RET dienstregeling 2013

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15347
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door ODRAIL »

Hmm, zijn we eindelijk een beetje gewend aan de nieuwe dienstregeling, krijgen we volgens de website van de RET van 24 december 2012 tot 4 januari 2013 weer de vakantiedienstregeling. Terwijl er op de DRIM's van de metro nog niets van te zien is. Meestal wordt die ruim een week van te voren aangekondigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door Meltrain »

Bij veel bushaltes zijn de vertrekstaten van de vakantiedienstregeling al opgehangen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door zone5324bericht... »

de dreis-borden geven bij mij in de buurt al een tijdje aan, dat de tijden op de borden de geplande dienstregelingtijden zijn.

toen ik donderdagavond even in lijn 144 zat, gaf het bord bij m'n uitstaphalte aan, dat deze bus over 4 minuten zou komen, terwijl de bus gewoon op tijd was.

er zit dus nog een groot gat in de informatievoorziening, maar men verwacht, dat dit probleem opgelost moet zijn als alle bussen omgebouwd zijn.
ik moet dit nog zien, want de bussen die nu rijden zijn natuurlijk al omgebouwd, dus zou het systeem gewoon moeten kunnen werken met actuele gegevens.

de prijzen vam ritten met ex-buslijnen zijn nog niet beschikbaar op 9292.nl; ook "lekker" geregeld.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door Meltrain »

zone5324bericht... schreef: ik moet dit nog zien, want de bussen die nu rijden zijn natuurlijk al omgebouwd, dus zou het systeem gewoon moeten kunnen werken met actuele gegevens.
Nee hoor, er rijden nog genoeg niet verbouwde bussen rond, aangezien de dienstregeling anders helemaal niet te rijden is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door zone5324bericht... »

tja, dan is het dus wel logisch, dat ze het actuele aspect van het systeem maar even tijdelijk uitgeschakeld hebben...
hublot
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 09 dec 2012, 18:29

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door hublot »

Op dagen als vandaag en morgen met zondagdienstregeling is de technische dienst van de RET hard aan het werk om zo veel mogelijk bussen om te bouwen, nu ze de kans hebben.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door mb90 »

Meltrain schreef:Ook de Citaro's krijgen / hebben nieuwe schermen zag ik vandaag.
Het nu ontgaat me echter, want de nieuwe schermen zijn wel een stuk breder, maar slechts op de rechterhelft werd informatie gegeven, waardoor het per saldo dus nog minder zichtbaar is. :?
Het nieuwe scherm bestaat uit 2 delen zag ik vandaag. Rechts is inderdaad voor reisinformatie en links voor wat filmpjes die ook op de schermen op station Beurs en in een wat andere vorm ook in de tram en de metro te zien zijn. Niet in elke bus werkte dit overigens, sommige gaven een blauw scherm of bleven op zwart staan.
In de Lion's is overigens op de al bestaande kleinere schermen alleen reisinformatie te zien. Ik vraag mij dus af of dit nog volgt of dat de filmpjes alleen voor de stadsbussen blijven.

Verder heb ik vandaag in een aantal Lion's en Citaro's gezeten en in alle bussen werkte de Wifi. Voordat er gebruik van kan worden gemaakt moet je je wel gratis inschrijven met je mailadres. Na het overstappen moest ik de ene keer wel opnieuw inloggen en de andere keer kon ik gewoon verder gaan. Een logica zat hier niet in, dus het ging niet bijvoorbeeld fout van een Citaro naar een Lion, iets waar ik eerst wel aan dacht.

Tot slot heb ik gisteren en vandaag bijna alle Lion's met de nieuwe bestemmingen zien rijden. Nog maar een enkeling die Rotterdam voor Zuidplein had staan. Dan waren dan gek genoeg wel weer bussen die al in de RET-kleuren reden.
Cygnum
Berichten: 70
Lid geworden op: za 12 dec 2009, 11:33

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door Cygnum »

mb90 schreef:Tot slot heb ik gisteren en vandaag bijna alle Lion's met de nieuwe bestemmingen zien rijden. Nog maar een enkeling die Rotterdam voor Zuidplein had staan.
Wat soms erg vreemde taferelen kan opleveren, zoals een lijn 174 op Station Delft die op de display 'Station Noord' heeft staan. Daar zou de toevoeging Rotterdam zeker niet hebben misstaan, zeker omdat lijn 40 wel 'Rotterdam Centraal' filmt.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door Daantje »

Oh, ik zag er van de week één met 'Rotterdam Noord' erop op het busstation in Delft.
Cygnum
Berichten: 70
Lid geworden op: za 12 dec 2009, 11:33

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door Cygnum »

Daantje schreef:Oh, ik zag er van de week één met 'Rotterdam Noord' erop op het busstation in Delft.
Dan zal hij onderweg waarschijnlijk omslaan, want eenmaal bij Berkel Westpolder aangekomen staat er 'Station Noord' op. Niet handig vind ik.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door zone5324bericht... »

De RET heeft ervoor gekozen om voor CS Rotterdam Centraal of Den Haag Centraal te gebruiken, dus alle lijnen die Rotterdam Centraal als eindpunten hebben, filmen dit (kijk maar naar de metro en de tram)...

dus dan is het logisch, dat buslijn 40 dit ook filmt, terwijl voor andere bestemmingen binnen de regio de wijknaam gebruikt wordt...
Cygnum
Berichten: 70
Lid geworden op: za 12 dec 2009, 11:33

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door Cygnum »

zone5324bericht... schreef:De RET heeft ervoor gekozen om voor CS Rotterdam Centraal of Den Haag Centraal te gebruiken, dus alle lijnen die Rotterdam Centraal als eindpunten hebben, filmen dit (kijk maar naar de metro en de tram)...

dus dan is het logisch, dat buslijn 40 dit ook filmt, terwijl voor andere bestemmingen binnen de regio de wijknaam gebruikt wordt...
Maar het ziet niet op een wijknaam, maar op een stationsnaam. En zelfs al zou het een wijknaam zijn, dan is de naam zo algemeen dat het in iedere stad of uit de kluiten gewassen dorp kan liggen. Een station kan immers ook een busstation of metrostation zijn. Het kan dus voor verwarring zorgen voor mensen die weinig gebruikmaken van de bus.

Bovendien: waarom filmen ze wel de hele rit 'Rotterdam Centraal', maar niet 'Rotterdam Noord'? Lijn 40 wijzigt volgens mij ook niet tijdens het binnenrijden van het concessiegebied naar 'Centraal Station', toch?

Qbuzz deed het wat dat betreft beter: daarop stond 'Rotterdam Noord NS via Berkel Noord' op het beginpunt en 'Rotterdam Station Noord' onderweg. Zo was meteen duidelijk waar de rit precies heenging.

Daantje: was het een Lion of een Citaro die je zag? Ik heb het in ieder geval over een Citaro.
jesse-cruzu
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door jesse-cruzu »

Had beter kunnen zijn als de bestemmings display's elke 3 seconden konden veranderen in een andere text. Bijvoorbeeld de wijk en de straatnaam, of bestemming, via...

Voorbeelden:
Primaire text - 3 seconden later:
39 Crooswijk - 39 Kerkhoflaan
8 Hillegersberg - 8 Kleiweg
33 Rotterdam Airport - 33 Via Overschie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door Suus »

Knipperende bestemmingsdisplays zijn absoluut niet de way to go.

De bus in de verte: CENTRUM WEST
Bijna bij de halte: VIA BLEISWIJK
Is de bus de halte gepasseerd: ZOETERMEER
Kut, die bus had ik willen hebben.

Via-bestemmingen zijn welkom, maar alles moet zonder knipperen OF scrollen op een display passen, anders kan je het net zo goed niet weergeven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door STF »

Ik zag vorige week wel een hele bijzondere methode bij een Luxemburgs vervoersbedrijf (Voyages Ecker):

123 NERGENSHUIZEN
VIA ...flutdorp...hongergat...windwijk...

De bovenste regel en "via" op de onderste regel werden continue getoond, terwijl de rest op de onderste regel zeer snel scrollend voorbij kwam.
Wat mij betreft de beste oplossing die er is, maar je ziet het zo goed als nooit (meestal als ze het zo programmeren, scrollt of knippert "via" op de onderste regel ook mee.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door Vinny »

Ik wil mijn analoge lijnfilms terug. De bestemmingen en lijnnummers zijn beter leesbaar dan de meeste digitale schermpjes. Vaak zijn er pixels kapot en dan is het helemaal moeilijk om te achterhalen wat er staat. En bovendien doen de vervoerders de grootste moeite om flauwekul op de digitale lijnfilms te schrijven. Zoals "Prettige feestdagen" in plaats van de eindbestemming :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door Daantje »

Cygnum schreef:Daantje: was het een Lion of een Citaro die je zag? Ik heb het in ieder geval over een Citaro.
De bus die ik zag, was een Citaro. Overigens heb ik alleen nog maar Citaro's gezien op de 174 sinds die lijn weer door de RET gereden wordt.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door zone5324bericht... »

die RET-manier van het filmen van bestemmingen is nog tot daar aan toe, maar op de Lion's is de tekst nog steeds klein en daardoor alleen maar slechter herkenbaar...
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door visgraat »

Als je uit de trein komt en lijn D wilt nemen moet je vrijwel altijd bijna een kwartier wachten. Of je nou uit Utrecht, Breda of Amsterdam komt, maakt eigenlijk niet uit: De metro sluit vrijwel nooit aan op je trein. Dus bij deze een verzoek aan de RET om de tijden aan te passen. Het is niet dat ik dat zelf nou zo graag wil, maar ik heb van meerdere mensen gehoord dat ze dit graag beter willen.
hublot
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 09 dec 2012, 18:29

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door hublot »

visgraat schreef:Als je uit de trein komt en lijn D wilt nemen moet je vrijwel altijd bijna een kwartier wachten. Of je nou uit Utrecht, Breda of Amsterdam komt, maakt eigenlijk niet uit: De metro sluit vrijwel nooit aan op je trein. Dus bij deze een verzoek aan de RET om de tijden aan te passen. Het is niet dat ik dat zelf nou zo graag wil, maar ik heb van meerdere mensen gehoord dat ze dit graag beter willen.
Daarom lijn E. Het publiek dat van Centraal naar maximaal Zuidplein wil gaan is groter dan het publiek dat van Centraal naar Spijkenisse wil gaan.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door zone5324bericht... »

en als straks de vakantiedienstregeling weer voorbij is en elke 10 minuten gereden wordt, zijn de aansluitingen ook weer anders...
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door 010jongen »

Dat was me ook opgevallen, elke keer als ik op CS aankom heb ik lijn E, (avonden). tijdens de spitsuren rijdt de D lijn zelfs elke 4/5 minuten. in de avonduren lijkt het mij ook eigenlijk logischer om aansluiting te geven op de D lijn, maar opzich kan het geen kwaad. bij de tram is het een stuk dramatischer...
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door zone5324bericht... »

dat ligt ook weer een beetje aan op welke tramlijn je moet overstappen, maar van trein naar stad-/streekvervoer is wel vaker de overstap niet ideaal.

er moet echter ook rekening gehouden worden met een bepaalde loopttijd van trein naar metro en/of tram en die tijd is voor iedereen en vanaf elk perron weer een beetje anders.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door visgraat »

hublot schreef:
visgraat schreef:Als je uit de trein komt en lijn D wilt nemen moet je vrijwel altijd bijna een kwartier wachten. Of je nou uit Utrecht, Breda of Amsterdam komt, maakt eigenlijk niet uit: De metro sluit vrijwel nooit aan op je trein. Dus bij deze een verzoek aan de RET om de tijden aan te passen. Het is niet dat ik dat zelf nou zo graag wil, maar ik heb van meerdere mensen gehoord dat ze dit graag beter willen.
Daarom lijn E. Het publiek dat van Centraal naar maximaal Zuidplein wil gaan is groter dan het publiek dat van Centraal naar Spijkenisse wil gaan.
Het publiek naar Rotterdam Zuid mag dan wel groter zijn, maar onderschat D niet. Het is niet alleen Spijkernisse, maar ook Rhoon, Poortuugaal, Hoogvliet, Hellevoetsluis en omgeving. Standaard een kwartier moeten wachten is 's avonds niet fijn. Omlooptijden heb je natuurlijk gelijk in, maar in het geheel 7,5 minuut later rijden (of juist eerder) met zowel lijn D als E is wel mogelijk. Dat lijkt mij ideaal.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door Karl »

Maar dat is dan vast weer niet ideaal voor Den Haag C.; Laan van NOI of iets wat tussen Laan van NOI en Rotterdam C. ligt.
Het is een spectrum.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten