RET dienstregeling 2013

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
hublot
Berichten: 56
Lid geworden op: Zo 09 Dec 2012, 18:29

Re: RET dienstregeling 2013

Berichtdoor hublot » Do 13 Dec 2012, 10:55

Alweer problemen met de tram op de Erasmusbrug gehad... Ik vraag mij af waarom ze geen tramtunnel hebben gemaakt voor TramPluslijnen die door het centrum gaan en voor onder het Nieuwe Waterweg?!

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: RET dienstregeling 2013

Berichtdoor hauptbahnhof » Do 13 Dec 2012, 12:48

Wat voor probleem doet zich dan zo vaak voor op de brug?

hublot
Berichten: 56
Lid geworden op: Zo 09 Dec 2012, 18:29

Re: RET dienstregeling 2013

Berichtdoor hublot » Do 13 Dec 2012, 13:43

hauptbahnhof schreef:Wat voor probleem doet zich dan zo vaak voor op de brug?

Er ging zo'n auto op het opgangspoor staan, midden in de drukke kruispunt. Pas na tien minuten ging die auto pas weer weg.

(Eer-?)Gisteren ging ookal een taxi het tramspoor op op de brug en kwam daarna voor uren vast te zitten. Tram 20, 23 en 25 waren daarmee erg ontregeld.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: RET dienstregeling 2013

Berichtdoor R-Flow » Do 13 Dec 2012, 13:45

Geert schreef:Lijn 1 is inderdaad lijn 21 geworden. Ik kan er persoonlijk niet wakker van liggen, als de nummers maar uniek zijn binnen het gebied...

Iets minder mooi vinden en er direct van wakker liggen zijn natuurlijk twee verschillende dingen. Ik slaap er verder prima om.
Laatst gewijzigd door R-Flow op Do 13 Dec 2012, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31530
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: RET dienstregeling 2013

Berichtdoor Suus » Do 13 Dec 2012, 13:59

hublot schreef:
hauptbahnhof schreef:Wat voor probleem doet zich dan zo vaak voor op de brug?

Er ging zo'n auto op het opgangspoor staan, midden in de drukke kruispunt. Pas na tien minuten ging die auto pas weer weg.

(Eer-?)Gisteren ging ookal een taxi het tramspoor op op de brug en kwam daarna voor uren vast te zitten. Tram 20, 23 en 25 waren daarmee erg ontregeld.

Dat zijn gewoon domme automobilisten die hun reisbewijs zouden moeten inleveren. Die sukkels zie je helaas elke dag -o-

Maar een tramtunnel? Ik hoop dat je op de hoogte bent van het feit dat er vlak naast de Erasmusbrug al een tunnel ligt waar een superversie van een tram doorheen rijdt, genaamd de metro :wink: Men heeft besloten een tramlijn over de Erasmusbrug aan te leggen omdat ontsluiting van Rotterdam Zuid en naastgelegen randgemeentes te duur zou zijn met de metro en om de twee tramnetten die er in Rotterdam waren weer met elkaar te verbinden tot één tramnet.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: RET dienstregeling 2013

Berichtdoor Meltrain » Do 13 Dec 2012, 14:11

hublot schreef:Alweer problemen met de tram op de Erasmusbrug gehad... Ik vraag mij af waarom ze geen tramtunnel hebben gemaakt voor TramPluslijnen die door het centrum gaan en voor onder het Nieuwe Waterweg?!

Dat was het plan uit 1955/1956. :Y
Uiteindelijk heeft men besloten tot het aanleggen van een metrolijn, aangezien die een veel grotere capaciteit heeft.
Dat men in 1996 opnieuw een tramvebinding tussen beide Nieuwe Maasoevers zou aanleggen kon men toen nog niet weten en nu is de aanleg van een tramtunnel zeker niet nodig en zelfs onhandig omdat er dan twee tunnels vlak naast elkaar liggen, waarbij het maar de vraag is waar de tramlijnen dan bovengronds zouden moeten komen. Op Zuid gaat dat nog wel (Laan op Zuid) maar in Noord is erg lastig.

Edit: Bee was eerder met plaatsen.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Karl
Berichten: 3645
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: RET dienstregeling 2013

Berichtdoor Karl » Do 13 Dec 2012, 14:38

Mijn inziens een tramspoor aanleggen over de Willemsbrug, zodat je een extra route hebt van noord naar zuid v.v. en die nieuwe infrastructuur dan gebruiken om een tangentiële route te faciliteren, bijvoorbeeld van Zuidplein naar EUR.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: RET dienstregeling 2013

Berichtdoor zone5324bericht... » Do 13 Dec 2012, 16:30

dat plan is er al, maar het gaat natuurlijk weer om geld of het daadwerkelijk uitgevoerd gaat worden...

hublot
Berichten: 56
Lid geworden op: Zo 09 Dec 2012, 18:29

Re: RET dienstregeling 2013

Berichtdoor hublot » Do 13 Dec 2012, 19:51

zone5324bericht... schreef:dat plan is er al, maar het gaat natuurlijk weer om geld of het daadwerkelijk uitgevoerd gaat worden...

Veel goedkoper dan een gloednieuw metrolijn van Zuidplein naar Kralingse Zoom mocht de nieuwe Kuip gerealiseerd worden.

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: RET dienstregeling 2013

Berichtdoor zone5324bericht... » Do 13 Dec 2012, 22:08

beide plannen staan in het laatste concept plan van de gemeente Rotterdam, dus een tramverbinding over de Willemsbrug en een metrolijn van Schiedam via Rotterdam Zuid naar Kralingen...

echter plannen die gemaakt zijn voor de laatste ronde van bezuinigingen opgelegd aan gemeentes vanuit Den Haag...
dus of en wat er van door gaat is maar de vraag...

hublot
Berichten: 56
Lid geworden op: Zo 09 Dec 2012, 18:29

Re: RET dienstregeling 2013

Berichtdoor hublot » Vr 14 Dec 2012, 23:38

Nog niet alle Lion's Cities zijn bestickered, en wat mij opvalt is dat de Qbuzzhuisstijl die er in nog in die bussen zitten enorm vloekt met de RET-huisstijl.. gaan ze die nog ombouwen of?

Gebruikersavatar
mb90
Berichten: 2586
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contact:

Re: RET dienstregeling 2013

Berichtdoor mb90 » Za 15 Dec 2012, 11:03

Die bussen worden nog omgebouwd. Vandaag worden er ook weer een aantal omgebouwd, want er rijden een aantal Alliances op lijn 44, 66, 76 en wellicht wel meer. Vanuit Ridderkerk rijden er vandaag Lion's, waarvan er een aantal RET-kleuren hebben, maar verder alles dus nog hetzelfde is.
OVopZuid - De site voor al het OV in Rotterdam-Zuid

Vanaf nu wat minder frequent in het OV te vinden.

hublot
Berichten: 56
Lid geworden op: Zo 09 Dec 2012, 18:29

Re: RET dienstregeling 2013

Berichtdoor hublot » Za 15 Dec 2012, 12:23

mb90 schreef:Die bussen worden nog omgebouwd. Vandaag worden er ook weer een aantal omgebouwd, want er rijden een aantal Alliances op lijn 44, 66, 76 en wellicht wel meer. Vanuit Ridderkerk rijden er vandaag Lion's, waarvan er een aantal RET-kleuren hebben, maar verder alles dus nog hetzelfde is.
Ja, ik woon naast het traject van bus 182 en hier zie ik veelal een mix van Citaro's en Lion's.

Dus de Qbuzzhuisstijl in de Lion's gaan ook weg? Ik vind die stoelen veel lekkerder zitten dan die ondingen van de RET..

Gebruikersavatar
mb90
Berichten: 2586
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contact:

Re: RET dienstregeling 2013

Berichtdoor mb90 » Za 15 Dec 2012, 16:41

De stoelen blijven wel zo, maar het scherm wordt bijvoorbeeld wel anders en de bestemmingen op de bus zijn nu ook nog allemaal Qbuzz-bestemmingen en anders dan de display's bij de haltes aangeven (Ridderkerk via Slikkerveer op de bus met Ridderkerk Koningsplein bij de halte bijvoorbeeld).
OVopZuid - De site voor al het OV in Rotterdam-Zuid

Vanaf nu wat minder frequent in het OV te vinden.

arjan1978
Berichten: 18
Lid geworden op: Di 22 Mar 2011, 11:33

Re: RET dienstregeling 2013

Berichtdoor arjan1978 » Za 15 Dec 2012, 17:23

Op vestiging Ridderkerk staan nu alleen nog maar uit Lion's ik heb afgelopen twee dagen geen citato's meer gezien.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: RET dienstregeling 2013

Berichtdoor Meltrain » Za 15 Dec 2012, 18:27

Ook de Citaro's krijgen / hebben nieuwe schermen zag ik vandaag.
Het nu ontgaat me echter, want de nieuwe schermen zijn wel een stuk breder, maar slechts op de rechterhelft werd informatie gegeven, waardoor het per saldo dus nog minder zichtbaar is. :?
Ook jammer dat de RET in de 'oude' Citaro's (serie 201 - 290) niet gelijk een tweede scherm, net achter de achterdeur, heeft aangebracht. :(
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: RET dienstregeling 2013

Berichtdoor Daniel » Za 15 Dec 2012, 20:14

mb90 schreef:en de bestemmingen op de bus zijn nu ook nog allemaal Qbuzz-bestemmingen en anders dan de display's bij de haltes aangeven (Ridderkerk via Slikkerveer op de bus met Ridderkerk Koningsplein bij de halte bijvoorbeeld).

Ligt maar net aan de lijn trouwens, de 144 heeft bv. "Rotterdam Zuidplein via Ridderkerk" op de koersdisplays staan en staat in Dordrecht met "Rotterdam Zuidplein" als bestemming op de DRIPs (daarmee al opvallend, de Arriva-lijnen moeten het namelijk met "Rotterdam" doen terwijl die naar twee bestemmingen aldaar rijden en RET uit Dordrecht maar naar eentje)

De bewuste lijn 144 heb ik vandaag in ieder geval alleen met Lions City's zien rijden, afwisselend met RET-bestickering en geheel kaal. Dat er hier geen Citaro's meer op reden zou best te maken kunnen hebben met vele klachten van de eerste dagen over de inzet daarvan (en het gebrek aan comfort) op lange afstandslijnen als de 144.

Van m'n moeder, die dagelijks met de bewuste lijn naar haar werk reist, hoorde ik ook nog wat dingen:
- RET staat niet toe dat de chauffeurs bij files op de A16 binnendoor over de Veersedijk rijden tussen Zwijndrecht en Ridderkerk. Ze mogen althans geen alternatieve routes meer nemen, wat bij een stadslijn nog wel logisch is maar voor een lijn die een flink stuk non-stop rijdt natuurlijk niet echt werkt
- De OV-chipkaart oplaadpunten verdwijnen uit de bussen
- Allicht veroorzaakt door punt 1, maar vertragingen tot +15 aan toe komen geregeld voor (bij Qbuzz waren die er met dezelfde route aanzienlijk minder vaak)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

hublot
Berichten: 56
Lid geworden op: Zo 09 Dec 2012, 18:29

Re: RET dienstregeling 2013

Berichtdoor hublot » Zo 16 Dec 2012, 05:26

Daniel schreef:
mb90 schreef:en de bestemmingen op de bus zijn nu ook nog allemaal Qbuzz-bestemmingen en anders dan de display's bij de haltes aangeven (Ridderkerk via Slikkerveer op de bus met Ridderkerk Koningsplein bij de halte bijvoorbeeld).


- De OV-chipkaart oplaadpunten verdwijnen uit de bussen

Wtf? Die dingen vond ik soms echt verdomd handig. Had gehoopt dat die dingen ook de Citaro's in gingen. :(

Gebruikersavatar
mb90
Berichten: 2586
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contact:

Re: RET dienstregeling 2013

Berichtdoor mb90 » Vr 21 Dec 2012, 19:31

Vandaag voor het eerst een Lion's City gezien met dezelfde bestemming als op de schermen bij de haltes. Het was de 1046 die met 144 Station Dordrecht reed. Of het nieuwe scherm er ook al in hing kon ik niet goed zien. Bij deze meeste Citaro's die ik hier op Zuid tegenkom hangen die er al wel in (goed te zien aan de nieuwe kleuren op het scherm, was rood-wit en is nu blauw-wit).
Qua inzet loopt het overigens op de stadslijnen nog steeds door elkaar. Alliances op alle lijnen en ook een paar Citaro's op de lijnen waar voorheen altijd een Alliance reed (46-68-69-71-72). De hybride Citaro G's en de Citea (sowieso 1 van de 2) rijden ook nog rond.
OVopZuid - De site voor al het OV in Rotterdam-Zuid

Vanaf nu wat minder frequent in het OV te vinden.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: RET dienstregeling 2013

Berichtdoor Daniel » Vr 21 Dec 2012, 19:45

Ik zag vandaag vooral Alliances op de 66, 76 en 77 rijden. Waarbij de inzet op 76 maar beperkt was, of daar moet ergens een doorkoppeling zitten (zag er eentje toen ik met de metro op Zuidplein aankwam en nog eentje toen ik daar uitcheckte, maar daarna vrijwel alleen maar Citaro's tegengekomen op die lijn)

In het Lansingerland lijken de DRIPs nog niet helemaal goed te weten waar de bussen uithangen, die zag ik soms al erg vroeg op 0 minuten staan en dan weer terug gaan oplopen. Bij halte Berkelseweg zag ik ergens in de verte net een grijs vlekje aankomen toen de DRIP allang op 0 stond.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31530
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: RET dienstregeling 2013

Berichtdoor Suus » Za 22 Dec 2012, 01:04

De RET maakt door middels van posters in tram-/bushaltes en op de stations reclame voor hun nieuwe 642-dienstregeling. Ik vraag mij echter wel af of zo'n poster echt nuttig is op station Den Haag Laan van NOI, er zullen daar maar weinig reizigers benieuwd zijn naar de frequentie van bijvoorbeeld lijn 56, ze zullen niet eens weten waar deze rijdt :?
Rame à l'approche

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: RET dienstregeling 2013

Berichtdoor zone5324bericht... » Za 22 Dec 2012, 10:06

maar daar denkt de RET niet over, ze hebben gewoon een communicatiebeleid en dat betreft het gehele werkgebied, dus ook de regio Den Haag/Zoetermeer...
trouwens van de Laan naar Schiedam is, et de trein zo te doen en dan even naar Vlaardingen om daar verder te reizen met lijn 56 is helemaal geen ondenkbare reisroute...

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: RET dienstregeling 2013

Berichtdoor Daniel » Za 22 Dec 2012, 10:57

De lijnen 170 en 173 hebben op die posters trouwens ook nog *) 6-3-2 staan, maar dat klopt nog niet geheel. Immers slaat de 3 daar op de daluren doordeweeks i.p.v. op zaterdag (dan rijden ze maar 2x/uur) en past de 6 alleen bij de spitsuren i.p.v. ma-vr overdag.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: RET dienstregeling 2013

Berichtdoor Meltrain » Za 22 Dec 2012, 11:18

De 6 klopt wel, want die slaat tegenwoordig alleen nog maar op de spitsuren (al rijden de lijnen 33, 38, 44, 48, 56, 66, 70 en 76 ook overdag (minstens) 6x/uur), maar ik ben het ermee eens dat het niet klopt wat betreft de lijnen 170 en 173.
Nu snap ik volledig dat 4x/uur rijden op die lijnen geen nut heeft, maar op zaterdag kunnen die lijnen wat mij betreft prima 3x/uur rijden.

Nog even het overzicht van 6-4-2 (met de minimale frequenties):

6x/uur in de spits
4x/uur in de daluren en op zaterdag
2x/uur 's avonds en op zondag
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: RET dienstregeling 2013

Berichtdoor Daniel » Za 22 Dec 2012, 11:24

Zelfs 3x/uur rijden leek gistermiddag nog wat overdreven. Maar dat is wel een handiger frequentie voor die lijn gezien de belangrijke aansluiting op metrolijn E naar Rotterdam natuurlijk.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 6 gasten