Lijndienst slaat Driebruggen weer over

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Lijndienst slaat Driebruggen weer over

Bericht door Wubbo »

Lijndienst slaat Driebruggen weer over
Door ED SLUIS

REEUWIJK/GOUDA - Behendig manoeuvreert Rob Nonner de buurtbus over de smalle kronkelweggetjes in het Reeuwijkse plassengebied. Hier en daar doemt temidden van de geriefelijke stulpjes een bushalte op. Maar ook vandaag is er niemand die met zijn bus mee wil.

Vroeger, toen de dingen nog overzichtelijk waren, kregen de vrouwen van hun echtgenoot een leuk boodschappenwagentje, schertst Nonner. ,,Maar in het yuppentijdperk moesten dat allemaal SUV’s worden.’’ Het is er, hij met z’n brede bus en zij met hun grote terreinwagens op het nauwe wegdek niet eenvoudiger op geworden om elkaar te passeren.

Vanaf komende maandag rijdt de buurtbus Reeuwijk weer tien keer per dag naar Gouda. Vooral de inwoners van Reeuwijk-Dorp, Tempel en de Goudse wijk Achterwillens gaan daar op vooruit: de bus komt weer net zo vaak voorbij als een half jaar geleden.

December vorig jaar werden die ritten beperkt omdat er een nieuwe verbinding werd gelegd tussen Reeuwijk en Driebruggen. Het dagelijks bestuur van Reeuwijk had daar op aangedrongen. Zo zouden de kernen Driebruggen, Hogebrug en Waarder beter worden ontsloten. In samenhang met de eveneens gewijzigde buurtbus De Meije kregen die dorpjes toen een verbinding met Woerden, Bodegraven, Zegveld, De Meije, Reeuwijk en Gouda.

Het gevolg was wel dat een aantal ritten tussen Reeuwijk-Brug en Gouda via Reeuwijk-Dorp en Tempel werd verminderd van tien naar zeven per dag. Ook de Goudse wijk Achterwillens ging er op het gebied van openbaar vervoer op achteruit.

Op papier zag de ontsluiting van de drie miniatuurplaatsjes er misschien mooi uit maar de praktijk viel tegen. ,,Het werd een fiasco voor ons,’’ vertelt Janny de Joode, die namens Connexxion de Reeuwijkse buurtbus coördineert. ,,Ik denk dat de bewoners van Waarder en Driebruggen toch meer op Woerden zijn gericht. De meeste chauffeurs reden hun ritten alleen.’’

Waar het nou toch aan ligt dat de buurtbus niet echt aanslaat, Rob Nonner weet het deze maandagmorgen ook niet te verklaren. Sinds september vorig jaar rijdt hij twee uur per week op de bus en het aantal passagiers dat hij in die tijd vervoerde, is volgens hem verwaarloosbaar klein. ,,Dit is zogenaamd een winstgevende route. Maar zie jij iemand bij de halte? Zo is het bijna altijd.’’ Het verbaast hem ook dat mensen onderweg nooit hun hand opsteken om aan te geven dat ze mee willen. ,,Als ze dat doen, moet ik stoppen zodat ze in kunnen stappen. Maar het gebeurt niet. Als ze er al staan, staan ze bij de halte.’’

De beslissing een half jaar terug, om een verbinding tussen Reeuwijk en Driebruggen te gaan rijden, heeft gewoon klanten gekost, erkent De Joode. Ongeveer een op de drie van de maandelijkse circa 100 passagiers is door de verandering afgehaakt. Daar stonden op de nieuwe route niet meer dan acht passagiers per maand tegenover.

Opmerkelijk genoeg had de nieuwe route wel een gunstig effect op buurtbus De Meije. Er stapten op die aansluiting ongeveer vijftig passagiers per maand meer in. Die bus blijft vanaf maandag dus wel via Driebruggen rijden. Daardoor houden de inwoners van Driebruggen en Waarder in ieder geval een busverbinding met Reeuwijk. En ze kunnen met buurtbus De Meije naar Bodegraven en daar overstappen op lijndienst 178 van Connexxion naar Reeuwijk en Gouda.

Vrijwilliger Nonner vraagt zich ondertussen af hoe alle afhakers weer voor de buurtbus terug te winnen. ,,Dat wordt nog niet eenvoudig. In Bodegraven rijden ze op verzoek. Daar bel je een dag van tevoren op en zeg je waar je heen wil. Dat systeem werkt volgens mij beter. Maar buurtbus Reeuwijk wil daar niet aan. Ze blijven trouw aan de lijndienstformule.’’

Daar kom nog bij, vervolgt Nonner, de buurtbus heeft van zichzelf ’een beetje een stoffig imago’. ,,Dat is een gemis. Je vervoert voornamelijk ouderen en gebrekkigen. Als buurtbus zou je een mooie website moeten hebben, meer moeten laten merken dat de bus er voor iedereen is. Ik denk ook wel eens: pak met de Havendagen of de Goudse Keramiekdagen eens goed uit door pendelritten te rijden. Dan kunnen weer een heleboel mensen kennis maken met de buurtbus.’’

Tegelijkertijd beseft de chauffeur dat de mogelijkheden beperkt zijn: ,,Je kan niet al te veel want voor je het weet, kom je op het terrein van het beroepsvervoer zoals taxi’s. En in Reeuwijk moeten we een lijndienst onderhouden, dat is nou eenmaal de regel.’’
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten