Ook de LINT 41/H was iets wat niet zo uit een catalogus komt, er is speciaal voor Nederland een nieuwe versie ontwikkeld. Voor de eerste GTW's van Arriva geldt hetzelfde. De verschillen tussen de Nederlandse versie en wat er in andere landen rondrijdt zij misschien kleiner dan bijvoorbeeld bij een SLT maar het principe is hetzelfde.Michael 1988 schreef:De Fyra was iets wat niet uit de catalogus kwam, de nieuwe TVG ook niet. Het werd welliswaar door externen ontworpen en ontwikkeld, maar is niet iets wat zo uit een catalogus komt. Geldt overigens ook voor de SLT en de V-IRM. Die dingen rijden ook alleen maar rond in Nederland. Moet ik verder gaan?
Den Haag regelt eigen trein naar Brussel
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel
Fout. Het hele punt van zoiets als de GTW was namelijk dat deze makkelijk aan te passen zou zijn voor andere landen en vervoerders. Dáárom zijn het catalogustreinen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel
Off topic: het begrip "catalogustrein" bestaat niet op de OV-wiki. Voelt iemand zich geroepen om een lemma te schrijven? Het zou de discussie wel makkelijker maken. Het is een op-en-top nerd term, dus buitenstaanders zullen vast behoefte hebben aan duiding...
http://wiki.ovinnederland.nl/w/index.ph ... ext=Zoeken
http://wiki.ovinnederland.nl/w/index.ph ... ext=Zoeken
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel
Zo beter?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel
Hulde *O*
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel
De term komt uit de tijd van de bestellingen van het IRM en de mDDM. "Daarna zouden alleen nog treinen uit de catalogus besteld worden"
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel
Dat wat ik eerder zei, gewoon heel simpel. Dat Arriva, Syntus enz. (m.u.v. NS) geen heel nieuw type treinstel gaan laten ontwikkelen dat speciaal voor de IC-verbinding gebruikt kan worden en nog nergens anders gebruikt wordt (wat de V250 ook eigenlijk al doet, want die is speciaal ontwikkeld voor de HSL). Maar juist een type treinstel gaan bestellen dat al elders al (veelvuldig) gebruikt wordt. De in mijn ogen catalogustrein zeg maar.
Overigens, dat van de SLT klopte, ik meende dat die speciaal geheel als nieuw ontwikkeld werd voor Nederland.
Overigens, dat van de SLT klopte, ik meende dat die speciaal geheel als nieuw ontwikkeld werd voor Nederland.
Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel
Okay, nou nog één keer. Welke mening heb je nu eigenlijk?Michael 1988 schreef:Dat wat ik eerder zei, gewoon heel simpel. Dat Arriva, Syntus enz. (m.u.v. NS) geen heel nieuw type treinstel gaan laten ontwikkelen dat speciaal voor de IC-verbinding gebruikt kan worden en nog nergens anders gebruikt wordt (wat de V250 ook eigenlijk al doet, want die is speciaal ontwikkeld voor de HSL). Maar juist een type treinstel gaan bestellen dat al elders al (veelvuldig) gebruikt wordt. De in mijn ogen catalogustrein zeg maar.
Overigens, dat van de SLT klopte, ik meende dat die speciaal geheel als nieuw ontwikkeld werd voor Nederland.
1. Catalogustreinen bestaan, ze zijn SLT, GTW, TGV, Velaro, FLIRT, KISS, ES64U/F2/4, Vectron, Prima
2. Catalogustreinen bestaan niet!
3. Combinatie van beiden (zo jah, LEG UIT!)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel
Anyhow, verwacht er iemand dat hier iets voor gekocht gaat worden dan? Als dit idee van Den Haag al iets wordt dan zal er eerst een proef komen van een jaar (misschien twee) en daarvoor wordt een rondje gebeld naar wat lease- en spoorwegbedrijven en wat materieel bij elkaar geschraapt. Je hoeft alleen over conventioneel Nederlands en Belgisch net, dus er zijn best wat mogelijkheden voor loc+rijtuigen.
Het is een spectrum.
Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel
Locomotieven kan je volgens mij zo regelen, maar rijtuigen zijn wel wat lastiger denk ik, ik zou niet echt weten wie die dingen nu te huur heeft staan.
Laatst gewijzigd door Suus op wo 06 mar 2013, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel
Er staan vast nog wel wat werkloze Tauri inderdaad ;) Rijtuigen voor een snelheid tot 200km/u moet niet heel moeilijk. Frankrijk doet toch een hele berg Corailrijtuigen aan de kant?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel
Het hangt heel erg af van de gewenste snelheid. 140 tot 160 km/h is heel eenvoudig. 200 km/h voor over bijvoorbeeld de HSL is een stuk lastiger. Als het al geschikt is voor die snelheid en het Nederlandse net is er vaak nog geen Nederlandse toelating.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel
Deze trein gaat niet over de HSL rijden dus 160 km/h is snel genoeg.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel
Dezedeadlock schreef:Welke mening heb je nu eigenlijk?
1. Catalogustreinen bestaan, ze zijn SLT, GTW, TGV, Velaro, FLIRT, KISS, ES64U/F2/4, Vectron, Prima
Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel
Is ICK al onder de sloophamer gegaan?Bee schreef:Locomotieven kan je volgens mij zo regelen, maar rijtuigen zijn wel wat lastiger denk ik, ik zou niet echt weten wie die dingen nu te huur heeft staan.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel
Volgens mij staat er nog genoeg in o.a. Nijmegen, maar om dat op te knappen en toegelaten te krijgen in Nederland en België is ook niet goedkoop.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel
Dat spul zit ondertussen helemaal vast aan de rails, volgens mij is het goedkoper om het met rails en al per vrachtwagen naar Tata te brengen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Veolia en NS willen spoorlijn Den Haag-Brussel exploiter
Het gekke is dat er alleen 's ochtends en begin van de avond een keer gereden wordt, maar dan wel in beide richtingen tegelijk. Ik heb overdag twee stellen wagons en minstens één TRAXX bij de Binkhorst opgesteld zien staan. Dus qua materieel kan er zeker nog een paar keer meer per dag gereden worden.Gertjan schreef:Dat heeft meer met het materieel te maken. Rijtuigen die 'even' onderhoud etc moesten hebben, en de NMBS die maar tijdelijk 3 loccen kon leveren.
Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel
Ja klopt, waarom men maar 2x per dag wil geen idee.
Vanaf half maart gaat de frequentie omhoog naar 8x per dag ofzo.
Vanaf half maart gaat de frequentie omhoog naar 8x per dag ofzo.
Most things are designed to be user friendly...
But nothing is ever designed to be idiot proof!
But nothing is ever designed to be idiot proof!
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel
Nog 4 dagen... Vanaf 11 maart kan het 8 keer per dag.
Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel
Rijtuigen huren lijkt me voor een nieuwe vervoerder niet zo lastig, als Hispeed OBB rijtuigen kan huren, dan kan een andere club dat ook vast wel doen? Verder zullen de voormalige IR rijtuigen van DB (die ook in de s1500 reden hier) ook wel en-masse voorhanden zijn in de verhuur?
Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel
Ik denk dat het voor Arriva niet zo moeilijk zal zijn rijtuigen bij elkaar te scharellen bij de DB, het schijnt helemaal vol te staan in Hamm, maar of de DB ook bereid is een concurrerende vervoerder te helpen aan rijtuigen? Vergeet niet dat Arriva/DB de ambitie hebben om een ICE Amsterdam - Brussel - Londen te gaan aanbieden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel
In principe zou dat geen concurrentie moeten geven met een IC Den Haag- Brussel.
Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel
Die diensten zouden elkaar ook aan kunnen vullen, dat je in Antwerpen twee stellen aan elkaar plakt ofzo (dat was toch verplicht?) en dan 'los' doorrijdt naar Den Haag en Amsterdam.Bee schreef:(...) Vergeet niet dat Arriva/DB de ambitie hebben om een ICE Amsterdam - Brussel - Londen te gaan aanbieden.
Beetje offtopic: hoe zit het eigenlijk met deze verbinding? Voor zover ik begrepen had moest dat ding voor de Olympische Spelen rijden, maar dat is in ieder geval niet gebeurd.
Het is een spectrum.
Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel
De dienst kan pas gaan rijden als de bestelde Valero's eindelijk geleverd kunnen worden, maar er zijn problemen met de toelating (dat is de laatste jaren niet heel ongebruikelijk in Duitsland...)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 207 gasten