Materieelwisseling in het Gooi

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 2287
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Berichtdoor dylanwild94 » Wo 08 Jan 2014, 23:21

nu snap ik hem. Lees soms te vlug en let inderdaad met lezen ook niet altijd op de leestekens :roll:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

In schoolperiodes vast traject: Laan van nieuw blankenburg, Rozenburg - Anthony fokkerweg/ parmertierplein, Rotterdam.

Jurre
Berichten: 814
Lid geworden op: Ma 11 Okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Berichtdoor Jurre » Wo 12 Feb 2014, 21:29

Sinds de nieuwe dienstregeling eind 2013 is men bezig de Procity's ''op'' te rijden. Hierdoor worden er dagelijks 2 stuks ingezet in de dienst van een Ambassador. De ene rijdt op lijn 1 en 104, onder andere in de spits, waarbij het busje dan zitvol is. De andere rijdt op lijn 101. Qua capaciteit meer dan prima, zij het niet dat de 101 een stuk over de snelweg rijdt. Dat is echt niet fijn in zo'n hok.

Overigens is in januari de Sprinter City 77 getest. Of nouja, getest... toen bleek dat hij door z'n dubbele achteras enkele bruggetjes niet kon nemen wist men al genoeg :wink:.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9085
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Berichtdoor Michael » Di 28 Okt 2014, 22:04

Het is weliswaar een topic kick maar het past hier wel:

Ik las net dat de 12 fryskers die nu nog rijden per december afgevoerd worden. Ter vervanging komen 12 Ambassadors van Veolia Brabant. Maar omdat die pas laat vrijkomen zet Connexxion tijdelijk 12 andere Ambassadors in
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Milco
Berichten: 3563
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Berichtdoor Milco » Di 28 Okt 2014, 22:10

Dat las ik ook net op Facebook, ja Ik verbaas me erover dat er nog "maar" 12 Procity's rondrijden in het Gooi. Ik dacht dat het er nog wel meer waren.

Verder heb ik de vraag welke tijdelijke bussen er dan komen, maar goed, ik ben altijd nieuwsgierig qua busnummers... :lol: :oops:
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 2287
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Berichtdoor dylanwild94 » Di 28 Okt 2014, 23:23

het schijnt zelfs zo te zijn dat alle Amba's ook vervangen gaat worden.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

In schoolperiodes vast traject: Laan van nieuw blankenburg, Rozenburg - Anthony fokkerweg/ parmertierplein, Rotterdam.

Gebruikersavatar
Rdaalwil
Berichten: 118
Lid geworden op: Do 30 Jan 2014, 22:22

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Berichtdoor Rdaalwil » Wo 29 Okt 2014, 00:26

Ik ben benieuwd, misschien de ex volans of brabantliners?

Zonnig
Berichten: 375
Lid geworden op: Do 16 Jun 2011, 14:09

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Berichtdoor Zonnig » Wo 29 Okt 2014, 08:32

Rdaalwil schreef:Ik ben benieuwd, misschien de ex volans of brabantliners?


Laten ze die Brabantliners gedeeltelijk in R-Net kleurstelling spuiten en gedeeltelijk in het bekende XX-groen.
Voordeel, je hebt iets reserve voor de 320 en je kan ze in de spitsen inzetten op de 101. Het andere materieel van de 101 kan dan op de andere lijnen ingezet worden.

Echter, naar mijn mening is de concessie Gooi een beetje een rommeltje aan het worden, XX was de enige inschrijver en heeft de concessie gewonnen???? Ze doen en laten er eigenlijk maar wat ze willen. Het terugzetten van de T-100 bussen naar 90 km is daar ook een voorbeeld van (onder het mom van zuiniger).

Vreemd spel wordt er daar gespeeld onder de rook van het hoofdkantoor! Het zou dan toch je paradepaardje moeten zijn!
Laatst gewijzigd door Zonnig op Wo 29 Okt 2014, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31478
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Berichtdoor Suus » Wo 29 Okt 2014, 09:04

Connexxion doet altijd wat ze zelf wil, tenzij er een strenge overheid op zit, dan wordt er wel geluisterd.
Rame à l'approche

Rickingsh

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Berichtdoor Rickingsh » Wo 29 Okt 2014, 10:00

Goed dat die rammelkasten eens worden afgevoerd, al hebben ze om diezelfde reden nog wel een bepaalde 'charme' :lol: Maar besides that; worden grote bussen niet een beetje overkill op karige lijntjes zoals in dit geval de 3? Toch wel zonde dat VDL nooit echt een waardige opvolger voor de Procity heeft gemaakt (zover ik weet). Het concept was goed, alleen de uitvoering was complete bagger. Om nu overal Mercedes Sprinters neer te kwakken op smalle trajecten (bijv. lijn 14 Haarlem-IJmond) vind ik nogal karig en onpraktisch als ik eerlijk moet zijn...

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 775
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Berichtdoor flipje » Wo 29 Okt 2014, 10:06

Laten we eerlijk zijn die Procity's zijn/waren een ramp! Het zal juist een verbetering zijn deze procity's te vervangen door (luxe?) Amba's. En er is wel degelijk een 'opvolger' ,in de vorm van de Citea MLE.

Jurre
Berichten: 814
Lid geworden op: Ma 11 Okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Berichtdoor Jurre » Wo 29 Okt 2014, 10:12

Michael schreef:Ik las net dat de 12 fryskers die nu nog rijden per december afgevoerd worden. Ter vervanging komen 12 Ambassadors van Veolia Brabant. Maar omdat die pas laat vrijkomen zet Connexxion tijdelijk 12 andere Ambassadors in

Leuk om te lezen dat er weer nieuwe bussen komen naar het Gooi!
Milco schreef:Dat las ik ook net op Facebook, ja Ik verbaas me erover dat er nog "maar" 12 Procity's rondrijden in het Gooi. Ik dacht dat het er nog wel meer waren.

Dat dacht ik zelf ook. Maar misschien dat het wel klopt. Als ik enkele nummers opnoem die ik nog regelmatig tegenkom zijn dat de 3703, 3708, 3714, 3715, 3724, 3731, 3753 en de 3803. Misschien dat iemand met tijd over wil OVzoeker'en :wink:.
Zonnig schreef:Echter, naar mijn mening is de concessie Gooi een beetje een rommeltje aan het worden, XX was de enige inschrijver en heeft de concessie gewonnen???? Ze doen en laten er eigenlijk maar wat ze willen. Het terugzetten van de T-100 bussen naar 90 km is daar ook een voorbeeld van (onder het mom van zuiniger).

Sterker nog, met ingang van de nieuwe dienstregeling worden de Citea's teruggekeurd naar 80 km/pu!
Rickingsh schreef:Maar besides that; worden grote bussen niet een beetje overkill op karige lijntjes zoals in dit geval de 3?

Ja, en ook op lijn 2, 106, 107 en 110. Al zitten eigenlijk nergens in het Gooi de bussen meer vol.

Rickingsh

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Berichtdoor Rickingsh » Wo 29 Okt 2014, 10:19

flipje schreef:Laten we eerlijk zijn die Procity's zijn/waren een ramp! Het zal juist een verbetering zijn deze procity's te vervangen door (luxe?) Amba's. En er is wel degelijk een 'opvolger' ,in de vorm van de Citea MLE.


Alles wat afwijkt van een Procity is zonder twijfel al een verbetering. De Citea MLE zou ik nog niet gelijk als opvolger willen beschouwen. Het mag dan wel een midibus zijn, maar nog steeds te groot om smalle trajecten te bedienen. Ik zou 'm eerder in de categorie van de Ambassador 120 zetten.

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 775
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Berichtdoor flipje » Wo 29 Okt 2014, 10:28

Rickingsh schreef:Alles wat afwijkt van een Procity is zonder twijfel al een verbetering. De Citea MLE zou ik nog niet gelijk als opvolger willen beschouwen. Het mag dan wel een midibus zijn, maar nog steeds te groot om smalle trajecten te bedienen. Ik zou 'm eerder in de categorie van de Ambassador 120 zetten.

De kleinste versie MLE 88 is een meter 8.8 meter lang en 2.4 meter breed.
De Procity is 7.8 meter lang en 2.2 meter breed.
Verschil is dus niet heel erg groot.

Rickingsh

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Berichtdoor Rickingsh » Wo 29 Okt 2014, 10:40

Tegelijkertijd lees ik op de site van VDL dat de Citea MLE (2,45m volgens de site) maar liefst 10cm smaller is dan de gemiddelde reguliere bus. Een Procity zou dan dus ongeveer 35cm smaller zijn dan een reguliere bus. Dat zijn verschillen die je een nieuwe zijspiegel en eventuele lakschade kunnen besparen.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11126
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Berichtdoor Meltrain » Wo 29 Okt 2014, 10:48

Michael schreef:Ik las net dat de 12 fryskers die nu nog rijden per december afgevoerd worden. Ter vervanging komen 12 Ambassadors van Veolia Brabant. Maar omdat die pas laat vrijkomen zet Connexxion tijdelijk 12 andere Ambassadors in

Die Ambassadors van Veolia komen vrij per 14 december.
Moeten die Procity's per se ook op die datum weg zijn of mogen die blijven tot 1 januari? Als dat laatste het geval is,lijkt me het inzetten van tijdelijke bussen niet echt nodig.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 775
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Berichtdoor flipje » Wo 29 Okt 2014, 11:30

Jurre schreef:Dat dacht ik zelf ook. Maar misschien dat het wel klopt. Als ik enkele nummers opnoem die ik nog regelmatig tegenkom zijn dat de 3703, 3708, 3714, 3715, 3724, 3731, 3753 en de 3803. Misschien dat iemand met tijd over wil OVzoeker'en :wink:.

Via OVaub heb je alle Procity's zo gevonden :wink:. Om 11 uur reden er 25 stuks rond, op 1 na reed alles rond in Noord-Holland. In het Gooi reden de:
- 3703 (105)
- 3708 (2)
- 3714 (105)
- 3717 (107)
- 3724 (101)
- 3731 (107)
- 3740 (110)
- 3753 (107)
- 3803 (110)

Zonnig
Berichten: 375
Lid geworden op: Do 16 Jun 2011, 14:09

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Berichtdoor Zonnig » Wo 29 Okt 2014, 15:34

@ Jurre > Als de Citea's teruggekeurd worden naar 80 km/h dan voldoet XX toch niet meer aan de eisen die voor deze bussen is gesteld > voor lijn 320 T-100?? Of heb ik het mis. Of komen daar dan nu ook andere bussen voor?

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Berichtdoor Klaasje » Wo 29 Okt 2014, 15:47

De winst van 100 km/h is alleen incasseerbaar als je dat ook echt het grootste deel van de tijd kan rijden. Dat is dus niet in de spitsen en zelfs overdag regelmatig niet. Je kan de dienstregeling er dus niet op afstemmen en als je wel 100 km/h kan rijden ben je dus sneller dan nodig is. Daar tegenover staat dat je met een bus die voor 100 km/h gekeurd is geen reizigers staand mag meenemen wat dus ook maakt dat je bij drukke tijdstippen minder reizigers mee kan nemen en ook nog eens extra tijd kwijt bent om te kijken of die ene laatste reiziger nu wel of niet mee kan. Op een lijn die voornamelijk door forensen en scholieren op niet al te grote afstanden gebruikt wordt heb je meer last van die 100 km/h dan dat je er profijt van hebt. Goede keuze om de bussen terug te laten keuren en weer staplaatsen te geven.

Mike
Berichten: 279
Lid geworden op: Wo 16 Apr 2014, 09:14

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Berichtdoor Mike » Do 30 Okt 2014, 02:57

Je mag officieel helemaal geen staande reizigers vervoeren buiten de bebouwde kom.

Zonnig
Berichten: 375
Lid geworden op: Do 16 Jun 2011, 14:09

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Berichtdoor Zonnig » Do 30 Okt 2014, 08:46

Ik ben van mening dat een bus op de snelweg sowieso geen reizigers zou mogen vervoeren die staan. In geval van een noodstop heb je de poppen aan het dansen. De kans op gewonden is dan wel erg groot. En hoe vaak gebeurt het niet dat een bus stevig moet remmen om een ongeluk te voorkomen. Het zou zelfs nog beter zijn als OV-bussen op de snelweg komen deze standaard uitgerust moeten zijn met gordels en dat deze dan ook echt gebruikt gaan worden. Dit voor de veiligheid van ons allen.

Jurre
Berichten: 814
Lid geworden op: Ma 11 Okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Berichtdoor Jurre » Za 08 Nov 2014, 00:45

Heb het even nagevraagd, en al het huidige materieel van de concessie Gooi en Vechtstreek (dus de Procity's én de Amba's) worden vervangen door een complete batterij Ambassadors uit Brabant. Het schijnt dat ze allen uit eenzelfde nummerreeks komen en dat door middel van deze switch de 'nieuwe' bussen mee kunnen tot einde concessie in 2019. Er is geen geld voor aanschaf van nieuwe midibussen. Tot die tijd is het dus: hallo overkill.

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Berichtdoor robert55 » Za 08 Nov 2014, 08:40

@ Zonnig: autosnelwegen zijn over het algemeen de veiligste wegen. Provinciale wegen zonder gescheiden rijbanen de riskantste.

Erik1100
Berichten: 171
Lid geworden op: Do 29 Jan 2009, 20:43

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Berichtdoor Erik1100 » Za 08 Nov 2014, 11:59

Die Veolia Amba's zijn 2 jaar jonger dan de Amba's die in Hilversum rijden. En dat terwijl er in Almere Amba's van 10+ rijden.

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Berichtdoor Klaasje » Za 08 Nov 2014, 13:07

Daar zijn er eisen aan de staat van het materieel maar juist weer niet aan de leeftijd. Terecht wat mij betreft.

Jurre
Berichten: 814
Lid geworden op: Ma 11 Okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Berichtdoor Jurre » Za 08 Nov 2014, 14:36

De bron noemde het ook 'nieuwe 2e handsjes'. Ze hebben minder kilometers op de teller dan de huidige Ambassadors en daar gaat het uiteindelijk om.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 4 gasten