2012, 13:48
door 010jongen
Misschien moet men de gehele Nieuwegein lijn maar weer opnieuw aanleggen met direct lagevloertrams, de werkzaamheden lopen alweer uit!!!! Werk kan tot een half jaar lang stilgelegd worden. Echt niet te geloven. En dan wil men het vervangend vervoer uitbreiden terwijl er geen hond in die bussen zit. Zijn het nou idioten ofwat.