Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
R-Flow schreef:De RandstadRail heeft natuurlijk wel als groot verschil dat die tussen twee grote steden (500.000+ inwoners) rijdt i.p.v. puur naar een randgemeente. Maar zou goed kunnen dat een metro en hogere frequentie het ov laagdrempelig maakt t.o.v. een tein en dus meer mensen aantrekt. Persoonlijk stap ik ook makkelijker de tram of metro in vergeleken met de trein. Stukje psychologie denk ik.
Het aantal reizigers dat reist tussen Den Haag en Rotterdam is maar beperkt ten opzichte van het aantal reizigers dat van of naar een randgemeente reist. Wat veel meer meespeelt ten opzichte van de dienstregeling van de NS, is de massale bouw van woningen rondom de lijn en de stations. Ik durf wel te stellen dat wanneer de lijn bij de NS was gebleven, de dienstregeling ook omhoog geschroefd zou zijn. Neemt niet weg dat er nu een goede laagdrempelige verbinding met het centrum van beide steden en andere vervoernetwerken is ontstaan.
Als je dan kijkt naar de ombouw van de Hoekse Lijn, dan zijn er enorme verwachtingen van de aansluiting met het Rotterdamse metronetwerk en eventuele frequentieverhogingen. Die twee dingen alleen zijn, naar mijn mening, echter niet genoeg om ook daadwerkelijk een significante reizigerstoename te realiseren. Daarvoor is meer nodig.
R-Flow schreef:De RandstadRail heeft natuurlijk wel als groot verschil dat die tussen twee grote steden (500.000+ inwoners) rijdt i.p.v. puur naar een randgemeente. Maar zou goed kunnen dat een metro en hogere frequentie het ov laagdrempelig maakt t.o.v. een tein en dus meer mensen aantrekt. Persoonlijk stap ik ook makkelijker de tram of metro in vergeleken met de trein. Stukje psychologie denk ik.
Het aantal reizigers dat reist tussen Den Haag en Rotterdam is maar beperkt ten opzichte van het aantal reizigers dat van of naar een randgemeente reist. Wat veel meer meespeelt ten opzichte van de dienstregeling van de NS, is de massale bouw van woningen rondom de lijn en de stations. Ik durf wel te stellen dat wanneer de lijn bij de NS was gebleven, de dienstregeling ook omhoog geschroefd zou zijn. Neemt niet weg dat er nu een goede laagdrempelige verbinding met het centrum van beide steden en andere vervoernetwerken is ontstaan.
Als je dan kijkt naar de ombouw van de Hoekse Lijn, dan zijn er enorme verwachtingen van de aansluiting met het Rotterdamse metronetwerk en eventuele frequentieverhogingen. Die twee dingen alleen zijn, naar mijn mening, echter niet genoeg om ook daadwerkelijk een significante reizigerstoename te realiseren. Daarvoor is meer nodig.
Als de Hofpleinlijn er nog was, dan waren er geen belangrijke extra stations gebouwd zoals Leidschenveen.
RandstadRail E is de enigszins curieuze Nederlandse variant van het Karlsruher model, waarbij een lijn die meer op een spoorlijn lijkt dan een tram- of metrolijn toch wordt uitgebaat met relatief licht materieel dat snel kan optrekken en stoppen. Een spoorverbinding die met een hoge frequentie wordt uitgebaat trekt woningbouw aan vanwege de goede bereikbaarheid van de grote werkgebieden en winkelgebieden in de steden. Door het gekozen materieel kan een nieuw station eenvoudiger in de dienstregeling worden opgenomen waardoor er steeds meer mensen rondom de lijn komen wonen om van deze voordelen te profiteren.
Ik ben het er wel mee eens dat deze lijn deze mogelijkheid minder heeft dan RandstadRail E.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Voor de reiziger die en niet alleen wil reizen met de Hoekse Lijn van en naar Rotterdam maar ook naar bijv. Delft, Leiden, Utrecht etc. wordt het wel duurder. Overstappen naar NS kost nou eenmaal meer. Je hebt twee abonnementen nodig.
hleef schreef:Voor de reiziger die en niet alleen wil reizen met de Hoekse Lijn van en naar Rotterdam maar ook naar bijv. Delft, Leiden, Utrecht etc. wordt het wel duurder. Overstappen naar NS kost nou eenmaal meer. Je hebt twee abonnementen nodig.
Die zijn er enorm weinig, de meeste mensen uit HvH en Maasluis leven overdag in Rotterdam, en maar een klein aantal in Den Haag (die dan gewoon de bus pakken).
En dat baseer je op? Ik ken eigenlijk best wel veel mensen die overstappen richting gouda/utrecht/den haag. Mensen uit spijkenisse leven ook niet alleen in rotterdam.
zie meer in een koppeling op Rotterdam CS, dat gaat hem niet meer worden natuurlijk, maar dat had wel een stuk sneller geweest. Huidige overstap trein-metro op schiedam centrum is prima eigenlijk.
hleef schreef:Voor de reiziger die en niet alleen wil reizen met de Hoekse Lijn van en naar Rotterdam maar ook naar bijv. Delft, Leiden, Utrecht etc. wordt het wel duurder. Overstappen naar NS kost nou eenmaal meer. Je hebt twee abonnementen nodig.
Die zijn er enorm weinig, de meeste mensen uit HvH en Maasluis leven overdag in Rotterdam, en maar een klein aantal in Den Haag (die dan gewoon de bus pakken).
Er zijn ook reizigers uit Vlaardingen en die stappen wel veel over op Schiedam Centrum richting Delft/Den Haag/Leiden. In de spits is de trein richting Rotterdam na Schiedam Centrum merkbaar rustiger, genoeg volk dat de overstap maakt richting Delft.
hleef schreef:Voor de reiziger die en niet alleen wil reizen met de Hoekse Lijn van en naar Rotterdam maar ook naar bijv. Delft, Leiden, Utrecht etc. wordt het wel duurder. Overstappen naar NS kost nou eenmaal meer. Je hebt twee abonnementen nodig.
Die zijn er enorm weinig, de meeste mensen uit HvH en Maasluis leven overdag in Rotterdam, en maar een klein aantal in Den Haag (die dan gewoon de bus pakken).
Er zijn ook reizigers uit Vlaardingen en die stappen wel veel over op Schiedam Centrum richting Delft/Den Haag/Leiden. In de spits is de trein richting Rotterdam na Schiedam Centrum merkbaar rustiger, genoeg volk dat de overstap maakt richting Delft.
Baseer ik op mijn eigen ervaringen.
Daarnaast, als ze toch al richting regio Haaglanden moeten kunnen ze toch overstappen op Schiedam Centrum? Zelfs de IC richting Amsterdam Centraal stopt daar. Ik zie het probleem niet echt.
Ach wat leuk; weer een spoorlijn die niet met een normaal spoorkaartje te berijden is. Dus extra betalen om Hoek van Holland te bereiken. Vaart er nog steeds een veerboot naar Engeland? Leuk 2 keer betalen als Rotterdam niet je eindbestemming is.
hleef schreef:Voor de reiziger die en niet alleen wil reizen met de Hoekse Lijn van en naar Rotterdam maar ook naar bijv. Delft, Leiden, Utrecht etc. wordt het wel duurder. Overstappen naar NS kost nou eenmaal meer. Je hebt twee abonnementen nodig.
Die zijn er enorm weinig, de meeste mensen uit HvH en Maasluis leven overdag in Rotterdam, en maar een klein aantal in Den Haag (die dan gewoon de bus pakken).
Er zijn ook reizigers uit Vlaardingen en die stappen wel veel over op Schiedam Centrum richting Delft/Den Haag/Leiden. In de spits is de trein richting Rotterdam na Schiedam Centrum merkbaar rustiger, genoeg volk dat de overstap maakt richting Delft.
Ja, daar ook naar toe. Maar de stelling van hublot was dat er 'enorm weinig' reizigers de overstap Hoekse Lijn <-> Delft e.v. maken. Dat is niet waar, die groep is best aanzienlijk.
De relatie zal zeker bestaan maar het is heel lastig te meten hoeveel het nu precies is omdat je op Schiedam Centrum ook overstappers naar de metro hebt en er vanuit Schiedam zelf ook nog reizigers richting Delft bijkomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
In de middagspits is deze groep wel duidelijk te destilleren: vrijwel alle reizigers die uit een s2200 / s2600 stappen en niet het perron verlaten zijn reizigers richting Hoek van Holland die de crossplatform overstap maken.
Het is wel te tellen, op alle interessante plekken deel je een gekleurde munt uit en die kan je ergens anders weer inleveren.
Bijvoorbeeld: op het perron waar de trein vanuit Hoek van Holland stop deel je een gele munt uit, bij de trap naar het perron waar treinen richting Dt stoppen kan je die munt inleveren. Dan weet je van dat punt dat mensen met een gele munt zijn overgestapt; terwijl groen van de hoofdingang komt, rood van het P+R-terrein etc. Eventueel ruilen voor bijvoorbeeld korting op een kop koffie ofzo, dan kan je deelname stimuleren.
groningen schreef:Ach wat leuk; weer een spoorlijn die niet met een normaal spoorkaartje te berijden is. Dus extra betalen om Hoek van Holland te bereiken. Vaart er nog steeds een veerboot naar Engeland? Leuk 2 keer betalen als Rotterdam niet je eindbestemming is.
Ja, tweeënhalve maand geleden nog gedaan, toen de Belgen zonodig moesten staken.
groningen schreef:Ach wat leuk; weer een spoorlijn die niet met een normaal spoorkaartje te berijden is. Dus extra betalen om Hoek van Holland te bereiken. Vaart er nog steeds een veerboot naar Engeland? Leuk 2 keer betalen als Rotterdam niet je eindbestemming is.
De kilometerprijs van de RET is een heel stuk lager dan van NS. Ondanks het dubbele opstaptarief zal een reis naar HvH bijna altijd goedkoper worden. Den Haag Centraal - Rotterdam Centraal is met RET ook ongeveer 40% goedkoper dan met NS.
Zo heel veel voordeliger is het RET-tarief ook weer niet. Een kleine vergelijking:
Schiedam Centrum - Hoek van Holland Strand is 24 km,
bij NS betaal je dan € 4,50, bij de RET wordt dat € 3,88 (24 maal 0,127 plus 0,827 basistarief)
Dat is inderdaad goedkoper maar het verschil is kleiner dan het basistarief.
Den Haag Centraal - Hoek van Holland Strand met alleen NS kost nu € 7,40; met NS+RET zou dat € 7,68 worden.
Dan heb je het nog niet gehad over het feit dat veel treinreizigers nu wel korting krijgen bij NS maar niet bij de RET.
Maar je hebt dan als reiziger nog de optie om Den Haag-Rotterdam alleen met de RET te doen. Dat lijkt me interessant voor iedereen die niet toevallig dicht bij één der Haagse treinstations woont en nog een stukje met de tram of bus doet, want je behoudt in Randstadrail je overstaprecht. De reis duurt natuurlijk wel langer.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ik zie ook dat de prijsverhogingen in Rijnmond en Haaglanden best een groot effect hebben gehad. Een paar jaar geleden was Den Haag - Rotterdam nog net iets meer dan €3,00, maar tegenwoordig is dat ook al bijna €4,00. Dat terwijl het NS tarief nauwelijks is gestegen (nu €4,40). Wel blijft het een heel stuk goedkoper als je zowel in Rotterdam als in Den Haag nog een stuk met de bus/tram/metro zou willen omdat je dan 1x, in plaats van 3x het opstaptarief betaalt.
Trouwens, om even te flauw te zijn: van Den Haag Centraal naar Hoek-van-Holland is het goedkoopste natuurlijk (en ook nog vrij snel, 0:58 tegenover 0:48 voor IC+SPR) gewoon tram 4 + Bus 35
Vinny schreef:Maar je hebt dan als reiziger nog de optie om Den Haag-Rotterdam alleen met de RET te doen. Dat lijkt me interessant voor iedereen die niet toevallig dicht bij één der Haagse treinstations woont en nog een stukje met de tram of bus doet, want je behoudt in Randstadrail je overstaprecht. De reis duurt natuurlijk wel langer.
Met goede planning is dit ook wel te doen als je de trein neemt, zeker als je op HS overstapt, want Gv - Rtd kan in 18 of 19 minuten (hiep hiep hoera zowaar enkele treinen zijn een minuut sneller in de nieuwe dienstregeling!) terwijl je 35 minuten hebt om over te stappen. Op stations met metro kan je ook even in/uitchecken bij de metro om zo je 35 minuten te verlengen.
Voor iedereen die denkt dat de metro duurder dan NS wordt: RET heeft juist 2 heel leuke reisproducten: 1 uur voor € 3 en 2 uur reizen voor € 3,50. Is toch alleszins interessanter dan wat NS te bieden heeft.