Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door find_your_spot »

Heeft iemand een bron dat er DRIS palen of panelen op of rond de nieuwe abri's wordt geplaatst?
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Suus »

Kijk maar in het personeelskrantje van je werkgever :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door find_your_spot »

Bee schreef:Kijk maar in het personeelskrantje van je werkgever :)
Die dienen aangestoken te worden om de temperatuur in het voertuig dragelijk te houden...
For Your Railroad Adventures
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Somoht »

In Overijssel en Haaglanden heb je ook die kleine DRIS'jes op ooghoogte en dat gaat toch ook wel goed?

Oh en bron voor die aanbesteding:
http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.p ... 80#p225890
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door hauptbahnhof »

Bee schreef:Kijk maar in het personeelskrantje van je werkgever :)
Ook leuk dat jij die er niet werkt, het krantje eerder hebt gelezen, dan ik die er wel werkt :roll: :lol:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Ardan »

Somoht schreef:In Overijssel (...) heb je ook die kleine DRIS'jes op ooghoogte en dat gaat toch ook wel goed?
Ook niet altijd hoor, de KH's op de Scheldestraat en Schipbeekstraat zijn onleesbaar geworden door groene graffiti. Daarna zijn de regels weer opengekrast zodat ze weer leesbaar zijn (enkele dagen voor de haltes werden opgeheven... en ze staan er trouwens nog steeds, alleen het haltebord is verdwenen.)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Suus »

hauptbahnhof schreef:
Bee schreef:Kijk maar in het personeelskrantje van je werkgever :)
Ook leuk dat jij die er niet werkt, het krantje eerder hebt gelezen, dan ik die er wel werkt :roll: :lol:
Heb hem niet gelezen maar kreeg via-via een knipsel eruit over DIA onder ogen. :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Daniel »

Somoht schreef:In Overijssel en Haaglanden heb je ook die kleine DRIS'jes op ooghoogte en dat gaat toch ook wel goed?
Ik kwam er vorige week op station Kampen nog eentje tegen met aan één kant een gebarsten ruit. Da's veiligheidsglad dus barst in hele kleine stukjes, maar de ruit zelf was er nog niet uit gevallen. En probeer dan maar eens te lezen wat erop staat, valt niet mee...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door R-Flow »

Precies, dat bedoel ik dus. In Den Haag zag je die laaghangende displays ook gebroken of onder gekalkt. Dat gaat hier echt niet anders. Die dingen zijn makkelijk doelwit, al helemaal tijdens grote evenementen zoals Koninginnedag en Oud & Nieuw.
Bee schreef:Blijf toch eens af van de citroenen, R-Flow.
Beste jongen, je loopt steeds zo'n beetje elk aspect van de nieuwe metro af te zeiken. Als je zelf die citroenen niet meer uit de bonus trekt mag je commentaar geven op anderen deal? ;)
Bee schreef:Panelen in abri's vereisen geen gleuf in de grond voor stroomtoevoer, een paal en een paneel. De DIA vereist slechts een paneel. Abri's zijn van glas en worden in Amsterdam bijna nooit ingeslagen, bekrast of bespoten, waarom zou dat dan wel met de panelen in de haltes gebeuren?
Die abri's trekken alles uit de lucht als ik jou mag geloven? Zoals ik al zei vind ik de nieuwe abri's juweeltjes, maar het plan van de displays slaat nergens op qua gebruikersvriendelijk- en duurzaamheid. Op termijn is de gemeente meer geld kwijt aan onderhoud t.o.v. eenmalig die palen plaatsen zoals in Rotterdam en Utrecht.

Wat je zegt over de abri's is wat mij betreft gebaseerd op gebakken lucht. A) Ga je mij niet vertellen dat je een lijstje bijhoud van de status van alle 1500 abri's in de stad. B) Zijn afgelopen tijd de ruiten van halte Laan van Vlaanderen alleen al meerdere malen ingeslagen en worden informatieborden aardig toegetakeld. C) Klaagde GVB tijdje terug nog dat ze per jaar paar ton kwijt is aan vandalisme.

Vind het verder fantastisch dat Amsterdam eindelijk door de hele stad dynamische reizigersinformatie krijgt, maar de implementatie hiervan - zoals door jou beschreven - is minder. Ik zou haast opperen om het gefaseerd uit te rollen en wanneer het budget het toelaat de hoeveelheid zuilen uit te breiden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Suus »

Dat bedoel ik dus, dit bericht is de eerste keer dat er één positief nootje over de displays vanaf kan, voor de rest is het een groot zeurverhaal omdat de abri bij je huis toevallig een paar keer kapot is. Er zijn 1400 abri's die zo'n ding krijgen, laten we jouw abri overslaan want die gaat vaak kapot en de rest wel voorzien :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Dat bedoel ik dus, dit bericht is de eerste keer dat er één positief nootje over de displays vanaf kan, voor de rest is het een groot zeurverhaal omdat de abri bij je huis toevallig een paar keer kapot is. Er zijn 1400 abri's die zo'n ding krijgen, laten we jouw abri overslaan want die gaat vaak kapot en de rest wel voorzien :Y
Ik woon niet op de Laan van Vlaanderen, dat terzijde. Lezen en inhoudelijk ingaan op het verhaal lukt duidelijk nog steeds niet.
Laatst gewijzigd door R-Flow op za 12 jan 2013, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door STF »

Komen er eigenlijk zonnepanelen op die haltes? Want hoe willen ze anders overdag die displays gaan voeden, tenslotte staat er uitsluitend spanning op de voedingskabel als de straatverlichting aan is.
Of komt er een medewerker elke viertien dagen drie nieuwe Duracell AA batterijtjes plaatsen?
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door R-Flow »

STF schreef:Komen er eigenlijk zonnepanelen op die haltes?
Daar gaat het panorama dak, nog even een half jaartje flink van genieten! Al zullen VIRM en de oude omaatjes van 80 erg blij zijn... :P
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Geert »

STF schreef:tenslotte staat er uitsluitend spanning op de voedingskabel als de straatverlichting aan is.
Zeker weten? Volgens mij gebruiken die dingen een TF-schakelaar en staat er dus altijd spanning op, maar wordt de verlichting pas ingeschakeld als het energiebedrijf de juiste puls stuurt. Geen duracells dus ;)
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door STF »

Nee ik weet het niet zeker, maar heb enige tijd geleden documenten op internet gevonden met tekeningen en beschrijvingen over de voeding van de verlichting in Amsterdam (lantaarnpalen, verlichting in reclamezuilen, verlichting in bushokjes, etc.) en ben er niets in tegengekomen over een puls sturen.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door R-Flow »

Je ziet de nieuwe abri's nu echt op veel meer plekken verschijnen. Vooral binnen de ring past het nieuwe design stuk beter bij de architectuur van de stad. Ben benieuwd hoe ze in de buitenwijken staan.
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door hauptbahnhof »

Ook op bijv Bos en Lommerplein staan ze fris. Lekker modern dus het past in de omgeving.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Vinny »

Nou ik vind het gewoon een mooi voorbeeld van een niet bestaand probleem oplossen. Eigenlijk had van alle Amsterdammers alleen R-Flow moeite met de Abri's. En op de plaatsen waar het wezenlijk mis gaat moet ik maar zien of er een wind- en regenvrije oplossing mogelijk is. Ik denk het namelijk van niet, want vaak ontbreekt de ruimte om de halte te verbreden. Dat is hard nodig wil je abri's maken die wind- en regenvrij zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Eigenlijk had van alle Amsterdammers alleen R-Flow moeite met de Abri's.
Klopt, stiekem ben ik dan ook degene geweest die opdracht heeft gegeven voor dit project. Niemand anders was immers van mening dat de abri's in de stad wel eens gemoderniseerd mochten worden.

Leuk trouwens dat je een onderzoek hebt gehouden in de stad! :D
Rene Bubberman
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 02 jan 2013, 11:56
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Rene Bubberman »

Goed initiatief R-flow! Dank voor al jullie reacties, ik heb ze met belangstelling gelezen en kan er zeker nog van leren voor volgende projecten (we zijn nu bijvoorbeeld bezig met de nieuwe abri's voor Den Haag en omstreken). Dus alle op- en aanmerkingen blijven welkom! Fijn ook dat jullie over het algemeen blij zijn met de nieuwe abri.
De opmerkingen over de DRIS zijn overigens ook interessant. Ik denk echter toch dat het een (LED-) display in de abri gaat worden: vaak is er geen ruimte voor een extra paal of zuil met een display naast de abri. De abri is ook al voorbereid qua montage- en aansluitpunten. We zullen zien!
Nog een linkje naar wat info van JC Decaux: http://subscriber.e-mark.nl/landing.php ... _id=25#top
Groet en ik hou me aanbevolen voor foto's, René Bubberman http://www.fabrique3d.com
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door R-Flow »

Bestaat de mogelijkheid om op echt drukke locaties zoals Centraal Station, Dam, Leidseplein, Koningsplein, Rembrandtplein, Muntplein, Waterlooplein, Station Lelylaan, etc. volwaardige DRISsen neer te zetten? Bij die haltes is meer dan genoeg ruimte, er staan nu namelijk ook palen met reizigersinformatie. Waarom daar een stap terug gaan? Ik vraag me oprecht af hoe jullie deze situatie zelf voor je zien in de spits als het regent. Volgens mij wordt het een hele uitdaging om de displays af te lezen op het moment dat de abri volgepakt met mensen staat.

Bedankt voor de feedback, stel het op prijs. :pos:
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Somoht »

R-Flow schreef:Bestaat de mogelijkheid om op echt drukke locaties zoals Centraal Station, Dam, Leidseplein, Koningsplein, Rembrandtplein, Muntplein, Waterlooplein, Station Lelylaan, etc. volwaardige DRISsen neer te zetten? Bij die haltes is meer dan genoeg ruimte, er staan nu namelijk ook palen met reizigersinformatie. Waarom daar een stap terug gaan? Ik vraag me oprecht af hoe jullie deze situatie zelf voor je zien in de spits als het regent. Volgens mij wordt het een hele uitdaging om de displays af te lezen op het moment dat de abri volgepakt met mensen staat.

Bedankt voor de feedback, stel het op prijs. :pos:
Wat fatsoenlijke DRIS'sen voor de metro kan ook geen kwaad :P
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door R-Flow »

Somoht schreef:Wat fatsoenlijke DRIS'sen voor de metro kan ook geen kwaad :P
Dat zou ik niet te hard roepen. Volgens sommigen hier hoeft het oude nooit en te nimmer vervangen te worden zolang het nog soort van OK functioneert (abri's, MUPI's, DRIS'sen, etc.). Maakt verder niet uit of het functioneert op niveautje 1989. :wink:
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door hauptbahnhof »

Wat moet er aan veranderd worden dan?
Je kunt de lijn, bestemming (soms een rare tussen als Isolaaal Sta), vertrektijd en treinlengte zien. Wat wel echt een keer moet worden verbeterd is die software erachter of het gebruik van die borden.
Nu worden buiten-dienst-wagens de ene keer wel, de andere keer niet getoond; als metro's op een ander spoor binnenkomen gaat dat ook niet altijd goed, terwijl sommige metro's standaard op het afwijkende spoor binnenkomen (bijv uitrukkers van lijn 51 vanaf EZD richting CS, komen op WTC aan op spoor 1) en het gebeurt te vaak dat de displays alleen maar streepjes (------------) tonen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door webguy »

Wat vooral mooi zou zijn is als de software geupdate wordt zodat je er ook wat aan hebt op je smartphone
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Daelea, Google [Bot] en 31 gasten