Ombouw Hoekse Lijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Durashift
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor Durashift » za 02 nov 2019, 23:10

Ik vind het wel makkelijk om mensen die wonen langs drukke infrawerken en daarover hun beklag doen na een wijziging, weg te zetten met termen als 'daar had je niet moeten wonen' etc.. 'je wist het van te voren' ..
Nou, dat weet je dus niet allemaal van te voren.. OF je kan er bar weinig aan doen..
Makkelijk 'lullen' voor mensen die er niet mee te maken hebben..


Ik heb zelf nu iets soortgelijks aan de hand in mijn woonomgeving.. De ruimte naast mij wordt bedrijfsmatig benut. Bij de start, enkele jaren gelden, vertelde de huisbaas mij dat ik zo nu en dan het geluid van een palletwagen kon horen. Dat klopte.. en ik was overdag toch niet thuis.
Levens wijzigen.. dat van mij maar ook van dat bedrijf. Er wordt elke dag van de week wel gewerkt en sinds een paar weken hoor ik 's avonds/'s nachts het gebrom van een luchtbehandelaar.. want ja.. door regelgeving etc.. moet de temperatuur in die ruimte 24/7 20 graden celcius zijn..
Ik ben het wel zat onderhand..

Verhuizen? Ja.. eerst mijn wachttijd maar eens checken.. en dan het woningaanbod.. :roll: -o-


Dus, ja, ik kan mij wel voorstellen dat omwonenden niet direct realiseren wat de impact is van zo'n ombouw voor hun woonleven. Lijkt mij ook lastig voor te stellen.. en als iemand dat wél kan.. is het al snel weer 'de zeur die bij inspraak de boel traineert'.
Wat willen wij nou?

Gebruikersavatar
Gideon
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor Gideon » ma 04 nov 2019, 21:17

KM46 schreef:En die sport beoefen ik ook graag :pos: :wink: .

Mogen we al een shot nemen?
Met vriendelijke groet,

Gideon.

Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor Visgraatmodel » za 23 nov 2019, 13:26

MetroRET schreef:Ook een schoonheidsfoutje op Vlaardingen Oost.

Daar staan op spoor 1 (richting Vlaardingen Centrum) de bakbordjes voor 1xSG3 & 2xSG2/1 de verkeerde kant op (richting Vlaardingen Centrum, ipv voor linkerspoor Schiedam Centrum).

Tevens was de kruisende metro rond die bewuste brug bij Maassluis Centrum een metro die (kort) zou keren op Steendijkpolder.

Het verbaast mij dat er überhaupt moeite is gestoken om SG2/1-bakborden te plaatsen, ik meen jaren gelezen op dit forum gelezen te hebben dat die bolkoppen de Hoekse Lijn niet mogen berijden omdat zij niet meer voldoen aan de eisen qua botsvriendelijkheid en dat de pantografen op den duur worden gedemonteerd.
Voormalig hardcore OV-know-it-all, werkt hedendaags in de wereld van de vliegtuigen.

Bemined
Berichten: 1943
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor Bemined » zo 24 nov 2019, 13:56

Het probleem is dat ze eigenlijk wel de Hoekse Lijn op moeten. Het plan is namelijk om per 2021 de dienstregeling tussen Rotterdam Centraal en Pijnacker Zuid uit te breiden naar 12 metro's per uur, en daar heeft men SG3 materieel voor nodig. Dus als SG2/1 de Hoekse Lijn niet op mag moet men met een alternatieve dienstregeling komen om te zorgen dat er voldoende SG3 materieel is voor zowel RandstadRail als Hoekse Lijn.

Gebruikersavatar
katvis
Berichten: 570
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Cpc

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor katvis » zo 24 nov 2019, 15:19

Visgraatmodel schreef:en dat de pantografen op den duur worden gedemonteerd.

Waar heb je dat gehoord?
PSA: Links gaan, rechts staan

Karl
Berichten: 3925
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor Karl » zo 24 nov 2019, 17:21

Bemined schreef:(...) een alternatieve dienstregeling komen om te zorgen dat er voldoende SG3 materieel is voor zowel RandstadRail als Hoekse Lijn.
Je bedoelt frequentiereductie?
Het is een spectrum.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor Meltrain » zo 24 nov 2019, 17:49

Is er dan niet genoeg SG3 beschikbaar om de lijnen A, B en E volledig daarmee te rijden?
Elke werkdag van Rlb naar Asa en terug.

MetroRET
Berichten: 1916
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor MetroRET » zo 24 nov 2019, 17:53

Volledig lijn A, B, D-spits (De Akkers - Pijnacker Zuid) & E kost: 42 omlopen, dus met 84 stellen SG3 met een totaal aantal van 86 stellen.

Edit: Niet helemaal scherp gerekend :mrgreen:
Laatst gewijzigd door MetroRET op zo 24 nov 2019, 18:54, 4 keer totaal gewijzigd.

Karl
Berichten: 3925
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor Karl » zo 24 nov 2019, 18:20

In dat geval ligt het voor de hand om D-spits anders vorm te geven, want op Slinge - De Akkers kan al het materieel rijden.
Het is een spectrum.

MetroRET
Berichten: 1916
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor MetroRET » zo 24 nov 2019, 18:24

Maar hoe wil je op zowel Slinge-De Akkers & Rotterdam Centraal-Pijnacker Zuid met een spitsfrequentie rijden, zonder de blijkbaar onmogelijk 24x/uur te gaan rijden tussen Slinge en Rotterdam Centraal (wat tevens nóg meer materieel kost).

Bemined
Berichten: 1943
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor Bemined » zo 24 nov 2019, 18:36

Karl schreef:Je bedoelt frequentiereductie?

Eerder een lagere frequentieverhoging. Er zijn, na aftrek van reserve, zo'n 60 treinen beschikbaar voor de spits. Als je het reserve gelijkmatig verdeeld zijn dat 37 tweewagentreinen RSG3, SG3 en HSG3 en 23 driewagentreinen MG2/1 en SG2/1. De lijnen B en E hebben 23 tweewagentreinen nodig, dus blijven er 14 over voor de spitsritten naar Vlaardingen West en Pijnacker Zuid. En dat komt neer op maximaal 7 spitsritten per lijn, en de rest van de spits zal men dan op respectievelijk Schiedam Centrum en Rotterdam Centraal moeten keren vanwege ongeschikt materieel. Dus in het centrum behoud je gewoon de normale frequentie, maar de frequentieverdubbeling buiten het centrum wordt beperkt tot het drukste uur.

Gebruikersavatar
katvis
Berichten: 570
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Cpc

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor katvis » wo 04 dec 2019, 16:37

Wat is er met de MAN's van het vervangende vervoer gebeurd? Sloop of verkoop?
PSA: Links gaan, rechts staan

Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 3201
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor Lijn 45 » wo 04 dec 2019, 16:43

De meeste zijn geëxporteerd.

Durashift
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor Durashift » zo 19 jan 2020, 00:11

Via een ander forum kwam ik op een achtergrondartikel over de 'ontsporing van de ombouwkosten van de Hoekse lijn'.

Vers beton heeft een reconstructie gemaakt.

Nu weet ik ook waarom die beveiligingssoftware zo lastig was. RET heeft een geheel eigen, klantspecifiek, ontworpen beveiligingssysteem uit de jaren 60..

vers beton schreef:(..) Het ingenieursbureau van de RET sloot een contract met het Canadese bedrijf Bombardier voor de spoorbeveiliging. De beveiliging op de Rotterdamse metro is in de jaren zestig speciaal voor de RET ontworpen en daarom uniek in de wereld. Bombardier, dat ook de metrostellen levert, heeft geen ervaring met dat type beveiligingssysteem. Toch wint het de aanbesteding. Extra complex is dat op een deel van het metrotraject ook goederentreinen moeten rijden, en dat er een aantal spoorwegovergangen en bruggen vlak achter elkaar liggen. (..)


..en, over een paar jaar.. als de eindhalte bij het strand ook gereed is.. zou het best zo kunnen zijn dat er metrostellen buiten dienst raken door fijnzand issue's. :lol:

Met dank aan een wethouder uit R'dam.. (A)

https://versbeton.nl/2020/01/reconstruc ... n-210210-1

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 42286
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor Suus » zo 19 jan 2020, 09:55

De Rotterdamse metro heeft altijd ATB gehad met cabinesignalering, veel moderner wat in veel andere steden werd en wordt gebruikt. De gehele techniek van het systeem is in recente tijden nog vervangen door General Electric.
Rame à l'approche

Bemined
Berichten: 1943
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Berichtdoor Bemined » zo 19 jan 2020, 21:00

Zo uniek is het ook weer niet hoor, hooguit de specifieke varianten die men gebruikt (LZB805 voor de 5300/5400 series en LZB825 voor de 5500/5600/5700 als ik me niet vergis) zijn misschien uniek. Echter dan heb je het over de apparatuur in de voertuigen, de apparatuur aan de baan is weinig spannends aan. Dus ik zou het artikel niet te serieus nemen op dit gebied.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten