Concessie Busvervoer Almere (2018-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Pascal1998 »

Staat nu uit
Laatst gewijzigd door Pascal1998 op vr 11 nov 2016, 07:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Hainje »

Ik weet niet of ik dit nu een verbetering vind hoor. :?
🍉
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Pascal1998 »

Zijn nog mensen die woensdag naar de bijeenkomst van Syntus gaan?
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Bartjk »

Syntus heeft voor Almere een heel gunstig bod gedaan. Een paar highlights van vannavond:
  • Alle bussen hebben een basisfrequentie van 4x in het uur, 8x in het uur in de daluren en 12x in de spits.
  • Syntus noemt de lijnen Metro's, en ze krijgen een M.. nummer
  • Streek neemt op de route van lijn 10 en 2 de stadsbussen over
  • Alle bussen beginnen/eindigen op Station Centrum. Geen doorgaande lijnen meer dus, wel is er op de huidige lijn 1/3 een harde doorkoppeling
  • Lijn 1 rijdt net zoals alle lijnen en in haven beide kanten op. Dus 6x in het uur (spits) per richting.
  • Alle stadsbussen worden 15-meter bussen
  • Op lijn 6 komen 12 meter zero-emissie bussen
  • Er komt een hele styling inclusief halte zuilen rond de bussen
  • Tariefintergratie met de NS
Hier nog een paar foto's:
Afbeelding
Zo gaan de dienstregelingen van alle lijnen er dus uit zien

Afbeelding
Lijnnet schematisch en kunstig

Afbeelding
Lijnnetkaart

Afbeelding
Zoom op het centrum

Afbeelding
Nachtnet. M-lijnen rijden tot 3:00 uur(!) door om het gat te dichten

Afbeelding
Haltezuil.

Ik kom vast nog wel op meer dingen als ik thuis ben. Maar dit is kwa lijnnet wel zo'n beetje hoe het zit. Vragen mag je stellen hoor.
CASB
Berichten: 22
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 18:03

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door CASB »

Ik kom net bij de bijeenkomst vandaan. Het was een vrij globale informatiebijeenkomst waarbij Syntus werd voorgesteld (onderdeel van Keolis etc.), het lijnennetwerk werd globaal uitgelicht. De powerpoint komt straks op de site van syntus te staan en die van de Gemeente. Maar ik zal kort samenvatten wat er te verwacht is.

De stadslijnen zullen een M-nummer krijgen.
- Onder de naam ALLGO
- Lijnnummers:
M1 - Havenmetro - Station Centrum-Haven Centrum (om en om rechtsom / linksom) - Huidige lijn 1 / lijn 3
M2 - Buitenmetro - Station Centrum - Stripheldenbuurt (altijd gekoppeld aan lijn M1 en via seizoenenbuurt) - Huidige lijn 1 + laatste stukje lijn 5 (noordelijk van de spoorlijn).
M3 - Muziekmetro - Station Centrum - Componistenpad - Huidige lijn 7
M4 - Poortmetro - Station Centrum - Station Poort (via Homeruskwartier en NIET via Gooisekant, dus tijdswinst)
M5 - Dansmetro - Station Centrum - Sallandsekant (via danswijk, parkwijk en tussen de vaarten) - Huidige lijn 6 en deel lijn 7
M6 - Noorderplassenmetro - Station Centrum - Noorderplassen (Huidige lijn 6) - Wordt voornamelijk Zero Emission bus
M7 - Parkmetro - Station Centrum - Station oostvaarders (Huidige lijn 5 maar dan via eilandenbuurt) -
- Dit zijn zogeheten metrolijnen (ze noemde het metro's op banden) --> Alleen maar 15 meter materieel.
- Frequentie van alle M lijnen is 12x per uur in de spits, 8x per uur in dal, 4x per uur in de avonden. Dit is meer dan de eis van de gemeente.
- Alle M lijnen rijden langer door zodat er geen gat ontstaat tussen reguliere lijnen en nachtnet. Alleen op vr. en za.

- De streeklijnen zullen een R-nummer --> R-NET (R1, R2, R3, R4, R4S en R5)
R1 - Huidige 327
R2 - Huidige 328 (maar tot Bijlmer Arena)
Alle volgende bussen beginnen in TDV noord en rijden via Parkwijk, Danswijk, WD Plantsoen, Kasteel, Oor, Gooisekant, Poort naar Muiden e.v.)
R3 - Huidige 322 maar dan via bovenstaande route
R4 - Huidge 155 maar dan via bovenstaande route (tot bijlmer arena)
R4S - Huidge 155 maar dan vanaf het oor, meteen door naar Muiden P+R en stopt niet tussen muiden en bijlmerplein (tot bijlmer arena)
R5 - Huidige 156 maar dan tot Blaricum met aansluiting op 320 naar hilversum.

- (Voorlopig) zullen er een tweetal ondersteunende lijnen komen. Een naar Nobelhorst en De Vaart. De laatste zal een flexibele lijn zijn die soort van geboekt kan worden en een flexibile route zal rijden op het bedrijventerrein De Vaart. De andere wijken die gebouwd worden (Duin bijvoorbeeld) zijn buiten de concessie gehouden tot nader order. Volgens Frits Huis zullen deze later alsnog aan de concessie toegevoegd worden en zal het budget hiermee ook verruimd worden.

- Er komen in totaal drie nachtlijnen die allen zullen starten in Amsterdam op het Leidseplein --> NightFlow
N1 - Leidseplein, Oor, Kasteel, WD plantsoen, Station Centrum, Bouwmeesterbuurt, Almere Buiten station
N2 - Leidseplein , Poort, Muziekwijk, Kruidenwijk, Station centrum, Station Parkwijk, Danswijk, Sallandsekant, TDV, Station Buiten, Station Oostvaarders, Station Buiten.
N3 - Leidseplein - Oor - Station Centrum - Haven

Qua materieel zullen alle M en R-net lijnen gaan rijden met 15 meter materieel. Er komen een aantal Zero Emission 12 meter bussen die voornamelijk zullen rijden op de M6 (huidige lijn 6 (Station centrum - Noorderplassen). Er kwam een vraag uit het publiek of alle bussen in 2025 volledig elektrisch zullen zijn, maar dit zal NIET het geval zijn, daar de bussen de gehele concessie uit zullen rijden.

Er is stil gestaan bij het BRT systeem (Bus Rapid Transit system) en hoe hier invulling aan gegeven gaat worden. Denk hierbij aan in- en uitstaphaltes, aanwijzigingen op de haltes waar de bus zal stoppen en waar je als rolstoel moet staan zodat je snel kan instappen en dat er een snelle doorstroming zal zijn. Tevens, alleen betalen met pin of OV Chipkaart in de bus.

Verder kwam veiligheid aan de orde. Alleen wordt dit nog verder uitgewerkt maar het kwam er kort op neer dat er:
- intelligente camera's komen
- Meer en kleinere steward teams (ipv 8 man per bus zoals we het nu kennen).
- DNA spuugtests

Er komen nieuwe vervoersbewijzen, maar deze zijn nog in ontwikkelfase. Groot voordeel zal straks zijn dat er een vervoersbewijs komt voor zowel trein als bus voor in Almere. Lijn 151 komt te vervallen (overstappen Muiden op 320 of 110). 159 en 160 blijven voor wat ze zijn, aangezien ze onder concessie Ijselmond vallen.

Ik zal misschien nog wat gemist hebben, maar als de presentaties online komen kun je er wat beter beeld bij vormen.

Als je vragen hebt, misschien kan ik ze beantwoorden.

Groet!
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8679
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Milco »

Ik was er ook. Wat mij opviel was dat reizigers met de stadsbus naar Almere Haven altijd het korte tarief betalen, ook als je in de bus zit en de hele ronde meereist. Dit gaat ook gelden voor Tussen de Vaarten, want reizigers naar Almere Centrum krijgen een ronde via Danswijk erbij. Deze extra lus wordt dus niet meegerekend in de ritprijs.

Ik had trouwens net een heel verhaal getypt, zie ik jullie berichten al... Laat maar zitten dan. :P
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
cassie127
Berichten: 6590
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door cassie127 »

Staat of komt dit ook op de site van Syntus te staan? Zo ja waar?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Bartjk »

Het komt binnenkort op deze site: https://www.syntus.nl/almere
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Chrysa »

Bartjk schreef: Alle bussen hebben een basisfrequentie van 4x in het uur, 8x in het uur in de daluren en 12x in de spits.
Is dat niet erg veel? Harmonicabussen lijken me dan handiger.
Bartjk schreef:Tariefintergratie met de NS
Wat gaat dit betekenen in de praktijk? Alleen die zin zegt me niet zo veel.

Verder vind ik die namen maar nutteloos, maar ja. Het ziet er allemaal wel netjes uit.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8679
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Milco »

Als je bedenkt dat er nu op de meeste stadstrajecten twee lijnen rijden, iedere 7,5 minuut per lijn in de spits en dal, waarvan minimaal één gelede bus waarbij de (minstens) 30 meter van de beide bussen niet altijd vol zitten, is 12x/uur in de spits en 8x/uur in het dal en op zaterdag denk ik wel prima. De stadsbussen krijgen tussen de voor- en middendeur, aan één zijde, klapstoelen zodat er plaats is voor kinderwagens en rolstoelen. Zijn die er niet, dan kunnen er veel passagiers mee omdat er een zee aan staanplaatsen is.

Tariefintegratie betekent één tarief voor bus en trein.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door sirvinniei »

Voor de tweede keer flikt Syntus het bij een bezuinigingsopdracht meer dan het huidige aanbod te bieden :P
Mooi simpel en duidelijk lijnennet. Zie ik dat nu goed? Go-purple? Gaan ze net als in Groningen met kleuren werken?
Daarnaast, gaan de metrolijnen al om 4:00 rijden :shock:
O, en waarom trekken ze de lijn naar "de Vaart" wel door naar station buiten en de lijn naar Nobelhorst niet door naar station Parkwijk?
Ik heb geen onderschrift
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Somoht »

Kleurcodes ging Connexxion ook gaan doen in Haarlem, maar daarna nooit meer over iets gehoord.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door JWM »

Het zal vast ergens in dit topic staan, maar per wanneer gaat Syntus hier rijden?
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door sirvinniei »

10 december 2017
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Bartjk »

Chrysa schreef:Is dat niet erg veel? Harmonicabussen lijken me dan handiger.
Dat is de opzet van het BRT systeem. Meer aanbod en dan kortere bussen. Zonder te moeten plannen noemde ze het ook
Chrysa schreef:Wat gaat dit betekenen in de praktijk? Alleen die zin zegt me niet zo veel.
Er komt een combi-abonnement met trein en bus. Daarnaast wordt er gekeken om de tarieven van de trein beter met de bus samen te laten gaan (ik gok dan de minimale tariefafstand aanpassen of zo iets dergelijks)
Laatst gewijzigd door Bartjk op wo 07 dec 2016, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Jurre »

CASB schreef: R4S - Huidge 155 maar dan vanaf het oor, meteen door naar Muiden P+R en stopt niet tussen muiden en bijlmerplein (tot bijlmer arena)
R4S :')

Hopelijk lezen ze dit artikel nog even door.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Bartjk »

Ik had het persoonlijk dan X4 genoemd of zo iets. Maar ja, het moet allemaal wel hip blijven. 3 cijfers is zooooo 2012 :mrgreen:
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Chrysa »

Artikel is geschreven op 15 december. Klinkt alsof de schrijver wat frustratie had over de nieuwe dienstregeling. :p

Wat is er mis met gewoon een nummer? Arriva in Brabant doet het best goed vind ik, maar rariteiten van Syntus zoals X2 in Amersfoort snap ik dan weer niet, en dit is al helemaal erg.
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Pascal1998 »

Ik vind het er goed uitzien.

Even snel terug naar de dienstregeling die zondag in gaat (de laatste van CXX) , daar zijn twee hele kleine wijzigingen:

Lijn 4 rijdt NIET meer langs Gooisekant West
Station Muziekwijk staat nu aangegeven als NS Muziekwijk.

En weer verder met Syntus...
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8679
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Milco »

De nummers van het R-net zullen nog wel wijzigen. Ik vermoed dat dit nummers zijn om de routes voor nu te verduidelijken.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
CamilleKreemers
Berichten: 4390
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door CamilleKreemers »

Chrysa schreef:
Bartjk schreef: Alle bussen hebben een basisfrequentie van 4x in het uur, 8x in het uur in de daluren en 12x in de spits.
Is dat niet erg veel? Harmonicabussen lijken me dan handiger.
Bartjk schreef:Tariefintergratie met de NS
Wat gaat dit betekenen in de praktijk? Alleen die zin zegt me niet zo veel.

Verder vind ik die namen maar nutteloos, maar ja. Het ziet er allemaal wel netjes uit.
Ik meen me te herinneren dat gelede bussen niet meer mochten van de opdrachtgever. Dan is een iets hogere frequentie wellicht wel aantrekkelijker met kleinere bussen. Ik vraag me alleen af of dit ook punctueel gereden kan worden, of neemt tegelijkertijd de parallelliteit van de lijnen ook fors af?
sirvinniei schreef:Voor de tweede keer flikt Syntus het bij een bezuinigingsopdracht meer dan het huidige aanbod te bieden :P
Mooi simpel en duidelijk lijnennet. Zie ik dat nu goed? Go-purple? Gaan ze net als in Groningen met kleuren werken?
Daarnaast, gaan de metrolijnen al om 4:00 rijden :shock:
O, en waarom trekken ze de lijn naar "de Vaart" wel door naar station buiten en de lijn naar Nobelhorst niet door naar station Parkwijk?
Misschien heeft Syntus een heel efficiënt netwerk in gedachten of komt het heel goedkoop aan haar materieel. Andere optie is dat Syntus het personeel met weinig loze ruimte weet in te zetten of reizigersgroei verwacht in deze concessie. De plannen lijken hierboven wel goed.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21354
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Meltrain »

Ik kan goed begrijpen dat dvind het een goed idee om de stadslijnen 2 en 10 op te nemen in de streeklijnen, maar mijn enige kritiek is dat de Gooisekant nu wel een erg omslachtige verbinding met het centrum van Almere krijgt. Er moet ofwel bij 't Oor of bij Walt Disneyplantsoen worden overgestapt.
Verder snap ik niet dat M2 via de Seizoenenbuurt gaat en M7 via de Regenboogbuurt in plaats van de huidige situatie te handhaven.

En als ik even over de lijnnummers mag "zeuren": ik zou de nummers M5 en M7 omdraaien om meer aan te sluiten op de huidige lijnnummering. Verder zijn de nummers van de stadslijnen een logisch gevolg van de huidige nummering.

En qua materieel had de Citea SLFA Electric (die vanaf komende zondag in Eindhoven gaat rijden) me zeer geschikt geleken voor de stadslijnen. Maar in combinatie met hogere frequenties is de keuze voor 15-meter-materieel te begrijpen en het is natuurlijk wel weer leuk voor de variatie. :P Ik ben benieuwd of voor de stadslijnen en de R-Net-lijnen hetzelfde bustype komt (met wel variaties in kleurstelling en wellicht interieur).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
CASB
Berichten: 22
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 18:03

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door CASB »

Hierbij de presentatie van Syntus:
https://www.syntus.nl/getmedia/44583dff ... 2_site.pdf

Aangezien ik en nog twee hier, tekst en uitleg hebben gehad, stel je vragen gerust, wellicht kunnen we ze beantwoorden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Klaasje »

Ik verwacht dat men op de stadsdienst wel 15 meter met een compleet lage vloer wil hebben met drie deuren en bij de streekdienst een low-entrybus met twee deuren. Een low-entrybus kan je toch veel makkelijker comfortabel inrichten dan een low-floorbus.

Het is wellicht wel jammer dat de Gooisekant alleen nog maar door streekbussen bediend wordt maar in de praktijk reed daar buiten de spits al een zeer minimaal aantal bussen die dan ook vooral leeg waren. Ik denk ook dat het verbinden met stations beide richtingen op, in dit geval Poort en Parkwijk, voor de reizigers van buiten Almere voldoende is en dat de reizigers binnen Almere wel weten hoe het systeem werkt en een keertje overstappen niet erg vinden.

Wat ik heel gaaf vind is dat men met tariefintegratie met de trein gaat werken. Ik hoop alleen dat dit goed met NS is afgestemd want NS zie ik wel als een wat nukkig bedrijf aangaande dit soort onderwerpen.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door sirvinniei »

In de presentatie zie ik aparte in- en uitstapplekken. Op welke haltes komen die?
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten