Ombouw Hoekse Lijn
Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro
Tijdens mijn ritten vorige week zag ik dat ze al in Schiedam Nieuwland en Vlaardingen Centrum bezig waren geweest.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro
Verschrikkelijk irritante manier van communiceren.Suus schreef:RET-speak: "Onze aangepaste reis: vanaf 1 april reizen we tijdelijk met de bus" en "Goed om te weten: In het najaar van 2017 reizen we met de metro op de Hoekse Lijn".
Met de voormalige achteruitgang van Schiedam, bedoel je daarmee de uitgang die nooduitgang geworden is? (Bij de parkeergarage?)
Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro
Ja, die ja.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro
Nooit begrepen waarom die ingang gemaakt is en al na een jaar weer dicht ging. Volgens mij staan daar zelfs nog kaartautomaten en tourniquets die alweer verouderd zijn...
Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro
http://www.rtvbodegraven.nl/node/23331
Sp en d66 willen een betere aansluiting van de hoekselijn op het hoofdrailnet.
Kennelijk roepen ze iets zonder zich er in te verdiepen.
Sp en d66 willen een betere aansluiting van de hoekselijn op het hoofdrailnet.
Kennelijk roepen ze iets zonder zich er in te verdiepen.
Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro
Of ze bedoelen een betere overstap. Ik maak me meer zorgen over het eventuele integreren van de Merwedelingelijn met het metronetwerk van Rotterdam, dat lijkt me niet echt gebaseerd op enige feitenkennis.
-
- Berichten: 957
- Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23
Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro
GroenLinks en D66 pleiten voor een geode overstap van metro op trein op station Schiedam Centrum. Deze wordt langer in de nieuwe situatie in September als de metro definitief gaat rijden. Daarnaast vervalt de verbinding HVH-Rotterdam CS. RET gaat de nieuwe metroverbinding ook
als Hoekse Lijn exploiteren.
Gemeentes liggende aan de Merwedelijn willen al langer dat ook deze treinverbinding wordt omgebouwd naar een lightrail verbinding op het bestaande metronetwerk.
als Hoekse Lijn exploiteren.
Gemeentes liggende aan de Merwedelijn willen al langer dat ook deze treinverbinding wordt omgebouwd naar een lightrail verbinding op het bestaande metronetwerk.
Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro
Als de gemeentes liggende aan de Merwedelijn daadwerkelijk wisten waar ze het over hadden hadden ze niet dat soort onzin geroepen.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro
Brief is hier te vinden.
Aansluiten Merwedelingelijn op metronet Rotterdam? Misschien handiger om dan eerst Dordrecht-Rotterdam eens te verbinden, of willen ze een nieuwe verbinding via Papendrecht? Sowieso lijkt me dit niet de belangrijkste verbetering die je als provincie zou kunnen bereiken...
Aansluiten Merwedelingelijn op metronet Rotterdam? Misschien handiger om dan eerst Dordrecht-Rotterdam eens te verbinden, of willen ze een nieuwe verbinding via Papendrecht? Sowieso lijkt me dit niet de belangrijkste verbetering die je als provincie zou kunnen bereiken...
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro
Vooral niet erg zinvol als verbinding, de rit wordt er eerder trager op lijkt me. Kan je beter inzetten op een optimalere overstap in Dordrecht die nu ook 2x/uur niet cross-platform meer is.
Jij kent de exacte vertrektijden in september al? Vanaf de Den Haag de Hoekse Lijn op was de overstap tot afgelopen vrijdag 6 minuten cross-plaform, maar in diezelfde 6 minuten moet je het toch ook wel kunnen redden naar het metroperron in het theoretische geval dat de metro op exact dezelfde tijden gaat vertrekken als de trein deed. Alle andere logische overstappen in Schiedam waren al niet cross-platform en hoef je straks alleen een perron verderop voor in te stappen, dus dat overstappen langer worden valt geen zinnig woord over te zeggen zonder de exacte metrotijden te kennen.BusFreakRotterdam schreef:GroenLinks en D66 pleiten voor een geode overstap van metro op trein op station Schiedam Centrum. Deze wordt langer in de nieuwe situatie in September als de metro definitief gaat rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro
De overstappen worden in ieder geval fysiek langer, voor HvH -> Den Haag zal je helemaal door de stationshal moeten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro
Weet iemand toevallig welke ex Hermes bussen er naar de RET zijn gegaan? Ik kan me er wel een overzicht van herinneren maar ik kan het nergens meer vinden.
Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro
Vergeet ook niet hierbij dat men wisselende overstappen zal gaan krijgen over het uur ivm het overstappen tussen een 10-minutendienst en een 15-minutendienst.Suus schreef:De overstappen worden in ieder geval fysiek langer, voor HvH -> Den Haag zal je helemaal door de stationshal moeten.
Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro
Wat gebeurt er eigenlijk met de huidige sporen tussen Schiedam en Rotterdam Centraal. Las eerder ergens dat er flink wat aanpassingen nodig zijn om ze dienstregeling technisch juist te benutten.
Ik ben benieuwd hoeveel reizigers er daadwerkelijk door zullen reizen naar Alexander voor een overstap naar Utrecht. Lijkt me nogal een lange zit en het zal zeker voor het gevoel een stuk langer duren allemaal. Feitelijk zal het misschien 10 minuten extra reistijd zijn?.
Verder vraag ik me af of er nou sg2/1 wagens gaan rijden op bijvoorbeeld de spitsritten van lijn A tot Vlaardingen. Volgens mij zit de RET niet bepaald ruim kwa metro's die ook onder het draad kunnen rijden.
Ik ben benieuwd hoeveel reizigers er daadwerkelijk door zullen reizen naar Alexander voor een overstap naar Utrecht. Lijkt me nogal een lange zit en het zal zeker voor het gevoel een stuk langer duren allemaal. Feitelijk zal het misschien 10 minuten extra reistijd zijn?.
Verder vraag ik me af of er nou sg2/1 wagens gaan rijden op bijvoorbeeld de spitsritten van lijn A tot Vlaardingen. Volgens mij zit de RET niet bepaald ruim kwa metro's die ook onder het draad kunnen rijden.
Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro
De sporen 1 en 2 op Schiedam zullen volgens de plannen niet meer gebruikt worden, de wissels direct na Schiedam richting Vlaardingen/Delft worden op termijn verwijderd. Bij de Schiebrug worden enkele wissels verplaatst zodat de binnenste fly-over in beide richtingen gebruikt kan worden, maar dat is niet meer dan voorsorteren, want extra capaciteit win je er niet door (je moet voor Schiedam al terug naar twee sporen). In Rotterdam worden ten slotte enkele wissels vervangen door grotere exemplaren zodat er treinen hier met 60 of 80km/u kunnen binnenrijden en vertrekken, en dat is het. Men is dus niet van plan de vrijgekomen vier sporen volledig te benutten. Dit is overigens niet onderdeel van het project Hoekse Lijn maar van PHS Den Haag - Rotterdam waar de spoortunnel Delft onder valt.
Extra reistijd naar Alexander is 5 minuten (nu overstap 8 minuten op Rotterdam en 14 minuten reistijd, straks 27 minuten reistijd). Voor doorgaande reizigers komt daar de overstaptijd en wachttijd bij, die kan variëren van 3 tot 10 minuten afhankelijk van hoe de boel gaat aansluiten.
Wat betreft materieelinzet: RET heeft ruim voldoende metro's met pantograaf, dat is het probleem niet. Ze hebben eerder schaarste aan materieel dat ZUB beveiliging heeft, ze willen de spitsritten van lijn D over enkele jaren verlengen naar Pijnacker Zuid, de RandstadRail op dus, en daar is SG3 voor nodig. Dus ik acht zelf de kans redelijk groot dat SG2/1 zeker op termijn op de spitsritten naar Vlaardingen zal moeten gaan rijden.
Extra reistijd naar Alexander is 5 minuten (nu overstap 8 minuten op Rotterdam en 14 minuten reistijd, straks 27 minuten reistijd). Voor doorgaande reizigers komt daar de overstaptijd en wachttijd bij, die kan variëren van 3 tot 10 minuten afhankelijk van hoe de boel gaat aansluiten.
Wat betreft materieelinzet: RET heeft ruim voldoende metro's met pantograaf, dat is het probleem niet. Ze hebben eerder schaarste aan materieel dat ZUB beveiliging heeft, ze willen de spitsritten van lijn D over enkele jaren verlengen naar Pijnacker Zuid, de RandstadRail op dus, en daar is SG3 voor nodig. Dus ik acht zelf de kans redelijk groot dat SG2/1 zeker op termijn op de spitsritten naar Vlaardingen zal moeten gaan rijden.
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro
Wat de extra reistijd ook is, de kans op een zitplaats wordt in ieder geval kleiner als je in Rotterdam Alexander op de intercity naar Utrecht stapt. Ik denk dat dat voor reizigers ook wel mee gaat wegen in de keuze om via Rotterdam Centraal of Rotterdam Alexander te reizen.010jongen schreef: Ik ben benieuwd hoeveel reizigers er daadwerkelijk door zullen reizen naar Alexander voor een overstap naar Utrecht. Lijkt me nogal een lange zit en het zal zeker voor het gevoel een stuk langer duren allemaal. Feitelijk zal het misschien 10 minuten extra reistijd zijn?.
Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro
Gaat dit al op de korte termijn gebeuren? Ik dacht dat dit nog in de planfase was samen met de viersporigheid van Delft-Rijswijk. Of worden die aanpassingen bij Schiedam vooruit geschoven?Bemined schreef:Dit is overigens niet onderdeel van het project Hoekse Lijn maar van PHS Den Haag - Rotterdam waar de spoortunnel Delft onder valt.
Klopt, en bewegwijzering in verouderde RET-stijl. Van wat ik wel eens gehoord heb had het te maken met de sociale (on)veiligheid, maar of dit echt zo was weet ik niet.Geert schreef:Nooit begrepen waarom die ingang gemaakt is en al na een jaar weer dicht ging. Volgens mij staan daar zelfs nog kaartautomaten en tourniquets die alweer verouderd zijn...
Ik irriteer me al een langere tijd (als dagelijks overstapper daar) aan de onlogische indeling van de hal. Vroeger kon je direct van de RET-zone naar de NS-zone lopen. Toen de NS echter de 'poortjes ging sluiten' op Schiedam-Centrum, is deze doorgang gesloten en moet je via een aardig stuk van de hal eerst uitchecken bij het ene poortje en inchecken bij het andere. Doordat de poortjes in beide richtingen gebruikt kunnen worden en niet zijn vastgezet in een bepaalde richting, geeft dit tijdens de spits nog wel eens letterlijk conflicterende verkeersstromen en irritaties bij de poortjes. De reizigerstunnel van Schiedam-Centrum kan op piekmomenten ook goed vol zitten, maar om daardoor gelijk grootschalige verbouwingen te verantwoorden...Suus schreef:De overstappen worden in ieder geval fysiek langer, voor HvH -> Den Haag zal je helemaal door de stationshal moeten.
Idealiter zou je zoiets moeten hebben als in Amsterdam, waarbij de metrosporen in het midden liggen. Zoiets zie ik echter de komende tientallen jaren nog niet gebeuren ;).
Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro
Ik ben er vandaag even gekeken, er staat nog een oude kast voor een kaartautomaat en dat is het. Als ze daar een paar paaltjes neerzetten kan het zo weer open.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro
Er waren toch speciaal extra SG3's aangeschaft voor de Hoekse lijn?Bemined schreef:Wat betreft materieelinzet: RET heeft ruim voldoende metro's met pantograaf, dat is het probleem niet. Ze hebben eerder schaarste aan materieel dat ZUB beveiliging heeft, ze willen de spitsritten van lijn D over enkele jaren verlengen naar Pijnacker Zuid, de RandstadRail op dus, en daar is SG3 voor nodig. Dus ik acht zelf de kans redelijk groot dat SG2/1 zeker op termijn op de spitsritten naar Vlaardingen zal moeten gaan rijden.
En wat voor beveiling krijgt de Hoekse lijn, wordt het iets anders dan bij Randstadrail?
Die planfase is zo goed als afgerond, er is een Tracébesluit en in 2023 zou het werk klaar moeten zijn.MarkNL schreef:Gaat dit al op de korte termijn gebeuren? Ik dacht dat dit nog in de planfase was samen met de viersporigheid van Delft-Rijswijk. Of worden die aanpassingen bij Schiedam vooruit geschoven?Bemined schreef:Dit is overigens niet onderdeel van het project Hoekse Lijn maar van PHS Den Haag - Rotterdam waar de spoortunnel Delft onder valt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro
Dan heb je het waarschijnlijk níet over Rai, Diemen Zuid, Zuid, Lelylaan of Sloterdijk (want daar liggen de metrosporen naast de treinsporen) en ook niet over Holendrecht of Bijlmer (want daar liggen de metrosporen wel in het midden, maar aan een eilandperron, zodat je toch nog trap-af-trap-op mag)?MarkNL schreef:Idealiter zou je zoiets moeten hebben als in Amsterdam, waarbij de metrosporen in het midden liggen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro
Het is nog wel zoeken voor de chauffeurs op de lijnen 711/712/713. Daarnaast zijn de lijnen 716/717/718 voor de vakantieperiodes. Deze gaan rechtstreeks naar het strand en stoppen niet op de haven.
713 is wel een hekelpunt voor sommige chauffeurs. Dat heb ik wel gehoord. Een puntje over de Hermesbussen. Deze hebben een vreemde ZF-bak, naar mijn mening. De 6e versnelling is vanaf 60km/u en de 4e vanaf 30km/u. Tussen 4 en 5 hoor je niets en lopen de toeren gewoon op. Ten slotte zitten deze bussen alsof ze uitgezeten zijn. De zitkussens voel je niet. Je voelt direct het hout onder de zitkussens. Dat zat niet lekker nee.
Daarnaast heb ik geklaagd over de Citaro bussen, maar volgens mij zijn dat de enige bussen die echt over de 90km/u komen. Ze trekken ook goed op, als je ze een beetje doortrapt. Ervaring opgedaan op lijn 283. Die MANnen komen nooit over de 80km/u. Veel verschil is het niet, maar je hoort het wel.
Echt echt ten slotte. Er staat dus dat Lijn A doorrijdt tot Pernis, maar op de metro staat er Vijfsluizen aangegeven. Ook echt alleen Vijfsluizen en geen metrolijn erop. De 5714 kreeg storing op de Capelsebrug.
713 is wel een hekelpunt voor sommige chauffeurs. Dat heb ik wel gehoord. Een puntje over de Hermesbussen. Deze hebben een vreemde ZF-bak, naar mijn mening. De 6e versnelling is vanaf 60km/u en de 4e vanaf 30km/u. Tussen 4 en 5 hoor je niets en lopen de toeren gewoon op. Ten slotte zitten deze bussen alsof ze uitgezeten zijn. De zitkussens voel je niet. Je voelt direct het hout onder de zitkussens. Dat zat niet lekker nee.
Daarnaast heb ik geklaagd over de Citaro bussen, maar volgens mij zijn dat de enige bussen die echt over de 90km/u komen. Ze trekken ook goed op, als je ze een beetje doortrapt. Ervaring opgedaan op lijn 283. Die MANnen komen nooit over de 80km/u. Veel verschil is het niet, maar je hoort het wel.
Echt echt ten slotte. Er staat dus dat Lijn A doorrijdt tot Pernis, maar op de metro staat er Vijfsluizen aangegeven. Ook echt alleen Vijfsluizen en geen metrolijn erop. De 5714 kreeg storing op de Capelsebrug.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro
Had je de 3410? Deze had in de eindhovense tijd al een vreemde manier van schakelen.OmniLezer schreef:713 is wel een hekelpunt voor sommige chauffeurs. Dat heb ik wel gehoord. Een puntje over de Hermesbussen. Deze hebben een vreemde ZF-bak, naar mijn mening. De 6e versnelling is vanaf 60km/u en de 4e vanaf 30km/u. Tussen 4 en 5 hoor je niets en lopen de toeren gewoon op.
Dat valt toch wel mee? Alleen de zittingen om de motor heen linksachter zitten knoerhard maar dat is al vanaf de aflevering zo. Mijn oudste dochter noemt dat het rondje waarop je zit naar aanleiding van de vorm.OmniLezer schreef:Ten slotte zitten deze bussen alsof ze uitgezeten zijn. De zitkussens voel je niet. Je voelt direct het hout onder de zitkussens. Dat zat niet lekker nee.
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 03 apr 2017, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote gerepareerd zoals het vermoedelijk de bedoeling was.
Reden: Quote gerepareerd zoals het vermoedelijk de bedoeling was.
Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro
Er zijn extra rijtuigen aangeschaft voor de Hoekse Lijn ja, maar dat wil niet zeggen dat exact die rijtuigen daar komen te rijden. De 5400 serie is momenteel onderdeel van een schuifpuzzel, met de huidige dienstregeling heeft men voldoende SG3 materieel voor de volledige sneltram en men heeft de 5400 serie daar dus niet nodig. Maar daar kan dus mogelijk verandering in komen als lijn D naar Pijnacker gaat rijden. Dan komt het beveiligingssysteem er bij kijken: RandstadRail heeft ZUB, maar de Hoekse Lijn krijgt LZB zoals op de rest van het metronet. De 5400en zouden daar dus moeten kunnen komen, enige punt van aandacht is dat de botsveiligheid van deze voertuigen lager is, ze zijn niet gemaakt om met 100km/u op een auto te klappen. Technisch zou je trouwens ook met een 5300 tot Schiedam Nieuwland moeten kunnen rijden, want tot daar ligt stroomrails (op het rechterspoor).reisthijs schreef:Er waren toch speciaal extra SG3's aangeschaft voor de Hoekse lijn?
En wat voor beveiling krijgt de Hoekse lijn, wordt het iets anders dan bij Randstadrail?
Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro
En dan vergeet je er bij te vermelden dat de lijnen A en B 's morgens tot 10:30 uur en 's middags van 15:00 tot 18:00 uur een afwijkende dienstregeling hebben.OmniLezer schreef:Echt echt ten slotte. Er staat dus dat Lijn A doorrijdt tot Pernis, maar op de metro staat er Vijfsluizen aangegeven. Ook echt alleen Vijfsluizen en geen metrolijn erop.
Dit is echter niet door de RET naar de reiziger gecommuniceerd :? :neg: .
Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro
Dit is nu eenmaal de wijze van communiceren van de RET. Zo gaat het al jaren.Geert schreef:Verschrikkelijk irritante manier van communiceren.Suus schreef:RET-speak: "Onze aangepaste reis: vanaf 1 april reizen we tijdelijk met de bus" en "Goed om te weten: In het najaar van 2017 reizen we met de metro op de Hoekse Lijn".
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 124 gasten