Pagina 1 van 2

Opnieuw lange vertraging trambaan Nieuwegein

Geplaatst: do 18 okt 2012, 14:26
door Daniel
Opnieuw lange vertraging trambaan Nieuwegein
Geplaatst op: donderdag 18 oktober 2012 14:25
Laatst bijgewerkt: donderdag 18 oktober 2012 14:26


Het onderhoud aan de trambaan tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein loopt opnieuw flinke vertraging op. Dat maakte het Bestuur Regio Utrecht (BRU) donderdagochtend bekend tijdens een persconferentie.
De rails van de trambaan vertonen opnieuw scheuren, op precies dezelfde plek als vorige keer. Het werk is stilgelegd en het herstel kan weken tot een half jaar duren. Het vervangend busvervoer van Connexxion blijft bestaan en wordt bovendien uitgebreid. Dat kost het BRU overigens 150.000 euro per week.
Lees verder | Dossier Sneltram Utrecht - Nieuwegein/IJsselstein | Meer nieuws over Sneltram Utrecht - Nieuwegein/IJsselstein

Re: Opnieuw lange vertraging trambaan Nieuwegein

Geplaatst: do 18 okt 2012, 14:34
door mijack1985
Een half jaar!! Dan is het zowat april.
Maak die trambaan dan maar meteen geschikt voor laagvloer, kan de Uithoflijn meteen erop aansluiten.

Re: Opnieuw lange vertraging trambaan Nieuwegein

Geplaatst: do 18 okt 2012, 15:23
door R-Flow
Hebben ze de mensen aangenomen die voor de Oostlijn verantwoordelijk waren? :')

Re: Opnieuw lange vertraging trambaan Nieuwegein

Geplaatst: do 18 okt 2012, 15:33
door Daniel
Als ik me niet vergis was er voor de komende zomer trouwens weer groot onderhoud aan de trambaan gepland, maar dan weer een ander trajectdeel. Als ze zo doorgaan rijden er geen trams onder de naam Connexxion meer in Nieuwegein...

Re: Opnieuw lange vertraging trambaan Nieuwegein

Geplaatst: do 18 okt 2012, 16:00
door Z2N
Stel je voor dat het tramnet plat zou liggen tot na de werkzaamheden van volgende zomer :X

In Dijon (Frankrijk) legde men in 1,5 jaar een tramlijn aan (vanuit het niets). In Nederland doen we er 3/4 jaar over om een stom stukje rails te vervangen? Alhoewel Frankrijk het lang niet altijd beter doet dan Nederland, vind ik toch dat in dit geval het hele BRU zich diep zou moeten schamen. Quelle honte!

Re: Opnieuw lange vertraging trambaan Nieuwegein

Geplaatst: do 18 okt 2012, 18:20
door R-Flow
Z2N schreef:In Dijon (Frankrijk) legde men in 1,5 jaar een tramlijn aan (vanuit het niets). In Nederland doen we er 3/4 jaar over om een stom stukje rails te vervangen? Alhoewel Frankrijk het lang niet altijd beter doet dan Nederland, vind ik toch dat in dit geval het hele BRU zich diep zou moeten schamen. Quelle honte!
Ik vraag me toch heel erg af wat er steeds fout gaat bij dergelijke projecten in Nederland.

Re: Opnieuw lange vertraging trambaan Nieuwegein

Geplaatst: do 18 okt 2012, 18:59
door wouter15
De link Lees verder in de eerste post werkt niet.

Re: Opnieuw lange vertraging trambaan Nieuwegein

Geplaatst: do 18 okt 2012, 19:00
door Daniel
Niet? Nu net even uitgeprobeert en hij doet 't keurig hoor. Wel een link naar de mobiele site van RTV Utrecht omdat ik op 't werk niet op de normale kan.

Re: Opnieuw lange vertraging trambaan Nieuwegein

Geplaatst: do 18 okt 2012, 19:02
door wouter15
Daniel schreef:Niet? Nu net even uitgeprobeert en hij doet 't keurig hoor. Wel een link naar de mobiele site van RTV Utrecht omdat ik op 't werk niet op de normale kan.
Kan http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/889392/ ... egein.html deze link er niet eens worden ingezet? Dit is de link die ik vond op de site van RTV Utrecht

Re: Opnieuw lange vertraging trambaan Nieuwegein

Geplaatst: do 18 okt 2012, 19:03
door R-Flow
Link werkt hier gewoon. Hier de "normale" versie:

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/889392/ ... egein.html

Scheuren in de rails? Lijkt net alsof er iets mis is gegaan bij de productie ervan, dat de kwaliteit van het staal niet goed is of zo.

Re: Opnieuw lange vertraging trambaan Nieuwegein

Geplaatst: vr 19 okt 2012, 00:11
door Michael 1988
Dit is wel heel erg vreemd. Aan het weer kan het niet liggen, want het is niet extreem warm geweest sinds september. Dus moet het een productiefout of een monteringsfout zijn geweest. Maar wie kan hier straks weer voor gaan opdraaien? De belastingbetaler :S.

Heeft Connexxion(/GVU) overigens nog wel voldoende extra bussen om de uitbreiding op te kunnen vangen of laten ze bijvoorbeeld de gelede bussen van Munckhof komen (als Munckhof ze nog heeft tenminste)?

Re: Opnieuw lange vertraging trambaan Nieuwegein

Geplaatst: vr 19 okt 2012, 00:48
door MdJ
De foto's in het dossier van het eerdere krantenbericht laten zien waar de scheuren zijn: in het lijf.

Spoorrails zijn I-profielen: de dwarskrachten die optreden als gevolg van een belasting worden opgenomen in de flenzen en de momenten waardoor het I-profiel gaat buigen in de z-richting (je scherm uit zegmaar, zie onderstaande link) in het lijf.

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:L-I-Traeger.png
Als echter een flens aan een zijde wordt belast, is het zeer bedenkelijk dat een flens gaat roteren (moment=kracht*arm = kracht*1/2*breedte_flens) en die kan het profiel lastig opnemen omdat het lijf zo dun is.

En spoorrails wordt over het algemeen ontworpen met een enorme speling (uit een NEN belasting*1,2 voor het eigen gewicht van de spoorrails en belasting*1,5 voor de rekenwaarde voor de veranderlijke belasting, zoals de trein/tram).

Het is zeer aannemelijk dat er op een verkeerde manier de spoorrails is belast. Daardoor is de bovenflens gaan roteren en daardoor scheuren ontstonden.

Re: Opnieuw lange vertraging trambaan Nieuwegein

Geplaatst: vr 19 okt 2012, 08:58
door 010jongen
Lijn 361 gaat minder vaak rijden. Lijn 160 vaker. Dus extra bussen zijn er niet nodig. In theorie dient er nu op elke aankomende tram een aansluitende bus te vertrekken. Goed dat dit verbeterd wordt. Want wat heb je aan elke 10 min een bus savonds naar IJsselstein als de tram maar elke 20 min rijdt.

Re: Opnieuw lange vertraging trambaan Nieuwegein

Geplaatst: za 20 okt 2012, 10:41
door Tristan
Hè bah. Dat betekent dus nog wekenlang extra volle 195's en 295's tot aan IJsselstein Binnenstad.

Re: Opnieuw lange vertraging trambaan Nieuwegein

Geplaatst: zo 21 okt 2012, 13:11
door 010jongen
Nieuwe dienstregeling van lijn 160/361 is ingegaan zonder dat er nieuwe vertrekstaten hangen op bepaalde haltes. Waarom is het nou zo moeilijk om simpele dingen net als dit niet op orde te krijgen.

Re: Opnieuw lange vertraging trambaan Nieuwegein

Geplaatst: zo 21 okt 2012, 15:26
door MR92
010jongen schreef:Nieuwe dienstregeling van lijn 160/361 is ingegaan zonder dat er nieuwe vertrekstaten hangen op bepaalde haltes. Waarom is het nou zo moeilijk om simpele dingen net als dit niet op orde te krijgen.
Ben ik erg benieuwd wanneer deze dienstregeling bij jou is ingegaan?

Re: Opnieuw lange vertraging trambaan Nieuwegein

Geplaatst: zo 21 okt 2012, 15:29
door Milco
Vandaag ;)

Re: Opnieuw lange vertraging trambaan Nieuwegein

Geplaatst: zo 21 okt 2012, 15:30
door MR92
Milco1995 schreef:Vandaag ;)
Het nieuwe pakket gaat per 22 oktober pas in, morgen dus. Daarom zullen ook morgen alle vertrekstaten aangepast worden..

Re: Opnieuw lange vertraging trambaan Nieuwegein

Geplaatst: zo 21 okt 2012, 16:57
door 010jongen
nee hoor de nieuwe dienstregeling wordt sinds vandaag gereden. bij merwestein hangt bijv. ook nog een vertrekstaat van de zomerdienstregeling van lijn 48.. erg slordig.

Re: Opnieuw lange vertraging trambaan Nieuwegein

Geplaatst: zo 21 okt 2012, 20:34
door Fles
Daniel schreef:Het vervangend busvervoer van Connexxion blijft bestaan en wordt bovendien uitgebreid. Dat kost het BRU overigens 150.000 euro per week.
Het BRU? Oh nee wacht, de belastingbetaler :roll:

BRU heeft oplossing voor probleem trambaan

Geplaatst: vr 02 nov 2012, 21:25
door Daniel
BRU heeft oplossing voor probleem trambaan
Geplaatst op: vrijdag 2 november 2012 21:23
Laatst bijgewerkt: vrijdag 2 november 2012 21:25


NIEUWEGEIN - Bestuur Regio Utrecht (BRU) heeft een oplossing gevonden voor het probleem met de trambaan in Nieuwegein. Een nieuwe lasmethode moet uitkomst bieden. De organisatie kan nog niet te zeggen wanneer de trams weer zullen gaan rijden.
Allereerst zullen nu de spoorstaven worden gelast. Daarna wordt het beton gestort en ten slotte de bovenleiding gemonteerd. Voordat de trams gaan rijden, zal BRU nog enkele tests uitvoeren.
Lees verder | Dossier Sneltram Utrecht - Nieuwegein/IJsselstein | Meer nieuws over Sneltram Utrecht - Nieuwegein/IJsselstein

Re: Opnieuw lange vertraging trambaan Nieuwegein

Geplaatst: do 22 nov 2012, 13:26
door 010jongen
Schiet aardig op nu, beton is grotendeels gestort. Denk dat het niet lang meer duurt voor er een tram rijdt.

Re: Opnieuw lange vertraging trambaan Nieuwegein

Geplaatst: do 22 nov 2012, 20:03
door Klaasje
MdJ schreef:De foto's in het dossier van het eerdere krantenbericht laten zien waar de scheuren zijn: in het lijf.

Spoorrails zijn I-profielen: de dwarskrachten die optreden als gevolg van een belasting worden opgenomen in de flenzen en de momenten waardoor het I-profiel gaat buigen in de z-richting (je scherm uit zegmaar, zie onderstaande link) in het lijf.

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:L-I-Traeger.png
Als echter een flens aan een zijde wordt belast, is het zeer bedenkelijk dat een flens gaat roteren (moment=kracht*arm = kracht*1/2*breedte_flens) en die kan het profiel lastig opnemen omdat het lijf zo dun is.

En spoorrails wordt over het algemeen ontworpen met een enorme speling (uit een NEN belasting*1,2 voor het eigen gewicht van de spoorrails en belasting*1,5 voor de rekenwaarde voor de veranderlijke belasting, zoals de trein/tram).

Het is zeer aannemelijk dat er op een verkeerde manier de spoorrails is belast. Daardoor is de bovenflens gaan roteren en daardoor scheuren ontstonden.
Ik geloof dat de tram in Utrecht op NP46 spoorstaven zat sinds de aanleg. Dat zijn heavy-rail-spoorstaven. Ik meen dat ik ergens gehoord heb dat ze nu over wilden op tramspoorstaven.

Re: Opnieuw lange vertraging trambaan Nieuwegein

Geplaatst: do 22 nov 2012, 20:21
door MdJ
Als ik het zo zie (http://dnu.nu/artikel/6628-vernieuwing- ... -vertraagd) gaan ze inderdaad naar Tramrails. Die hebben het probleem wat ik een tijdje geleden aangekaart heb :wink:

Verkeerde soort belasting kun je zoeken in de hoek van: Met een krol gaan rijden op die extra riggel (het stuk dat echte spoorrails niet hebben) in plaats van op de kop van de spoorrails zou je kunnen denken Daar kan 'ie niet tegen, daarvoor issie niet gemaakt. (het moment dat het wiel met de "extra" riggel moet worden opgenomen door het lijf van de rails kan het niet aan en breekt.)

Re: Opnieuw lange vertraging trambaan Nieuwegein

Geplaatst: do 22 nov 2012, 20:36
door Klaasje
Als ik naar de vorm van de spoorstaaf kijk dan belast je dat ding al verkeerd als je met een verkeerd wielprofiel over de binnenste spoorstaaf bij een boog rijdt.