Pagina 1 van 2

HTM Omroepstemmen

Geplaatst: za 03 nov 2012, 16:19
door Edwin
Op de Facebookpagina van HTM staat sinds gister de naam, foto en een verhaaltje van de Nederlandse halteomroepster van HTM: http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... 504&type=1.

Volgende week wordt verteld wie er achter de Engelse stem zit, ene Claire.

Re: HTM Omroepstemmen

Geplaatst: ma 05 nov 2012, 20:27
door VIRM
Grappig! :)

Ik vind sowieso de HTM-stem wel een van de prettigste stemmen in omroepland. :)
Ik krijg er altijd denkbeelden bij van een sportieve jongedame genaamd Jenny op de tennisbaan, om ener van een reden. :D

Re: HTM Omroepstemmen

Geplaatst: ma 05 nov 2012, 20:46
door hauptbahnhof
Het is idd de prettigste omroepstem in Nederland die ik ken. Maar de allerprettigste die ik ooit gehoord heb, is van Sabine Bundschu van onder andere de U-bahn en Tram in München. Het is echt een warme stem waar je kippenvel van krijgt.

Re: HTM Omroepstemmen

Geplaatst: ma 05 nov 2012, 20:58
door R-Flow
Heb die van de HTM altijd overdreven enthousiast gevonden. Vind de Rotterdamse variant in de metro het beste ingesproken.

Re: HTM Omroepstemmen

Geplaatst: ma 05 nov 2012, 21:05
door hauptbahnhof
Dat is juist goed. Overdreven maar toch warm.
Die van de RET is overal hetzelfde (dus metro/tram/bus), en is overigens ook niet verkeerd.

Re: HTM Omroepstemmen

Geplaatst: ma 05 nov 2012, 21:09
door R-Flow
hauptbahnhof schreef:Dat is juist goed. Overdreven maar toch warm.
Té enthousiast is zeker niet goed. Gewoon neutraal zoals in Amsterdam en Rotterdam.

Re: HTM Omroepstemmen

Geplaatst: ma 05 nov 2012, 21:16
door Meltrain
Ik ben dol op Marc Klardie, die de omroep van het GVB doet. *O*
"Exiting the vehicle? Please remember to check out, with your public transport chipcard." --> Omroep. Geniaal gewoon. :D *O*
(Sowieso beter dan in Den Haag (waar het ook in het Engels 'OV-Chipcard' is) of Rotterdam (waar überhaupt geen moeite wordt genomen om in het Engels om te roepen).)

Re: HTM Omroepstemmen

Geplaatst: ma 05 nov 2012, 21:19
door hauptbahnhof
Dat van Marc is allaaaaaaaaan veranderd naar wat er in mijn handtekening staat (en daarvoor was het Leaving the vehicle...).

Marc klinkt me teveel zo van een kladpapier opgelezen, i.p.v. wat professioneler . Maar hij is wel duidelijk!

Re: HTM Omroepstemmen

Geplaatst: ma 05 nov 2012, 21:40
door VIRM
@Hauptbahnhof: dan zat ik afgelopen zomer in de verkeerde U-Bahn in Munchen. :(

@R-Flow: Carolien Bout (zo heette de omroepstem van de HTM toch?) over-enthousiast? Jij hebt kennelijk nog nooit in een SLT van de NS gezeten?
Daarentegen is de nieuwe stem in de SGMm weer het toppunt van onderenthousiasme...

Re: HTM Omroepstemmen

Geplaatst: ma 05 nov 2012, 21:41
door Geert
R-Flow schreef:Heb die van de HTM altijd overdreven enthousiast gevonden. Vind de Rotterdamse variant in de metro het beste ingesproken.
Volgens mij gebruiken RET en HTM dezelfde stem? Maar die van de HTM is inderdaad wat enthousiaster ingesproken. Bij de RET is alleen de omroep voor het eindpunt enthousiast. :D
Meltrain schreef:(Sowieso beter dan in Den Haag (waar het ook in het Engels 'OV-Chipcard' is) of Rotterdam (waar überhaupt geen moeite wordt genomen om in het Engels om te roepen).)
Wat is er mis met 'OV chip card'? Dat lijkt tenminste nog op de naam die op het pasje afgedrukt is. Ik vind de Engelse omroep in de HTM-trams erg prettig. Marc Klardie klinkt inderdaad zoals Hbf zegt alsof-ie het van een kladblok opleest.

Re: HTM Omroepstemmen

Geplaatst: ma 05 nov 2012, 21:45
door R-Flow
Geert schreef:Volgens mij gebruiken RET en HTM dezelfde stem? Maar die van de HTM is inderdaad wat enthousiaster ingesproken. Bij de RET is alleen de omroep voor het eindpunt enthousiast. :D
Heb het puur over de intonatie dus het maakt verder niet uit of het door dezelfde persoon is ingesproken. :wink:
VIRM schreef:@R-Flow: Carolien Bout (zo heette de omroepstem van de HTM toch?) over-enthousiast? Jij hebt kennelijk nog nooit in een SLT van de NS gezeten?
Ik heb het helemaal niet over de NS gehad...

Re: HTM Omroepstemmen

Geplaatst: ma 05 nov 2012, 21:47
door Geert
Ah oké. Dan zijn we het eens.

Re: HTM Omroepstemmen

Geplaatst: ma 05 nov 2012, 21:49
door VIRM
@R-Flow: het klopt dat je het niet over de NS hebt gehad. Maar wilde gewoon even op wijzen dat als je denkt dat Carolien over-enthousiast is, het nog 10 keer erger kan. ;)

Re: HTM Omroepstemmen

Geplaatst: ma 05 nov 2012, 21:52
door R-Flow
VIRM schreef:@R-Flow: het klopt dat je het niet over de NS hebt gehad. Maar wilde gewoon even op wijzen dat als je denkt dat Carolien over-enthousiast is, het nog 10 keer erger kan. ;)
Iets dat erger is als maatstaaf nemen vind ik niet echt interessant. Trek liever vergelijkingen met zaken die beter zijn.

Re: HTM Omroepstemmen

Geplaatst: ma 05 nov 2012, 22:04
door R-Flow
Ben trouwens benieuwd of in het kader van R-net ook één format komt voor omroepberichten.

Re: HTM Omroepstemmen

Geplaatst: ma 05 nov 2012, 22:05
door ODRAIL
Bij de HTM Randstadrail vind ik het ook wel prettig dat ze bijvoorbeeld omroepen dat je links moet uitstappen. Bijvoorbeeld op Leidschenveen. Daar kan men bij de RET ook nog wat van leren.

Re: HTM Omroepstemmen

Geplaatst: ma 05 nov 2012, 22:44
door VIRM
KM46 schreef:Bij de HTM Randstadrail vind ik het ook wel prettig dat ze bijvoorbeeld omroepen dat je links moet uitstappen. Bijvoorbeeld op Leidschenveen. Daar kan men bij de RET ook nog wat van leren.
Ja. Hulde! Ik heb ook een paar keer in de RR gezeten en het is echt opvallend (in positieve zin). :) Daar zouden andere vervoerders ook wat van kunnen leren!

Re: HTM Omroepstemmen

Geplaatst: ma 05 nov 2012, 23:49
door Suus
R-Flow schreef:Ben trouwens benieuwd of in het kader van R-net ook één format komt voor omroepberichten.
Zolang ze het niet al niet eens kunnen worden welke lijn nu wel of niet R-NET-waardig is en wat daarvoor de kwaliteitseisen zijn zal dat zeker niet gebeuren.

Re: HTM Omroepstemmen

Geplaatst: di 06 nov 2012, 04:34
door zone5324bericht...
dat melden van "links uitstappen" bij RR 3 & 4 komt vanwege het normaal altijd rechts uitstappen bij tramhaltes, terwijl voor de metro het wel meer nkrmaal is om niet altijd rechts uit te stappen.
bij de HTM-wagens komt zelfs bij de bestuurder bij haltes met middenperron in z'n scherm te staan, aan welke kant ontgrendeld moet worden, terwijl RET-bestuurder geleerd wordt om de hand bij de juiste ontgrendelknop te houden op het moment, dat ze een station naderen/binnen rijden.

wat betreft de omroepstem van NS, vindt ik die op de stations kleinerend overkomen.
zo iets van "kindjes, let even op, ik ga wat zeggen...".
het is wel duidelijk, maar had wat mij betreft wel op een andere toon mogen gebeuren...
heb een aardige verzameling van omroepberichten en halteafroepen (meer dan 25000 verschillende geluidsbestanden) en daarbij is inderdaad te merken, dat er grote verschillen zijn, zelfs bij dezelfde vervoerder met verschillende werkgebieden en vooral als er wijzigingen komen en zaken opnieuw ingesproken moeten worden (wat dan niet altijd meer kan gebeuren/gebeurt door dezelfde stem).

Re: HTM Omroepstemmen

Geplaatst: di 06 nov 2012, 09:30
door R-Flow
VIRM schreef:Ja. Hulde! Ik heb ook een paar keer in de RR gezeten en het is echt opvallend (in positieve zin). :) Daar zouden andere vervoerders ook wat van kunnen leren!
In Amsterdam wordt dat aangegeven doormiddel van pijlen naast de digitale displays. Uiteraard laat GVB het CAF materieel dusdanig verpauperen dat driekwart het niet meer doet, maar het idee is er in ieder geval. In de nieuwe metro's wordt het volgens mij aangegeven doormiddel van lichtbalken naast de deuren.

En tja, als je dat in de Amsterdamse metro moet gaan omroepen blijf je aan de gang. Dan zijn lichtsignalen hier véél praktischer.

Re: HTM Omroepstemmen

Geplaatst: di 06 nov 2012, 10:12
door VIRM
@R-Flow: je zou als GVB er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om wel gewoon de uitstaprichting om te roepen. Gewoon even Klardie twee extra dingetjes laten inspreken, goed inprogrammeren en klaar. Als de 51 weg is, dan heb je bijna in heel Amsterdam alleen maar middenperrons, dus dan hoef je dan alleen meer het afwijkende 'rechts uitstappen' om te roepen.

Die pijltjes bij de CAF'jes zijn mij wel opgevallen. Maar dan moet je natuurlijk wel in de buurt van staan natuurlijk.

Re: HTM Omroepstemmen

Geplaatst: di 06 nov 2012, 10:18
door R-Flow
VIRM schreef:@R-Flow: je zou als GVB er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om wel gewoon de uitstaprichting om te roepen. Gewoon even Klardie twee extra dingetjes laten inspreken, goed inprogrammeren en klaar. Als de 51 weg is, dan heb je bijna in heel Amsterdam alleen maar middenperrons, dus dan hoef je dan alleen meer het afwijkende 'rechts uitstappen' om te roepen.
Hoe werkt dat als een metro een keertje afwijkend moet stoppen of bij het Centraal Station bijvoorbeeld? Zoals eerder werd gezegd wisselen metro's veel vaker van zijde, dan kan je beter met lichtsignalen werken. De omroepberichten zijn hier in Amsterdam al ellenlang moeten ze echt nóg langer worden?
VIRM schreef:Die pijltjes bij de CAF'jes zijn mij wel opgevallen. Maar dan moet je natuurlijk wel in de buurt van staan natuurlijk.
Zo lang is een metrosegment nou ook weer niet en bij de nieuwe metro's sowieso al bij iedere deur.

Re: HTM Omroepstemmen

Geplaatst: di 06 nov 2012, 10:54
door Suus
Niet iedereen kan zien R-Flow. Een combinatie van visuele en gesproken berichten werkt het best.

Re: HTM Omroepstemmen

Geplaatst: di 06 nov 2012, 11:33
door R-Flow
Bee schreef:Niet iedereen kan zien R-Flow.
Dan mogen ze overal voor alles wel omroep berichten gaan inspreken Bee. Op de haltes bijvoorbeeld welke tram/bus/trein voor je neus staat en waar het knopje van de deur zit want dat varieert ook nog wel eens. En niet iedereen spreekt natuurlijk Nederlands dus moet het ook allemaal in het Engels. Waar trek je de grens?

Re: HTM Omroepstemmen

Geplaatst: di 06 nov 2012, 12:04
door Dagren
Ik trek de grens meestal bij België en Duitsland.

Badum-psh.