[Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Vinny »

Wat het technisch nog gecompliceerd maakt is dat men klaarblijkelijk geen sneltrammetro meer in metrobuizen wil hebben. Wat ik nog wel zou kunnen bedenken als oplossing is lijn 51 inkorten per 2017 tot Spaklerweg. Het is niet echt een mooie oplossing, maar daar is wel een keerfaciliteit en je kunt de lijn "morgen" al invoeren. Op langere termijn zie ik ook het meest aan de koppeling van de Amstelveenlijn met de Noord-Zuidlijn. Een andere oplossing kan keren op station Weesperplein zijn. Ik kom dat nergens tegen, maar daar is ook een ondergronds keerspoor. Bovendien zijn er natuurlijk veel mensen uit Amsterdam West, Zuid en Amstelveen die daar in de buurt onderwijs genieten, dus er lijkt me wel vraag naar die verbinding.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door R-Flow »

Als je de 51 laat doorrijden tot Weesperplein kan je 'm net zo goed laten doorrijden tot CS.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Klaasje »

Nee. Als je het Safe-Havenprincipe invoert wil je ook geen metro's die wachten voor CS voordat ze eindelijk binnen kunnen komen, ze moeten in een keer door kunnen rijden. Op het "kruis" voor CS moet het aantal metrotreinen per uur omlaag om dat te kunnen bereiken. Weesperplein kent een tailtrack in middenligging waar je dat kruisprobleem niet hebt waardoor het enige probleem qua capaciteit een opvolgingsprobleem is. In feite wordt van een station plus het stuk spoor in de metrobuis ervoor een groot blok. Dan is 2 minuten opvolging best te doen met metro's en dus kan de 51 er best wel bij.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door FLJ »

Zou zo'n slecht idee nog niet zijn. Spaart vast wel weer een dienstwagen uit waardoor het materieeltekort op lijn 51 gedeeltelijk opgevangen kan worden. Het komt nog te vaak voor dat er enkele stellen op lijn 51 rijden, tijdens de sneeuw van een aantal dagen terug gebeurde dit zelfs buiten de spits.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door R-Flow »

Klaasje schreef:Nee. Als je het Safe-Havenprincipe invoert wil je ook geen metro's die wachten voor CS voordat ze eindelijk binnen kunnen komen, ze moeten in een keer door kunnen rijden.
Gaat het alleen daar om? :?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Suus »

Ja. Op het moment dat een metro vertrekt van een station moet, in het geval het volgende station in de tunnel ligt, het pad tot aan het perron op het volgende station helemaal vrij zijn. Bij eventuele problemen kan er zo op een station een evacuatie gedaan worden in plaats van in de tunnel, wat gevaarlijker en moeilijker is.

Een andere voorkeur/eis is dat wissels in tunnels het liefst binnen 50 meter van een station moeten liggen en het aantal wissels in zijn geheel zo laag mogelijk moet zijn. Dat is ook een van de achterliggende redenen voor de wisselsanering in de Schipholtunnel een paar jaar geleden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door R-Flow »

Ze hadden het gewoon bij het originele "regiotram" concept moeten houden. :roll:
Pallice
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 17:46

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Pallice »

Vinny schreef:Wat het technisch nog gecompliceerd maakt is dat men klaarblijkelijk geen sneltrammetro meer in metrobuizen wil hebben. Wat ik nog wel zou kunnen bedenken als oplossing is lijn 51 inkorten per 2017 tot Spaklerweg. Het is niet echt een mooie oplossing, maar daar is wel een keerfaciliteit en je kunt de lijn "morgen" al invoeren. Op langere termijn zie ik ook het meest aan de koppeling van de Amstelveenlijn met de Noord-Zuidlijn. Een andere oplossing kan keren op station Weesperplein zijn. Ik kom dat nergens tegen, maar daar is ook een ondergronds keerspoor. Bovendien zijn er natuurlijk veel mensen uit Amsterdam West, Zuid en Amstelveen die daar in de buurt onderwijs genieten, dus er lijkt me wel vraag naar die verbinding.
Ben ik helemaal mee eens. Dit is ook nog verreweg het goedkoopst. En de malloten die bedenken dat lijn 51 beter vertramd kan worden moeten aan het schavot. Met 1x uitval van een metro ben je nog sneller van amstel op de vu dan in 1x per tram.., en zelfs omreizen via centraal zal sneller zijn..
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Suus »

Zolang de systeemdenkers bij de stadsregio vasthouden aan metro's van drie meter breed en angst hebben voor uitklapbare treeplanken gaat er geen metro naar Amstelveen rijden, hoeveel schavotten er ook in Amstelveen worden opgesteld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door robert55 »

Regiotram -de vorige versie dus- was een mooi concept, maar helaas de metrofielen zijn terug uit hun holen.

Het ergste is nog dat de metro opnieuw alle discussie en ontwikkeling van het Amsterdamse OV gaat verlammen, met zo als er de laatste 10 jaar nauwelijks iets gebeurde in afwachting van het gereedkomen van de NZ lijn
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Mojito »

De vorige versie was n.m.m. inderdaad beter dan wat er nu voorligt. Wat ik me nog afvraag: de Berlagebrug wordt als te zwak beschouwd om trams van 45 meter lang te kunnen dragen. Wat kost vervanging of aanpassing van deze brug? En in hoeverre geldt die zwakheid ook voor de Nieuwe Amstelbrug (geheel vernieuwd in 1985/86)? De trams voor de lijn Westwijk-Zuid zullen toch naar de werkplaats in Diemen moeten kunnen rijden.

Al zou men voor die remiseritjes ook gebruik kunnen maken van de net vernieuwde Hoge Sluis. Dat is een monumentale brug waarvan de totale renovatiekosten 27 miljoen euro bedroegen (en waarvan ik toch mag hopen dat die geen problemen met het gewicht van een 45 meter lange tram heeft). Een bedrag in die orde van grootte voor een vernieuwde Berlagebrug lijkt mij niet onrealistisch, maar wel te verantwoorden. De brug is inmiddels 80 jaar oud, eveneens monumentaal en zal toch een keer een grote onderhoudsbeurt moeten krijgen, lijkt me. Ik kan me niet herinneren dat dit al eens gebeurd is. Twee vliegen in een klap, zou ik denken...
足元にご注意下さい
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Suus »

Het brugdek van de Berlagebrug is dit jaar nog vernieuwd.

De Berlagebrug ligt overigens niet op welke route dan ook tussen Amstelveen en Diemen, het loopt namelijk dood bij het Amstelstation.

Voor de Regiotram was overigens een remise voorzien achter Westwijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Mojito »

Ik weet ‘t, Amstel is nog altijd een doodlopend stukje. Maar die RegioTram Binnenhof - Amstelstation vond ik geen verkeerd plan.

En om de zoveel tijd duikt de wens om een tramverbinding over de Hugo de Vrieslaan weer eens op. Van Amstel naar Science Park bijvoorbeeld, lijkt me geen verkeerde toevoeging aan het netwerk. Met een boog naar de Middenweg erbij heb je meteen een extra werkplaatsroute. Al is dat allemaal vast niet rendabel, laat staan dat er geld voor is.

Die remise in de Legmeerpolder was toch meer gedacht als een open lucht opstelterrein (zoals op Zeeburg) dan als een volwaardige remise?
足元にご注意下さい
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Suus »

Bijna alle taken van de tramwerkplaats in Diemen zijn overigens naar de Havenstraat gegaan, dat was namelijk goedkoper en efficiënter.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Alargule »

Bee schreef:De Metronetstudie uit 2007 had men eigenlijk al direct ritueel moeten verbranden, want ook dat is een dom stukje tekst. Gelukkig is het zo oud dat het toch nooit uitgevoerd zal worden.
Nou nou. De Metronetstudie getuigde tenminste nog van enige visie, iets wat in het huidige voorstel voor de Amstelveenlijn in alle opzichten totaal ontbreekt. Dat is gewoon je reinste paniekvoetbal.

Of het ook vanuit het perspectief van een individuele reiziger prettig zou zijn geweest dat ze voortaan vaker moeten overstappen op Van der Madeweg is voor die individuele reiziger misschien een interessante vraag; vanuit een netwerkgedachte is het wel degelijk beter om lijnvoeringen zo geïsoleerd mogelijk te houden. In Parijs begrepen ze dat honderd jaar geleden al, maar die eigenwijze tram-o-filische Amsterdammers willen er op de een of andere manier maar niet aan...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Suus »

De lijnvoering van lijn 53 en 54 in de tunnel is niet anders dan de lijnvoering van metrolijn 13 in Parijs. Kulsmoes dus.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Alargule »

In Parijs rijdt lijn 13 nergens over de sporen van een andere lijn, terwijl de lijnen 50 en 51 nog roet in het eten gooien van de treinenloop van de 53 en 54. Kulvoorbeeld, dus... :P
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door FLJ »

Volgens mij is meer lijn 51 de boosdoener van alle ellende. Lijn 51 eruit, lijn 50, 53 en 54 lekker laten voor wat het is.
Alargule

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Alargule »

De huidige opzet van de AVL gooit inderdaad het meeste roet in het eten. Ik denk dat je met een dienstuitvoering zonder AVL door de oostbuis maar door de buis van de NZL (vermits die überstrenge tunnelveiligheidswetgeving wat wordt versoepeld) en het voor de rest houden van de lijnvoering zoals die is al het beste van twee werelden kunt combineren: meer rechtstreekse verbindingen voor de reiziger en minder uitval door verstoringen agv vervlochten lijnvoering.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door R-Flow »

robert55 schreef:Regiotram -de vorige versie dus- was een mooi concept, maar helaas de metrofielen zijn terug uit hun holen.

Het ergste is nog dat de metro opnieuw alle discussie en ontwikkeling van het Amsterdamse OV gaat verlammen, met zo als er de laatste 10 jaar nauwelijks iets gebeurde in afwachting van het gereedkomen van de NZ lijn
Er is een impasse. 40-45 meter lange trams zijn weer eens te eng voor binnen de Ring, voor een volwaardige metro is geen geld.

Kan probleem Berlagebrug niet makkelijk opgelost worden door maar één tram tegelijk over de brug toe te staan?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door hauptbahnhof »

Rotterdamse taferelen? :twisted:

Welliswaar niet op bruggen maar bepaalde bochten waar 2 Citadissen elkaar niet kunnen passeren.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:Rotterdamse taferelen? :twisted:

Welliswaar niet op bruggen maar bepaalde bochten waar 2 Citadissen elkaar niet kunnen passeren.
Yup, waarom niet? Het is beter dan de Amstelveenlijn versnipperen in een stadstram met te korte voertuigen, halfbakken regiotram en een suf metroshutteltje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Suus »

Alargule schreef:In Parijs rijdt lijn 13 nergens over de sporen van een andere lijn, terwijl de lijnen 50 en 51 nog roet in het eten gooien van de treinenloop van de 53 en 54. Kulvoorbeeld, dus... :P
Lijn 13 is exact vergelijkbaar met de vork en bestaat in de exploitatie uit twee lijnen met een gezamenlijk zuidelijk eindpunt. Ga voortaan eerst eens op de kaart kijken voordat je gaat roeptoeteren over hoe perfect Parijs is. Ons metronet is hemels vergeleken met lijn 13 daar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door R-Flow »

Alargule schreef:De huidige opzet van de AVL gooit inderdaad het meeste roet in het eten. Ik denk dat je met een dienstuitvoering zonder AVL door de oostbuis maar door de buis van de NZL (vermits die überstrenge tunnelveiligheidswetgeving wat wordt versoepeld) en het voor de rest houden van de lijnvoering zoals die is al het beste van twee werelden kunt combineren: meer rechtstreekse verbindingen voor de reiziger en minder uitval door verstoringen agv vervlochten lijnvoering.
Probleem is dus dat de regio met alle geweld die zware sneltramvoertuigen van straatniveau af wil hebben. Een M6 treinstel dat uit de N/Z-lijn komt en vervolgens bij Zuid de Buitenveldertselaan oprijdt is nou niet bepaald een verbetering t.o.v. de huidige situatie. Daarnaast wordt de hele N/Z-lijn minder betrouwbaar omdat het sneltramtraject gevoeliger is voor verstoringen.

Dat zijn twee aspecten waarom jouw voorstel nooit uitgevoerd zal worden totdat de AVL volledig wordt opgebouwd tot metro. Tenzij men deze opvattingen laat varen natuurlijk, maar dat lijkt me niet realistisch.
Laatst gewijzigd door R-Flow op ma 10 dec 2012, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Alargule »

Bee schreef:
Alargule schreef:In Parijs rijdt lijn 13 nergens over de sporen van een andere lijn, terwijl de lijnen 50 en 51 nog roet in het eten gooien van de treinenloop van de 53 en 54. Kulvoorbeeld, dus... :P
Lijn 13 is exact vergelijkbaar met de vork en bestaat in de exploitatie uit twee lijnen met een gezamenlijk zuidelijk eindpunt. Ga voortaan eerst eens op de kaart kijken voordat je gaat roeptoeteren over hoe perfect Parijs is. Ons metronet is hemels vergeleken met lijn 13 daar.
Oh, ik wist niet dat je boos werd?

Ga jij eerst eens naar Parijs om daar te genieten van hoge frequenties en warme ondergrondse stations.

Ga dan eens - net zoals ik - op een zondagavond op een koud en winderig station Van der Madeweg een half uur staan wachten op een lijn 50, omdat de vorige trein net vertrokken is en de 54 niet rijdt.

Leuk bedacht hoor, die overlappende routes. Maar als de exploitatie vervolgens pet is en de stationsvoorzieningen niet zijn opgewassen tegen het Hollandse weer, heb je er in de praktijk niks an.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 122 gasten