Treinbrand Abcoude

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Treinbrand Abcoude

Berichtdoor Thom91 » Wo 02 Jan 2013, 14:19

Flinke treinbrand aan de gang in een Intercity van Utrecht naar Amsterdam:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Berichtdoor Suus » Wo 02 Jan 2013, 14:24

Is dat het toilet?
Rame à l'approche

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Berichtdoor Thom91 » Wo 02 Jan 2013, 14:28

Nee, is rijtuig met motoraandrijving.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Berichtdoor fogeltje » Wo 02 Jan 2013, 14:37

Ik zie mensen uit de machinistencabine uitstappen en alle andere deuren gesloten. Zal wel in kader van veiligheid zijn (assisteren met uitstappen gezien het hoogteverschil, je mist immers een perron), maar zou het in geval van brand niet veiliger zijn om alle deuren open te gooien zodat de trein sneller leeg is? Liever een verzwikte enkel dan derdegraads brandwonden. Of was het wel duidelijk dat de brand niet (snel) kon uitslaan en dat men tijd genoeg had om te mensen op deze manier te evacueren?
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

VIRM
Berichten: 3404
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Berichtdoor VIRM » Wo 02 Jan 2013, 14:43

fogeltje schreef:Ik zie mensen uit de machinistencabine uitstappen en alle andere deuren gesloten. Zal wel in kader van veiligheid zijn (assisteren met uitstappen gezien het hoogteverschil, je mist immers een perron), maar zou het in geval van brand niet veiliger zijn om alle deuren open te gooien zodat de trein sneller leeg is? Liever een verzwikte enkel dan derdegraads brandwonden. Of was het wel duidelijk dat de brand niet (snel) kon uitslaan en dat men tijd genoeg had om te mensen op deze manier te evacueren?


Waarschijnlijk is het een afweging van het treinpersoneel geweest wat te doen.
Vergeet niet dat brand wordt gevoed door zuurstof. Als je de deuren allemaal opengooit, dan bestaat de kans (neem ik aan) dat je de brand alleen maar voedt.
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 678
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Berichtdoor Mikos » Wo 02 Jan 2013, 14:54

Door alle deuren te openen kun je als treinpersoneel de reizigers niet meer reguleren. Want je weet nooit wat mensen doen: Er zijn genoeg mensen die niks doorhebben of niks zien en volledig in de richting van de brand lopen, met alle gevolgen van dien. Door aan de voor- en achterkant de reizigers naar één punt te halen kun je ze assisteren bij het uitstappen en de juiste kant opsturen. Op die manier haal je ze bij het middelpunt van de brand weg.

En ja, personeel zal echt niet zomaar beslissingen nemen en eerst snel analyseren wat ze het beste kunnen doen. Ik mag toch hopen dat dat geen discussie op gaat leveren...

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Trein in de fik tussen Amsterdam en Utrecht

Berichtdoor Alargule » Wo 02 Jan 2013, 15:17

Nog een verlaat vuurwerkincident (?):

De Volkskrant schreef:Uitslaande brand in trein langs Amsterdam-Rijnkanaal
02/01/13, 14:30 − bron: ANP

In een intercitytrein, die onderweg was van Utrecht naar Schiphol, is woensdagmiddag een uitslaande brand uitgebroken. De trein staat stil langs het Amsterdam-Rijnkanaal tussen Breukelen en Abcoude. Alle passagiers zijn veilig uit het voertuig gehaald, meldde een woordvoerster van de NS.

Brandweerlieden brengen de reizigers in veiligheid.
Er zou mogelijk vuurwerk zijn gebruikt. Er zaten ongeveer 75 mensen in de trein toen rond 13.45 uur brand uitbrak in het derde rijtuig van de intercity. Volgens een woordvoerder staat het treinstel 'compleet in brand'. Niemand raakte gewond.

Bussen zijn onderweg om de gestrande passagiers verder te vervoeren. Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend.
Het treinverkeer tussen Breukelen en Abcoude is naar verwachting tot 16.00 uur gestremd.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3747
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Trein in de fik tussen Amsterdam en Utrecht

Berichtdoor JeffreyMeijer » Wo 02 Jan 2013, 15:23

Pittige brand.
Leven, en laten leven.

VIRM
Berichten: 3404
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Trein in de fik tussen Amsterdam en Utrecht

Berichtdoor VIRM » Wo 02 Jan 2013, 15:33

Ik hoorde net dat er 3 verdachten zijn aangehouden wegens brandstichting.
Beul van de blindegeleidelijn

VIRM
Berichten: 3404
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Trein in de fik tussen Amsterdam en Utrecht

Berichtdoor VIRM » Wo 02 Jan 2013, 15:44

Volgens de verstoringenpagina van de NS gaat het tot zeker 18:00 duren...
Beul van de blindegeleidelijn

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Trein in de fik tussen Amsterdam en Utrecht

Berichtdoor iljitsch » Wo 02 Jan 2013, 16:00

Vermeldt het verhaal hoe de evacuatie in z'n werk ging?

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3747
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Trein in de fik tussen Amsterdam en Utrecht

Berichtdoor JeffreyMeijer » Wo 02 Jan 2013, 16:11

VIRM schreef:Ik hoorde net dat er 3 verdachten zijn aangehouden wegens brandstichting.

Geruchten over vuurwerk doen de ronde.
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Berichtdoor fogeltje » Wo 02 Jan 2013, 16:15

@VIRM: goed punt van de zuurstof.

Ik stel ook niks ter discussie, ik vraag het alleen. Ik ga ervan uit dat het personeel wel vlug analyseert wat de situatie is en niet alleen standaard de machinistencabine opent. Maar ik mag hopen dat in geval van een snel uitbreidende brand (zal wel niet zo snel gebeuren) alle deuren opengaan, zeker bij een bomvolle trein. Je zult geen risico willen lopen dat mensen brandwonden oplopen omdat de trein niet snel genoeg leegstroomt. Nogmaals, dit zal hier niet aan de orde zijn, maar ik vraag me dus af of het wel "mag" als de situatie ernstig genoeg is.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Berichtdoor Caspar » Wo 02 Jan 2013, 16:31

Volgens mij zit daar geen toilet, als ik me in dit geval niet vergis, dan zou de woordvoerster van de NS het verkeerd hebben dat het brandje mogelijk in een toilet is ontstaan.

@Fogeltje, ik zou als reiziger in het geval van een bomvol balkon en snel uitslaande brand zelf ervoor zorgen dat de deur open gaat. Als het kiezen is tussen verstikking/verbranding of wachten op een gecoördineerde evacuatie dan zou ik het wel weten.

Zo te zien zal dat hier wel meevallen...

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9266
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Berichtdoor Ardan » Wo 02 Jan 2013, 16:40

@Beheer: misschien handig om dit even te splitsen en bij het apart voor deze brand aangemaakte topic te voegen?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Berichtdoor Daniel » Wo 02 Jan 2013, 18:34

Was nog niemand opgevallen dat het vandaag middenin de avondspits ineens mogelijk was om zowel de intercities tussen Utrecht en Amsterdam om te leiden als een kwartiersdienst tussen Utrecht en Amersfoort te rijden? In vorige dienstregelingen werd bij zo'n omleiding de dienst naar Amersfoort altijd uitgedund, terwijl de tijden daar dit jaar toch niet ineens heel schokkend anders zijn. (Hooguit zijn de gevolgen van uitdunnen wat groter)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Berichtdoor Wubbo » Wo 02 Jan 2013, 18:56

De tijden zijn dusdanig anders dat het nu wel kan ja. De complete Gooilijn is anders, waardoor het omgeleide pad ook anders is.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Treinbrand Abcoude

Berichtdoor Daniel » Wo 02 Jan 2013, 19:09

Overdrijven is ook een kunst, de aankomst met +20/+25 in Utrecht was behoorlijk vergelijkbaar met situaties uit de afgelopen jaren. Wat destijds het voornaamste conflict gaf was dat men de omgeleide treinen naar lagere sporen in Utrecht stuurde terwijl ze nu gewoon naar spoor 15 gingen. En het zal ook wel in capaciteit gescheeld hebben dat men, nu er toch een kwartiersdienst naar Limburg is, de omgeleide IC's gewoon direct door stuurde i.p.v. ze te laten wachten op het pad van een halfuur later.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Berichtdoor reisthijs » Wo 02 Jan 2013, 19:14

Vanmiddag zat ik in de omgeleide s3500 vanaf Duivendrecht, we waren rond 5 over bij Overvecht en moesten daar een paar minuten wachten tot de IC richting Amersfoort was gepasseerd. Dat pas nu dus eigenlijk slechter dan in de oude dienstregeling (als die trein naar Amf een paar minuten eerder reed hadden wij daar niet hoeven wachten.)

Caspar schreef:Volgens mij zit daar geen toilet, als ik me in dit geval niet vergis, dan zou de woordvoerster van de NS het verkeerd hebben dat het brandje mogelijk in een toilet is ontstaan.
Het is op het eerste balkon van de derde bak, daar zit bij een zesje wel degelijk een toilet.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Treinbrand Abcoude

Berichtdoor Wubbo » Wo 02 Jan 2013, 19:15

Het omgeleide pad is anders, en de treindienst Utrecht - Amersfoort ook. Dat verklaart toch volledig waarom de omleiding nu wel kan zonder treinen opheffen? Die paar minuten kunnen dat verschil maken, dat zie je bij alle dienstregelingsplanningen.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Treinbrand Abcoude

Berichtdoor Thom91 » Wo 02 Jan 2013, 19:20

De treinen van Utrecht naar Amersfoort zijn niet veranderd. Alleen de nummertjes. Vertrek en aankomsttijden zijn ongewijzigd . Volgens mij is alleen de trein uit Amsterdam C naar Amersfoort in een iets later pad terecht gekomen..
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Treinbrand Abcoude

Berichtdoor visgraat » Wo 02 Jan 2013, 19:24

Gelukkig zat de trein niet heel vol. Ik nam de trein van 11.25 uur uit Utrecht Centraal naar Amsterdam Centraal. Die was overvol, omdat er maar een treinstel in plaats van twee treinstellen waren ingezet. Om ongeveer 14 uur werd het bekend. De trein van 14.08 uur terug was de eerste die werd omgeleid.

Gebruikersavatar
Justin
Berichten: 4164
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:14

Re: Treinbrand Abcoude

Berichtdoor Justin » Wo 02 Jan 2013, 19:36

Levert alleen wel volle treinen op zowel Ut-Asd via Hvs met de 800 (3000 rijdt niet) en op Ut-Shl met de 3500 via Hvs-Dvd (met extra stop te Dvd en een langere reistijd van 25 minuten. 3100 rijdt natuurlijk ook niet).

Bn nu allang blij dat ik richting huis kan gaan, aangezien ik vanaf Dvd ook de bus naar huis kan pakken, maar dat terzijde.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Treinbrand Abcoude

Berichtdoor reisthijs » Wo 02 Jan 2013, 19:42

Wubbo schreef:Het omgeleide pad is anders, en de treindienst Utrecht - Amersfoort ook. Dat verklaart toch volledig waarom de omleiding nu wel kan zonder treinen opheffen?
Niet volledig. Het zou me niks verbazen dat het feit meespeelt dat er nu geen 'tussenserie' meer is die zomaar even opgeheven kan worden zonder het verdwijnen van directe verbindingen tot gevolg.

Thom91 schreef:De treinen van Utrecht naar Amersfoort zijn niet veranderd. Alleen de nummertjes. Vertrek en aankomsttijden zijn ongewijzigd .
Alle tijden zijn gewijzigd bij de IC's, al zijn de verschillen niet heel groot.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Treinbrand Abcoude

Berichtdoor Daniel » Wo 02 Jan 2013, 20:21

Het is jammer dat de reisplanner de omgeleide treinen gewoon met een vertraging i.p.v. met aangepaste tijden weergeeft, daardoor kan je er niet zo makkelijk het werkelijke pad via de omleiding uit afleiden.
Maargoed, een beperkte steekproef leert dat je ongeveer rond de +20-25 uitkomt en daarmee dus om ca. .27 bij Utrecht bent. Dan kan je heel mooi tussen de s1700 uit Amf (A .25) en de 1700 naar Amf (A .31/V .35) door overkruisen, maar de grootste winst lijkt me te zitten in het gewoon gebruiken van het normale vertrekspoor.

Vorig jaar nogal eens gezien dat men de boel van 14/15 naar 11/12 wijzigde en dan raak je in de knoop met een gebrek aan sporen. Het iets ruimere gat dat je nu hebt is ook maar een theoretisch iets doordat de 2800 vorig jaar nogal uitgebogen was i.v.m. het goederenpad ervoor, in de praktijk had die er in vorige dienstregelingen best wel tussendoor gepast. Vooral gezien hij toen alleen op een deeltraject eruit werd gegooid terwijl de trein uit Rotterdam toen op hetzelfde tijdstip binnen moest komen en vertrekken en daarmee een minstens even groot conflict in de overkruising had.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Yahoo [Bot] en 3 gasten