Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door mijack1985 »

België houdt Lage Landen Lijn van het spoor.

België gaat geen ruimte vrij maken op het spoor voor De Lage Landen Lijn.

De Haagse wethouder Peter Smit wil deze trein laten rijden tussen Den Haag en Brussel als concurrent van de NS. Maar De Telegraaf heeft van bronnen vernomen dat alle zestien treinpaden voor de verbinding naar Brussel naar de NS gaan en dat de aanvraag voor De Lage Landen Lijn wordt afgewezen.

Dat zou betekenen dat er geen treinen van de Lage Landen Lijn kunnen rijden. De NS wil niet reageren op het bericht.

Bron:Den Haag FM
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door julsteren »

Jezus, dit is nu echt belachelijk, je kan nog beter Rosendaal-Antwerpen opbreken, er een bus/sneltram van maken en de Cargo's over de HSL laten gaan, en de NMBS kunnen ze beter privatiseren i.p.v. dit nationalistische gedoe....
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door Anne »

Staat inmiddels wel een reactie van Infrabel.
De Belgische spoorbeheerder Infrabel heeft nog geen beslissing genomen over het toelaten van de Lage Landen Lijn op het spoor in dat land.

Volgens een woordvoerder van de instantie is de procedure waarbij wordt bekeken of de aanvragers voldoen aan de veiligheidseisen pas op 19 augustus klaar. Daarna moet nog besloten worden welke spoorwegmaatschappijen gebruik mogen maken van de beschikbare treinpaden. Infrabel noemt alle conclusies die nu al getrokken worden dan ook “voorbarig”.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door jesse-cruzu »

Alsof men gewoon bang is voor concurrentie.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door ICE105 »

Nee hoor, om paden toegewezen te krijgen in België moet je een toegelaten vervoerder zijn voor de definitieve capaciteitsverderling en dat is THTH/Arriva (nog) niet in België. Het regelen en rondkrijgen van dit papierwerk kost minimaal 1 jaar. In Nederland zijn de doorlooptijden voor een dergelijke procedure bij IL&T niet veel korter. Het verkrijgen van paden in dienstregeling 2014 is daarom onbegonnen werk.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door reisthijs »

Erg voorbarig dus allemaal, die trein gaat toch niet eerder dan dienstregeling 2016 rijden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door ODRAIL »

ICE105 schreef:Nee hoor, om paden toegewezen te krijgen in België moet je een toegelaten vervoerder zijn voor de definitieve capaciteitsverderling en dat is THTH/Arriva (nog) niet in België. Het regelen en rondkrijgen van dit papierwerk kost minimaal 1 jaar. In Nederland zijn de doorlooptijden voor een dergelijke procedure bij IL&T niet veel korter. Het verkrijgen van paden in dienstregeling 2014 is daarom onbegonnen werk.
En dan vraag ik mij af waarom de afwikkeling van dit papierwerk niet wat vlugger kan?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door Suus »

Toelating is stap één van het papierwerk, wat daarna komt is nog veel én veel meer :Y

Zo moet Arriva nog toelating van het materieel regelen en er moeten nog paden aangevraagd worden, wat in het geval van conflicterende wensen met andere spoorvervoerders een behoorlijk aanslepende procedure kan zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door Wubbo »

Die paden zijn aangevraagd, zowel in Nederland als in België, conform de normale procedures die daarvoor gelden. En ik geloof niet dat Arriva (lees: DB) erg veel moeite zal hebben met het vinden van loccen en rijtuigen die in Nederland en België zijn toegelaten. Het is voor Arriva een unieke kans om eens wat anders te rijden dan contractsectorvervoer in Nederland, dus ik ga er wel van uit dat alles uit de kast gehaald wordt om te kunnen rijden.

Maar goed, we zullen zien. 19 augustus weten we (hopelijk) meer.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door Jef400 »

Het is de telegraaf, die gasten verspreiden vaker onzin.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door reisthijs »

Wubbo schreef:En ik geloof niet dat Arriva (lees: DB) erg veel moeite zal hebben met het vinden van loccen en rijtuigen die in Nederland en België zijn toegelaten.
De paden waren al aangevraagd nog voor duidelijk was wie er zou gaan rijden, met het idee dat die trein eind dit jaar al zou gaan rijden. In dat geval was bestaand materieel huren/leasen de enige oplossing geweest.

Toen bekend werd dat Arriva deze treindienst gaat rijden is gemeld dat ze nieuwe Flirt-treinstellen willen bestellen. Die moeten nog wel eerst toegelaten worden in Nederland en België.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door Michael »

Er komen toch al FLIRT treinstellen in Venlo? Dan lijkt mij dat ze in ieder geval in Nederland toegelaten zijn.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door reisthijs »

Dat is het oude type Flirt, en ook alleen maar toegelaten op het grenstraject. (Zie ook dit topic)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door ODRAIL »

Kan hier dan geen vervolg (lees verkorte procedure) voor gedaan worden? Of is dit te kort door de bocht?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door Vinny »

Nee. :o

Ga er nou maar vanuit dat de instanties nog logger dan ze normaal al zijn gaan opereren, omdat de toelating van de V250 ook al zo'n "feest" was. Ze zullen denk ik al problemen gaan maken als de kopkleur van de trein 0,3 promille afwijkt van de voorgeschreven kleurstelling.

Maar wie weet. Ik geloof pas in een trein als deze niet alleen rijdt, maar na drie maanden ook nog eens tamelijk ongestoord zijn werk doet. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door Suus »

KM46, er is een ding dat je moet weten over het spoor: dingen zijn nooit snel geregeld, het duurt allemaal gewoon lang. Tenzij je mensen in rep en roer krijgt, dan gaan dingen spontaan heel erg snel :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gertjan
Berichten: 302
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:30
Locatie: Zwijndrecht

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door Gertjan »

KM46 schreef:Kan hier dan geen vervolg (lees verkorte procedure) voor gedaan worden? Of is dit te kort door de bocht?
Denk je dat ze dat nu gaan doen na de V250?
Most things are designed to be user friendly...
But nothing is ever designed to be idiot proof!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Treinen Arriva mogen niet naar Brussel rijden

Bericht door Wubbo »

Treinen Arriva mogen niet naar Brussel rijden
Geplaatst op: maandag 19 augustus 2013 11:42
Laatst bijgewerkt: maandag 19 augustus 2013 11:43


Treinexploitant Arriva mag niet met de zogenoemde Lage Landen Lijn tussen Den Haag en Brussel rijden. De verantwoordelijke Belgische autoriteit Infrabel verleende Arriva Personenvervoer Nederland niet het benodigde veiligheidscertificaat.

Ondanks de afwijzing zetten Arriva en de gemeente Den Haag hun gezamenlijke plannen voor de Lage Landen Lijn door. In 2015 wordt een nieuwe poging gedaan voor een intercitydienst tussen Den Haag CS en Brussel Centraal.
Lees verder | Dossier Arriva | Meer nieuws over Arriva | Dossier Fyra-problematiek | Meer nieuws over Fyra-problematiek
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door ODRAIL »

Wat is de reden van de afwijzing?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door Geert »

Dat staat in het artikel zelf:
De verantwoordelijke Belgische autoriteit Infrabel verleende Arriva Personenvervoer Nederland niet het benodigde veiligheidscertificaat.
...
Arriva had de aanvraag voor het certificaat ingediend bij de Belgische Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen (DVIS), de nationale veiligheidsinstantie.
Ondernemingen die op het Belgische spoorwegnet willen rijden, moeten aan algemene Europese en specifieke Belgische eisen voldoen. Arriva voldeed niet aan de Belgische voorwaarden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door Suus »

Het staat er allemaal een beetje krom, maar Arriva heeft nog geen certificaat gekregen van de DVIS (dus niet van Infrabel) en zonder certificaat mag je geen rijpaden afnemen bij Infrabel, met de simpele reden dat je er dan geen gebruik van kan maken en ze dan alleen maar andere vervoerders hinderen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door Meltrain »

Ik vraag me af wat die specifieke Belgische voorwaarden zijn en op welke manier Arriva er dan niet aan voldoet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door deadlock »

julsteren schreef:Jezus, dit is nu echt belachelijk, je kan nog beter Rosendaal-Antwerpen opbreken, er een bus/sneltram van maken en de Cargo's over de HSL laten gaan, en de NMBS kunnen ze beter privatiseren i.p.v. dit nationalistische gedoe....
Waarom kan je de NMBS beter privatiseren en hoe kom je erbij dat er dan geen nationalistisch gedachtegoed zal achterblijven in de vervolgorganisatie en hoe concludeer je dat het nationalisme is?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door julsteren »

Nationalistisch: ze willen alles bij de staat houden, een particulier als Arriva krijgt zo niet eens een fatsoenlijke kans om een normale internationale verbinding te creëren.

Privatisatie: de regering hoeft zich er niet meet te bemoeien en kan koffie gaan drinken.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door Suus »

Julsteren, praat geen onzin. De DVIS is onderdeel van de FOD Mobiliteit en NMBS Mobility heeft niets te maken met het wel of niet hebben van een veiligheidscertificaat voor het rijden van treinen door Arriva.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lijn 45 en 47 gasten