Ombouw Hoekse Lijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
MetroRET
Berichten: 3819
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

MarkNL schreef:10:00 en 16:00 één keer per dag bediend.
Een keer per uur, totaal 6x/dag.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hainje »

In de zomerperiode bij NS 2x/u en straks bij RET 6x/u en in de winterperiode van 6x/dag naar minimaal 2x/u. Dus dat is een flinke vooruitgang als je het mij vraagt.
🍉
Bemined
Berichten: 5922
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Zugführer schreef:Het is vanaf het oude station een kilometer naar Haven en een kilometer naar het nieuwe station Strand.
Dat is dan pech, maar je kunt niet bij elke groep huizen een metrostation neerzetten. Ik schat dat daar maar circa 600 mensen wonen, dan moet iedereen dagelijks twee keer in de metro stappen wil je aan het minimale aantal reizigers zitten om een station te rechtvaardigen. Wat ik, mede gezien het type woning (met name de aanwezigheid van garages), niet zo snel zie gebeuren. Meer huizen zie ik daar niet zo snel verschijnen door het hoge NIMBY gehalte en de aanwezigheid van natuurgebied, hooguit direct naast het huidige station kun je nog wat flats kwijt zonder al te veel problemen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Hainje schreef:In de zomerperiode bij NS 2x/u en straks bij RET 6x/u en in de winterperiode van 6x/dag naar minimaal 2x/u. Dus dat is een flinke vooruitgang als je het mij vraagt.
Ik denk niet dat het 6x/uur wordt naar Hoek van Holland Strand. Volgens mij is er precies voldoende materieel om 12x/uur naar Vlaardingen te rijden, 6x/uur naar Steendijkpolder te rijden en 3x/uur naar Hoek van Holland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3819
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Op topzomerdagen is wel het idee om de gehele lijn 8x/uur te laten rijden.
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 17 apr 2017, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hainje »

Ik denk - bij nader bestudering van het vervoerplan - dat Suus grotendeels gelijk gaat krijgen.

Afbeelding
🍉
Bemined
Berichten: 5922
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

De hogere frequenties naar het strand zouden alleen in het weekend zijn (in de brede zomer) en op werkdagen tijdens de zomervakantie. In de zomerdienstregeling rijden alle lijnen op 2/3 van de frequenties van de jaardienst (dus 12x wordt 8x, 6x wordt 4x en 3x wordt 2x) dus dan is er voldoende materieel om door te rijden naar het strand. Op zondag is er ook altijd voldoende materieel, alleen zaterdag buiten de vakantie wordt nu op de lijnen A, B en C al het materieel ingezet, er is dan echter nog wel materieel op de Waalhaven beschikbaar, of je kan 6x per uur naar het strand ipv 8x dan lukt het ook (dus lijn A gewoon tot Schiedam houden).

De verhogingen tot 6x of 8x per uur naar het strand zal denk ik altijd maatwerk blijven, dit kan je niet langer dan enkele dagen van te voren plannen met het onzekere weer dat we hier hebben. Zomerweer houdt zich ook niet aan de schoolvakanties en houdt ook geen rekening met werkzaamheden waardoor er een aangepast dienstregeling is. Het huidige vervoersplan zal hier nog geen rekening mee houden vermoed ik, omdat de verlenging naar het strand in 2018 nog niet in gebruik genomen zal worden en meer mensen alsnog met de auto gaan.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Ben trouwens wel benieuwd hoe men gaat rijden in zomervakantie? Lijn B rijdt dan een kwartierdienst.
MetroRET
Berichten: 3819
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Hainje schreef: Afbeelding
Zoals je hierin kan lezen, 4x/uur naar Strand tussen 10:00 en 19:00 in de zomervakantiedienst.
In de kerstvakantiedienst dus de gehele dag 2x/uur naar Strand.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Daantje »

Als ik nu naar het strand wil, ga ik naar Scheveningen want daar kan ik makkelijk komen met het OV, ook al is dat onlogisch vanuit Rotterdam. Als ik straks met de fiets naar Oostplein kan en vanaf daar met de metro naar HvH strand dan doe ik dat misschien wel en daar ben ik vast niet de enige in.

Of de RET daar iets mee wint weet ik niet want nu ga ik met lijn E naar Den Haag.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Jef400 »

OVwatcher schreef:Is de RET nog steeds voornemens om het NS-station Strand niet te gaan gebruiken? Als ik die luchtfoto zie die Suus geplaatst sla je een hele woonwijk over als je van Haven in 1x doorrijdt naar het Strand.
Bediend door buslijn 35 :X
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hainje »

Dat is per september dus ook game over met lijn 35.
🍉
Delftse Chauff
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 02:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Delftse Chauff »

Jef400 schreef:
OVwatcher schreef:Is de RET nog steeds voornemens om het NS-station Strand niet te gaan gebruiken? Als ik die luchtfoto zie die Suus geplaatst sla je een hele woonwijk over als je van Haven in 1x doorrijdt naar het Strand.
Bediend door buslijn 35 :X
Die komt daar straks niet meer. Na de zomer gaat lijn 31 heen en weer via de Harwichweg van/naar Haven rijden.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Jef400 »

Oké. Nou ja. Dan zit je met een wijkje zonder ov verbinding. Maar 600 inwoners was dat toch?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Je zal maar van het openbaar vervoer afhankelijk zijn :? .
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ovforens »

Zoals iemand elders al aangaf is HvH Strand in de voormalige situatie niet ideaal bereikbaar met OV. Met het nieuwe eindpunt wordt dit een stuk beter en wordt de drempel om vanuit Schiedam/Rotterdam naar Strand te gaan een stuk lager.

Ik ben niet plaatselijk bekend met het strand van Hoek, maar het heeft bij mij nog steeds een voornamelijk negatieve associatie vanwege de strandrellen.

Misschien is de verlenging van de lijn wel een aanjager voor een grote opknap van Hoek van Holland Strand en wordt het een bijzonder aantrekkelijke verblijflocatie over een decennium of wat?

https://www.google.nl/maps/@51.9868914, ... 312!8i6656
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door regenmaker »

Vanaf het voormalige station was het altijd een behoorlijk stuk lopen van en naar het strand.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
MarkNL
Berichten: 482
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MarkNL »

In de periode dat de Hoekse Lijn werd aangelegd (we schrijven omstreeks 1893) lag station Hoek van Holland Strand min of meer in het dorp Hoek van Holland zelf. Station HvH Haven lag er min of meer buiten, echt puur bij de Haven. Het Noordzeestrand was bij station HvH Strand ook wat minder ver nog.

In de loop der jaren heeft Hoek van Holland zig echter in oostelijke richting ontwikkeld. Tijdens het interbellum kwam er meer woningbouw rondom het havengebied en stilletjes aan begon de natuur de omgeving bij Strand meer over te nemen. De natuur zat bij de kust ook niet stil en met behulp van de door mensenhanden aangelegde dam die de zee inprikt, is er steeds meer zand gaan afzetten bij het strand van Hoek van Holland. Het strand kwam dus steeds verder van het dorp af te liggen.

Dit proces is eigenlijk zo al die tijd doorgegaan. Bij station Strand bleef een kleine kern van bebouwing achter, Hoek van Holland zelf groeide uit in oost, later meer richting het noorden de thans huidige N211 volgend. In de jaren 70 is er nog eens extra land opgespoten waardoor het strand nog verder kwam te liggen tot zobeetje zoals het nu is vandaag de dag.

Ik denk dat een verlenging van de spoormetrolijn dichter bij het strand, het gebied daar zeker een impuls kan geven. Die hoek is altijd wat lastig bereikbaar geweest, zowel per auto als OV. Als straks de metro daar vlakbij stopt, dan wordt naar het strand gaan voor mensen uit de regio een stuk makkelijker gemaakt.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OmniLezer »

regenmaker schreef:Vanaf het voormalige station was het altijd een behoorlijk stuk lopen van en naar het strand.
Daar werd ik ergens deze week al op herinnerd.
Beenpijn van de vorige keer en nu nog.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ovforens »

MarkNL schreef:In de periode dat de Hoekse Lijn werd aangelegd (we schrijven omstreeks 1893) lag station Hoek van Holland Strand min of meer in het dorp Hoek van Holland zelf. Station HvH Haven lag er min of meer buiten, echt puur bij de Haven. Het Noordzeestrand was bij station HvH Strand ook wat minder ver nog.

In de loop der jaren heeft Hoek van Holland zig echter in oostelijke richting ontwikkeld. Tijdens het interbellum kwam er meer woningbouw rondom het havengebied en stilletjes aan begon de natuur de omgeving bij Strand meer over te nemen. De natuur zat bij de kust ook niet stil en met behulp van de door mensenhanden aangelegde dam die de zee inprikt, is er steeds meer zand gaan afzetten bij het strand van Hoek van Holland. Het strand kwam dus steeds verder van het dorp af te liggen.

Dit proces is eigenlijk zo al die tijd doorgegaan. Bij station Strand bleef een kleine kern van bebouwing achter, Hoek van Holland zelf groeide uit in oost, later meer richting het noorden de thans huidige N211 volgend. In de jaren 70 is er nog eens extra land opgespoten waardoor het strand nog verder kwam te liggen tot zobeetje zoals het nu is vandaag de dag.

Ik denk dat een verlenging van de spoormetrolijn dichter bij het strand, het gebied daar zeker een impuls kan geven. Die hoek is altijd wat lastig bereikbaar geweest, zowel per auto als OV. Als straks de metro daar vlakbij stopt, dan wordt naar het strand gaan voor mensen uit de regio een stuk makkelijker gemaakt.

Interessant verhaal, heb hieronder een kaartje gezet met het verschil in afstand station <> strand in 1918 en 2016. Met een vergelijking kun je goed zien dat er enige landaanwinning heeft plaatsgevonden.
Afbeelding

Voor wie nog een avondje wil rondturen op oude kaarten, dit kan via Topotijdreis.nl.
MarkNL
Berichten: 482
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MarkNL »

Mooi overzicht, op Topotijdreis is het inderdaad prima te zien :).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Vinny »

OmniLezer schreef:
regenmaker schreef:Vanaf het voormalige station was het altijd een behoorlijk stuk lopen van en naar het strand.
Daar werd ik ergens deze week al op herinnerd.
Beenpijn van de vorige keer en nu nog.
Overdrijven is ook een kunst zeg. Een gezonde Hollandsche Jongen moet prima van het station naar het strand kunnen lopen. Vanaf H.v.H. Haven lukt dat trouwens ook nog wel. Het station ligt niet - zoals bij Zandvoort - praktisch tegen de boulevard aan, maar zijn we nu met zijn allen zo verwend dat een stevige wandeling te veel gevraagd is?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Daniel »

De wandeling naar het strand heb ik in m'n jonge jaren vaak genoeg gemaakt vanaf station Strand, da's best goed te doen. Wat misschien nog meer een rol speelt in de aantrekkelijkheid van de verbinding naar het strand is het inspelen op strandweer, iets dat de RET weer beter lijkt te gaan doen aan de plannen te zien. NS deed dat in de laatste jaren dat ze er reden veel minder, ik herinner me bijvoorbeeld uit diezelfde jonge jaren nog dat er bij strandweer zelfs extra treinen non-stop van Rotterdam naar Hoek van Holland Strand gereden hebben, of in elk geval met zeer weinig tussenstops.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OmniLezer »

Vinny schreef:
OmniLezer schreef:
regenmaker schreef:Vanaf het voormalige station was het altijd een behoorlijk stuk lopen van en naar het strand.
Daar werd ik ergens deze week al op herinnerd.
Beenpijn van de vorige keer en nu nog.
Overdrijven is ook een kunst zeg. Een gezonde Hollandsche Jongen moet prima van het station naar het strand kunnen lopen. Vanaf H.v.H. Haven lukt dat trouwens ook nog wel. Het station ligt niet - zoals bij Zandvoort - praktisch tegen de boulevard aan, maar zijn we nu met zijn allen zo verwend dat een stevige wandeling te veel gevraagd is?
Zeg dat maar tegen mijn been. Ik loop vaker en langere stukken, maar nu begon mijn been gewoon pijn te doen.
Skip dat been, maar het station komt wel flink dichterbij en daar is het grootste deel blij om.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door dylanwild94 »

van 25 tot en met 28 Mei gaan de lijnen 716,717 en 718 rijden.
https://www.ret.nl/home/reizen/dienstre ... -lijn.html
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten