RET dienstregeling 2013
Re: RET dienstregeling 2013
M.u.v. de wijzigingen in Lansingerland (vanwege de ingebruikname van de ZoRo-busbaan) zullen er in principe geen (of nauwelijks) wijzigingen in het busnet zijn. Alleen van enkele dunbezette lijnen gaat de frequentie omlaag.
Vermoedelijk zullen er volgend jaar wel aanpassingen in het busnet te verwachten zijn, dit in het kader van Naar een Toekomstvast Openbaar Vervoer.
Hier trouwens een documentje over de ZoRo-busbaan.
Zelf ben ik zeer benieuwd naar de nieuwe definitie van FrequentBus, aangezien de lijnen 170 (helemaal) en 173 (traject Rodenrijs - Bleiswijk) als FrequentBus in dit artikel staan en ik zelf al rode lijnstickers van de lijnen 32 en 39 heb gezien.
Vermoedelijk zullen er volgend jaar wel aanpassingen in het busnet te verwachten zijn, dit in het kader van Naar een Toekomstvast Openbaar Vervoer.
Hier trouwens een documentje over de ZoRo-busbaan.
Zelf ben ik zeer benieuwd naar de nieuwe definitie van FrequentBus, aangezien de lijnen 170 (helemaal) en 173 (traject Rodenrijs - Bleiswijk) als FrequentBus in dit artikel staan en ik zelf al rode lijnstickers van de lijnen 32 en 39 heb gezien.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6464
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: RET dienstregeling 2013
Bus 39 zou fijn zijn (y) Die bus zit altijd ovevol en rijdt nu zo weinig dat het voor mij niet handig is om naar het busstation te lopen (op R'dam CS). Ik kan beter op de tram wachten.
Re: RET dienstregeling 2013
Hmm, ik lees helaas niets over de (eventuele) wijzigingen in de vakantiediensten. Of blijven deze zoals ze waren?
Re: RET dienstregeling 2013
Ik zou er niet vanuit gaan dat bus 39 vaker gaat rijden (hoogstens in de middagspits), maar vermoedelijk wordt het begrip FrequentBus gewoon wat opgerekt (bijv. minstens elke 10 minuten in de spits en elke 20 minuten overdag). Dan zouden de nieuwe lijnen 170 en 173 namelijk ook precies aan de vereisten voldoen en worden de lijnen 30, 32, 36 en 39 ook 'ineens' een FrequentBus.Daantje schreef:Bus 39 zou fijn zijn (y) Die bus zit altijd ovevol en rijdt nu zo weinig dat het voor mij niet handig is om naar het busstation te lopen (op R'dam CS). Ik kan beter op de tram wachten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: RET dienstregeling 2013
Als er nog een bezuinigingsronde volgt ligt 39 er uit. Verbaast me wel dat deze bus nog vol zit aangezien deze 80 procent parallel rijdt aan T7/8.
Re: RET dienstregeling 2013
Het was dacht ik de bedoeling dat de vakantiedienst een weekje korter zou duren.KM46 schreef:Hmm, ik lees helaas niets over de (eventuele) wijzigingen in de vakantiediensten. Of blijven deze zoals ze waren?
-
- Berichten: 436
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: RET dienstregeling 2013
De tram is grotendeels te ver voor de inwoners van Crooswijk, vandaar dat deze nog altijd goed bezet is. Reizigers kiezen meer voor gemak dan dat ze een stuk verder moeten lopen. Bovendien heb je met lijn 39 betere overstap op Rotterdam Centraal dan met de tram.010jongen schreef:Als er nog een bezuinigingsronde volgt ligt 39 er uit. Verbaast me wel dat deze bus nog vol zit aangezien deze 80 procent parallel rijdt aan T7/8.
Re: RET dienstregeling 2013
Dat ligt er toch maar net aan of je wilt overstappen en waarheen je wilt overstappen?
Het is een spectrum.
Re: RET dienstregeling 2013
daar zit haast geen verschil tussen, allebei ongeveer even ver lopen. zeker als de nieuwe perrontunnel open gaat.
Re: RET dienstregeling 2013
Dat dacht ik ook al. Maar ik bedoel de belabberde overstaps van metro naar bus op metrostation Nesselande. Er wordt namelijk al jaren geroepen dat het volgend jaar beter wordt, maar helaas :? .mb90 schreef:Het was dacht ik de bedoeling dat de vakantiedienst een weekje korter zou duren.KM46 schreef:Hmm, ik lees helaas niets over de (eventuele) wijzigingen in de vakantiediensten. Of blijven deze zoals ze waren?
Re: RET dienstregeling 2013
Waarom is de 38 vorig jaar dan geknipt?Daantje schreef:Bus 39 zou fijn zijn (y) Die bus zit altijd ovevol en rijdt nu zo weinig dat het voor mij niet handig is om naar het busstation te lopen (op R'dam CS). Ik kan beter op de tram wachten.
-
- Berichten: 436
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: RET dienstregeling 2013
Vanwege bezuinigingen, zodat men met een minder hoge frequentie op het minder drukke deel van lijn 38 in Crooswijk kon rijden en men dus zo bespaard. Maar dit is ook omdat tramlijn 7 voortaan langs Crooswijk rijdt.JWM schreef:Waarom is de 38 vorig jaar dan geknipt?Daantje schreef:Bus 39 zou fijn zijn (y) Die bus zit altijd ovevol en rijdt nu zo weinig dat het voor mij niet handig is om naar het busstation te lopen (op R'dam CS). Ik kan beter op de tram wachten.
Re: RET dienstregeling 2013
Ik was even op de RET-site aan het kijken en vond deze pagina wel opvallend:
http://www.ret.nl/reizen-met-ret/omleid ... /lift.html
Ze zijn nog wel druk op oudejaarsdag :Y
http://www.ret.nl/reizen-met-ret/omleid ... /lift.html
Ze zijn nog wel druk op oudejaarsdag :Y
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6464
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: RET dienstregeling 2013
Dat kan natuurljik ook een optie zijn. Niet aan gedacht.Meltrain schreef:Ik zou er niet vanuit gaan dat bus 39 vaker gaat rijden (hoogstens in de middagspits), maar vermoedelijk wordt het begrip FrequentBus gewoon wat opgerekt (bijv. minstens elke 10 minuten in de spits en elke 20 minuten overdag). Dan zouden de nieuwe lijnen 170 en 173 namelijk ook precies aan de vereisten voldoen en worden de lijnen 30, 32, 36 en 39 ook 'ineens' een FrequentBus.Daantje schreef:Bus 39 zou fijn zijn (y) Die bus zit altijd ovevol en rijdt nu zo weinig dat het voor mij niet handig is om naar het busstation te lopen (op R'dam CS). Ik kan beter op de tram wachten.
Re: RET dienstregeling 2013
Inmiddels staan de nieuwe dienstregelingen van de huidige Qbuzz-lijnen online op de RET-website. Op de wijzigingen in Lansingerland na kan ik verder weinig schokkende veranderingen vinden.
Er is verder geen buslijn 29 te vinden en er staat (al langer overigens) wel een buslijn 84 in de lijst, maar zonder dienstregelingen. De buslijn 94 die er ook tussen staat was vorige week de pendelbus voor tramlijn 2 tussen Charlois en metrostation Maashaven.
Van de al bestaande RET-lijnen kan ik overigens nog geen nieuwe dienstregelingen vinden.
Er is verder geen buslijn 29 te vinden en er staat (al langer overigens) wel een buslijn 84 in de lijst, maar zonder dienstregelingen. De buslijn 94 die er ook tussen staat was vorige week de pendelbus voor tramlijn 2 tussen Charlois en metrostation Maashaven.
Van de al bestaande RET-lijnen kan ik overigens nog geen nieuwe dienstregelingen vinden.
Re: RET dienstregeling 2013
De zo succesvolle versterkingsritten van de 245 's ochtends van Kralingse Zoom naar HES worden weer ingekort naar maar 7 ritten tussen 7:55 en 8:50 met 4 ritten na half negen (!) terwijl het juist nu voor half negen 4 ritten zijn en dus 3 worden en na half negen nu 3 zijn (v8:34, 8:36 en 9:06).
Waar QBuzz enigszins een vrije warrige dienstregeling aanbiedt doet de RET het nu wel regelmatiger, maar of het beter gaat uitpakken is maar de vraag.
Of gaat Arriva de 263 ook als versterkingsritten inzetten?
Tevens doet de 226 er 's ochtends 19(!) minuten over om van Maasland, Viaduct naar Schiedam Station Centrum te komen. Dat kan gewoon in 10 minuten. 9292.nl zal wel weer aangeven dat op Viaduct een overstap op de 86 beter is, wordt die nog voller.
Waar QBuzz enigszins een vrije warrige dienstregeling aanbiedt doet de RET het nu wel regelmatiger, maar of het beter gaat uitpakken is maar de vraag.
Of gaat Arriva de 263 ook als versterkingsritten inzetten?
Tevens doet de 226 er 's ochtends 19(!) minuten over om van Maasland, Viaduct naar Schiedam Station Centrum te komen. Dat kan gewoon in 10 minuten. 9292.nl zal wel weer aangeven dat op Viaduct een overstap op de 86 beter is, wordt die nog voller.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Re: RET dienstregeling 2013
Qbuzz doet er nu met lijn 226 20 minuten over om van Maasland Viaduct naar Schiedam Centrum te gaan en Veolia lijn 86 doet er 11 tot 13 minuten over.
Vergeleken met de reistijden van Veolia doet de RET er dus een stuk langer over, maar ik denk dat de RET rekening heeft gehouden met eventuele files. We weten nog niet wat de nieuwe reistijden voor Veolia lijn 86 zullen zijn, maar het zal me niks verbazen als die naar 15 minuten gaan.
Vergeleken met de reistijden van Veolia doet de RET er dus een stuk langer over, maar ik denk dat de RET rekening heeft gehouden met eventuele files. We weten nog niet wat de nieuwe reistijden voor Veolia lijn 86 zullen zijn, maar het zal me niks verbazen als die naar 15 minuten gaan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: RET dienstregeling 2013
86 moet nu soms 5 minuten wachten op Maasland om te vertrekken ri. Schiedam, gemeld en hoop dat die wachtminuten er nu uit zijn. Terwijl 226 aankomt en weer weggaat. Maar alsnog kan het ook 's ochtends in de spits in 10 minuten zonder file. 20 minuten is inderdaad met file soms wel nodig, maar om die nou planmatig in te plannen...Meltrain schreef:Qbuzz doet er nu met lijn 226 20 minuten over om van Maasland Viaduct naar Schiedam Centrum te gaan en Veolia lijn 86 doet er 11 tot 13 minuten over.
Vergeleken met de reistijden van Veolia doet de RET er dus een stuk langer over, maar ik denk dat de RET rekening heeft gehouden met eventuele files. We weten nog niet wat de nieuwe reistijden voor Veolia lijn 86 zullen zijn, maar het zal me niks verbazen als die naar 15 minuten gaan.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Re: RET dienstregeling 2013
Persoonlijk heb ik liever dat men juist wel rekening houdt met een mogelijke (/waarschijnlijke) file.
Ik heb liever dat mijn standaard reistijd langer is en dat ik af en toe te vroeg aankom (bussen kunnen i.t.t. treinen gewoon te vroeg aankomen, aangezien er toch geen haltes tussen zitten), dan dat ik verwacht eerder aan te komen en juist meestal te laat ben.
Door een langere reistijd aan te houden, weten reizigers ook welke overstappen ze (vrijwel gegarandeerd) kunnen halen en komen ze ook bijna nooit te laat voor hun aansluiting.
Als de reistijden korter worden, gaan reizigers misschien uit van een eerdere aansluiting, terwijl die in de praktijk misschien bijna nooit haalbaar blijkt. Dit leidt juist tot meer teleurstelling.
Als je af en toe eerder aankomt dan de werkelijke tijd, heb je een kans om nog een eerdere aansluiting te halen en dat is op zo'n moment dan mooi, maar je mag er dan niet vanuit gaan dat je die overstap altijd haalt.
Ik heb liever dat mijn standaard reistijd langer is en dat ik af en toe te vroeg aankom (bussen kunnen i.t.t. treinen gewoon te vroeg aankomen, aangezien er toch geen haltes tussen zitten), dan dat ik verwacht eerder aan te komen en juist meestal te laat ben.
Door een langere reistijd aan te houden, weten reizigers ook welke overstappen ze (vrijwel gegarandeerd) kunnen halen en komen ze ook bijna nooit te laat voor hun aansluiting.
Als de reistijden korter worden, gaan reizigers misschien uit van een eerdere aansluiting, terwijl die in de praktijk misschien bijna nooit haalbaar blijkt. Dit leidt juist tot meer teleurstelling.
Als je af en toe eerder aankomt dan de werkelijke tijd, heb je een kans om nog een eerdere aansluiting te halen en dat is op zo'n moment dan mooi, maar je mag er dan niet vanuit gaan dat je die overstap altijd haalt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: RET dienstregeling 2013
De meeste mensen stappen op Schiedam over op de metro die elke 3 minuten rijdt op het traject Schiedam - Capelsebrug, maar inderdaad voor de mensen richting Spijkenisse, of die overstappen op de trein of een andere bus is het wel handig om liever te vroeg als te laat aan te komen.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: RET dienstregeling 2013
mis de dienstregeling van lijn 143 op de RET-site...
Re: RET dienstregeling 2013
Er missen er sinds gisteravond ineens meer. Lijn 96, 97, 98, 144, 170 en 171 ook.
Over het inplannen van files bij de dienstregelingen. Nu doet de RET dit ook al bij andere lijnen. Lijn 44 heeft bijvoorbeeld in de middagspits 11 minuten voor het stukje Markerstraat (laatste halte) - Zuidplein, omdat het in de Maastunnel regelmatig goed druk kan zijn, terwijl dit stukje lopend in een kleine 5 minuutjes te doen is.
Over het inplannen van files bij de dienstregelingen. Nu doet de RET dit ook al bij andere lijnen. Lijn 44 heeft bijvoorbeeld in de middagspits 11 minuten voor het stukje Markerstraat (laatste halte) - Zuidplein, omdat het in de Maastunnel regelmatig goed druk kan zijn, terwijl dit stukje lopend in een kleine 5 minuutjes te doen is.
Re: RET dienstregeling 2013
Ik heb ergens gelezen ik weet niet waar, maar dat lijn 143 wordt gekoppeld aan lijn 70. En dat lijn 144 aan lijn 76 wordt gekoppeld. Misschien dat daarom 143 en 144 niet wordt gemeld in de nieuwe dienstregeling.
Re: RET dienstregeling 2013
En dan met citaro's op de lijnen naar Ridderkerk? Of MAN op lijn 70? Lijkt me geen goed idee.
Re: RET dienstregeling 2013
Dat waren ideeën van een planbureau om het busnet te reorganiseren in het kader van 'Naar een Toekomstvast OV'. Tenmisnte: daarin werd 76 gekoppeld aan lijn 184 en over 143 werd niks verteld, volgens mij.arjan1978 schreef:Ik heb ergens gelezen ik weet niet waar, maar dat lijn 143 wordt gekoppeld aan lijn 70. En dat lijn 144 aan lijn 76 wordt gekoppeld. Misschien dat daarom 143 en 144 niet wordt gemeld in de nieuwe dienstregeling.
Maar volgend jaar vinden vermoedelijk pas echt ingrijpende wijzigingen plaats in het busnet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten