Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door hauptbahnhof »

Mjah maar dat heeft niks met die displays te maken. Alleen gebruikt de metro een andere systeem die punctualiteit meet (waarschijnlijk gewoon met bezetmeldingen of iets dergelijks) in tegenstelling tot de tram en bus die alles met GPS doet.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door R-Flow »

Nou kijk eens naar die dingen die in Rotterdam gebruikt worden. Daar zie je tenminste ook meldingen op en kunnen ze vier vertrektijden tonen ipv maar twee. Vind het persoonlijk ook veel beter dat ze de resterende minuten laten zien ipv tijden. Hier heb je dat alleen maar langs tram 26.

Het werkt wel gelukkig, maar echt modern is het niet anno 2013.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door hauptbahnhof »

In Rotterdam zijn het er 3 ipv 4 regels.
Ze zouden het op zn RET-TramPlus kunnen tonen door de eerste regel met de eerstvolgende metro te vullen en de 2e regel alternerend met de overige metro's. Maar jah, dit is alleen noodzakelijk op de stations CS - ASA op spoor 1.
Dat ze geen meldingen kunnen tonen is idd jammer maar dat lossen ze wel op door het veelvuldig om te roepen.

Ik heb juist liever de tijd ipv de minuten. Een tijd vind ik toch accurater dan die minuten omdat het over het algemeen nooit daadwerkelijk klopt: van halte A naar E is 4,5 min maar op het moment dat het voertuig op A staat, geeft ie 4 of 5 aan. Bij 4 zal het onder normale omstandigheden toch wat langer duren voordat hij bij E is en bij 5 juist wat korter.
Maar op zich maakt het helemaal niks uit.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door R-Flow »

Nou ja drie dan... Zou hier perfect zijn, met name in de tunnel.

Die tijden hier geven ook geen seconden aan en willen metro's ook nog wel eens niet exact op de minuut binnenkomen dus wat dat betreft... Denk dat niemand zich druk maakt om een discrepantie van maximaal 30 seconden. Daarnaast is het natuurlijk gewoon makkelijker om direct te kunnen zien om hoeveel minuten het gaat i.p.v. dat je twee tijden met elkaar moet gaan vergelijken.

Kwam deze conclusie ook niet laatst naar boven in een OV-onderzoek?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Geert »

hauptbahnhof schreef:Ik heb juist liever de tijd ipv de minuten. Een tijd vind ik toch accurater dan die minuten omdat het over het algemeen nooit daadwerkelijk klopt: van halte A naar E is 4,5 min maar op het moment dat het voertuig op A staat, geeft ie 4 of 5 aan. Bij 4 zal het onder normale omstandigheden toch wat langer duren voordat hij bij E is en bij 5 juist wat korter.
Maar op zich maakt het helemaal niks uit.
De tijd die je op zulke borden ziet is op dezelfde berekening gebaseerd als de minuten die je ziet bij aftellen: intern houden dit soort systemen de tijd bij, en afhankelijk van hoe je het wilt presenteren wordt een tijd getoond of het aantal minuten tussen de huidige tijd en de vertrektijd. De ene variant is dus niet betrouwbaarder dan de andere, alleen hoef je bij een aftellend aantal minuten minder na te denken en je hoeft niet zelf op te zoeken hoe laat het is. Laat dat de computer maar doen :)
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door JWM »

Geert schreef:alleen hoef je bij een aftellend aantal minuten minder na te denken
Om het voor Rotterdammers dus begrijpelijk te houden :twisted:
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door R-Flow »

JWM schreef:Rotterdammers dus begrijpelijk te houden :twisted:
Pas die eenvoud in Amsterdam ook vooral toe! :pos:

PS De werkzaamheden die maandag in Zuid en Nieuw-West langs lijn 2 gepland stonden zijn helaas niet uitgevoerd.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Somoht »

hauptbahnhof schreef:Wat moet er aan veranderd worden dan?
Je kunt de lijn, bestemming (soms een rare tussen als Isolaaal Sta), vertrektijd en treinlengte zien. Wat wel echt een keer moet worden verbeterd is die software erachter of het gebruik van die borden.
Nu worden buiten-dienst-wagens de ene keer wel, de andere keer niet getoond; als metro's op een ander spoor binnenkomen gaat dat ook niet altijd goed, terwijl sommige metro's standaard op het afwijkende spoor binnenkomen (bijv uitrukkers van lijn 51 vanaf EZD richting CS, komen op WTC aan op spoor 1) en het gebeurt te vaak dat de displays alleen maar streepjes (------------) tonen.
Dat is dus precies mijn probleem met die dingen (ik pak nog wel eens de 51 vanaf Zuid), zo vaak dat er een metro op staat die niet komt of dat de 50 ineens er voor komt.. En ja die dingen werken met een oude koppeling in het beveiligingssysteem dus daarom geen smartphone's (Ook jammer want ik wil vanuit de trein kunnen kiezen voor 51 of 5). GVB is gelukkig wel bezig met KV6 voor de metro's, kan de RET nog wat van leren.... In Stadsgewest Haaglanden kunnen de RET bussen niet op de DRIS omdat RET nog geen KV6 kan leveren ondanks beloftes. Dus daarom is er dus ook alleen RET actuele informatie op de borden ipv smartphones.

Oh en de pro en cons van aftellen (Mijksenaar) en tijd+vertraging staat hier mooi beschreven -> http://www.kpvv.nl/KpVV/KpVV-Overige-Co ... aalpdf.pdf
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door R-Flow »

Ze komen inderdaad tot dezelfde conclusie: Aftellen is beter dan tijd plus vertraging. Minder denkpatronen, mensen kunnen nagenoeg geen fouten maken in de verwerking van de informatie en vertragingen hoeven niet expliciet te worden weergegeven. Overigens is dat laatste wat ik niet kan uitstaan bij GVB. Bij vertragingen komt het regelmatig voor dat de tijd gewoon op minuut-basis mee schuift waardoor je dus i.p.v. dynamische reizigersinformatie een ordinaire klok krijgt. Als reiziger krijg je nul feedback wanneer je de tram nou wél kan verwachten.

Nou hopelijk lezen ze dit rapport bij de stadsregio en GVB (i.p.v. lekker eigenwijs te zijn) en worden de conclusies toegepast op de nieuwe schermen in de stad. :Y
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door webguy »

Het nadeel van aftellen is alleen dat je de tijdigheid van de informatie lastiger kan bepalen, maar misschien is dat puur optisch en ben ik een control-freak :)
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door R-Flow »

Wat bedoel je precies?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door hauptbahnhof »

Ja ik snap er ook niks van.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door webguy »

Oh ja, ik weet weer wat ik eigenlijk bedoelde :P In regio Arnhem hebben we DRIS'en die vertrektijd en daarnaast vertraging tonen. Dat is handig omdat niet voor alle bussen actuele informatie is. Als je aftelt weet je namelijk niet of wat af wordt geteld actueel is, of dat het de tijd volgens dienstregeling is.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Ardan »

Dat weet je met tijd+vertraging ook pas als het eenmaal die tijd is. Komt je bus er dan niet aan, en er staat geen vertraging bij, dan is-ie dus vertraagd maar dat is dan niet zichtbaar.
Ik doe ook maar wat
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door webguy »

Klopt maar je hebt iig iets meer van een idee om je gok op te baseren...
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door R-Flow »

webguy schreef:In regio Arnhem hebben we DRIS'en die vertrektijd en daarnaast vertraging tonen. Dat is handig omdat niet voor alle bussen actuele informatie is.
Dan is het vooral de vraag of we in Amsterdam datzelfde probleem hebben. :P
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Somoht »

R-Flow schreef:Ze komen inderdaad tot dezelfde conclusie: Aftellen is beter dan tijd plus vertraging. Minder denkpatronen, mensen kunnen nagenoeg geen fouten maken in de verwerking van de informatie en vertragingen hoeven niet expliciet te worden weergegeven. Overigens is dat laatste wat ik niet kan uitstaan bij GVB. Bij vertragingen komt het regelmatig voor dat de tijd gewoon op minuut-basis mee schuift waardoor je dus i.p.v. dynamische reizigersinformatie een ordinaire klok krijgt. Als reiziger krijg je nul feedback wanneer je de tram nou wél kan verwachten.

Nou hopelijk lezen ze dit rapport bij de stadsregio en GVB (i.p.v. lekker eigenwijs te zijn) en worden de conclusies toegepast op de nieuwe schermen in de stad. :Y
Ik denk niet dat je bang hoef te zijn dat dit rapport niet gelezen wordt bij de SRA. Dit rapport is betaald door GOVI waar één van de partners de SRA is.

@Webguy 5 minuten van te voren bij geen actuele reisinformatie gaat Mijksenaar niet meer aftellen maar knipperen "Verwacht om hh:mm".

Oh en alle bussen&trams bij CXX,EBS en GVB sturen actuele posities uit, mits er geen storing is.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door R-Flow »

Somoht schreef:Oh en alle bussen&trams bij CXX,EBS en GVB sturen actuele posities uit, mits er geen storing is.
Er kan dus prima accuraat afgeteld worden toch? 8-)
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door hauptbahnhof »

Dat vraag ik mezelf wel af. Sta net op halte Pres. Kennedylaan te wachten op bus 62 richting Amstelstation. Nou jah, ik liep er eigenlijk heen vanaf de tramhalte. Toen was het nog 4 min volgens de Tranzzit-app. Toen ik bij de bushalte stond was het 'vertrekt'. Uiteindelijk weer 4 min later de 62 de andere kant op genomen naar Station RAI en heb onderweg ook geen andere 62 gezien... :N

Heb trouwens het gevoel dat die huidige PIDs in de stad via de lussen in het wegdek worden aangestuurd. Laatst kwam ik op Rembrandtplein en net het laatste stukje gleed de tram een stukje het wissel in, waardoor de tram op de lus stond. Zag in mijn spiegel meteen dat mijn tram van de PID verdween.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Somoht »

hauptbahnhof schreef:Dat vraag ik mezelf wel af. Sta net op halte Pres. Kennedylaan te wachten op bus 62 richting Amstelstation. Nou jah, ik liep er eigenlijk heen vanaf de tramhalte. Toen was het nog 4 min volgens de Tranzzit-app. Toen ik bij de bushalte stond was het 'vertrekt'. Uiteindelijk weer 4 min later de 62 de andere kant op genomen naar Station RAI en heb onderweg ook geen andere 62 gezien... :N

Heb trouwens het gevoel dat die huidige PIDs in de stad via de lussen in het wegdek worden aangestuurd. Laatst kwam ik op Rembrandtplein en net het laatste stukje gleed de tram een stukje het wissel in, waardoor de tram op de lus stond. Zag in mijn spiegel meteen dat mijn tram van de PID verdween.
Zou het niet kunnen zijn dat de boordcomputer dmv lussen de positie bepaald?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Daniel »

Somoht schreef:5 minuten van te voren bij geen actuele reisinformatie gaat Mijksenaar niet meer aftellen maar knipperen "Verwacht om hh:mm".
Hmm, die heb ik nog niet gezien tot op heden... wel borden die op 0 komen te staan zonder dat er een bus is of die nog op 2 staan terwijl de bus er al naast staat. De Utrechtse DRIPs geven trouwens soms wel "Tijd bij benadering" aan, da's neem ik aan ook bij geen actuele informatie?

Een aftelklok die, doordat de bus vertraging oploopt, weer omhoog loopt vindt ik trouwens niet heel logisch overkomen. Bij het weergeven van de vertraging zelf is 't wel logisch dat 'ie af en toe groter of kleiner wordt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door hauptbahnhof »

Somoht schreef:Zou het niet kunnen zijn dat de boordcomputer dmv lussen de positie bepaald?
Denk het wel. Soms zie ik bijv +2 op de Datcom. Maar op het moment dat ik op een halte kom met PID, is het de dienstregelingtijd +1 (wat in werkelijkheid wel klopt; Datcom rond namelijk af naar boven)
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Somoht »

Daniel schreef:
Somoht schreef:5 minuten van te voren bij geen actuele reisinformatie gaat Mijksenaar niet meer aftellen maar knipperen "Verwacht om hh:mm".
Hmm, die heb ik nog niet gezien tot op heden... wel borden die op 0 komen te staan zonder dat er een bus is of die nog op 2 staan terwijl de bus er al naast staat. De Utrechtse DRIPs geven trouwens soms wel "Tijd bij benadering" aan, da's neem ik aan ook bij geen actuele informatie?

Een aftelklok die, doordat de bus vertraging oploopt, weer omhoog loopt vindt ik trouwens niet heel logisch overkomen. Bij het weergeven van de vertraging zelf is 't wel logisch dat 'ie af en toe groter of kleiner wordt.
Tijd bij benadering klinkt als geen actuele info. Dat optellen is idd irritant, ligt oa. aan slecht ingeplande ritten
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Geert »

Daniel schreef:De Utrechtse DRIPs geven trouwens soms wel "Tijd bij benadering" aan, da's neem ik aan ook bij geen actuele informatie?
Ja.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door R-Flow »

Oók vandaag weer niks uitgevoerd qua vervanging van de abri's. Jammer! :(
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten