[Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Suus »

Dat is appels met peren vergelijken en overdreven. Lijn 54 rijdt op zondagavond niet na acht uur wegens werkzaamheden tot 21 december en lijn 50 rijdt probleemloos een kwartierdienst.

Als jij zondagavond laat de metro neemt in Parijs mag je ook een kwartier wachten en wordt je lastig gevallen door hordes zwervers en drugsverslaafden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Alargule »

Een-kwartier-staan-wachten-als-de-metro-niet-uitvalt-dienst, ja. Mijn hemel...over roeptoeteren gesproken :roll:
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door hauptbahnhof »

Alleen snap ik niet wat de frequentie op MDW te maken heeft met de Amstelveenlijn? Dus ipv dat jullie ruzie daarover gaan maken, doe dat maar in een van de kletstopics over een lekkere chick (of boy). :twisted:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Chauf21 »

Ik heb enkele berichten verwijderd. Graag terug naar de Amstelveenlijn.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Vinny »

Verschilldende metrolijnen op hetzelfde spoortracé is volkomen normaal in elk willekeurig buitenland, alleen in Amsterdam willen een paar ontvlechtingsadepten mensen op volkomen kansloze stations als Spaklerweg en Van der Madeweg. Het moge duidelijk zijn dat de gemiddelde reiziger zijn conclusies trekt en de hoge parkeertarieven in Amsterdam voor lief neemt en gewoon per olieslurper zijn bestemming probeert te bereiken. En terecht. Met dit OV afbraakbeleid blijven er slechts scholieren en wat verstokte liefhebbers in de tram, metro of bus zitten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door R-Flow »

Heb die obsessie met ontvlechten ook nooit begrepen. Boeie dat paar metrolijnen over hetzelfde spoor gaan...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Ardan »

Dat boeit wel. Verstoringen op de ene lijn werken door op andere lijnen.
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Alargule »

Tsja, mijn mening hierin mag inmiddels wel duidelijk zijn. Daar heb ik ook geen vinnig proza meer voor nodig. Evenzogoed vind ik wel dat ontvlechting geen doel an sich is maar een middel. In dit geval ten behoeve van een betrouwbaardere dienstregeling.
Het zou inderdaad goed kunnen dat het elimineren van de onbetrouwbare 51 al genoeg is. Gecombineerd met hogere frequenties (10x per uur spits en 8x per uur overdag) heb je dan al een Amsterdam-waardig netwerk.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Vinny »

Ardan schreef:Dat boeit wel. Verstoringen op de ene lijn werken door op andere lijnen.
Bij sommige mensen wordt de hormoonhuishouding enorm verstoord als metromaterieel van lijn 53 één minuut vertraging oploopt doordat een "verstoorde" 51 toevallig in hetzelfde metropad als lijn 53 terecht komt. Dat is hun probleem, geen netwerkprobleem. Bij echte verstoringen keert 51 namelijk toch al op Spaklerweg en daar heeft het overige metroverkeer dan dus helemaal geen hinder van.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Ardan »

Vinny schreef:Bij sommige mensen wordt de hormoonhuishouding enorm verstoord als metromaterieel van lijn 53 één minuut vertraging oploopt doordat een "verstoorde" 51 toevallig in hetzelfde metropad als lijn 53 terecht komt. Dat is hun probleem, geen netwerkprobleem.
Vind je dat nou nodig, zo'n reactie?
Ik doe ook maar wat
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door R-Flow »

Ardan schreef:Dat boeit wel. Verstoringen op de ene lijn werken door op andere lijnen.
Ja dus? Die paar minuten vertraging wegen echt niet op tegen het feit dat duizenden reizigers per dag extra moeten overstappen omdat een bepaalde verbinding helemaal niet populair is (denk aan metro 50 naar Gaasperplas i.p.v. Gein). Het gros van Gaasperplas wil richting CS i.p.v. Isolatorweg en het gros vanuit Nieuw-West wil richting Bijlmer ArenA. Als we jouw logica doortrekken mogen we het hele spoornetwerk van Nederland wel ontvlechten en uitsluitend treinen inzetten die tussen hooguit twee stations op en neer pendelen. Want we willen natuurlijk niet dat een verstoring op de ene plek de andere plek ook maar enigszins beïnvloed... :roll:
Laatst gewijzigd door R-Flow op ma 10 dec 2012, 22:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Vinny »

Ok misschien was ik wel te scherp, ik heb wel eens vaker met betrekking tot dit onderwerp het aan de stok gehad met bepaalde mensen op diverse fora :) Is verder niets persoonlijks hoor, maar ja ik ben nou eenmaal (tegen wil en dank) regelmatige gebruiker van de 51. En altijd valt het me weer op dat hoe slecht dat ding nu ook functioneert er toch nog steeds mensen tot in de hoogste politieke lagen aan toe het voorelkaar krijgen om plannen te maken die het nog slechter maken. Eigenlijk moet ik dat toejuichen, want dat is niet alleen een eigen doelpunt scoren, maar door met een schitterende omhaal de eigen keeper doelbewust te verschalken. Alleen jammer dat ik supporter van de verliezende club ben zeg maar... :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Thom91 »

Ontvlechting heeft als gevolg dat je veel hogere frequenties kan halen. Dat is een groot voordeel.
Komt wel goed schatje.
Alargule

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Alargule »

Dat willen we inderdaad niet. Niet voor niets stelde de NS een aantal jaren terug nog een metro-achtige dienstregeling voor. Met een grote mate van ontvlechting, nota bene.
Het viersporig maken van veel trajecten is naast een capaciteitsuitbreiding vaak ook een ontvlechting van treindiensten. Kijk maar naar de lijn Utrecht-Amsterdam.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Ardan »

Treinen rijden niet elke twee minuten, maar de metro's in de metrotunnel wel. Dus R-Flow, ga nou geen idiote conclusies over mijn denkwijzes trekken, dat slaat nergens op.
Het is belangrijk dat de metro regelmatig rijdt om de gelijkmatig aankomende reizigers op te halen. Bij één of twee minuten vertraging merk je al meteen dat er ineens een stuk meer reizigers zijn die mee willen. Dus duren de halteringen langer, waardoor de achterop komende metro's alleen maar meer vertraging krijgen.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Vinny »

Dat is ook een veel gehoord misverstand. Daar klopt namelijk helemaal niets van. De frequentie in de Oostbuis wordt puur bepaald door de keermogelijkheden op Amsterdam Centraal. Die zijn namelijk belabberd: in elk normaal buitenland heb je gewoon een keerlus zodat metro's elkaar niet in de weg zitten. Alleen de frequentie op de uitlopers (naar Gaasperplas) kunnen verhoogd worden, maar daar is de vervoersvraag ook het laagst, dus dat is gewoon niet nodig.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door R-Flow »

Alargule schreef:Dat willen we inderdaad niet. Niet voor niets stelde de NS een aantal jaren terug nog een metro-achtige dienstregeling voor. Met een grote mate van ontvlechting, nota bene.
Het viersporig maken van veel trajecten is naast een capaciteitsuitbreiding vaak ook een ontvlechting van treindiensten. Kijk maar naar de lijn Utrecht-Amsterdam.
En toch gaan zelfs daar nog altijd meerdere intercity-diensten over één spoor.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Suus »

Met de treindienstregeling van 2013 is er overigens nog nooit zoveel vervlecht en gealterneerd op ons spoornet als nu. Iedereen een rechtstreekse verbinding als ze het willen en daarnaast extra reismogelijkheden met overstappen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door R-Flow »

Ardan schreef:Treinen rijden niet elke twee minuten, maar de metro's in de metrotunnel wel. Dus R-Flow, ga nou geen idiote conclusies over mijn denkwijzes trekken, dat slaat nergens op.
Je bent blijkbaar niet op de hoogte van het feit dat de intercity's van Utrecht naar Amsterdam elkaar op drie minuten afstand volgen. Maar goed, je hebt gelijk! Dat zijn inderdaad geen twee minuten...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Ardan »

Daar ben ik wel degelijk van op de hoogte. Maar dat is geen constante stroom van de hele dag door elke drie minuten een trein, dat zijn er maar twee achter elkaar en dan een kwartier niks.
Ik doe ook maar wat
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door R-Flow »

Ardan schreef:Daar ben ik wel degelijk van op de hoogte. Maar dat is geen constante stroom van de hele dag door elke drie minuten een trein, dat zijn er maar twee achter elkaar en dan een kwartier niks.
Neemt niet weg dat wanneer de trein naar Den Helder vertraging heeft dat directe impact heeft op de intercity naar Schiphol. Komt op exact hetzelfde neer. Daar leven we gewoon mee want de snelle overstap is van grotere waarde.
Alargule

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Alargule »

Vinny schreef:Dat is ook een veel gehoord misverstand. Daar klopt namelijk helemaal niets van. De frequentie in de Oostbuis wordt puur bepaald door de keermogelijkheden op Amsterdam Centraal. Die zijn namelijk belabberd: in elk normaal buitenland heb je gewoon een keerlus zodat metro's elkaar niet in de weg zitten. Alleen de frequentie op de uitlopers (naar Gaasperplas) kunnen verhoogd worden, maar daar is de vervoersvraag ook het laagst, dus dat is gewoon niet nodig.
??? Keerlussrn zijn in metronetwerken een zeldzaamheid! Zelfs in grote steden als Moskou wordt er gewoon kopgemaakt aan het einde van de rit. En daar sturen ze 40 treinen per uur over 1 spoor.
Het zou bij het CS helpen als er een ruimere keervoorziening ten westen van het huidige eindstation zou komen. En met automatische exploitatie krijg je een trein ook heel snel gekeerd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Vinny »

De opvolgtijden van een trein zijn ongeveer 3 minuten als je de maximale capaciteit wenst te benutten. Twee minuten gaat op zich ook wel, maar voor iets als ETMET is dat gewoon te weinig robuust. Voor metro's kunnen lagere opvolgtijden gelden, maar met de kruisende verkeersstromen op metrostation Amsterdam Centraal zul je toch echt niet veel frequenter kunnen rijden. En de vraag is of je dat wil. De stations op de Oostlijn zijn groot genoeg om gewoon wat langere metrotreienen in te zetten, dan is een hogere frequentie sowieso niet nodig. En kom op zeg: je staat (zonder verstoring) in de spits nooit lang te wachten, de metrolijnen rijden 8 keer per uur. 8x3=24 metrotreinen per uur en dat is ongeveer eens per twee en een halve minuut. Dus waar hebben we het in godsnaam over?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Alargule

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Alargule »

Over zogenaamd overal in het buitenland opduikende keerlussen?

En als die 24 tpu al zat zijn, waar hebben we die keerlus bij het CS dan überhaupt voor nodig?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Ardan »

Ik ken keerlussen alleen maar uit Parijs..
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 134 gasten