Pagina 15 van 50

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Geplaatst: wo 04 mar 2015, 20:53
door Klaasje
Sinds lijn 3 is geschrapt rijden alle streeklijnen het rondje tegengesteld in plaats van alleen de 328 en 327. Nu komt er dan alleen maar de 151 bij maar alsnog is dat meer frequent dan lijn 3. Het nadeel is dat je moet overstappen wat er eerst niet was met lijn 3 maar lijn 1 rijdt wel frequenter waardoor het overstappen óf korter wordt of er makkelijker een rit te vinden is die in tegengestelde richting goed aansluit.

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Geplaatst: wo 04 mar 2015, 21:14
door Milco
Precies dat is ook mijn gedachte als ik soms klachten vanuit Almere Haven lees over lijn 3.

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Geplaatst: ma 09 mar 2015, 09:02
door Milco
Lijn 160 van Almere naar Amersfoort waar ik nu in zit, wordt niet met een Ambassador gereden, maar met Volvo 5644 :)

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Geplaatst: wo 18 mar 2015, 18:25
door Pascal1998
Edwin schreef:Verder loopt het gemis van lijn 3 in Haven ook nog steeds. Wat de Havenaren nu voorstellen is de 1 linksom, de andere rechtsom.

Is het misschien niet een idee om de 7 van Componsitenpad door te trekken naar t Oor en andersom van de 1 te rijden? Verder de frequentie van de 1 terugbrengen naar:
Spits: 10x ipv 12x
Dal: 8 tot 10x ipv 10 tot 12x Etc.
Om ze de extra uren van de 7 op te vangen door de 1 iets minder vaak te laten rijden. Verder de 11 te schrappen en doordeweeks en zaterdag overdag de helft van 1 vanaf Buiten door te laten rijden naar de Striphelden(buurt).
door de 7 door te trekken heb je een rechtstreeks verbinding tussen (station) Muziekwijk en 't Oor en Haven en hoeft men niet met de 4 terug te steken bij Stedenwijk Midden.
ja, Lijn 7 zou naar het Oor kunnen, ik zou Alleen Lijn 1 door koppelen met Lijn 11, maar dat ze samen gaan. Ander puntje Ik heb van een buschauffeur enkele weken geleden begrepen dat Almere al 7 JAAR zit te wachten op nieuwe bussen, omdat de andere te oud zijn

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Geplaatst: do 19 mar 2015, 18:43
door Klaasje
Buschauffeurs zijn ook wel mooi volk hoor. Er zitten een aantal tussen die het perfect in de smiezen hebben maar ook een aantal die klagen over alles wat los en vast zit en daar weer een eigen draai aan geven. Het is bewust beleid geweest om bestaande bussen op te knappen 5 jaar geleden dus het is simpelweg onmogelijk dat men daar al 7 jaar op zit te wachten. Sterker nog, de buschauffeurs die ik destijds sprak waren heel blij dat de bussen van toen 6 jaar oud opgeknapt werden en vertelden dat ze weer heel fijn reden.

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Geplaatst: do 19 mar 2015, 20:38
door Pascal1998
Klaasje schreef:Buschauffeurs zijn ook wel mooi volk hoor. Er zitten een aantal tussen die het perfect in de smiezen hebben maar ook een aantal die klagen over alles wat los en vast zit en daar weer een eigen draai aan geven. Het is bewust beleid geweest om bestaande bussen op te knappen 5 jaar geleden dus het is simpelweg onmogelijk dat men daar al 7 jaar op zit te wachten. Sterker nog, de buschauffeurs die ik destijds sprak waren heel blij dat de bussen van toen 6 jaar oud opgeknapt werden en vertelden dat ze weer heel fijn reden.
Blijkbaar zijn ze dus niet allemaal op de hoogte.. Hoe zit dat met de groene Volvo's,is daar al bekend welk type bus daarvoor in de plaats komt.

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Geplaatst: vr 10 apr 2015, 18:42
door mijack1985
Busvervoer dodelijk voor gemeentekas Almere

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Geplaatst: vr 10 apr 2015, 20:33
door CamilleKreemers
Wat is het budget van gemeente Almere dan? Kennelijk is 3 ton een ramp al.
Wel is dit de zoveelste concessie die tekorten heeft in de jaarlijkse plannen.

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Geplaatst: vr 10 apr 2015, 20:37
door Milco
Ik heb er geen flauw idee van, wel ben ik zelf tevreden met Connexxion in Almere dat er al sinds 1999 rijdt. Ik hoop ook stiekem dat zij de nieuwe concessie per december 2017 zullen winnen. :)

Zolang het maar geen Arriva wordt vind ik het best, anders krijgen we straks in de spits ieder kwartier een 12m bus op lijn 1, in plaats van iedere 5 minuten een (meestal) 18m bus zoals nu... :X

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Geplaatst: vr 10 apr 2015, 20:45
door Daniel
Dat ligt er maar net aan wat de eisen worden. Als die voorschrijven dat lijn 1 minstens 8x/uur moet rijden dan zal 'ie nooit een kwartiersdienst krijgen om maar wat te noemen. Of er dan Connexxion, Arriva, Syntus of MilcoBus gaat rijden maakt dan geen bal uit.

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Geplaatst: vr 10 apr 2015, 20:52
door Milco
Mijn reactie was natuurlijk ook een beetje sarcastisch bedoeld, gezien de gelede bussen in Breda van Veolia Transport die bij Arriva ineens door 12m bussen vervangen werden en met een vrij lage(re) frequentie. ;)

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Geplaatst: vr 10 apr 2015, 21:01
door CamilleKreemers
Idee om te besparen:

Lijn 1 gaat rijden met Capacity of Uithofbussen. De 20m bus (Capacity) heeft een praktische capaciteit van 180 reizigers en hierdoor kan mogelijk de frequentie omlaag naar 8x/uur i.p.v. 12x/uur. Hierdoor ben je minder personeel nodig. Deze lijn wordt doorgetrokken naar Station Oostvaarders middels de routes van lijn 5 en 11. Hierdoor rijdt ie een ronde aan deze kant.

Alle andere stadslijnen gaan rijden met een 18m gelede bus i.p.v. 12m bussen. Basisfrequentie wordt 4x/uur en wordt optimaal mogelijk gepland dat alle overstappen op de sprinter mogelijk zijn.

Is dit haalbaar denk je?

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Geplaatst: vr 10 apr 2015, 21:08
door Milco
Mwa, op sommige lijnen zou dat kunnen, sowieso in het dal, maar in de spitsuren zie ik vrij regelmatig best wel tot behoorlijk volle bussen op diverse stadslijnen, en dan heb ik het niet per se over 12m, dus 4x/uur is in de spitsuren écht te weinig, alleen op de huidige lijn 2 biedt dat genoeg capaciteit.

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Geplaatst: vr 10 apr 2015, 21:12
door CamilleKreemers
Dus eigenlijk volledig Capacity uitvoeren? Heb je per bus ongeveer 180 plaatsen.

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Geplaatst: vr 10 apr 2015, 21:15
door Suus
Een gelede bus is wel 1,5 keer zo duur in brandstofverbruik en onderhoud dan een gewone bus. Best zonde om daar de hele dag mee te rijden als je tijdens de spits zeer beperkte capaciteitsproblemen hebt.

De geldproblemen vind ik wel verrassend, Almere stond altijd bekend als een van de meest rendabele concessies in Nederland. Zou Connexxion de boel onderschat hebben? Er waren bij de aanbesteding geen andere deelnemers, misschien vanwege de risico's?

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Geplaatst: vr 10 apr 2015, 21:17
door Milco
Sowieso voor de spitsuren wel, maar ook in de daluren is 4x/uur op veel lijnen nét wat te weinig vrees ik. Hoewel, geleed materieel is natuurlijk wel meer dan 12m, maar sowieso in de (brede) spitsuren is 4x/uur op de meeste buslijnen te weinig, zelfs met 18m.

Wat Bee zegt, ik verbaas me er ook over, maar wel vraag ik me af of de link (Dichtbij) het wel zo stelt als het is en het niet (iets) erger maakt dan het lijkt. Omroep Flevoland heeft ook een bericht (http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/12 ... vanaf-2018) en daarin staat dat er zo'n 25 tot 30 procent bezuinigd moet worden, en geen 25 tot 35 procent zoals Dichtbij zegt.

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Geplaatst: za 11 apr 2015, 13:37
door CamilleKreemers
Wat zou het schelen als je alle stadslijnen met trolleybussen gaat uitvoeren? Zou dat voordeliger zijn voor de vervoerder?

Eventueel trek je lijn 1 door naar Oostvaarders via de route van lijn 5 en 11.

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Geplaatst: za 11 apr 2015, 16:28
door Pascal1998
Wat betreft de gemeente moet CXX al in dienstregelingjaar 2017 helemaal geleed rijden.

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Geplaatst: za 11 apr 2015, 17:05
door Zonnig
Wie weet moet men uiteindelijk wel één of meerdere lijnen dubbelgeleed gaan rijden.

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Geplaatst: za 11 apr 2015, 17:12
door Pascal1998
Zonnig schreef:Wie weet moet men uiteindelijk wel één of meerdere lijnen dubbelgeleed gaan rijden.
dat had ik al ingedachte voor lijn 1, die moet dat wel hebben in de spits

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Geplaatst: za 11 apr 2015, 19:56
door Zonnig
Pascal1998 schreef:
Zonnig schreef:Wie weet moet men uiteindelijk wel één of meerdere lijnen dubbelgeleed gaan rijden.
dat had ik al ingedachte voor lijn 1, die moet dat wel hebben in de spits
Als XX dit 1,5 jaar geleden had doorgevoerd (ex GVU) dan had dit misschien al een gunstig effect gehad op de kosten in Almere. Maar XX is denk ik te star om goed mee te denken.

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Geplaatst: za 11 apr 2015, 20:09
door sirvinniei
dubbelgelede bussen zijn alleen vaak niet praktisch.
De enige manier om te zorgen dat ze niet teveel oponthoud bij de haltes hebben is een open instapregime, en dat is een stuk minder goed te controleren. Bij studentenbussen maakt dat niet uit want daar reist toch het grootste deel gratis maar in een stadslijn maakt het zwartrijden een stuk makkelijker

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Geplaatst: za 11 apr 2015, 20:14
door Milco
Het open instapregime mag van mij zeker behouden worden straks in de nieuwe concessie, sowieso oo de stadslijnen zoals dat nu het geval is. :)

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Geplaatst: za 11 apr 2015, 20:16
door CamilleKreemers
In het buitenland heb je soms dat je door een poortje moet om in de bus te komen. Hier kan je een OVC-reader aan koppelen zoals NS nu doet. Dan ben je verplicht om met Chip te reizen, of voorin in te stappen.

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Geplaatst: zo 12 apr 2015, 13:35
door Zonnig
Is het ook geen optie om bijv. lijn 1 deels als Snelbus te laten rijden tussen CS en 't Oor en misschien ook wel richting Buiten?

Maar misschien moet men in Almere ook al vast gaan denken aan een tram?