Treinbrand Abcoude

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Treinbrand Abcoude

Bericht door Justin »

Verdachten van de treinbrand zijn twintigers uit Nieuwegein

Wat zou eigenlijk de financiële schade bedragen? Iemand een schatting?

Wat ik zo vlug kan bedenken is
-Stilzetten verkeer en daardoor uitval/vertraging van overige treinen en gepaarde Gtbv's (en mensen die hun vlucht missen?)
-Calamiteiteninzet
-Materiële schade
-Reparatiekosten

Just a bit curious...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Treinbrand Abcoude

Bericht door R-Flow »

Ik kom er werkelijk waar niet bij hoe mensen dit kunnen doen... De stupiditeit ongeacht de leeftijd is ongelofelijk.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Treinbrand Abcoude

Bericht door Thom91 »

@ justin, miljoen of 2-3
Komt wel goed schatje.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Treinbrand Abcoude

Bericht door VIRM »

@Justin: vergeet niet dat er bussen zijn ingezet voor de reizigers in die trein (90 reizigers, dus 2 of 3 bussen).

Daarnaast zullen er ongetwijfeld een bergje GTbV'tjes worden ingevuld. Als je die er ook bij optelt...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Treinbrand Abcoude

Bericht door Ardan »

Zouden GtbV'tjes nu wel uitgekeerd worden? Ik denk dat dit onder de categorie overmacht valt en dan worden ze niet uitbetaald.
Ik doe ook maar wat
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Treinbrand Abcoude

Bericht door Thom91 »

Natuurlijk worden GtbV'tjes uitbetaald..
Komt wel goed schatje.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Treinbrand Abcoude

Bericht door huibf »

Tuurlijk worden gtbv uitbetaald. Gebeurd ook bij aanrijding, zelfmoord... Dus wat is het voor verschil?
Overigens is die regeling idioot. Waar kan ik benzinegekd terugkrijgen voor files?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door Vinny »

Daniel schreef:Was nog niemand opgevallen dat het vandaag middenin de avondspits ineens mogelijk was om zowel de intercities tussen Utrecht en Amsterdam om te leiden als een kwartiersdienst tussen Utrecht en Amersfoort te rijden? In vorige dienstregelingen werd bij zo'n omleiding de dienst naar Amersfoort altijd uitgedund, terwijl de tijden daar dit jaar toch niet ineens heel schokkend anders zijn. (Hooguit zijn de gevolgen van uitdunnen wat groter)
In principe wordt volgens mij gewoon een standaard-bijsturingsplan uit de kast getrokken. Tot vorig jaar werd de 2800 serie opgeofferd en nu wordt dat niet meer nodig geacht. Ik heb zelf het idee dat de verbouwing van Utrecht Centraal een rol speelt, maar ik heb verder geen beter idee dan eerder in het topic werd genoemd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Treinbrand Abcoude

Bericht door BR628 »

Is het niet zo dat vorig drgljaar de 2800 nog makkelijk opgeheven kon worden omdat dat een treinserie betreft die slechts bovenop de NoordOost reed, terwijl er nu een volwaardige kwartierdienst rijdt met het ene kwartier de Noord-IC en het andere kwartier de Oost-IC die je dus minder eenvoudig kan opheffen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinbrand Abcoude

Bericht door Daniel »

@BR628: dat idee kwam eerder ook al langs

@Vinny: Tijdens de verbouwing is al bewezen dat je keurig 2800 en 9800 achter elkaar op twee perronfasen kon zetten en dan ben je het grootste deel van je ruimtegebrek al kwijt. Een rijwegconflict hebben we eerder al uitgesloten (2800 kwam zowel van/naar Amersfoort als Rotterdam op het zelfde moment de wisselstraat door, één richting opheffen zoals toen gebeurde helpt daar dus niet)
Het paste alleen niet meer als je de kruising helemaal wilt vermijden en de omgeleide treinen naar 8/9 stuurt, want dan kwamen de 2800en met elkaar in conflict op 11/12, maar ik herinner me nog een dergelijke situatie waarin de omgeleide s800 naar 12 ging en toch de 2800 naar Amersfoort eruit lag. Dat lijkt dan meer op opheffen omdat het makkelijk kan wat nu dus niet meer gaat.
(Ondanks de extra volle Gooilijn in de avondspits vandaag leek de voortrein van de t241 wel gewoon gereden te hebben trouwens)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Treinbrand Abcoude

Bericht door iljitsch »

Kan je als passagier zelf de deuren openen in zo'n situatie, of moeten die ontgrendeld worden?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Treinbrand Abcoude

Bericht door webguy »

Er zit boven de deur een noodontgrendeling - glas inslaan en een knop draaien of trekken afhankelijk van het materieel.
Hoorde gisteren van een collega dat alle treinen zijn uitgerust met een evacuatietrapje, in het midden van de trein bevinden. Waarschijnlijk dus niet gebruikt omdat ze te dicht bij het vuur zijn.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Treinbrand Abcoude

Bericht door Ennes »

iljitsch schreef:Kan je als passagier zelf de deuren openen in zo'n situatie, of moeten die ontgrendeld worden?
Bij elke deur zitten er noodknoppen deurbediening, dus in geval van noodzaak om echt snel een treinstel te moeten verlaten, is dit dus altijd mogelijk.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Treinbrand Abcoude

Bericht door Caspar »

webguy schreef:Er zit boven de deur een noodontgrendeling - glas inslaan en een knop draaien of trekken afhankelijk van het materieel.
Hoorde gisteren van een collega dat alle treinen zijn uitgerust met een evacuatietrapje, in het midden van de trein bevinden. Waarschijnlijk dus niet gebruikt omdat ze te dicht bij het vuur zijn.
Een afgebrande evacuatie trap? :roll:
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Treinbrand Abcoude

Bericht door Dafdriver »

Thom91 schreef:@ justin, miljoen of 2-3
Zo hoog dat je niet graag de rekening op je bordje gepresenteerd wilt krijgen.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Treinbrand Abcoude

Bericht door Thom91 »

Drie mannen niet langer verdacht van brandstichting in trein
Laatste update: 03-01-2013 | 15:00

Breukelen - De drie mannen uit Nieuwegein die gisteren zijn aangehouden naar aanleiding van de treinbrand ter hoogte van Breukelen zijn niet langer verdacht en in vrijheid gesteld.

De politie onderzoekt nog verder hoe de brand is ontstaan. Als daar meer duidelijkheid over bestaat volgt nader bericht.

Bron
Komt wel goed schatje.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Treinbrand Abcoude

Bericht door M57 »

Gelukkig zijn ze nog niet onthoofd door eigen-rechter-spelende Nederlanders.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinbrand Abcoude

Bericht door Daniel »

Aanvullend hierop was net in het radionieuws te horen dat uit het onderzoek is gebleken dat de brand niet door vuurwerk veroorzaakt is. Gezien de brand uitbrak op het balkon van de mBv7 zou de knal die gehoord is dan best weleens door kortsluiting in een technische ruimte van de trein veroorzaakt kunnen zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Treinbrand door kortsluiting

Bericht door Daniel »

Treinbrand door kortsluiting
Geplaatst op: vrijdag 4 januari 2013 08:01
Laatst bijgewerkt: vrijdag 4 januari 2013 08:02


AMSTERDAM - De uitslaande brand in de intercity bij Loenersloot van woensdag is hoogstwaarschijnlijk het gevolg van kortsluiting. En niet van brandstichting of het afsteken van vuurwerk. Dat zeggen ingewijden bij NS en ProRail.
„De harde knal kan goed zijn veroorzaakt door de zichzelf uitschakelende snelschakelaar (de hoofdverzekering tussen de pantograaf en de rest van het elektrische systeem) van de trein of een andere kortsluiting”, zegt een deskundige.
Lees verder | Dossier Storingen in de treindienst | Meer nieuws over Storingen in de treindienst
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Alargule

Re: Treinbrand Abcoude

Bericht door Alargule »

Hm, ik vraag me af wat ik ernstiger moet vinden. Het - inmiddels achterhaalde - scenario dat drie randjongeren een trein in de hens krijgen door vuurwerk af te steken, of de mogelijkheid dat kortsluiting kan leiden tot zo'n felle treinbrand. Stel je voor dat dit in de Schipholtunnel was gebeurd...
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Treinbrand Abcoude

Bericht door Thom91 »

Alargule schreef: Stel je voor dat dit in de Schipholtunnel was gebeurd...
'Shit Happens'. Beter daar dan in de hemtunnel of de velsertunnel..
Komt wel goed schatje.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Treinbrand Abcoude

Bericht door Stéphane »

Laten we ervanuitgaan dat het spoorwegpersoneel toch wel voldoende getrained is voor zulke situaties.

Voor de doemdenkers: op de veluwelijn, hadden we gelijk een heidebrand gehad. :?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinbrand Abcoude

Bericht door Suus »

Het is ook niet dat er elke dag in een willekeurige trein een uitslaande brand is. Dat het geen vuurwerk is, is nu duidelijk, maar ik heb nog nergens gelezen wat dan de definitieve oorzaak is. Wel een deskundige die denkt dat het kortsluiting is, maar zolang het onderzoek is afgerond is speculeren en bangmakerij totale onzin.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Treinbrand Abcoude

Bericht door Alargule »

Bee schreef:...maar zolang het onderzoek is afgerond is speculeren en bangmakerij totale onzin.
Zeker? Dan doe ik het wel zolang het onderzoek nog niet is afgerond. :mrgreen:
Alargule

Re: Treinbrand Abcoude

Bericht door Alargule »

Kan me de reactie voorstellen, maar of ze ook enige kans maken in een rechtszaak waag ik te betwijfelen. De politie heeft nu eenmaal het recht je aan te houden als verdachte wanneer daar voldoende reden voor wordt vermoed. Een excuus achteraf wanneer blijkt dat er onvoldoende reden is om je vast te houden is niet vereist. Hooguit dat je een kans maakt wanneer je kunt aantonen dat er sprake is geweest van laster. Maar dat lijkt me ook hier erg onwaarschijnlijk om hard te maken.
De Volkskrant schreef:Ex-verdachten treinbrand willen excuses
04/01/13, 09:33 − bron: ANP

’We hebben nog geholpen met evacueren’

De drie mannen uit Nieuwegein die eerder deze week verdacht werden van brandstichting in de sneltrein van Utrecht naar Schiphol, eisen excuses van de politie en de NS. Hun advocaat onderzoekt of zij ook een schadevergoeding kunnen eisen.

Het is nog niet duidelijk waardoor de uitslaande brand dan wel is ontstaan. Mogelijk is er sprake geweest van kortsluiting, aangezien reizigers voor het uitbreken van de brand een harde knal hebben gehoord. Wegens de brand moesten ongeveer 90 reizigers de trein verlaten en verder reizen met bussen.

'We hebben geholpen met evacueren. Er was een hele hoop rook. Veel mensen hadden zware bagage bij zich. En toen werden we ineens aangehouden', aldus een van de mannen. Medereizigers hadden tegen de politie gezegd dat het drietal mogelijk vuurwerk had afgestoken in de trein. 'We hebben in het cellencomplex in Houten gezeten. Pas de volgende dag hoorden we dat we zijn afgeschilderd als de daders, als criminelen. Dat is nog het ergste van alles, en niet eens een excuus. Zonder een woord konden we gaan.'
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten