Pagina 1 van 1

Foto's randstadrail

Geplaatst: vr 26 okt 2012, 11:45
door iljitsch
Van het weekeinde weer naar Zoetermeer geweest, dit keer op de fiets. Hier wat van de resulterende randstadrail-foto's. Deze schoot ik onderweg uit een hoek die je niet vaak ziet:

Afbeelding

Vervolgens kwam ik bij de grens tussen Zoetermeer en Bleiswijk aan, waar het RR-spoor zomaar ergens in een weiland ophoudt. Let wel, dit is minstens een kilometer voorbij het huidige eindpunt Javalaan van RR4. Enig onderzoek na thuiskomst lost het raadsel op: er komt een nieuw treinstation hier, en de route van RR4 wordt hier naartoe doorgetrokken.

Afbeelding

Vooralsnog doet het nieuwe spoor net voorbij het huidige eindpunt dienst als opstelterrein, met zo'n 10 regiocitadissen, allemaal met de binnenverlichting aan:

Afbeelding

Het laatste stuk rijdt randstadrail over een dijk, maar op gedeelte tussen het oude Zoetermeer en de nog ruimschoots in aanbouw zijnde wijk Oosterheem rijden de trams over een viadukt:

Afbeelding

Ter vergelijking een oud spoorviadukt elders in Zoetermeer van voor het RR-tijdperk:

Afbeelding

Re: Foto's randstadrail

Geplaatst: vr 26 okt 2012, 12:50
door Klaasje
Het zou kunnen zijn dat die doorgetrokken gaat worden naar station Bleizo. (Bleiswijk-Zoetermeer)

Re: Foto's randstadrail

Geplaatst: vr 26 okt 2012, 13:04
door Dexter
Daar moet een overstapknooppunt komen tussen Randstadrail, NS, een P+R aan de A12 ter plaatse en wie weet ooit een halte langs de HSL op het viaduct, dat daar ter plaatse al verstevigd is om in de toekomst perrons te kunnen dragen.

Re: Foto's randstadrail

Geplaatst: vr 26 okt 2012, 13:19
door Suus
Alleen geloof ik dat alleen wethouders iets zien in station Bleizo, de rest wordt er treurigzo van.

Re: Foto's randstadrail

Geplaatst: vr 26 okt 2012, 13:22
door Wubbo
Er moet daar ook een outlet center en een attractiepark komen, aldus een artikel in de Volkskrant vanmorgen.

Re: Foto's randstadrail

Geplaatst: vr 26 okt 2012, 13:26
door Suus
Ik las het ook en toen ging ik bijna huilen van het zaagsel dat ontstond door die afgezaagde plannen :')

Re: Foto's randstadrail

Geplaatst: vr 26 okt 2012, 13:38
door Klaasje
Ook de Zoetermeer-Rotterdambus komt daar te rijden.

[stokpaardjesmodus]Die was totaal overbodig geweest als de HSL als een soort Hanzelijn was aangelegd met een station Den Haag-Zoetermeer HSL aan de zijsporen. [/stokpaardjesmodus]

Re: Foto's randstadrail

Geplaatst: vr 26 okt 2012, 13:48
door Suus
Er is in Zoetermeer voor een recordbedrag aan infrastructuur gebouwd en verbouwd de afgelopen tien jaar, maar het grootste probleem, ondertussen uitgegroeid tot een waar monster, een ontbrekende verbinding tussen Rotterdam en Zoetermeer is nog steeds niet opgelost en dan komt men met een gedrocht van een bus aanzetten.

Re: Foto's randstadrail

Geplaatst: vr 26 okt 2012, 14:01
door Karl
Klaasje schreef:[stokpaardjesmodus]Die was totaal overbodig geweest als de HSL als een soort Hanzelijn was aangelegd met een station Den Haag-Zoetermeer HSL aan de zijsporen. [/stokpaardjesmodus]
Dat idee is wel vaker, door meerdere partijen, geopperd; maar ja, dan moet je net weer bij een andere overheid zijn en [dooddoener] voordat die over hun eigen schaduw heen springen. [/dooddoener]

Re: Foto's randstadrail

Geplaatst: vr 26 okt 2012, 20:54
door Nylan
Citaat Wikipedia:
''Het station is in de huidige dienstregelingopzet van NS niet zonder meer in te passen. De bestaande kwartierdienst staat geen extra stop toe tussen Den Haag en Gouda. Er vinden onderhandelingen plaats en mogelijk zal, om de opening van dit door de politiek gewenste station mogelijk te maken, een ander station moeten sluiten, met Station Zoetermeer Oost als meest waarschijnlijke kandidaat.''
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_BleiZo

Re: Foto's randstadrail

Geplaatst: vr 26 okt 2012, 21:00
door Suus
Zoetermeer Oost is dan ook wel een van de meest treurige stations die ik ken, na de sloop van het gebouwtje is er niets meer aan gedaan. Gelukkig maakt het Mariabeeldje in de tuin van het huis ernaast veel goed :)

Re: Foto's randstadrail

Geplaatst: vr 26 okt 2012, 21:29
door Klaasje
Het past niet, zo te zien, doordat de sprinters op Gouda op hetzelfde perron stoppen als de intercity's uit Den Haag en omdat je in Den Haag momenteel niet onder de 3 minuten opvolging uitkomt. Op het baanvak valt verder weinig te winnen doordat de overwegen bij Zoetermeer en Zoetermeer-oost niet bijzonder onhandig liggen.

Re: Foto's randstadrail

Geplaatst: vr 26 okt 2012, 21:31
door Suus
De SP kan in Gouda ook niet op een ander perron stoppen omdat daar de IC uit/naar Rotterdam staat.

Re: Foto's randstadrail

Geplaatst: vr 26 okt 2012, 21:33
door Klaasje
Exact. Daarmee zijn we rond.

Re: Foto's randstadrail

Geplaatst: vr 26 okt 2012, 23:11
door Wubbo
Het kan dus wel als je de twee IC-delen omdraait, dan win je net genoeg om de stop in te passen. Maar erg robuust wordt het er niet van.

Re: Foto's randstadrail

Geplaatst: za 27 okt 2012, 11:40
door RoelZ1
Dan zou het kunnen, maar als je die twee poten omdraait kan je kiezen tussen:
- Nog langer stationnement op Gouda Goverwelle waar hij dan door 2 IC's ingehaald moet worden, maar er dus wel plaats is voor station BleiZo.
- Juist een korter stationnement door vanuit Woerden al achter de IC's aan te gaan en een rijdende inhaling tussen Wd en Ut te plannen. De reistijd Wd / Vtn / Utt / Utlr - Gvc / Vb / Ypb / Ztm / Ztmo wordt daarmee met 5 minuten verkort.

Dan zou ik geneigd zijn om te zeggen dat dat laatste meer waarde heeft dan Station BleiZo met openhouden van Zoetermeer Oost.

Re: Foto's randstadrail

Geplaatst: za 27 okt 2012, 21:22
door Daniel
Kom je met omgedraaide IC-delen trouwens ook niet in de knoei met de aansluitingen die men nu in gedachten heeft voor vanaf drgl 2013. Met de (12)500 en 2000 gaat dat wel goed en ben je de nogal lange stop van het Rotterdamse deel gelijk kwijt, maar je zou dan ook een cross-platform tussen (1)1700 en 2800 in Utrecht willen omdat dat in Gouda niet meer gaat als je de delen omdraait. Dat levert als vrij voornaam nadeel op dat de 2800 in Utrecht lang moet gaan keren, terwijl je er met de huidige ligging juist snel weer vanaf bent.

Re: Foto's randstadrail

Geplaatst: za 27 okt 2012, 22:47
door RoelZ1
Als je de poten gaat draaien kan je de s2000 kort laten keren en de s2800 half-lang op de s8800 laten keren. Het kost een extra compositie, maar de aansluitingen kunnen blijven. Het probleem aan het poten draaien is vooral een onoplosbaar conflict met een goederenpad wat zijn tijd in de Willemtunnel niet meer kon halen. Als dat conflict er niet was en ze de poten zouden draaien zou de dienstregeling een stuk mooier zijn, vooral voor de Sprinters:
- Utrecht Leidsche Rijn kan gewoon 4x per uur bediend worden
- Tussen Woerden en Gouda is een exacte kwartierdienst van snelle sprinters (zonder inhaling in Gdg)
- In Gouda Goverwelle kan de s4000 aansluiting bieden op de s19800 zodat er elk kwartier van Wd naar Gvc gereisd kan worden.

Re: Foto's randstadrail

Geplaatst: za 27 okt 2012, 23:09
door Daniel
Nog eentje extra: de huidige net-niet aansluitingen op Rotterdam Centraal zouden dan ook net wel haalbaar worden (althans, voor de snelle reizigers)
Daar zal nu dan ook wel het probleem zitten: dat goederenpad moet ongetwijfeld dan ook net voor de IC ri. Dordrecht uit de Willemstunnel in en sluit daarmee mooi aan als je nu vanaf Gouda voor de IC naar Rotterdam zit. Zit die IC net een paar minuten eerder dan zou dat in die redenering inderdaad net niet meer passen.

Re: Foto's randstadrail

Geplaatst: zo 28 okt 2012, 01:12
door Fles
iljitsch schreef:Van het weekeinde weer naar Zoetermeer geweest, dit keer op de fiets. Hier wat van de resulterende randstadrail-foto's. Deze schoot ik onderweg uit een hoek die je niet vaak ziet:

Afbeelding
Ik vind deze cool :pos: