Pagina 6 van 6

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Geplaatst: ma 07 jan 2013, 15:28
door Alargule
In de spits ja. Daarbuiten eens per half uur. Van 's ochtends 7:00 tot 's avonds 20:00. Daarna wordt de lijn gesloten voor rollerdisco op de stations.

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Geplaatst: ma 07 jan 2013, 15:30
door Suus
Met het geld dat ze zo besparen op de exploitatie kunnen ze mooi een geluidsinstallatie inbouwen op metrostation Vijzelgracht voor muziek gemaakt door Ramses Shaffy :mrgreen:

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Geplaatst: ma 07 jan 2013, 16:06
door Klaasje
Waardoor je in de daluren rustig een metro laat gaan want de volgende komt alweer veel te vroeg.

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Geplaatst: ma 07 jan 2013, 16:08
door JWM
Nou ja, we kunnen ook blij zijn dat er wat realiteitszin komt. Wil je 's avonds bijvoorbeeld nog een aantrekkelijke frequentie aanbieden van 6 á 8x per uur dan is zo'n M5/M6 natuurlijk al snel overkill, met name op M50.

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Geplaatst: ma 07 jan 2013, 16:19
door Klaasje
Sowieso zou je na het enigszins ontvlechten van het metronet best wat frequenter kunnen rijden waarmee het totaal onzinnig is om met lange metrotreinen te gaan rijden.

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Geplaatst: ma 07 jan 2013, 16:33
door Alargule
Bee schreef:Met het geld dat ze zo besparen op de exploitatie kunnen ze mooi een geluidsinstallatie inbouwen op metrostation Vijzelgracht voor muziek gemaakt door Ramses Shaffy :mrgreen:
hoog sammie
kijk omhoog sammie
want daar is de blauwe lucht


:lol:

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Geplaatst: ma 07 jan 2013, 16:45
door Mojito
Misschien is het mogelijk om de M5- en M6 om te bouwen? Spoorwegmaterieel is tegenwoordig steeds vaker modulair opgebouwd. Bijvoorbeeld elk treinstel in tweeën knippen en een extra bestuurderscabine aan de beide middelste rijtuigen toevoegen. NS voorzag een aantal ICR wagons ook van een stuurstand, dus waarom zou dat hier niet kunnen? Dan krijg je 23 + 5 = 28 x 2 = 56 driewagenstellen (168 wagenbakken). Of je laat de voorste en de achterste twee rijtuigen elk met een nieuw te bouwen koprijtuig driewagenstellen vormen. De twee middelste tussenbakken die overblijven geef je elk twee nieuwe koprijtuigen. Dan heb je er zelfs 112 (336 bakken).

In eerste instantie ging men uit van 23+12 M5/M6, in totaal 138 +72 = 210 bakken. Samen met de 74 bakken CAF, die tot 2027 in dienst moeten blijven, zou men na verdwijning van de Zilvermeeuw en de opening van de N/Z 284 bakken tot de beschikking hebben. (daarbij laat ik voor het gemak even buiten beschouwing dat een CAF-bak kleiner is). Wat de totale materieelbehoefte van Amsterdam is weet ik niet maar met mijn hypothetische 336 bakken M5/M6 zit je ruim in je wagenpark. En voor het eerst sinds de periode 1977-1990 weer met een gestandaardiseerde en over het gehele netwerk inzetbare vloot.

Misschien is het wel genoeg om ook een verlengde Ringlijn te kunnen rijden, of als de N/Z ooit nog eens onverwacht toch ineens ergens anders zal eindigen dan op station Zuid. Verder heb je meteen genoeg materieel om de CAF’s vaarwel te kunnen zeggen (de wens is bij deze laatste drie opmerkingen de vader van de gedachte, ik weet het).

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Geplaatst: ma 07 jan 2013, 17:31
door Suus
Ze hebben gewoon van begin af aan een verkeerde beslissing gemaakt door ondeelbaar materieel te bestellen. Sociale veiligheid is al heel lang een kritiek punt bij de Amsterdamse metro en door de bestelling van gigantische metro's zorgt men in ieder geval niet voor een verbetering.

Natuurlijk is volledig doorloopbaar materieel fantastisch, zie ook SLT, maar in de avonduren, het meest kritieke moment wat betreft sociale veiligheid lijkt het mij voor de Amsterdamse metro geen succes.

En nu ga ik mijn stokpaardje weer in de manage zetten, ik heb nog wat wortels liggen :Y

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Geplaatst: ma 07 jan 2013, 18:26
door 010jongen
ik neem aan dat die kwartierdienst een grap is?

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Geplaatst: ma 07 jan 2013, 18:31
door Ardan
De laatste officiele berichten die ik heb gehoord gaan uit van elke 5 minuten, en elke 4 minuten in de spits.

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Geplaatst: ma 07 jan 2013, 20:15
door Klaasje
Waar moeten al die reizigers dan vandaan gaan komen? 12 ritten per uur is niet mis..

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Geplaatst: ma 07 jan 2013, 20:30
door hauptbahnhof
Minder ritten met de trams die op die assen rijden.

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Geplaatst: ma 07 jan 2013, 20:33
door Klaasje
Zo verschrikkelijk veel zijn dat er ook toch weer niet als je de mensen wegdenkt die maar een paar haltes de tram pakken en waarvoor de NZ-lijn wellicht geen alternatief vormt?

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Geplaatst: ma 07 jan 2013, 20:39
door hauptbahnhof
De rit CS - Albert Cuypstraat is een druk gedeelte dus dat vult wel. Plus mensen die nu vanaf Station Zuid naar het centrum en CS moeten zullen deze metro nemen. Denk dat in ieder geval buiten de spits minder vaak rijden te weinig is.

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Geplaatst: ma 07 jan 2013, 21:11
door 010jongen
Een metro is er voor het vervoeren van grote reizigersaantallen, dus 12 ritten per uur lijkt mij totaal geen slecht idee. als je elke 10 minuten een metro laat rijden kon je net zo goed de NZ niet aanleggen.

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Geplaatst: ma 07 jan 2013, 21:51
door hauptbahnhof
Hoe eens ik ook met jou ben... moet ik wel zeggen dat er nu erger gebeurt in Rotterdam... Kwartiersdiensten. :N

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Geplaatst: ma 07 jan 2013, 22:35
door Chauf21
Mag dit topic weer een beetje richting de relatie tussen Amsterdam en Amstelveen gaan?

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Geplaatst: ma 07 jan 2013, 23:15
door 010jongen
Dat valt niet te vergelijken en dat is alleen tijdens de vakantiedienst op de uiteinden van het net.

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Geplaatst: di 08 jan 2013, 09:01
door Alargule
010jongen schreef:ik neem aan dat die kwartierdienst een grap is?
Sarcasme is niet echt des Rotterdams hè?

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Geplaatst: di 08 jan 2013, 11:56
door Meltrain
Ik snapte wel dat het sarcastisch bedoeld was.
Bee schreef:London heeft er eentje bij Heathrow,
Station Kennington heeft ook een keerlus voor de Charing Cross branch van de Northern line.
hauptbahnhof schreef:Hoe eens ik ook met jou ben... moet ik wel zeggen dat er nu erger gebeurt in Rotterdam... Kwartiersdiensten. :N
Ook 's avonds en in het weekend 's ochtends, maar dat is per lijn. Op de gemeenschappelijke delen is er dan nog steeds (minstens) een 7,5 minuten dienst.
De Amsterdamse lijn 51 heeft in het weekend 's ochtends ook een kwartiersdienst.

Maar back on topic: als men toch een toch een metro-pendel tussen Zuid en Amstel will laten rijden, wat is dan ook alweer het probleem om de 'RegioTram' tussen Westwijk en Zuid door te trekken over de metrosporen naar Amstel?

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Geplaatst: di 08 jan 2013, 12:02
door R-Flow
Meltrain schreef:Maar back on topic: als men toch een toch een metro-pendel tussen Zuid en Amstel will laten rijden, wat is dan ook alweer het probleem om de 'RegioTram' tussen Westwijk en Zuid door te trekken over de metrosporen naar Amstel?
Dat vraag ik mij dus ook af. Trek gewoon de bovenleidingen door, leg paar verlaagde perrons voor de trams aan, vervolgens zou je de regiotram bij Amstel naar straatniveau kunnen laten en daar een eindpunt maken. Maar ze zullen bij de regio wel weer tal (drog)redenen hebben waarom het niet verantwoord is trams en metro's gecombineerd over hetzelfde spoor te laten rijden.

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Geplaatst: di 08 jan 2013, 12:13
door Karl
Gewoon trams in de Noordzuidlijn laten rijden en dan kan de regiotram van de Amstelveenlijn daar ook in. :X

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Geplaatst: di 08 jan 2013, 12:53
door reisthijs
Het doel van alle vernieuwingsplannen voor Amstelveen is nou juist dat men tram- en metroverkeer volledig van elkaar wil scheiden... :!:
R-Flow schreef:Dat vraag ik mij dus ook af. Trek gewoon de bovenleidingen door, leg paar verlaagde perrons voor de trams aan, vervolgens zou je de regiotram bij Amstel naar straatniveau kunnen laten en daar een eindpunt maken.
Dat zei je op pagina één van dit topic ook al. Ik vraag me nog steeds af waarom dat en beter idee is dan het simpelweg handhaven van de huidige lijn 51.

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Geplaatst: di 08 jan 2013, 17:14
door R-Flow
reisthijs schreef:Dat zei je op pagina één van dit topic ook al. Ik vraag me nog steeds af waarom dat en beter idee is dan het simpelweg handhaven van de huidige lijn 51.
Omdat metro 51 in z'n huidige vorm simpelweg niet gehandhaafd gaat worden... Zo'n beetje alle partijen willen i.v.m. veiligheidsredenen geen relatief zware metrotreinen meer op het maaiveld gemixt met overig verkeer. Daarnaast verdwijnt metro 51 uit de tunnel en wordt het lastig om Amstel als eindpunt in te passen (voor metro's). Dan moet je dus verder gaan kijken, tenzij men volledig van gedachten veranderd.