Oude treinen op feest station Haarlem

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Oude treinen op feest station Haarlem

Berichtdoor Wubbo » Vr 27 Jun 2008, 21:52

Oude treinen op feest station Haarlem
* Gepubliceerd op 27 juni 2008, 17:00
* Laatst bijgewerkt op 27 juni 2008, 17:09


Het stationsgebouw Haarlem bestaat 100 jaar en dat wordt op zaterdag 30 augustus groots gevierd.

Tussen Haarlem en Zandvoort rijden die dag geen moderne maar historische treinen. Onder andere een stoomtrein en de Blokkendoos. De Blokkendoos is de eerste elektrische trein die op de werkplaats in Haarlem is gebouwd.

Treinliefhebbers kunnen meer oude en nieuwe treinstellen bewonderen. Die staan die dag op de opstelsporen bij de Verspronckweg, pal naast de Karwei en het voormalige seinhuis. Op dat terrein wordt ook een spoormarkt voor verzamelaars gehouden en een modelbouwmarkt. Vanaf het station is het ongeveer tien minuten lopen naar deze plek.

Omdat het stationsgebouw jarig is, zijn daar uiteraard ook activiteiten. Op het middenperron wordt een fototentoonstelling ingericht en NS-medewerkers geven die zaterdag rondleidingen.

Overigens werd in november 2006 ook al het jubileum van het station gevierd. Toen bracht Klaas van Giffen een boek uit over deze schepping van architect Margadant. Dat nu pas het echte feest wordt gevierd, lijkt vreemd, maar is dat niet. Op 11 november 1906 werd het nieuwe station van Haarlem in gebruik genomen, maar het was toen nog niet af. Zo ontbraken de overkappingen nog. Pas op 1 september 1908 werd het complex officieel geopend.

Bron: Haarlems Dagblad

Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Re: Oude treinen op feest station Haarlem

Berichtdoor Cookie » Di 19 Aug 2008, 11:32

Haarlem 100

Wat gaat er gebeuren?


Op en rondom het station vinden diverse festiviteiten plaats. Er zullen in ieder geval vanaf het huidige station historische treinen in reguliere dienst van en naar Zandvoort gaan rijden. Verzorgd door de Stoom Stichting Nederland met de 65 018 en 01 1075 en de Werkgroep Jaap. Aan de Zuidzijde van het emplacement zal rondom het gebouw van het oude Seinwezen een materieelshow plaatsvinden, komt er onder andere een miniatuurbaan voor de kinderen en zullen er stands aanwezig zijn van diverse organisaties. Ook aan de noordzijde van het emplacement kan divers materieel worden bezichtigd.

Uw deelname.

Het gebouw van het oude Seinwezen is een unieke en historische locatie en uitstekend geschikt voor dit grote evenement. De Nederlandse Spoorwegen, het Station Haarlem, de Stichting tot behoud van Weg en Werken en de Werkgroep IJmuider Spoorlijn (WIJS) bieden u de mogelijkheid om hier uw stichting, vereniging of organisatie aan het grote publiek te presenteren.
Tevens is het mogelijk om voor de spoormarkt een kraam te reseveren. Uiteraard alleen voor verkoop van spoor gerelateerde artikelen.

Reeds aangemeld zijn o.a

Amsterdamse Modelbouwersclub
Dutch Hornby Railway Collectors Association Antieke blikken speelgoedtreinen van voor en vlak na de oorlog.
HIJSM Haarlem IJmuidense Spoorweg Maatschappij
KLOK Stichting Klasieke locomotieven/1501
Model Spoorclub Alkmaar
NedTrain
NMF Nederlandse modelspoor Federatie
NZH Bedrijfsmuseum
NZH Hobbyclub Module baan IJmuider vislijn
SHM Stoomtram Hoorn-Medemblik
Stibans Stichting tot behoud van af te voeren Nederlands spoorwegmatrieel
Stichting tot Behoud van Weg en Werken
SVM Stoomtrein Valkenburgse Meer (smalspoor)
SSN Stoom Stichting Nederland rijdt regulier met twee stoomlocs tussen Zandvoort en Haarlem
TEE Nederland
Werkgroep Jaap. Rijdt met "Blokkendoos" materieel tussen Haarlem en Zandvoort
WIJS Werkgroep IJmuider Spoorlijn
Diverse particulieren met mooie modelbouwprojecten
En meer

Meer info? Een E-mail naar: info@wijsonline.net is voldoende.

Bron: http://www.wijsonline.net/nieuws.php?su ... m=&ucat=1&

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Oude treinen op feest station Haarlem

Berichtdoor Daan » Di 19 Aug 2008, 14:02

Leuk, maar moet helaas werken dan... :(

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: Oude treinen op feest station Haarlem

Berichtdoor Jurjen » Di 19 Aug 2008, 14:40

Mis ik iets of staat er daadwerkelijk geen datum bij? ;-)

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Oude treinen op feest station Haarlem

Berichtdoor BR628 » Di 19 Aug 2008, 14:46

1e zin, bovenste post ;)

Maarrehh, gaaaaaaaapppp Blokkendoos + Duitse stomerts :roll:

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: Oude treinen op feest station Haarlem

Berichtdoor Jurjen » Di 19 Aug 2008, 14:47

Ahh, ik had alleen het laatste bericht gelezen. ;-) Maar helaas, ook ik heb dan al wat anders.

Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Re: Oude treinen op feest station Haarlem

Berichtdoor Cookie » Di 19 Aug 2008, 14:54

Ook de Plan U van de HIJSM zal aanwezig zijn (http://www.wijsonline.net/nieuws.php) .

Ben zelf trouwens niet aanwezig op die dag, heb dan andere dingen te doen ;) .

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

In Haarlem is wachten op de trein nooit een straf

Berichtdoor Wubbo » Do 28 Aug 2008, 22:18

In Haarlem is wachten op de trein nooit een straf
REPORTAGE, Van onze verslaggever Marcel van Lieshout
gepubliceerd op 28 augustus 2008 03:00, bijgewerkt op 28 augustus 2008 08:29


HAARLEM - Station Haarlem bestaat zaterdag 100 jaar en viert dat met stoomtreinen én de nieuwste intercitydubbeldekker.

Intern grapje van het op station Haarlem werkzame NS-personeel: NS staat voor Niet Sporen. Vatten we hem?, knipoogt Wim Aardenburg (33), knooppuntcontroller op station Haarlem en ook nog procesleider perron. Zijn werkruimte is namelijk de vroegere wachtruimte voor krankzinnigen.

Jazeker, die bestaat, verzekert John Kneppers (43), procesleider perron op station Haarlem en ook nog knooppuntcontroller. Naast wachtruimten derde klasse (nu brasserie), tweede klasse, eerste klasse dames (nu partycentrum) en eerste klasse algemeen kende dit station ook een speciale wachtruimte voor krankzinnigen.

‘Dat had met de vele instellingen nabij Haarlem te maken’, weet Kneppers. ‘Die lui hadden een stok of een lat in hun broek. Zodat ze niet wegliepen.’

In die zin sporen Kneppers en Aardenburg niet dat ze dezer dagen met graagte hun vrije tijd doorbrengen op hun werkplek. De twee zijn de initiatiefnemers tot de viering van het honderdjarig bestaan van station Haarlem. Vooral dankzij hun inspanningen is het station zaterdag het decor van NS-geschiedenis: stoomtreinen, de oudste (80 jaar) nog rijdende elektrische trein van de NS (de zogeheten Blokkendoos) en de allernieuwste intercitydubbeldekker (reed de afgelopen weken proef op het traject Zwolle-Nijmegen) zijn er te bewonderen.

Zoveel aanlokkelijks is ook voor NS-directeur Aad Veenman onweerstaanbaar. Zoals bekend is Veenman een liefhebber van technisch vernuft en ook hij zal zaterdag de gang naar station Haarlem maken. Per historische trein.

Zelf heeft station Haarlem, als bouwwerk, voor de liefhebber eveneens een historische klank. Het door Dirk Margadant ontworpen station, in Berlagestijl en Jugendstilinvloeden, geldt als een van de mooiste van het land. Onder de dubbele overkapping is menig filmfragment opgenomen. Aardenburg: ‘Laatst stond GTST hier nog te filmen.’ Als Geert Mak in zijn tv-serie In Europa door de twintigste eeuw reist, heet het vertrekpunt als vanzelf station Haarlem.

Daarbij: Haarlem is voor altijd aan de NS-geschiedenis verklonken. De eerste trein die in 1839 in Nederland reed, vertrok van Amsterdam (ruwweg waar nu station Sloterdijk is), via Halfweg naar Haarlem. Het toenmalige eindpunt lag op een steenworp afstand van waar nu het station is gevestigd.

Volgens John Kneppers werkt hij ‘op het mooiste kantoor van Nederland’. Al zijn station Groningen (‘Althans, het entreegebouw’) en station Valkenburg (Limburg) ook niet mis, erkent hij ruiterlijk. Maar het met veel versierselen opgetuigde Haarlem is een lust voor het oog, vindt Kneppers. Het station is sinds 1974 een rijksmonument. ‘Ik denk dat 95 procent van het complex nog precies zo is als een eeuw geleden.’

Voor treinreizigers is een station doorgaans een oord om liefst zo kort mogelijk te verblijven, maar de schoonheid van station Haarlem kan zelfs de grootste cultuurbarbaar moeilijk ontgaan. Sierlijk houtsnijwerk wordt afgewisseld met fraaie tegeltableaus. De twee toegangsgebouwen aan de voorzijde worden gescheiden door een onlangs opgeknapte rijtuigkap. Toeristische wandelingen door historisch Haarlem beginnen niet toevallig vrijwel altijd met een rondje station.

Wandelaars die daarna de binnenstad en de hofjes gaan bezoeken, kunnen na vertrek uit het station beter een tijdlang het zwerk bestuderen. Aan de stadszijde grenst een van Nederlands mooiste stations aan een opeenstapeling van gruwelijke bouw. Met de bouw van een fietskelder onder het huidige busstation lijkt een begin te worden gemaakt met een metamorfose van dit stukje Haarlem. De gemeente heeft daartoe de befaamde stedebouwkundige Riek Bakker ingehuurd.

Als ze maar van het station afblijven, ‘waarschuwen’ Aardenburg en Kneppers. Die graag een hardnekkig misverstand over gepassioneerde NS’ers uit de weg ruimen: Aardenburg noch Kneppers is modelspoorfanaat.

Bron: De Volkskrant

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Oude treinen op feest station Haarlem

Berichtdoor Vinny » Do 28 Aug 2008, 23:12

Haarlem is dan ook een van de mooiste stations van Nederland. Het kan zich meten met de Europese top, zou ik zelfs willen zeggen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Duizenden naar stationsfeest Haarlem

Berichtdoor Daniel » Zo 31 Aug 2008, 18:12

Duizenden naar stationsfeest Haarlem

Haarlem - Duizenden belangstellenden kwamen zaterdag af op het eeuwfeestje van het station. Het huidige centraal station van Haarlem bestaat precies honderd jaar en omdat het bij de mooiste van Nederland hoort, wilden de spoorwegen wel een feestje bouwen.

NS-directeur Aad Veenman kwam er voor naar het feestende station, waar hij door burgemeester Bernt Schneiders werd ontvangen voor een wandelingetje langs een stel stokoude elektrische en stoomtreinen. Met die historische rijtuigen onderhield de NS zaterdag de dienst op Zandvoort.

Elders bij het station stond het allernieuwste materieel van de spoorwegen opgesteld, zodat de uit het hele land toegestroomde treinliefhebbers binnen konden rondkijken, genieten van de comfortabele banken en zich verbazen over de stekkeraansluitingen voor laptops in de eerste-klas coupé.

In nog weer een andere uithoek waren de museumspoorlijnen en modelspoorclubs bij elkaar gezet. Treinstellen in uiteenlopende staat van onderhoud konden hier worden geïnspecteerd.

Tijdens de start van de stationsdag lieten honderd leerlingen van basisschool De Kring ballonnen op op het Stationsplein. De gele en blauwe ballonnen dreven al snel weg in de richting van de kust.

Bron: Haarlems Dagblad
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MSNbot Media en 2 gasten