Pagina 1 van 3

Treinbrand Abcoude

Geplaatst: wo 02 jan 2013, 14:19
door Thom91
Flinke treinbrand aan de gang in een Intercity van Utrecht naar Amsterdam:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Geplaatst: wo 02 jan 2013, 14:24
door Suus
Is dat het toilet?

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Geplaatst: wo 02 jan 2013, 14:28
door Thom91
Nee, is rijtuig met motoraandrijving.

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Geplaatst: wo 02 jan 2013, 14:37
door fogeltje
Ik zie mensen uit de machinistencabine uitstappen en alle andere deuren gesloten. Zal wel in kader van veiligheid zijn (assisteren met uitstappen gezien het hoogteverschil, je mist immers een perron), maar zou het in geval van brand niet veiliger zijn om alle deuren open te gooien zodat de trein sneller leeg is? Liever een verzwikte enkel dan derdegraads brandwonden. Of was het wel duidelijk dat de brand niet (snel) kon uitslaan en dat men tijd genoeg had om te mensen op deze manier te evacueren?

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Geplaatst: wo 02 jan 2013, 14:43
door VIRM
fogeltje schreef:Ik zie mensen uit de machinistencabine uitstappen en alle andere deuren gesloten. Zal wel in kader van veiligheid zijn (assisteren met uitstappen gezien het hoogteverschil, je mist immers een perron), maar zou het in geval van brand niet veiliger zijn om alle deuren open te gooien zodat de trein sneller leeg is? Liever een verzwikte enkel dan derdegraads brandwonden. Of was het wel duidelijk dat de brand niet (snel) kon uitslaan en dat men tijd genoeg had om te mensen op deze manier te evacueren?
Waarschijnlijk is het een afweging van het treinpersoneel geweest wat te doen.
Vergeet niet dat brand wordt gevoed door zuurstof. Als je de deuren allemaal opengooit, dan bestaat de kans (neem ik aan) dat je de brand alleen maar voedt.

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Geplaatst: wo 02 jan 2013, 14:54
door Mikos
Door alle deuren te openen kun je als treinpersoneel de reizigers niet meer reguleren. Want je weet nooit wat mensen doen: Er zijn genoeg mensen die niks doorhebben of niks zien en volledig in de richting van de brand lopen, met alle gevolgen van dien. Door aan de voor- en achterkant de reizigers naar één punt te halen kun je ze assisteren bij het uitstappen en de juiste kant opsturen. Op die manier haal je ze bij het middelpunt van de brand weg.

En ja, personeel zal echt niet zomaar beslissingen nemen en eerst snel analyseren wat ze het beste kunnen doen. Ik mag toch hopen dat dat geen discussie op gaat leveren...

Trein in de fik tussen Amsterdam en Utrecht

Geplaatst: wo 02 jan 2013, 15:17
door Alargule
Nog een verlaat vuurwerkincident (?):
De Volkskrant schreef:Uitslaande brand in trein langs Amsterdam-Rijnkanaal
02/01/13, 14:30 − bron: ANP

In een intercitytrein, die onderweg was van Utrecht naar Schiphol, is woensdagmiddag een uitslaande brand uitgebroken. De trein staat stil langs het Amsterdam-Rijnkanaal tussen Breukelen en Abcoude. Alle passagiers zijn veilig uit het voertuig gehaald, meldde een woordvoerster van de NS.

Brandweerlieden brengen de reizigers in veiligheid.
Er zou mogelijk vuurwerk zijn gebruikt. Er zaten ongeveer 75 mensen in de trein toen rond 13.45 uur brand uitbrak in het derde rijtuig van de intercity. Volgens een woordvoerder staat het treinstel 'compleet in brand'. Niemand raakte gewond.

Bussen zijn onderweg om de gestrande passagiers verder te vervoeren. Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend.
Het treinverkeer tussen Breukelen en Abcoude is naar verwachting tot 16.00 uur gestremd.

Re: Trein in de fik tussen Amsterdam en Utrecht

Geplaatst: wo 02 jan 2013, 15:23
door Jef400
Pittige brand.

Re: Trein in de fik tussen Amsterdam en Utrecht

Geplaatst: wo 02 jan 2013, 15:33
door VIRM
Ik hoorde net dat er 3 verdachten zijn aangehouden wegens brandstichting.

Re: Trein in de fik tussen Amsterdam en Utrecht

Geplaatst: wo 02 jan 2013, 15:44
door VIRM
Volgens de verstoringenpagina van de NS gaat het tot zeker 18:00 duren...

Re: Trein in de fik tussen Amsterdam en Utrecht

Geplaatst: wo 02 jan 2013, 16:00
door iljitsch
Vermeldt het verhaal hoe de evacuatie in z'n werk ging?

Re: Trein in de fik tussen Amsterdam en Utrecht

Geplaatst: wo 02 jan 2013, 16:11
door Jef400
VIRM schreef:Ik hoorde net dat er 3 verdachten zijn aangehouden wegens brandstichting.
Geruchten over vuurwerk doen de ronde.

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Geplaatst: wo 02 jan 2013, 16:15
door fogeltje
@VIRM: goed punt van de zuurstof.

Ik stel ook niks ter discussie, ik vraag het alleen. Ik ga ervan uit dat het personeel wel vlug analyseert wat de situatie is en niet alleen standaard de machinistencabine opent. Maar ik mag hopen dat in geval van een snel uitbreidende brand (zal wel niet zo snel gebeuren) alle deuren opengaan, zeker bij een bomvolle trein. Je zult geen risico willen lopen dat mensen brandwonden oplopen omdat de trein niet snel genoeg leegstroomt. Nogmaals, dit zal hier niet aan de orde zijn, maar ik vraag me dus af of het wel "mag" als de situatie ernstig genoeg is.

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Geplaatst: wo 02 jan 2013, 16:31
door Caspar
Volgens mij zit daar geen toilet, als ik me in dit geval niet vergis, dan zou de woordvoerster van de NS het verkeerd hebben dat het brandje mogelijk in een toilet is ontstaan.

@Fogeltje, ik zou als reiziger in het geval van een bomvol balkon en snel uitslaande brand zelf ervoor zorgen dat de deur open gaat. Als het kiezen is tussen verstikking/verbranding of wachten op een gecoördineerde evacuatie dan zou ik het wel weten.

Zo te zien zal dat hier wel meevallen...

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Geplaatst: wo 02 jan 2013, 16:40
door Ardan
@Beheer: misschien handig om dit even te splitsen en bij het apart voor deze brand aangemaakte topic te voegen?

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Geplaatst: wo 02 jan 2013, 18:34
door Daniel
Was nog niemand opgevallen dat het vandaag middenin de avondspits ineens mogelijk was om zowel de intercities tussen Utrecht en Amsterdam om te leiden als een kwartiersdienst tussen Utrecht en Amersfoort te rijden? In vorige dienstregelingen werd bij zo'n omleiding de dienst naar Amersfoort altijd uitgedund, terwijl de tijden daar dit jaar toch niet ineens heel schokkend anders zijn. (Hooguit zijn de gevolgen van uitdunnen wat groter)

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Geplaatst: wo 02 jan 2013, 18:56
door Wubbo
De tijden zijn dusdanig anders dat het nu wel kan ja. De complete Gooilijn is anders, waardoor het omgeleide pad ook anders is.

Re: Treinbrand Abcoude

Geplaatst: wo 02 jan 2013, 19:09
door Daniel
Overdrijven is ook een kunst, de aankomst met +20/+25 in Utrecht was behoorlijk vergelijkbaar met situaties uit de afgelopen jaren. Wat destijds het voornaamste conflict gaf was dat men de omgeleide treinen naar lagere sporen in Utrecht stuurde terwijl ze nu gewoon naar spoor 15 gingen. En het zal ook wel in capaciteit gescheeld hebben dat men, nu er toch een kwartiersdienst naar Limburg is, de omgeleide IC's gewoon direct door stuurde i.p.v. ze te laten wachten op het pad van een halfuur later.

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Geplaatst: wo 02 jan 2013, 19:14
door reisthijs
Vanmiddag zat ik in de omgeleide s3500 vanaf Duivendrecht, we waren rond 5 over bij Overvecht en moesten daar een paar minuten wachten tot de IC richting Amersfoort was gepasseerd. Dat pas nu dus eigenlijk slechter dan in de oude dienstregeling (als die trein naar Amf een paar minuten eerder reed hadden wij daar niet hoeven wachten.)
Caspar schreef:Volgens mij zit daar geen toilet, als ik me in dit geval niet vergis, dan zou de woordvoerster van de NS het verkeerd hebben dat het brandje mogelijk in een toilet is ontstaan.
Het is op het eerste balkon van de derde bak, daar zit bij een zesje wel degelijk een toilet.

Re: Treinbrand Abcoude

Geplaatst: wo 02 jan 2013, 19:15
door Wubbo
Het omgeleide pad is anders, en de treindienst Utrecht - Amersfoort ook. Dat verklaart toch volledig waarom de omleiding nu wel kan zonder treinen opheffen? Die paar minuten kunnen dat verschil maken, dat zie je bij alle dienstregelingsplanningen.

Re: Treinbrand Abcoude

Geplaatst: wo 02 jan 2013, 19:20
door Thom91
De treinen van Utrecht naar Amersfoort zijn niet veranderd. Alleen de nummertjes. Vertrek en aankomsttijden zijn ongewijzigd . Volgens mij is alleen de trein uit Amsterdam C naar Amersfoort in een iets later pad terecht gekomen..

Re: Treinbrand Abcoude

Geplaatst: wo 02 jan 2013, 19:24
door visgraat
Gelukkig zat de trein niet heel vol. Ik nam de trein van 11.25 uur uit Utrecht Centraal naar Amsterdam Centraal. Die was overvol, omdat er maar een treinstel in plaats van twee treinstellen waren ingezet. Om ongeveer 14 uur werd het bekend. De trein van 14.08 uur terug was de eerste die werd omgeleid.

Re: Treinbrand Abcoude

Geplaatst: wo 02 jan 2013, 19:36
door Justin
Levert alleen wel volle treinen op zowel Ut-Asd via Hvs met de 800 (3000 rijdt niet) en op Ut-Shl met de 3500 via Hvs-Dvd (met extra stop te Dvd en een langere reistijd van 25 minuten. 3100 rijdt natuurlijk ook niet).

Bn nu allang blij dat ik richting huis kan gaan, aangezien ik vanaf Dvd ook de bus naar huis kan pakken, maar dat terzijde.

Re: Treinbrand Abcoude

Geplaatst: wo 02 jan 2013, 19:42
door reisthijs
Wubbo schreef:Het omgeleide pad is anders, en de treindienst Utrecht - Amersfoort ook. Dat verklaart toch volledig waarom de omleiding nu wel kan zonder treinen opheffen?
Niet volledig. Het zou me niks verbazen dat het feit meespeelt dat er nu geen 'tussenserie' meer is die zomaar even opgeheven kan worden zonder het verdwijnen van directe verbindingen tot gevolg.
Thom91 schreef:De treinen van Utrecht naar Amersfoort zijn niet veranderd. Alleen de nummertjes. Vertrek en aankomsttijden zijn ongewijzigd .
Alle tijden zijn gewijzigd bij de IC's, al zijn de verschillen niet heel groot.

Re: Treinbrand Abcoude

Geplaatst: wo 02 jan 2013, 20:21
door Daniel
Het is jammer dat de reisplanner de omgeleide treinen gewoon met een vertraging i.p.v. met aangepaste tijden weergeeft, daardoor kan je er niet zo makkelijk het werkelijke pad via de omleiding uit afleiden.
Maargoed, een beperkte steekproef leert dat je ongeveer rond de +20-25 uitkomt en daarmee dus om ca. .27 bij Utrecht bent. Dan kan je heel mooi tussen de s1700 uit Amf (A .25) en de 1700 naar Amf (A .31/V .35) door overkruisen, maar de grootste winst lijkt me te zitten in het gewoon gebruiken van het normale vertrekspoor.

Vorig jaar nogal eens gezien dat men de boel van 14/15 naar 11/12 wijzigde en dan raak je in de knoop met een gebrek aan sporen. Het iets ruimere gat dat je nu hebt is ook maar een theoretisch iets doordat de 2800 vorig jaar nogal uitgebogen was i.v.m. het goederenpad ervoor, in de praktijk had die er in vorige dienstregelingen best wel tussendoor gepast. Vooral gezien hij toen alleen op een deeltraject eruit werd gegooid terwijl de trein uit Rotterdam toen op hetzelfde tijdstip binnen moest komen en vertrekken en daarmee een minstens even groot conflict in de overkruising had.