Ombouw Hoekse Lijn
-
- Berichten: 427
- Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Er reden toen ook speciale spitsSprinters (ofzo) met minder zitplaatsen en veel staplaatsen met hangpalen.
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Aan de andere kant: Er werd gereden met losse SGM-3'tjes en losse SGM-2'tjes. Dus dat het dan druk wordt, is het ook wel logisch..
Bij twijfel: gebruik beton.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Die reden pas vanaf Vlaardingen Centrum en worden in het metrotijdperk (als het ooit begint) ook soort van vervangen door de spitsritten van lijn B tot Vlaardingen.Littlebusdriver schreef:Er reden toen ook speciale spitsSprinters (ofzo) met minder zitplaatsen en veel staplaatsen met hangpalen.
Voorbij Vlaardingen kwamen vooral drietjes, maarja, tussen Vlaardingen en Rotterdam was het wel een van de meest frequente treindiensten met 8x/uur een trein en daardoor ook de enige kwartiersdienst die onder één treinserienummer gereden werd.MdJ schreef:Aan de andere kant: Er werd gereden met losse SGM-3'tjes en losse SGM-2'tjes.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Ombouw Hoekse Lijn
De spitstreinen naar Vlaardingen worden vervangen door lijn A die in de spits tot Vlaardingen West gaat doorrijden (een station verder dus dan de spitstreinen van de NS). Wat echter niet overgenomen gaat worden zijn de vier spitsritten vanaf Hoek van Holland Haven die de NS in de ochtend reed. De NS bediende in de ochtend Hoek van Holland Strand niet en daardoor konden de treinen eerder keren en kon een kwartierdienst Hoek van Holland Haven-Rotterdam aangeboden worden met hetzelfde aantal treinstellen. De RET is van plan de gehele ochtendspits een 20 minuten frequentie aan te bieden.
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Ik zat een beetje rond te kijken op wikipedia bij alle pagina's over de metronetwerken in de BeNeLux. Daar zag ik staan dat de Brusselse metro de drukste van de BeNeLux is met 370.000 passagiers per dag. Zou Rotterdam Brussel kunnen inhalen wanneer de Hoekselijn geopend wordt? (nu maken 300000 mensen per dag gebruik van de Rotterdamse metro)
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Blijft het oude NS stationsgebouw in van Hoek van Holland Haven in de toekomst bestaan? Of wordt deze gesloopt?
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Het stationsgebouw is een monument, dus dat zal blijven staan. Werd ook al eerder gemeld in dit topic.KM46 schreef:Blijft het oude NS stationsgebouw in van Hoek van Holland Haven in de toekomst bestaan? Of wordt deze gesloopt?
Brussel is ook lekker bezig, de drukke ondergrondse Noord-Zuidtramlijnen 3 en 4 worden verbouwd tot volwaardige metrolijn. Brussel zal dus wel aan kop blijven.OV fan Utrecht schreef:Ik zat een beetje rond te kijken op wikipedia bij alle pagina's over de metronetwerken in de BeNeLux. Daar zag ik staan dat de Brusselse metro de drukste van de BeNeLux is met 370.000 passagiers per dag. Zou Rotterdam Brussel kunnen inhalen wanneer de Hoekselijn geopend wordt? (nu maken 300000 mensen per dag gebruik van de Rotterdamse metro)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Hoe verhoudt dit zich met de Amsterdamse metro? Helemaal met de nzl prognose erbij. (ja ik ben te lui om te Googlen)OV fan Utrecht schreef:Ik zat een beetje rond te kijken op wikipedia bij alle pagina's over de metronetwerken in de BeNeLux. Daar zag ik staan dat de Brusselse metro de drukste van de BeNeLux is met 370.000 passagiers per dag. Zou Rotterdam Brussel kunnen inhalen wanneer de Hoekselijn geopend wordt? (nu maken 300000 mensen per dag gebruik van de Rotterdamse metro)
Wow dat voelt tegenstrijdig, trein wordt metro, maar rijdt minder vaak.Bemined schreef: De NS bediende in de ochtend Hoek van Holland Strand niet en daardoor konden de treinen eerder keren en kon een kwartierdienst Hoek van Holland Haven-Rotterdam aangeboden worden met hetzelfde aantal treinstellen. De RET is van plan de gehele ochtendspits een 20 minuten frequentie aan te bieden.
Bij twijfel altijd klagen
Re: Ombouw Hoekse Lijn
"Slechts" 194000 reizigers per dag voor de Amsterdamse metro. Amsterdam zal met de Noord-Zuidlijn denk ik niet eens de 300000 halen of wel?
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Het Parool meldt in 2015 dat de Gemeente Amsterdam voor de Noord/Zuidlijn rekent op 121.000 passagiers per dag. Als dat niet al te veel ten kostte van de Oostlijn gaat, dan zou die 300.000 dus gepasseerd moeten worden. Maar hoe het echt wordt weet je in september.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Het geld is gevonden, de verlenging naar het strand staat dus niet langer ter discussie: https://www.rijnmond.nl/nieuws/164882/T ... -het-spoor
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Hehe nou gelukkig. Wat gaat er gebeuren in de tussentijd dat de metro tot station haven rijdt. Rijden de huidige MAN pendelbussen dan tussen haven en strand tot 2020????
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Ten tijde van het vervoersplan 2018 was dat nog niet bekend:
De verlenging naar het nieuwe (dichter bij het strand gelegen) station Hoek van Holland Strand zal later opgeleverd worden. Tot die tijd zal een nog nader uit te werken alternatieve vervoeroplossing naar Hoek van Holland Strand worden geboden.
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Debacle Hoekse Lijn bij Rotterdam door slechte regie en voorbereiding
15 februari 2018
De problemen bij de ombouw van de Hoekse Lijn zijn veroorzaakt door een combinatie van onvoldoende regie en coördinatie en een gebrekkige organisatie en voorbereiding.
Dat concludeert een onderzoekscommissie van de Rotterdamse gemeenteraad. Vorig jaar april moest de spoorlijn tussen Hoek van Holland en Rotterdam omgebouwd worden tot metrolijn. Dit ging volledig mis. Al snel werd duidelijk dat de gestelde deadline van vijf maanden niet gehaald zou worden. Ook de tweede uitgestelde datum, in december, werd niet gehaald.
Bron en meer...
15 februari 2018
De problemen bij de ombouw van de Hoekse Lijn zijn veroorzaakt door een combinatie van onvoldoende regie en coördinatie en een gebrekkige organisatie en voorbereiding.
Dat concludeert een onderzoekscommissie van de Rotterdamse gemeenteraad. Vorig jaar april moest de spoorlijn tussen Hoek van Holland en Rotterdam omgebouwd worden tot metrolijn. Dit ging volledig mis. Al snel werd duidelijk dat de gestelde deadline van vijf maanden niet gehaald zou worden. Ook de tweede uitgestelde datum, in december, werd niet gehaald.
Bron en meer...
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Was 5 maanden, met de juiste voorbereiding en regie, dan wel mogelijk?
Spreekt het rapport zich daar ook over uit?
Spreekt het rapport zich daar ook over uit?
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Ik heb het document even snel doorgekomen, de vijf maanden waren waarschijnlijk technisch wel haalbaar geweest, maar dan hadden alle voorbereidingen gereed moeten zijn. Dat laatste was dus absoluut niet het geval, in 2016 waren er al vertragingen in het project, die stilgehouden werden. In februari/maart 2017 is er daarom ook een (ook stilgehouden) negatief advies afgegeven om te beginnen met de ombouw, maar dat was blijkbaar te laat om de trein nog enkele maanden langer te laten rijden, en men is dus doorgaan met de planning, wetende dat de kans op slagen minimaal was.
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Het is toch te bizar voor woorden dat zulke dingen zo stilgehouden worden... Al helemaal met zo een uitloop en ook nog eens meerdere malen stilhouden.
PSA: Links gaan, rechts staan
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Men heeft duidelijk niets geleerd van het debacle bij de RandstadRail.
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Volgens mij waren de oorzaken van het misgaan bij RandstadRail anders dan nu bij de Hoekse Lijn, al is het zeker waar dat de lessen van RandstadRail niet zijn meegenomen (ook op het gebied van projectmanagement en dergelijke).
Ik heb net met veel verbazing stukken van het rapport, pdf zitten lezen. Mijn conclusie: iedereen heeft zitten falen en niets is goedgegaan.
Ik heb net met veel verbazing stukken van het rapport, pdf zitten lezen. Mijn conclusie: iedereen heeft zitten falen en niets is goedgegaan.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Wat ik echt niet begrijp is (als je het rapport leest) hoe men een 'go' heeft afgegeven om in april te starten, wetende dat er vrij forse risico's waren, de planning zeer krap was (geen buffer) én een groot deel van het leidingenwerk nog niet klaar was terwijl dat een absolute vereiste was voor die planning. Los van wat er daarna allemaal is misgegaan, maar dat had een hoop ellende aan verbussing kunnen schelen...
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Dan gaat het geld van de kaartjes in ieder geval niet naar die vermaledijde NS toch? *O*
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Altijd mooi, zulke zinnen in een onderzoeksrapport.
Kennelijk niet (opnieuw) gelezen voordat met het ombouwproject begonnen is... (A)
Nope... lessen uit het verleden zijn niet toegepast..
Zou een dergelijke zinsnede niet ook in één of ander RandstadRail onderzoeksrapport gebruikt zijn?Raadsonderzoek Hoekse Lijn schreef:De aanbevelingen van de onderzoekscommissie zijn nuttig om toekomstige projecten beter te
laten lopen. Wij hopen dan ook vooral dat dit onderzoek bijdraagt aan het lerend vermogen van de gemeentelijke organisatie.
Kennelijk niet (opnieuw) gelezen voordat met het ombouwproject begonnen is... (A)
Nope... lessen uit het verleden zijn niet toegepast..
Raadsonderzoek Hoekse Lijn schreef: Er is te lang onvoldoende gedacht en gewerkt vanuit
het concept van een werkend vervoerssysteem.
Duidelijke afspraken hieromtrent en een daad-
werkelijk goed functionerende directieraad en
stuurgroep ontbraken. Dit is onbegrijpelijk, gezien
de eerdere positieve ervaringen hiermee bij het
project RandstadRail
Verder ontbrak het aan een duidelijke
besluitvormings- en overlegstructuur met heldere
escalatieafspraken, was er onvoldoende tijdige
aandacht voor systeemintegratie en werd niet vanuit
één projectorganisatie gewerkt. Dit zijn uit het project
RandstadRail en uit de Rotterdamse Standaard voor
Projectmatig Werken (RSPW) afkomstige leerpunten, die niet zijn toegepast.
Re: Ombouw Hoekse Lijn
De vraag is of je verbussing had kunnen voorkomen. Dan had je heel vroeg moeten zijn. Op dat moment was er gewoon nog te weinig overzicht. Ik denk niet dat je NS en ProRail twee maanden van te voren had kunnen bellen met de mededeling dat ze nog even mogen rijden.
Wat verder echt kneuterig is, is dat de baanlichamen in een late fase te smal bleken te zijn voor de bovenleiding. Dat is gewoon slecht integraal ontwerp. Zoiets moet je aan het begin van het ontwerpproces al in de smiezen hebben. Het is niet iets wat onder de grond verscholen ligt te wachten totdat het ontdekt wordt.
Toch valt ook op hoeveel er buiten de invloedsfeer van de projectorganisatie zelf is misgegaan. Een aannemer van een kritisch element die pas een maand voor oplevering weet hoe die het uit gaat voeren bijvoorbeeld. Als je het over meer dan 50 km kabelgoot en een paar duizend km aan kabels hebt...
En ja, die spoorbeveiliging. De testomgeving was vertraagd beschikbaar. Dan kan je wachten op een drama. Kennelijk gingen andere projecten van hetzelfde bedrijf ook fors de vertraging in.
Wat verder echt kneuterig is, is dat de baanlichamen in een late fase te smal bleken te zijn voor de bovenleiding. Dat is gewoon slecht integraal ontwerp. Zoiets moet je aan het begin van het ontwerpproces al in de smiezen hebben. Het is niet iets wat onder de grond verscholen ligt te wachten totdat het ontdekt wordt.
Toch valt ook op hoeveel er buiten de invloedsfeer van de projectorganisatie zelf is misgegaan. Een aannemer van een kritisch element die pas een maand voor oplevering weet hoe die het uit gaat voeren bijvoorbeeld. Als je het over meer dan 50 km kabelgoot en een paar duizend km aan kabels hebt...
En ja, die spoorbeveiliging. De testomgeving was vertraagd beschikbaar. Dan kan je wachten op een drama. Kennelijk gingen andere projecten van hetzelfde bedrijf ook fors de vertraging in.
-
- Berichten: 959
- Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Vanaf HVH zijn ze al volop bezig met testritten op volle snelheid. Leuk om te zien!
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Nu al volledige snelheid? Ik dacht dat het voorlopig bij 80 km/h bleef? Als ze nu al met 100 km/h testen, zou ik bijna durven zeggen dat ze voorlopen op schema _O_
PSA: Links gaan, rechts staan
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 192 gasten