Nieuws uit het DB van de SRA d.d. 18 oktober 2012

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Nieuws uit het DB van de SRA d.d. 18 oktober 2012

Berichtdoor fred1954 » Ma 22 Okt 2012, 08:32

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... Td81BvPzRg

Enkele punten:

Vervoerplannen streekconcessies:
Het DB neemt kennis van de vervoerplannen voor 2013 van Connexxion (Zaanstreek en
Amstelland-Meerlanden) en EBS (Waterland). De plannen voldoen aan de programma’s
van eisen van de concessies en de vervoerders kunnen dus overgaan tot uitvoering. In de
Zaanstreek worden ritten met een zeer lage bezetting geschrapt zodat een hogere
frequentie op drukke lijnen kan worden geboden, zoals op R-net lijn 391 vanaf de Zaanse
Schans naar Amsterdam CS. In Amstelland-Meerlanden vinden aanpassingen op de
dienstregeling plaats vanwege de opening van Station Halfweg/Zwanenburg, gewijzigde
treintijden en vanwege wensen van gemeenten. In de concessie Waterland worden op
verschillende lijnen versnellingen doorgevoerd en ritten toegevoegd. Ook zijn de
wijzigingen voor de Waterlandse lijnen die door Monnickendam rijden (‘rondje
Monnickendam’) doorgevoerd

Subsidie HOV Schiphol-Oost aanpassingen Brugstraat:
Het DB promoveert het project HOV Schiphol-Oost / Noordelijk deel / fase 1
aanpassingen Brugstraat naar de realisatiefase en reserveert daarvoor een
subsidiebedrag van € 262.166,52 waarvan 50% afkomstig is uit het AROV
(Actieprogramma Regionaal Openbaar Vervoer) budget voor dit project. Het project gaat
om de aanleg van maatregelen om de bussen snel en betrouwbaar vanaf de nieuw aan te
leggen busbaan door Schiphol-Oost over de kruisingen met het Stationsplein Zuidwest en
de Fokkerweg richting Amstelveen (Bosrandrug) te laten rijden.

2e HOV-as Amstelveen - Amsterdam:
Het DB neemt kennis van de resultaten van de Maatregelstudie 2e HOV-as Amstelveen-
Amsterdam en constateert dat bij uitvoering van de genoemde maatregelen geen R-netwaardige
tweede HOV-as tussen Amstelveen en Amsterdam ontstaat. Het DB handhaaft
de 2e HOV-as in de verkenningenfase tot er duidelijkheid is over het verlengen van de
railverbinding naar Uithoorn. Indien verlenging van de railverbinding plaatsvindt en de Rnet
bussen van en naar Aalsmeer goed verknoopt worden op de rail en het busstation van
Amstelveen is HOV-kwaliteit op deze tweede as niet meer noodzakelijk. Deze as blijft dan
wel een ‘normale’ OV-as voor regionale bussen.

Verbetering Westelijke Tramlijnen
Het DB promoveert diverse maatregelen om de westelijke tramlijnen (tram 1, 2 en 13) te
verbeteren naar de planuitwerkingsfase. Het gaat om maatregelen op het gebied van
snelheid, betrouwbaarheid van de dienstuitvoering, verkeersveiligheid, het toegankelijk
maken van haltes en het plaatsen van actuele reisinformatie. Daarnaast worden enkele
verkeersregelinstallatie (VRI) maatregelen voor het project al dit jaar uitgevoerd. De
gemeente Amsterdam zal het voortouw nemen in de planstudie en de verdere
planuitwerking van het project. De Stadsregio voert daarnaast nog een tweede
verkenningenstudie uit in samenhang met het investeringsprogramma openbaar vervoer.

VIRM
Berichten: 3407
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Nieuws uit het DB van de SRA d.d. 18 oktober 2012

Berichtdoor VIRM » Ma 22 Okt 2012, 13:38

Wat is uberhaupt het exacte nut van de 391?
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuws uit het DB van de SRA d.d. 18 oktober 2012

Berichtdoor R-Flow » Ma 22 Okt 2012, 14:32

Het DB promoveert diverse maatregelen om de westelijke tramlijnen (tram 1, 2 en 13) te
verbeteren naar de planuitwerkingsfase. Het gaat om maatregelen op het gebied van
snelheid, betrouwbaarheid van de dienstuitvoering, verkeersveiligheid, het toegankelijk
maken van haltes en het plaatsen van actuele reisinformatie

Goh, dat ik dat nog mag meemaken... Ben benieuwd hoe ze tram 2 denken te gaan versnellen/betrouwbaarder te maken. Behalve de Zeilstraat één richting maken voor autoverkeer zou ik eigenlijk niet weten wat ze kunnen doen.

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: Nieuws uit het DB van de SRA d.d. 18 oktober 2012

Berichtdoor tsov » Ma 22 Okt 2012, 17:40

VIRM schreef:Wat is uberhaupt het exacte nut van de 391?
De 391 bedient verscheidene groepen. Toeristen naar de Zaanse Schans, forenzen van Amsterdam Centrum naar de Zaanse wijken die verder van het station af liggen (Poelenburg, Kalf), forenzen vanuit Zaandam naar Amsterdam-Noord en Noorderlingen die geen zin hebben om op de 35 te wachten op Amsterdam CS ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Nieuws uit het DB van de SRA d.d. 18 oktober 2012

Berichtdoor Vinny » Ma 22 Okt 2012, 19:42

2e HOV-as Amstelveen - Amsterdam:
Het DB neemt kennis van de resultaten van de Maatregelstudie 2e HOV-as Amstelveen-
Amsterdam en constateert dat bij uitvoering van de genoemde maatregelen geen R-netwaardige
tweede HOV-as tussen Amstelveen en Amsterdam ontstaat. Het DB handhaaft
de 2e HOV-as in de verkenningenfase tot er duidelijkheid is over het verlengen van de
railverbinding naar Uithoorn. Indien verlenging van de railverbinding plaatsvindt en de Rnet
bussen van en naar Aalsmeer goed verknoopt worden op de rail en het busstation van
Amstelveen is HOV-kwaliteit op deze tweede as niet meer noodzakelijk. Deze as blijft dan
wel een ‘normale’ OV-as voor regionale bussen.
Er gebeurt dus niets. De R-net kwaliteit zal wel weer gaan blijken aan de vertimmering van bushaltes zodat er nog meer schermen bij komen die het niet doen, gele stoeptegels om slechtzienden het gevoel te geven dat ze welkom zijn in het openbaar vervoer, en een andere kleurstelling van bussen... :')
Maar... R-flow, lees je mee? Er is wel een integrale HUISSTIJL voor de R-netbussen :!:

Het doortrekken van de tram naar Uithoorn busstation kan helemaal niet, omdat de helling van de bustunnel onder de Zijdelweg te steil is. De provincie wilde namelijk niet wachten op de besluitvorming omtrent de tramlijn en heeft dus besloten om onomkeerbare stappen te nemen. Toekomstvisie jeweettoch... :cry:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31510
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Nieuws uit het DB van de SRA d.d. 18 oktober 2012

Berichtdoor Suus » Ma 22 Okt 2012, 19:58

Ik heb wel eens steilere hellingen gezien waar trams omhoog en omlaag rijden hoor. Bovendien is die tunnel toch amper steiler dan het tunneltje in Amstelveen?
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Nieuws uit het DB van de SRA d.d. 18 oktober 2012

Berichtdoor Vinny » Ma 22 Okt 2012, 20:15

Dat stond in de FAQ voor de busbaan die de provincie Noord-Holland inmiddels wijselijk van de website heeft gehaald... :evil:
Lezenswaardig is dit:
http://www.meerbode.nl/news_uh/news_uh_wk31_2012.pdf

Eindpunt volgens de SRA is dus hier:
https://maps.google.nl/maps?q=uithoorn& ... 01,,0,4.55
(op de plek waar de graafmachine in de modder staat loopt dus nu de nieuwe busbaan)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuws uit het DB van de SRA d.d. 18 oktober 2012

Berichtdoor R-Flow » Ma 22 Okt 2012, 20:37

Vinny schreef:Maar... R-flow, lees je mee? Er is wel een integrale HUISSTIJL voor de R-netbussen :!:

Dat R-netbussen een integrale stijl hebben is niks nieuws onder de zon toch? Is nu ook al het geval...

Vinny schreef:Lezenswaardig is dit:
http://www.meerbode.nl/news_uh/news_uh_wk31_2012.pdf

Metro 51 zal nooit in Uithoorn komen. Dat wordt tegen die tijd de stadstram. :P

tgv2
Berichten: 14
Lid geworden op: Za 19 Nov 2011, 16:21

Re: Nieuws uit het DB van de SRA d.d. 18 oktober 2012

Berichtdoor tgv2 » Wo 24 Okt 2012, 19:23

R-Flow schreef:
Goh, dat ik dat nog mag meemaken... Ben benieuwd hoe ze tram 2 denken te gaan versnellen/betrouwbaarder te maken. Behalve de Zeilstraat één richting maken voor autoverkeer zou ik eigenlijk niet weten wat ze kunnen doen.


De voorrang op de kruispunten Louwesweg/Huizingalaan en Huizingalaan/Plesmanlaan herstellen. Sinds er nieuwe verkeerslichten staan (al enkele maanden) is de voorrang verdwenen.

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Nieuws uit het DB van de SRA d.d. 18 oktober 2012

Berichtdoor Edwin » Do 25 Okt 2012, 11:57

tgv2 schreef:
R-Flow schreef:
Goh, dat ik dat nog mag meemaken... Ben benieuwd hoe ze tram 2 denken te gaan versnellen/betrouwbaarder te maken. Behalve de Zeilstraat één richting maken voor autoverkeer zou ik eigenlijk niet weten wat ze kunnen doen.


De voorrang op de kruispunten Louwesweg/Huizingalaan en Huizingalaan/Plesmanlaan herstellen. Sinds er nieuwe verkeerslichten staan (al enkele maanden) is de voorrang verdwenen.

Mailtje naar de desbetreffende gemeente/provincie doet vaak wonderen.
Remember to check-out with your ov-chipcard.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuws uit het DB van de SRA d.d. 18 oktober 2012

Berichtdoor R-Flow » Do 25 Okt 2012, 14:27

tgv2 schreef:De voorrang op de kruispunten Louwesweg/Huizingalaan en Huizingalaan/Plesmanlaan herstellen. Sinds er nieuwe verkeerslichten staan (al enkele maanden) is de voorrang verdwenen.

Dat is een tijdelijke situatie tot het kruispunt opnieuw wordt geasfalteerd. Er liggen nu geen (werkende) detectielussen in de weg.

Maar als dat hun idee is van tram 2 verbeteren dan slaat het echt nergens op... Is puur het herstellen van wat sowieso al een tijdelijke situatie was.

RoelZ1
Berichten: 474
Lid geworden op: Za 18 Jun 2011, 15:58

Re: Nieuws uit het DB van de SRA d.d. 18 oktober 2012

Berichtdoor RoelZ1 » Do 25 Okt 2012, 15:15

Vinny schreef:Dat stond in de FAQ voor de busbaan die de provincie Noord-Holland inmiddels wijselijk van de website heeft gehaald... :evil:

Wellicht ging dat om het huidige sneltrammaterieel. Als de Amstelveenlijn wordt afgewaardeerd tot wijktrammetje moet het wel lukken om door die tunnel te gaan.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Nieuws uit het DB van de SRA d.d. 18 oktober 2012

Berichtdoor Vinny » Do 25 Okt 2012, 20:36

De Combino's zijn inderdaad wel wat aangepast aan de steile hellingen in het Amsterdamse tramnet. Dit is een brug die ze speciaal voor de Combino hebben aangepast. Project was gereed, vlak voordat de laatste reguliere tramlijn op deze route werd opgeheven... :')
https://maps.google.nl/maps?q=Roetersst ... 1,,0,-1.82
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuws uit het DB van de SRA d.d. 18 oktober 2012

Berichtdoor R-Flow » Vr 26 Okt 2012, 11:26

Ben benieuwd wat voor materieel er gekocht gaat worden voor de Amstelveenlijn. Hoop niet die afschuwelijk lelijke Avenio... :X

Vinny schreef:Project was gereed, vlak voordat de laatste reguliere tramlijn op deze route werd opgeheven... :')

Vertel er dan wel even bij dat de Roetersstraat als vaste omleidingsroute wordt gebruikt.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Nieuws uit het DB van de SRA d.d. 18 oktober 2012

Berichtdoor Vinny » Vr 26 Okt 2012, 19:08

Tja, bij het Tropenmuseum kan je niet keren ofzo...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Nieuws uit het DB van de SRA d.d. 18 oktober 2012

Berichtdoor hauptbahnhof » Ma 29 Okt 2012, 01:46

Nog meer opgeheven haltes dus.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Nieuws uit het DB van de SRA d.d. 18 oktober 2012

Berichtdoor Vinny » Ma 29 Okt 2012, 20:52

Een paar opgeheven haltes vs een hele berg overbodig uitgegeven belastinggeld... :X
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31510
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Nieuws uit het DB van de SRA d.d. 18 oktober 2012

Berichtdoor Suus » Ma 29 Okt 2012, 21:45

De Roetersstraat compenseert het ontbreken van een boog bij het Alexanderplein.
Rame à l'approche

Mojito
Berichten: 226
Lid geworden op: Ma 25 Okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuws uit het DB van de SRA d.d. 18 oktober 2012

Berichtdoor Mojito » Ma 29 Okt 2012, 21:56

Het zal wegens de scherpe hoeken wel lastig of onmogelijk zijn geweest, denk ik, maar er ontbreken wel meer bogen op het Alexanderplein. Een boog richting Tropenmuseum of richting Plantage zou het traject Azartplein - Alexanderplein niet meteen onbruikbaar maken bij een stremming in het oostelijk deel van de Sarphatistraat.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten