Ombouw Hoekse Lijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door webguy »

Bombardier zou het om gaan.

Overigens had iedereen dit natuurlijk al op een bordje kunnen geven. Randstadrail ging met dezelfde opdrachtgever al zo heerlijk gesmeerd he!

Qua alternatieven: vaart er ook niet een veerboot die ff extra ritjes kan doen?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Meltrain »

Maar hoe kan het dat het zo veel tijd kost om de spoorbeveiliging te realiseren?
Toen de lijn van ProRail was, was er een goed functionerende spoorbeveiliging. Ook op de rest van het metronetwerk functioneert de spoorbeveiliging goed.
Waarom kan één van deze twee systemen niet geïmplementeerd worden?
Suus schreef:Om de capaciteitsproblemen op te lossen komen er meer ritten, gaan lege ritten deels met reizigers rijden en worden de dienstregelingen aangepast.
Maar zelfs dan kan de inzet van gelede bussen geen kwaad. Connexxion heeft een heleboel gelede bussen over uit Almere (en vanaf medio april ook uit AML), dus die kunnen dan toch ingezet worden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Suus »

Gelede bussen zijn meestal niet nodig. Vaker rijden is dan een betere oplossing.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door dylanwild94 »

webguy schreef: Qua alternatieven: vaart er ook niet een veerboot die ff extra ritjes kan doen?
over die veerpont is ook een nieuwtje over.
https://www.ad.nl/voorne-putten/straks- ... ~add86c4b/
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door reisthijs »

webguy schreef:Overigens had iedereen dit natuurlijk al op een bordje kunnen geven. Randstadrail ging met dezelfde opdrachtgever al zo heerlijk gesmeerd he!
Daar ben ik het niet mee eens. Op het deel van Randstadrail waar alleen de RET rijdt waren helemaal geen grote problemen, Hofplein-Nootdorp werd met slecht een week vertraging heropend. Ik had echt niet verwacht dat een vergelijkbare ombouw van de Hoekselijn ineens veel lastiger zou worden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door webguy »

Maar je weet toch dat overal waar NS 100 jaar heeft gereden de kans op bodemverontreiniging zeer zeer hoog is?
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Durashift »

Wie heeft het bodemonderzoek uitgevoerd?
In opdracht van (voormalig?) eigenaar ProRail (of NS?)

Zal dan wel een 'light' versie qua onderzoek geweest zijn.. a la Kamperlijntje?

:wink:

Volgens mij zit het ook in de marketing van dit project. Er wordt gesproken over 'ombouw'.. dat maakt het voor het publiek een minder zware klus.. terwijl het technisch eigenlijk om een complete renovatie van de lijn gaat, wat gewoon meer tijd kost.

Als er 'zoveel' tegenvallers zijn.. lijkt mij dat daar onvoldoende rekening mee gehouden is tijdens de uiteindelijke planfase van de uitvoering.

Risico's zullen wel in kaart gebracht zijn.. maar zal wel te veel een 'hoogst onwaarschijnlijk' label aan gegeven zijn.. speculaas ik even :wink:
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Bemined »

Meltrain schreef:Ook op de rest van het metronetwerk functioneert de spoorbeveiliging goed.
Men heeft een aparte aanbesteding gedaan voor de Hoekse Lijn, en die werd door een andere leverancier gewonnen -o-
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door trolly »

reisthijs schreef:Daar ben ik het niet mee eens. Op het deel van Randstadrail waar alleen de RET rijdt waren helemaal geen grote problemen, Hofplein-Nootdorp werd met slecht een week vertraging heropend. Ik had echt niet verwacht dat een vergelijkbare ombouw van de Hoekselijn ineens veel lastiger zou worden.
webguy schreef:Maar je weet toch dat overal waar NS 100 jaar heeft gereden de kans op bodemverontreiniging zeer zeer hoog is?
Een groot verschil tussen die twee lijnen is de tractie. De Hofpleinlijn is geboren als electrische lijn, op de Hoekse lijn blijven de diesels zelfs na de ombouw rijden. Dat zal zo zijn gevolgen voor de bodem hebben gehad :cry:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Mikos »

'Verlenging Hoekse Lijn tot strand op losse schroeven'

14 december 2017

De Rotterdamse wethouder Pex Langenberg sluit niet uit dat de verlenging van de Hoekse Lijn tot op het strand niet doorgaat.

,,Daarmee zouden we 50 miljoen euro kunnen besparen’’, aldus de wethouder tijdens het debat over de opnieuw vertraagde Hoekse Lijn. ,,Het is niet mijn inzet, maar we zouden onverhoopt kunnen kiezen voor het niet verlengen. Daarover moeten we nu in gesprek.’’

Bron en meer...
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Hainje »

Gaan ze spijt van krijgen als ze hierop gaan bezuinigen.
🍉
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Mdk »

Ik denk niet dat het in de handen van de Ret is, zoals Langenberg al aangeeft ziet hij ook in dat het minder reizigers gaat opleveren als de lijn niet doorgetrokken wordt, en de lijn zo dus op de lange termijn duurder wordt, maar je moet toch de gemeenteraad/ de provincie / de Rijksoverheid / de publieke sector overtuigen om nu het bedrag bij elkaar te leggen.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Geert »

Meltrain schreef:Maar hoe kan het dat het zo veel tijd kost om de spoorbeveiliging te realiseren?
Toen de lijn van ProRail was, was er een goed functionerende spoorbeveiliging. Ook op de rest van het metronetwerk functioneert de spoorbeveiliging goed.
Waarom kan één van deze twee systemen niet geïmplementeerd worden?
ATB (wat er in de NS-tijd lag) is zinloos voor metro's, het systeem is in geen enkele metro ingebouwd en ook helemaal niet goed geschikt voor metroverkeer. Het systeem wat op de rest van het net gebruikt wordt zou zeker een optie zijn, maar er zit wel een unieke complexiteit op deze lijn en dat is het goederenverkeer. De brief is helaas niet duidelijk over waar de complexiteit met de software precies zit maar ik vermoed dat het daar is.

Wel bizar dat Bombardier zo'n grote uitloop heeft. De softwareproblemen met de beveiliging hebben nu dus voor de tweede keer voor forse vertraging gezorgd. Dan moet daar iets heel erg mis zijn gegaan met de planning of met de uitvoering van dit project :?
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door dylanwild94 »

Hoe gaat het nog duren eer dat de Beneluxtrein via Breda gaat rijden. Ook dat loopt veel vertraging op door de software van bombardier. Iets zegt dat er gewoon een structureel probleem zit bij Bombardier.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Hainje »

Mdk schreef:Ik denk niet dat het in de handen van de Ret is, zoals Langenberg al aangeeft ziet hij ook in dat het minder reizigers gaat opleveren als de lijn niet doorgetrokken wordt, en de lijn zo dus op de lange termijn duurder wordt, maar je moet toch de gemeenteraad/ de provincie / de Rijksoverheid / de publieke sector overtuigen om nu het bedrag bij elkaar te leggen.
Het zal inderdaad allemaal zo'n vaart niet lopen met die inkorting, maar je weet nooit hoe een koe een haas vangt.
🍉
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Durashift »

@Geert: ATB voor de goederentreinen behouden en het bestaande METRO beveiligingssysteem ernaast aanleggen zou geen optie geweest kunnen zijn?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door webguy »

Dat mocht waarschijnlijk aanbestedingstechnisch niet. Een bestaand contract met een leverancier mag je maar onder beperkte voorwaarden uitbreiden. Daarom dus nieuwe aanbesteding, die Bombardier won. Het is natuurlijk maar de vraag wat Alstom zou hebben gedaan (die geloof ik RandstadRail hebben aangelegd)
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Hendrik »

De nu verwachte extra vertraging van het project is langer dan de duur van de ombouw + eerste vertraging, toch? Dat is tamelijk bizar...
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door n-evo »

Suus schreef:Ik hoop dat de Hoekse Lijn op tijd komt, dan heeft Rotterdam sinds de start van de bouw van de Noord-Zuidlijn tot de opening ervan circa 50 kilometer metro sneltram geopend :mrgreen:
Het wordt nog spannend Suus. :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Suus »

webguy schreef:Dat mocht waarschijnlijk aanbestedingstechnisch niet. Een bestaand contract met een leverancier mag je maar onder beperkte voorwaarden uitbreiden. Daarom dus nieuwe aanbesteding, die Bombardier won. Het is natuurlijk maar de vraag wat Alstom zou hebben gedaan (die geloof ik RandstadRail hebben aangelegd)
Het contract met General Electric komt al uit 2008 helaas, de Hoekse Lijn heeft te lang geduurd om nog als optie mee te nemen vrees ik.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Durashift »

Wat wordt er dan precies met een nieuwe aanbesteding gewijzigd aan het ATB systeem?

Ik bedoel.. op de NS lijnen ligt nu ook een ATB systeem. Naar mijn weten liggen er niet dagenlang stukken spoor eruit omdat de hardware van de ATB vervangen moet worden doordat er een nieuw leverancierscontract is overeengekomen door Pro-Rail.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door trolly »

Hendrik schreef:De nu verwachte extra vertraging van het project is langer dan de duur van de ombouw + eerste vertraging, toch? Dat is tamelijk bizar...
Twee mogelijkheden:
1) Het systeemonwerp voor de beveiliging was ondanks allerlei patches niet werkend te krijgen, dus ze zijn maar helemaal opnieuw begonnen
2) Het opruimen van de bodemvervuiling en het herstel van de eerdere situatie (inklinken van nieuw opgebracht zand bijvoorbeeld) neemt een hoop tijd.

En allicht kan het ook om een mix van beiden gaan.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Bemined »

Durashift schreef:@Geert: ATB voor de goederentreinen behouden en het bestaande METRO beveiligingssysteem ernaast aanleggen zou geen optie geweest kunnen zijn?
Goederentreinen gaan maximaal 40km/u, dus die 'atb' bestaat uit geen code :D Er komt alleen een ATB-vv baken te liggen langs de hoofdbaan om te voorkomen dat de goederentreinen het metronet oprijden. Rest van de beveiliging voor goederentreinen bestaat uit het afdwingen van een rijweg via de strengelsporen (ik vermoed dat er iets komt om menselijke fouten uit te sluiten) en het juist aansturen van de lichtseinen.
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Mdk »

Begrijp ik het nou goed, gaan er goederentreinen over het metrospoor rijden? :shock:
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door trolly »

Goedemorgen Mdk *trein*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten