Ombouw Hoekse Lijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 28
Lid geworden op: Za 17 Apr 2010, 17:40

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor Willem » Wo 06 Feb 2019, 14:04

Bemined schreef:De ruwbouw van station Hoek van Holland Haven start dit voorjaar, een openingsdatum daarvan heb ik nog niet gezien, gezien het tijdelijke eindpunt een kopstation is lijkt het me dat het definitieve station eerder af moeten zijn dan de verlenging

Het mooie van het tijdelijke kopspoor is dat het eindigt op een perronspoor van het "echte", oorspronkelijke, station waar ook Stena Line in gevestigd. Toch jammer als de definitieve sporen net daarnaast komen.

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 890
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor Statler Rail » Zo 10 Feb 2019, 11:45

Het zou ook mooi zijn als het kopspoor bij het stationsgebouw na de verlenging blijft liggen. Wie weet kan er nog eens een "bootmetro" gaan rijden die wacht op de boot en dan als expresmetro naar het centrum / Alexander rijdt.

Bemined
Berichten: 1784
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor Bemined » Zo 10 Feb 2019, 12:19

Die sporen verdwijnen, de sporen richting het nieuwe station zullen redelijk dicht op het stationsgebouw lopen waardoor er geen ruimte voor een extra spoor zal zijn. Maar ik verwacht niet dat er een speciale bootmetro gaan komen, als blijkt dat er op bepaalde tijdstippen behoefte is aan een extra rit omdat na aankomst van de boot de eerstvolgende metro te vol zit, dan kan je die ook gewoon vanaf het normale station laten vertrekken. Er ligt een paar honderd meter verderop een opstelspoor waar je een extra metro kan opstellen.

Ben overigens wel benieuwd of men nog een nuttig gebruik van de ruimte van de oude perrons kan vinden, op Google Earth kun je de nieuwe situatie na de ombouw inmiddels zien, en er ligt nu een flinke kale vlakte tussen metrobaan en de bootterminal

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40238
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor Suus » Zo 10 Feb 2019, 14:49

Superhandige ruimte voor uitbreiding van de terminal nu met Brexit!
Rame à l'approche

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12105
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor Wubbo » Wo 20 Mar 2019, 17:19

Wubbo op 19 december schreef:
Wubbo op 14 september schreef:Ik zet mijn geld op juni 2019.
Ik vraag me af of ik niet te optimistisch was.
Ja, ik was te optimistisch. Het probleem met de spoorwegovergang Deltaweg is nog niet met zekerheid opgelost. In het meest positieve scenario rijdt de metro half juni, maar men gaat er van uit dat het na de zomer wordt. Dat komt dus neer op zo'n 2 jaar uitloop...

Gebruikersavatar
Ferdinand
Berichten: 1739
Lid geworden op: Ma 28 Aug 2017, 20:39
Contact:

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor Ferdinand » Di 26 Mar 2019, 08:20

Ik kreeg net een melding van Google Photo's dat het vandaag precies twee jaar geleden is dat ik mee ben gegaan met de laatste boottrein naar Hoek van Holland.

Het wil nog niet echt opschieten met die metrolijn...
Ik hou van kritiek, maar ik moet 't er wel mee eens zijn - Mark Twain

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32001
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor Daniel » Di 26 Mar 2019, 12:29

De laatste echte boottrein reed toch wel wat langer dan twee jaar geleden?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4875
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor reisthijs » Di 26 Mar 2019, 12:38

Ja, maar twee jaar geleden reed er voor één keer toch nog een 'boottrein' met hondekop 766.
Dat was de allerlaatse directe trein Amsterdam-Hoek van Holland v.v.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5023
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor trolly » Di 26 Mar 2019, 14:56

Uitgevoerd met authentiek materieel, zodat er maar één klein detailtje ontbrak, te weten aansluiting op een boot :')
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 6865
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor Z2N » Di 26 Mar 2019, 15:46

Hangt af van de definitie van aansluiting natuurlijk, die boot voer die dag wel twee keer.
Journey of a night time

Flickr!

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5023
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor trolly » Di 26 Mar 2019, 15:50

Dat wil ik best geloven hoor, maar het lijkt me sterk dat iemand gebruik heeft gemaakt van de overstap.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

en-es
Berichten: 1005
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor en-es » Di 26 Mar 2019, 16:50

Ik was die dag ook in Hoek van Holland er was wel degelijk een boot naar Harwich. Alleen denk ik dat niemand van die laatste rit overgestapt is op de boot.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5023
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor trolly » Di 26 Mar 2019, 18:07

Toch maar even opgezocht: de "boottrein" vertrok om ca. 9.20u uit Amsterdam, waarmee inderdaad een heel riante aansluiting op de veerpont naar Harwich geboden werd, afvaart 14.15u.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 4057
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor isadora » Di 26 Mar 2019, 19:19

Mooi een momentje voor een jointje voordat het zeegat werd gekozen. (A)
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5023
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor trolly » Di 26 Mar 2019, 20:16

Ah, jij hebt die overstap dus wel gemaakt, begrijp ik?
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12343
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor Vinny » Di 26 Mar 2019, 20:18

Dat verbaast me niet veel, Het blijven hobby'isten, die willen, aansluiting of aanfluiting, altijd het hele pakket nog éénmaal meemaken... :D
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32001
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor Daniel » Di 26 Mar 2019, 20:46

trolly schreef:Toch maar even opgezocht: de "boottrein" vertrok om ca. 9.20u uit Amsterdam, waarmee inderdaad een heel riante aansluiting op de veerpont naar Harwich geboden werd, afvaart 14.15u.

De oorspronkelijke "echte" boottrein reed ergens aan het eind van de middag en sloot op de toen nog varende snelboot aan. Overigens was dat wel een redelijk uniek treintje toen gezien het (in elk geval in de laatste jaren) een reguliere IC uit Amsterdam was die op Rotterdam Centraal gesplitst werd in een deel naar Dordrecht en een deel naar Hoek van Holland Haven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5023
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor trolly » Di 26 Mar 2019, 21:22

Lang daarvoor reed ie met een bak of tien mat '54 in de vroege avond en ochtend een slag Amsterdam CS - Schiedam-Rotterdam West (kopmaken) - Hoek van Holland Haven, in aansluiting op de nacht- respectievelijk dagboot naar (en omgekeerd uit) Harwich. In de jaren '70 werd gevaren met de Koningin Juliana van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland en de Saint George van Sealink. Verder was Hoek van Holland Haven dus het eindstation van een bonte verzameling internationale treinen. Je kan het je bijna niet meer voorstellen :')
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

en-es
Berichten: 1005
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor en-es » Di 26 Mar 2019, 21:47

De boottreinen Amsterdam-Hoek Van Holland hebben zelfs een tijdje als Eurocity gereden, ik dacht met koplopers.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 10426
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor Aking » Di 26 Mar 2019, 21:50

Ik heb hem hier niet bij de hand, maar als het goed is heeft de ICM koersrol inderdaad een EC-teken bij de boottreinen :Y

Edit: Gelukkig heeft Nico Spilt hem wel paraat:
Afbeelding
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5023
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor trolly » Di 26 Mar 2019, 21:56

:Y

Wikipedia schreef:In de beginjaren was ook de boottrein Amsterdam-Hoek van Holland een EC-verbinding en had zelfs de namen Admiraal de Ruijter en Benjamin Britten. Er was geen toeslag verschuldigd. De boottrein werd gereden met ICM en voldeed dus niet aan alle kwaliteitskenmerken. Toen al spoedig geregeld ander materieel in de EC-treinen werd ingezet was de EC-status bij een volgende dienstregeling weer voorbij.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

The Greyhound
Berichten: 415
Lid geworden op: Vr 17 Okt 2014, 21:48

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor The Greyhound » Di 26 Mar 2019, 22:51

trolly schreef:Lang daarvoor reed ie met een bak of tien mat '54 in de vroege avond en ochtend een slag Amsterdam CS - Schiedam-Rotterdam West (kopmaken) - Hoek van Holland Haven, in aansluiting op de nacht- respectievelijk dagboot naar (en omgekeerd uit) Harwich. In de jaren '70 werd gevaren met de Koningin Juliana van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland en de Saint George van Sealink. Verder was Hoek van Holland Haven dus het eindstation van een bonte verzameling internationale treinen. Je kan het je bijna niet meer voorstellen :')

Vooral de treinen met Oost-Europese rijtuigen (toen nog achter het ijzeren gordijn) waren fascinerend. Hoogtepunt waren wel de slaaprijtuigen naar Moskou van de Sovjet spoorwegen.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 10426
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor Aking » Di 26 Mar 2019, 23:24

Ik ben ook nog steeds prima tevreden met dit koersbordje hoor *O*
Afbeelding
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
luka23
Berichten: 348
Lid geworden op: Do 14 Dec 2017, 15:06
Locatie: Cpc

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor luka23 » Do 18 Apr 2019, 16:48

De gemeente Rotterdam en de RET werken aan een noodoplossing om de Hoekse Lijn binnen 3 maanden in gebruik te kunnen nemen. Het idee is om met minder metrostellen op een lagere snelheid te rijden.

Bron: AD

Ik neem dan aan dat er met 80 km/h max wordt gereden en om de 20 minuten een metro op de hoekse lijn. Lijkt me prima als dit wordt versterkt met het huidige vervangende vervoer.
PSA: Links gaan, rechts staan

Bemined
Berichten: 1784
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor Bemined » Do 18 Apr 2019, 18:21

In de voortgangsrapportage staat:
De beperking die daarbij geldt is dat overwegen met een lagere snelheid worden gepasseerd en dat hier ook met extra seinen en borden worden geplaatst.

Zoals ik dat lees worden het beperkingen op overwegen, de extra seinen en borden zouden op de LAE-borden kunnen duiden. Indien men voor een dergelijke oplossing gaat moet alsnog de procedure voor de indienststellingsvergunning gevolgd worden en is een proefbedrijf nodig, vandaar dat dit dus ook 3 maanden gaat kosten. Beperkte dienstregeling zou ook kunnen duiden op dat lijn A nog niet gaat rijden.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 11 gasten