Ombouw Hoekse Lijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door Suus »

KM46 schreef:
OmniLezer schreef:Echt echt ten slotte. Er staat dus dat Lijn A doorrijdt tot Pernis, maar op de metro staat er Vijfsluizen aangegeven. Ook echt alleen Vijfsluizen en geen metrolijn erop.
En dan vergeet je er bij te vermelden dat de lijnen A en B 's morgens tot 10:30 uur en 's middags van 15:00 tot 18:00 uur een afwijkende dienstregeling hebben.

Dit is echter niet door de RET naar de reiziger gecommuniceerd :? :neg: .
Er wordt gewoon 6x/uur gereden door alle drie de lijnen, dus wat zit je nu te zeuren?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door ODRAIL »

Dit is niet echt zeuren. Persoonlijk heb ik er ook geen moeite mee.

Ik heb er wel moeite mee dat er niet gecommuniceerd wordt naar de reiziger toe dat er een iets andere dienstregeling gereden word. En dat de reiziger het even zelf moet uitzoeken.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door Bemined »

Suus schreef:Er wordt gewoon 6x/uur gereden door alle drie de lijnen, dus wat zit je nu te zeuren?
Klagen dat je metro opeens zonder dat dit aangekondigd is 4 minuten eerder vertrekt telt nu ook als zeuren? :N Je zal je overstap op een minder frequentere lijn toch missen omdat men zonder enige aankondiging opeens de tijden verandert.....
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door JWM »

KM46 wil gewoon erg graag dat ik de zure pruim weer nieuw leven in blaas :Y
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door ODRAIL »

Nee dat wil ik niet.

Suus loopt gewoon weer te zeuren en legt op de verkeerde slak zout.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door JWM »

Ja daar staat Suus ook wel bekend om inderdaad :? Gelukkig zijn er ook mensen zoals jij op het forum die de dingen vooral van de positieve kant bekijken :wink:

Maar die afwijkende dienstregeling in de spits is er om extra capaciteit aan te bieden op de Beneluxlijn tijdens de ombouw?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door Suus »

A en B zijn op sommige momenten omgedraaid, nou nou. Aangezien de RET toch al niet aan aansluitingen doet tussen metro en ander OV (veel te moeilijk) en ze een aanzienlijk stuk gemeenschappelijk rijden is er voor de meeste reizigers niets aan de hand.

Pas als de RET besluit om op momenten dat lijn A niet in de tunnel rijdt de dienstregeling aan te passen van lijn B en C zodat die niet meer een 5/10 maar een 7,5/7,5 dienst rijden, dan ga ik De Havenloods bellen. :6
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door Bemined »

Er bestaat ook nog mensen die aan de uitlopers van die lijn wonen. Is het nu echt te veel gevraagd om die gewoon netjes te informeren dat de vertrektijden anders zijn waardoor ze 4 minuten eerder van huis moeten om hun aansluiting te halen? :N Want hoe frequent de metro ook rijdt, als je overstapt op een bus die eens per 30 minuten gaat wil je toch graag die overstap halen, en dat lukt niet als de metro voor je neus wegrijdt.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door ODRAIL »

Die nieuwe dienstregeling is even wennen. En persoonlijk heb ik er gelukkig geen moeite mee. Als de Hoekse Lijn open gaat zal de dienstregeling wel weer veranderen.

Waar ik het meeste moeite mee heb is dat deze veranderingen voor de lijnen A en B nergens gecommuniceerd staan. Typisch RET.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door Suus »

Op lijn 383 na zijn er geen buslijnen die alleen op de A of B lijn aansluiten op het tijdstip dat de dienstregeling is aangepast, alle buslijnen die dat doen komen ook op een station waar zowel A als B komen, en die overstaps zullen vooral metro stad uit -> bus of bus -> metro stad in worden gemaakt, en dan is er dus defacto geen extra wachttijd omdat om het gezamenlijke gedeelte alleen de tijden van A en B op sommige momenten zijn omgedraaid.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door Bemined »

Ooit gehoord van de trein? Met deze gewijzigde dienstregeling heb je komende uit Nesselande in sommige gevallen nog maar 60 seconden overstaptijd op Alexander waar je normaal 5 minuten hebt. Afhankelijk van je bestemming ben je dan tot 30 minuten langer onderweg als je die mist. Maar sowieso, waarom ga je hier nog in discussie over? Als je de dienstregeling aanpast, dan meld je dat op de borden en op de website, zo simpel is het.
BusFreakRotterdam
Berichten: 959
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door BusFreakRotterdam »

Pak je toch gewoon een metro eerder....
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door 010jongen »

Slordig van de RET inderdaad. Lijkt me een kleine moeite om dit te communiceren naar de reizigers. Woon zelf in Ommoord en ben gewend aan de vaste tijden waarop de metro vertrekt. Toch fijn om te weten als je een aansluitende trein op bijvoorbeeld Alexander wilt halen.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door MetroRET »

Snap sowieso niet waarom ze lijn A en B hebben moeten omwisselen in de spits om lijn A te verlengen naar Pernis.
Was het dan zo lastig om lijn B te verlengen naar Pernis !?
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door Bemined »

BusFreakRotterdam schreef:Pak je toch gewoon een metro eerder....
Dan moet je dat wel weten he, daar ging het om :wink:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door Vinny »

reisthijs schreef:Die planfase is zo goed als afgerond, er is een Tracébesluit en in 2023 zou het werk klaar moeten zijn.
Maar dat behelst juist niet viersporigheid tussen Delft-Zuid en Rijswijk waardoor er alleen ruimte is voor PHS op het spoor en niet voor een nieuw sprinterstation Schiedam-Kethel.

Klopt dat? Of is dit nu ook al weer achterhaald...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door reisthijs »

Het plan behelst juist wel de viersporigheid tussen Delft-Zuid en Rijswijk. Aangevuld met een paar andere maatregelen zoals het verwijderen van de wissels bij Schiedam en seinoptimalisatie tussen Schiedam en Rotterdam. Dat is het minimale wat nodig is voor de realisatie van PHS.

Er zullen volgens dit plan geen intercity's meer stoppen in Schiedam Centrum, en er is geen rekening gehouden met een nieuw station bij Schiedam-Kethel.

Toch loopt er ondertussen nog wel een onderzoek naar eventueel viersporig gebruik van Schiedam Centrum, volgens het laatste Antwoord van Staatssecretaris Dijksma (23 maart jl.) https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... -1453.html krijgt het onderzoek hiernaar nog "een verdiepingsslag".
"Laat je ledematen bewegingen maken"
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door OmniLezer »

Oei, oei, oei. Geen Intercity's op Schiedam meer. Dat staat voor vollere treinen. Moet je eens weten wat er staat op Schiedam tussen 7:30 en 8:30. En wat er uitstapt tussen 15:00 en 16:00. Dat heeft toch wat Intercity's​ nodig.

Hopen dat dat stukje van het plan niet doorgaat. Tenzij ze 270 meter lange sprinters willen inzetten.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door Bemined »

Er komen dan wel 6 ipv 4 sprinters te rijden.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door Daantje »

Vroeger stopten er ook geen intercity's alleen de toenmalige sneltrein Dordrecht - Amsterdam via Haarlem.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door Geert »

Maar het is sinds het intercitystation geworden is volgens mij wel een stuk drukker met de overstappers. En de sneltrein heeft er wel altijd gestopt. Alleen sprinters lijkt me nogal karig voor Schiedam.
MarkNL
Berichten: 483
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door MarkNL »

Zeker. Schiedam is uitgegroeid tot een belangrijke hub voor de westelijke regio Rijnmond. De aanwas van reizigers van bijvoorbeeld de metro is fors toegenomen. Als de Hoekse Lijn als metro net zo succesvol als de RSR gaat zijn, dan kan het op Sdm nog eens stuk drukker gaan worden.

Daarbij stappen veel reizigers voor mijn gevoel over op de intercties. Ik denk dat het echt een aderlating voor het OV zal zijn als Sdm zijn IC-status zou verliezen.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door Zugführer »

Sowieso moet er straks voor de Hoekse Lijn van/naar Schiedam gereisd worden als men vanuit de trein wil overstappen, aangezien dat op Rotterdam Centraal niet meer kan. Die "IC status" van Schiedam Centrum zie ik zo snel niet verdwijnen.
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door Nitein-Repart »

MarkNL schreef:Zeker. Schiedam is uitgegroeid tot een belangrijke hub voor de westelijke regio Rijnmond. De aanwas van reizigers van bijvoorbeeld de metro is fors toegenomen. Als de Hoekse Lijn als metro net zo succesvol als de RSR gaat zijn, dan kan het op Sdm nog eens stuk drukker gaan worden.

Daarbij stappen veel reizigers voor mijn gevoel over op de intercties. Ik denk dat het echt een aderlating voor het OV zal zijn als Sdm zijn IC-status zou verliezen.
Ik verwacht niet dat de Hoekse Lijn-metro een enorme inpuls zou geven qua reizigersaantallen zoals dat bij de Hofpleinlijn gebeurde. De Hofpleinlijn heeft dankzij de metro een rechtstreekse aansluiting op Rotterdam Centraal, terwijl Pijnacker en Nootdorp in tijden van de trein dat niet hadden. Bij de Hoekse Lijn-metro verliezen juist Vlaardingen en Maassluis de rechtstreekse verbinding met Rotterdam Centraal. Dat maakt wel een verschil.

De stations langs de Zoetermeerlijn kregen een rechtstreekse verbinding met het centrum van Den Haag, zonder verbindingen te verliezen. Dat is winst zonder verlies. Ook anders dan de Hoekse Lijn.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door reisthijs »

Zugführer schreef:Sowieso moet er straks voor de Hoekse Lijn van/naar Schiedam gereisd worden als men vanuit de trein wil overstappen, aangezien dat op Rotterdam Centraal niet meer kan. Die "IC status" van Schiedam Centrum zie ik zo snel niet verdwijnen.
Ik ben bang dat je onderschat hoe belangrijk PHS wordt gevonden. Dat prestige-project wordt echt niet afgeblazen alleen omdat één station niet optimaal bediend kan worden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 162 gasten