[Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

[Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door R-Flow »

Amstelveen behoudt zijn directe ov-verbinding met het Leidseplein en CS. Lijn 5 blijft na de renovatie van de Amstelveenlijn bestaan. Met dat idee wil de Stadsregio Amsterdam, verantwoordelijk voor het openbaar vervoer, tegemoetkomen aan wensen van deze gemeente. Het besluit valt begin volgend jaar.
Lees verder
Laatst gewijzigd door Wubbo op vr 07 dec 2012, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vanwege copyright bericht ingekort
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door R-Flow »

Plannen Amstelveenlijn aangepast na inspraak

Persbericht: Amsterdam 7 december 2012

Het dagelijks bestuur van de Stadsregio Amsterdam heeft samen met de gemeenten Amsterdam en Amstelveen en stadsdeel Zuid besloten de plannen voor de ombouw van de Amstelveenlijn aan te passen. Lijn 5 zal blijven rijden en er komt een hoogwaardige tramverbinding tussen Amstelveen Westwijk en Station Zuid.

Van 9 juni tot en met 21 juli 2012 lag het voorstel voor de ombouw van de Amstelveenlijn in de inspraak. In dit voorstel waren twee hoogwaardige tramverbindingen opgenomen: één tussen Amstelveen Binnenhof en Amsterdam Amstelstation en één tussen Amstelveen Westwijk en omgeving Leidseplein. De inspraakreacties van de 235 insprekers hadden voornamelijk betrekking op nut en noodzaak, de lijnvoering en dienstregeling, het laten vervallen van haltes, overstappen en toegankelijkheid. De Stadsregio Amsterdam heeft nu het eindverslag (nota van beantwoording en nota van wijziging) gepubliceerd waarin een reactie op de ingediende vragen en opmerkingen wordt gegeven.

Er is nu besloten voor een hoogwaardige tramverbinding met lange trams tussen Westwijk en station Zuid en gewone trams tussen Binnenhof en Amsterdam Centraal Station waarmee de binnenstad van Amsterdam vanuit Amstelveen rechtstreeks bereikbaar blijft. De haltes en trams van de hoogwaardige tram worden comfortabel, toegankelijk, veilig en aantrekkelijk. De lange voertuigen en een halte of eindpunt op het Leidseplein blijken moeilijk in de ruimtelijke plannen van Amsterdam te passen. De maatregelen binnen de ring stonden in juni nog niet vast, maar de ideeën zijn toen wel de inspraak in gebracht omdat de bestuurders wilden weten wat belanghebbenden er van vonden.

In plaats van lijn 51 komt er een hoogwaardige tramlijn tussen Westwijk en station Zuid. Deze verbinding wordt sneller en betrouwbaarder dan nu het geval is. Er wordt nog onderzocht of het haalbaar is deze tramlijn door te trekken richting Uithoorn en Aalsmeer. Tussen Westwijk en de stations RAI en Amstel zal dus geen rechtstreekse verbinding meer zijn. Hiervoor moeten reizigers overstappen op Station Zuid. In de gewijzigde plannen blijft er een metro rijden tussen station Zuid en het Amstelstation, een suggestie die tijdens de inspraakperiode meerdere keren naar voren kwam. Zoals in juni al werd voorgesteld, verdwijnen de haltes Spinnerij, Gondel, Marne, Amstelveen Centrum en A.J. Ernststraat op dit traject.

In het aangepaste voorstel wordt lijn 5 in stand gehouden. Hiermee wordt tegemoetgekomen aan de wens van veel insprekers om vanuit Amstelveen een directe verbinding met het Centraal Station in Amsterdam te behouden. Een aantal van de voorgestelde maatregelen op het traject van tramlijn 5 in Amsterdam zal wel worden uitgevoerd om de betrouwbaarheid van de lijn te vergroten. De relatief weinig gebruikte haltes Apollolaan en Stadionweg worden opgeheven en de Beethovenstraat wordt op termijn opnieuw ingericht. Halte Van Baerlestraat wordt in tegenstelling tot de aanvankelijke plannen niet opgeheven. Buiten de Ring A10 zal op het tracé van lijn 5 de halte A.J. Ernststraat komen te vervallen.

Begin 2013 buigen de gemeenteraden van Amstelveen en Amsterdam en de stadsdeelraad van Zuid zich over het voorstel, waarna de Regioraad van de Stadsregio Amsterdam op 12 maart definitief beslist over het tracé van de Amstelveenlijn.

Het volledige eindverslag is, inclusief de inspraakreacties, te downloaden via http://www.amstelveenlijn.nl.
http://www.amstelveenlijn.nl/actueel/ni ... a-inspraak
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door hauptbahnhof »

Ik snap juist sommige haltes die opgeheven worden niet:
[*]Apollolaan: Hilton Hotel
[*]Stadionweg: Overstappunt tussen tram 5, 24 en bus 65. Vooral tussen de tram en de bus wordt dat lastiger.
[*]Parnassusweg: halte aan treinstation. Welliswaar is er nog een halte maar die wordt gewoon altijd gebruikt.
[*]Amstelveen Centrum: Ben je nu verplicht om op lijn 5 over te stappen als je naar het Stadshart Amstelveen gaat.
[*]Marne en Gondel: 2 haltes die elkaar opvolgen. Ze zijn welliswaar dicht bij elkaar maar iemand die dichtbij een van die 2 woont moet nu wel een stuk verder naar een halte die wel blijft.

Dan kunnen ze beter Prinses Irenestraat, Gerrit van der Veenstraat, AJ Ernststraat, Meent, Marne opheffen. Dat zijn de minst drukke haltes of haltes die dichtbij een andere halte zitten of een combinatie ervan.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door R-Flow »

Vind het eerlijk gezegd een bizarre constructie die hier bedacht is. Waarom trekken ze niet gewoon de bovenleidingen door tot Amstel en laten ze die extra lange trams via het metrospoor doorrijden? In Den Haag rijden de trams van HTM en metro's van RET ook een stuk over hetzelfde spoor.

De N/Z-lijn kan ook gelijk naar duizenden reizigers per dag fluiten, want geen kip natuurlijk die straks overstapt van de 5 op de metro. Helemaal niet gezien de steeds belangrijkere rol van Zuid als treinstation t.o.v. Centraal. Als je net je overstap mist is de tijdwinst nihil en de moeite helemaal niet waard. Daarnaast zijn mensen lui en blijven ze liever zitten. :?
hauptbahnhof schreef:Ik snap juist sommige haltes die opgeheven worden niet:
[*]Apollolaan: Hilton Hotel
Vergeet het Fons Vitae Lyceum niet. Tal van leerlingen en docenten maken gebruik van die tramhalte. Die mogen straks lopen naar de Jacob Obrechtstraat, Gerrit van der Veenstraat of Roeloef Hartplein.
Alargule

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Alargule »

Vraag me ook even praktisch af hoe ze die metro's tussen Zuid en Amstel bij Amstel willen laten keren.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Klaasje »

Verbouwen van het spoor met een tailtrack in middenligging bij de tunnel? Maar dat lijkt me erg krap als ik eerlijk ben. En van een tailtrack in zijligging wordt ik ook niet echt blij eerlijk gezegd. In ieder geval krijgen we straks wel het rare fenomeen dat in Amstelveen bussen op de tram gaan aantakken maar dat je voor zo'n beetje alles moet gaan overstappen op station Zuid. Dat had de originele regiotram in ieder geval niet.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door R-Flow »

Alargule schreef:Vraag me ook even praktisch af hoe ze die metro's tussen Zuid en Amstel bij Amstel willen laten keren.
Nog praktischer vraag ik me af: Wat voor metro's willen ze hiervoor gaan inzetten? Een 116 meter lange M5/M6 lijkt me iets te veel van het goede. In de opties voor deze metro's is helemaal geen rekening gehouden met deze constructie. Ik wil niet geloven dat ze serieus die CAFs na 2020 op deze "nieuwe" lijn gaan inzetten.
Alargule

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Alargule »

Nog sterker, als ik het voorstel zo bekijk heb je met deze plannen zodadelijk drie 'heavy rail'-lijnen die eindigen op Zuid: de Noord/Zuidlijn, de Amstelveenlijn en het shuttletje Zuid-Amstel.

Daar is toch geen ruimte voor? :lol:
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door R-Flow »

Drie? Alleen de N/Z-lijn en de shuttle Zuid-Amstel. Westwijk-Zuid is gewoon een tram met langere voertuigen en stopt beneden bij lijn 5. Maar goed, het wordt wel druk met de N/Z-lijn en die shuttle die op hetzelfde spoor (lijkt mij dan) moeten keren.
Laatst gewijzigd door R-Flow op vr 07 dec 2012, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Alargule »

...maar moet op Zuid keren...waar de ruimte - ook op straatniveau - al beperkt is... :?
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door R-Flow »

Alargule schreef:...maar moet op Zuid keren...waar de ruimte - ook op straatniveau - al beperkt is... :?
Het worden tweerichtingstrams neem ik aan, daar heb je geen keerlus voor nodig. Hooguit een extra spoortje.
Alargule

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Alargule »

Dat lijkt inderdaad wel het plan te zijn ja. Zie ook dit document, pagina 5.

Maar dan blijf je met een ander probleem zitten: met drie zware lijnen die eindigen op dit toch al krap vormgegeven stationnetje ga je enorme uit- en overstappende reizigersstromen creëren. Zeker in de spits wordt dat geen lolletje. Ik ben benieuwd hoe men dat in goede banen denkt te gaan leiden.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door reisthijs »

R-Flow schreef:Vind het eerlijk gezegd een bizarre constructie die hier bedacht is. Waarom trekken ze niet gewoon de bovenleidingen door tot Amstel en laten ze die extra lange trams via het metrospoor doorrijden?
Waarom laat je niet gewoon extra lange trams gebruikmaken van de derde rail om zo vanuit Amstelveen door te kunnen rijden naar Amstel?
Oh nee, wacht... dat doen ze nu ook al!! Ik geloof dat ze zoiets een "sneltram" noemen...
R-Flow schreef:Ik wil niet geloven dat ze serieus die CAFs na 2020 op deze "nieuwe" lijn gaan inzetten.
Waarom niet? Ik kan me niet voorstellen dat ze materieel van iets meer dan 20 jaar oud naar de sloop sturen en dat spul moet toch ergens rijden?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door R-Flow »

reisthijs schreef:Waarom laat je niet gewoon extra lange trams gebruikmaken van de derde rail om zo vanuit Amstelveen door te kunnen rijden naar Amstel?
Oh nee, wacht... dat doen ze nu ook al!! Ik geloof dat ze zoiets een "sneltram" noemen...
Het gaat er grotendeels om dat ze die zware sneltrams/metro's weg willen hebben van het straatniveau omdat dat te onveilig zou zijn. Ook is het systeem van ombouwen van tram naar metro en vice versa te storingsgevoelig. Als je trams over het metrospoor laat rijden i.p.v. metro's over een tramspoor (nu) heb je dat probleem niet meer. Als je bovenleidingen aanlegt hoeft je niet meer om te schakelen. Treeplanken worden verleden tijd aangezien de perrons van de tram een stuk lager liggen en dus niet de bredere metro's in de weg zitten.
reisthijs schreef:Ik kan me niet voorstellen dat ze materieel van iets meer dan 20 jaar oud naar de sloop sturen en dat spul moet toch ergens rijden?
Nou misschien omdat we hier in Amsterdam al een groot tekort aan metro's hebben en we graag willen dat de M5 de Zilvermeeuwen vervangen i.p.v. aanvullen?
Laatst gewijzigd door R-Flow op vr 07 dec 2012, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Alargule »

Hier word ik dan wel weer blij van (inspraakdocument, pagina 6):
Het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Amstelveen in de toekomst wordt niet onmogelijk gemaakt. In het heischema van de A10-tunnel wordt rekening gehouden met de eventuele komst van een ondergrondse verbindingsboog.
:Y
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door R-Flow »

Worden de metroperrons ook niet meer "omgeklapt" dan? Die zouden namelijk verplaatst worden richting de Amstelveenseweg, hetgeen doortrekken van de N/Z-lijn naar Amstelveen onmogelijk zou maken.
Alargule

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Alargule »

Het lijkt mij zo dat een rechtstreekse aansluiting tussen NZ-lijn en Amstelveenlijn alleen gerealiseerd zal gaan worden in samenhang met het ondergronds brengen van de railinfrastructuur bij de Zuidas. Alhoewel het goed nieuws is dat bij de bouw van de A10-tunnel voorbereidingen worden getroffen voor zo'n aansluiting, zal dat waarschijnlijk pas tegen 2030 realiteit zijn.

En bij een ondergronds vervangend station voor het huidige bovengrondse station zal dat hele omklapverhaal wel geen opgeld meer doen, lijkt mij zo.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door RoelZ1 »

Briljant! Het plan wat in totaal al een vervoerskundige verslechtering was ten opzichte van de huidige situatie gaan we nog verder uitkleden zodat de enige positieve punten ten opzichte van haalbare alternatieven (behoud van directe verbinding met Amstel en betere dekking van Zuid vanuit Amstelveen) ook nog eens worden weggeknipt.

Het wordt tijd dat er een 'kwaliteitsbewaker' wordt ingezet die eens vanuit Birdeye gaat kijken waar we nu eigenlijk mee bezig zijn. Die zal dan zien dat ze eigenlijk gewoon lijn 51 inkorten voor heel veel geld :') . Ze geven nu honderden miljoenen uit om de onwenselijke situatie dat lijn 51 moet worden ingekort tot Spaklerweg te voorkomen. De oplossing: nog verder inkorten.

Ik zou zeggen: dit gaat helemaal nergens heen. Steek een klein bedrag in het bijwerken van achterstallig onderhoud en zorg dat lijn 51 nog een decennium mee kan (al dan niet ingekort tot Spaklerweg). Gebruik dat decennium om tot masterplan te komen voor de bereikbaarheid van de hele Zuidkwab van de Amsterdamse agglomeratie (ruwweg de corridor Amsterdam Centraal - Westwijk) en maak een duurzaam, toekomstgericht plan om het vervoer te verbeteren. In mijn ogen doe je dat door de Noord-/Zuidlijn, al dan niet als Sneltram naar Rotterdams voorbeeld, door te trekken naar Amstelveen en te voorzien in een HOV (tram of bus) verbinding vanuit Amstelveen (of zelfs Uithoorn) naar Station Amstel via de Westelijke as en Station Zuid, om toch de verbinding met het gebied rond Amstel te behouden.
Alargule

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Alargule »

Het lijkt inderdaad een beetje op paniekvoetbal. Het oorspronkelijke doel van dit hele plan is inmiddels al lang uit het oog verloren: het toekomstbestendig maken van de bereikbaarheid van Amstelveen per openbaar vervoer.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door R-Flow »

RoelZ1 schreef:Ik zou zeggen: dit gaat helemaal nergens heen. Steek een klein bedrag in het bijwerken van achterstallig onderhoud en zorg dat lijn 51 nog een decennium mee kan (al dan niet ingekort tot Spaklerweg). Gebruik dat decennium om tot masterplan te komen voor de bereikbaarheid van de hele Zuidkwab van de Amsterdamse agglomeratie (ruwweg de corridor Amsterdam Centraal - Westwijk) en maak een duurzaam, toekomstgericht plan om het vervoer te verbeteren. In mijn ogen doe je dat door de Noord-/Zuidlijn, al dan niet als Sneltram naar Rotterdams voorbeeld, door te trekken naar Amstelveen en te voorzien in een HOV (tram of bus) verbinding vanuit Amstelveen (of zelfs Uithoorn) naar Station Amstel via de Westelijke as en Station Zuid, om toch de verbinding met het gebied rond Amstel te behouden.
Je vergeet de gouden regel waarbij men zweert hier: Wat in Rotterdam of elders wel gewoon kan, kan in Amsterdam per definitie niet. Dus krijg je van dit soort constructies.

Er is maar één goede optie voor die Amstelveenlijn en dat is gewoon de hele teringzooi op palen zetten of begraven en er een metro over/doorheen laten rijden. Klaar. Maar ja! Na tal van andere goede ideeën is daar geen geld meer voor.

PS Als je het inspraakdocument leest valt het doortrekken van de N/Z-lijn maar om één reden in duigen: Ze moeten eenmalig een boog aanleggen van €180 miljoen. :?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Suus »

Honderdtachtigmiljoen euro voor een spoorboog? Moet deze ook geschikt worden voor aardbevingen, atoombommen en voorzien worden van platina rails?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Honderdtachtigmiljoen euro voor een spoorboog? Moet deze ook geschikt worden voor aardbevingen, atoombommen en voorzien worden van platina rails?
Hij moet een direct hit van een 20 megaton waterstofbom kunnen weerstaan idd. Daarnaast worden de wanden voorzien van retina LCD-panelen die de metroreiziger de illusie geven dat ze onderwater langs het Great Barrier Reef rijden. :D


Ik denk dat ie zo duur is omdat de tunnel in tegenstelling tot de huidige Amstelveenboog niet van +1 naar BG moet maar van +1 naar -2. De metro moet immers onder de toekomstige ondergrondse A10 door. Vervolgens krijg je waarschijnlijk een ondergronds De Boelelaan/VU omdat het anders niet in te passen valt. Vind het trouwens lichtelijk mesjogge dat ze die N/Z-lijn überhaupt ooit boven de grond hebben laten komen bij RAI. Ze hebben het hele Europaplein een meter moeten verhogen om die metro voor één station op +1 te krijgen, om 'm vervolgens weer onder de grond te laten duiken om in Amstelveen te komen. Naar Schiphol is het een ander verhaal natuurlijk.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Vinny »

Ik ben zelf geen voorstander van het rücksichlos aanleggen van tramlijnen, maar in dit geval kunnen daarmee twee belangrijke wensen verenigd worden: Vanuit Amsterdam bestaat de wens om meer openbaar vervoer (lees: tramlijnen) te laten rijden naar de stadsrandstations zoals Amsterdam-Zuid (daar gaat de komende jaren ook veel werkgelegenheid heen), en vanuit de regio bestaat en wens om snelle en comfortabele verbindingen met zowel een treinstation in Amsterdam als de Amsterdamse binnenstad te hebben. Ik pleit dan ook voor een zandloper-netwerk van tramlijnen die ten noorden van Amsterdam Zuid naar de binnenstad en naar station Sloterdijk resp. Amstel (wellicht door naar het Sciencepark) en ten zuiden via Amstelveen Westwijk de regio in naar Aalsmeer, Uithoorn (en wellicht Wilnis). Het voordeel is dat er tussen Amsterdam Zuid en Amstelveen Centrum in hoge frequentie gereden kan worden met krappe opvolgtijden waardoor er op deze as hoogwaardig openbaar vervoer is, terwijl je door handig de uitlopers te kiezen reizigers de nodige overstappen kunt besparen en bovendien kun je m.b.t. de doortocht Amstelveen best wat tijdwinst realiseren.

Hier en daar moet je natuurlijk wat haltes opheffen en kruisingen ongelijkvloers maken, maar het voordeel van de tram t.o.v. de metro is dat je geen 100% ongelijkvloersheid nodig hebt en dat je dus grotendeels kunt aansluiten bij het systeem wat je nu al hebt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door R-Flow »

Ik begrijp je post niet helemaal. Er liggen sinds 1990 al twee tramlijnen die van Amstelveen naar Zuid rijden, een situatie die na 2020 gewoon gehandhaafd blijft.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Klaasje »

Dit is nieuw: Dat ze het voor elkaar krijgen om met korte trams te willen rijden op de verbinding die waarschijnlijk het drukste wordt. :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten