Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
mijack1985
Berichten: 949
Lid geworden op: Za 22 Jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor mijack1985 » Wo 14 Aug 2013, 13:12

België houdt Lage Landen Lijn van het spoor.

België gaat geen ruimte vrij maken op het spoor voor De Lage Landen Lijn.

De Haagse wethouder Peter Smit wil deze trein laten rijden tussen Den Haag en Brussel als concurrent van de NS. Maar De Telegraaf heeft van bronnen vernomen dat alle zestien treinpaden voor de verbinding naar Brussel naar de NS gaan en dat de aanvraag voor De Lage Landen Lijn wordt afgewezen.

Dat zou betekenen dat er geen treinen van de Lage Landen Lijn kunnen rijden. De NS wil niet reageren op het bericht.

Bron:Den Haag FM
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 1328
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor julsteren » Wo 14 Aug 2013, 14:39

Jezus, dit is nu echt belachelijk, je kan nog beter Rosendaal-Antwerpen opbreken, er een bus/sneltram van maken en de Cargo's over de HSL laten gaan, en de NMBS kunnen ze beter privatiseren i.p.v. dit nationalistische gedoe....

avl
Berichten: 1449
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor avl » Wo 14 Aug 2013, 15:39

Staat inmiddels wel een reactie van Infrabel.

De Belgische spoorbeheerder Infrabel heeft nog geen beslissing genomen over het toelaten van de Lage Landen Lijn op het spoor in dat land.

Volgens een woordvoerder van de instantie is de procedure waarbij wordt bekeken of de aanvragers voldoen aan de veiligheidseisen pas op 19 augustus klaar. Daarna moet nog besloten worden welke spoorwegmaatschappijen gebruik mogen maken van de beschikbare treinpaden. Infrabel noemt alle conclusies die nu al getrokken worden dan ook “voorbarig”.

Gebruikersavatar
jesse-cruzu
Berichten: 218
Lid geworden op: Ma 22 Dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor jesse-cruzu » Wo 14 Aug 2013, 18:07

Alsof men gewoon bang is voor concurrentie.

ICE105
Berichten: 219
Lid geworden op: Ma 19 Dec 2011, 15:34

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor ICE105 » Wo 14 Aug 2013, 18:34

Nee hoor, om paden toegewezen te krijgen in België moet je een toegelaten vervoerder zijn voor de definitieve capaciteitsverderling en dat is THTH/Arriva (nog) niet in België. Het regelen en rondkrijgen van dit papierwerk kost minimaal 1 jaar. In Nederland zijn de doorlooptijden voor een dergelijke procedure bij IL&T niet veel korter. Het verkrijgen van paden in dienstregeling 2014 is daarom onbegonnen werk.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3991
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor reisthijs » Wo 14 Aug 2013, 19:03

Erg voorbarig dus allemaal, die trein gaat toch niet eerder dan dienstregeling 2016 rijden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

KM46
Berichten: 8042
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor KM46 » Wo 14 Aug 2013, 21:41

ICE105 schreef:Nee hoor, om paden toegewezen te krijgen in België moet je een toegelaten vervoerder zijn voor de definitieve capaciteitsverderling en dat is THTH/Arriva (nog) niet in België. Het regelen en rondkrijgen van dit papierwerk kost minimaal 1 jaar. In Nederland zijn de doorlooptijden voor een dergelijke procedure bij IL&T niet veel korter. Het verkrijgen van paden in dienstregeling 2014 is daarom onbegonnen werk.

En dan vraag ik mij af waarom de afwikkeling van dit papierwerk niet wat vlugger kan?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31456
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor Suus » Wo 14 Aug 2013, 21:51

Toelating is stap één van het papierwerk, wat daarna komt is nog veel én veel meer :Y

Zo moet Arriva nog toelating van het materieel regelen en er moeten nog paden aangevraagd worden, wat in het geval van conflicterende wensen met andere spoorvervoerders een behoorlijk aanslepende procedure kan zijn.
Rame à l'approche

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9532
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor Wubbo » Wo 14 Aug 2013, 22:32

Die paden zijn aangevraagd, zowel in Nederland als in België, conform de normale procedures die daarvoor gelden. En ik geloof niet dat Arriva (lees: DB) erg veel moeite zal hebben met het vinden van loccen en rijtuigen die in Nederland en België zijn toegelaten. Het is voor Arriva een unieke kans om eens wat anders te rijden dan contractsectorvervoer in Nederland, dus ik ga er wel van uit dat alles uit de kast gehaald wordt om te kunnen rijden.

Maar goed, we zullen zien. 19 augustus weten we (hopelijk) meer.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3745
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor JeffreyMeijer » Do 15 Aug 2013, 10:53

Het is de telegraaf, die gasten verspreiden vaker onzin.
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3991
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor reisthijs » Do 15 Aug 2013, 11:54

Wubbo schreef:En ik geloof niet dat Arriva (lees: DB) erg veel moeite zal hebben met het vinden van loccen en rijtuigen die in Nederland en België zijn toegelaten.
De paden waren al aangevraagd nog voor duidelijk was wie er zou gaan rijden, met het idee dat die trein eind dit jaar al zou gaan rijden. In dat geval was bestaand materieel huren/leasen de enige oplossing geweest.

Toen bekend werd dat Arriva deze treindienst gaat rijden is gemeld dat ze nieuwe Flirt-treinstellen willen bestellen. Die moeten nog wel eerst toegelaten worden in Nederland en België.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9073
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor Michael » Do 15 Aug 2013, 12:04

Er komen toch al FLIRT treinstellen in Venlo? Dan lijkt mij dat ze in ieder geval in Nederland toegelaten zijn.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3991
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor reisthijs » Do 15 Aug 2013, 12:11

Dat is het oude type Flirt, en ook alleen maar toegelaten op het grenstraject. (Zie ook dit topic)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

KM46
Berichten: 8042
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor KM46 » Do 15 Aug 2013, 16:02

Kan hier dan geen vervolg (lees verkorte procedure) voor gedaan worden? Of is dit te kort door de bocht?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor Vinny » Do 15 Aug 2013, 20:14

Nee. :o

Ga er nou maar vanuit dat de instanties nog logger dan ze normaal al zijn gaan opereren, omdat de toelating van de V250 ook al zo'n "feest" was. Ze zullen denk ik al problemen gaan maken als de kopkleur van de trein 0,3 promille afwijkt van de voorgeschreven kleurstelling.

Maar wie weet. Ik geloof pas in een trein als deze niet alleen rijdt, maar na drie maanden ook nog eens tamelijk ongestoord zijn werk doet. :Y
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31456
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor Suus » Do 15 Aug 2013, 23:20

KM46, er is een ding dat je moet weten over het spoor: dingen zijn nooit snel geregeld, het duurt allemaal gewoon lang. Tenzij je mensen in rep en roer krijgt, dan gaan dingen spontaan heel erg snel :wink:
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Gertjan
Berichten: 301
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:30
Locatie: Zwijndrecht

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor Gertjan » Vr 16 Aug 2013, 18:19

KM46 schreef:Kan hier dan geen vervolg (lees verkorte procedure) voor gedaan worden? Of is dit te kort door de bocht?

Denk je dat ze dat nu gaan doen na de V250?
Most things are designed to be user friendly...
But nothing is ever designed to be idiot proof!

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9532
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Treinen Arriva mogen niet naar Brussel rijden

Berichtdoor Wubbo » Ma 19 Aug 2013, 11:43

Treinen Arriva mogen niet naar Brussel rijden
Geplaatst op: maandag 19 augustus 2013 11:42
Laatst bijgewerkt: maandag 19 augustus 2013 11:43


Treinexploitant Arriva mag niet met de zogenoemde Lage Landen Lijn tussen Den Haag en Brussel rijden. De verantwoordelijke Belgische autoriteit Infrabel verleende Arriva Personenvervoer Nederland niet het benodigde veiligheidscertificaat.

Ondanks de afwijzing zetten Arriva en de gemeente Den Haag hun gezamenlijke plannen voor de Lage Landen Lijn door. In 2015 wordt een nieuwe poging gedaan voor een intercitydienst tussen Den Haag CS en Brussel Centraal.
Lees verder | Dossier Arriva | Meer nieuws over Arriva | Dossier Fyra-problematiek | Meer nieuws over Fyra-problematiek

KM46
Berichten: 8042
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor KM46 » Ma 19 Aug 2013, 18:03

Wat is de reden van de afwijzing?

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11923
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor Geert » Ma 19 Aug 2013, 18:33

Dat staat in het artikel zelf:
De verantwoordelijke Belgische autoriteit Infrabel verleende Arriva Personenvervoer Nederland niet het benodigde veiligheidscertificaat.
...
Arriva had de aanvraag voor het certificaat ingediend bij de Belgische Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen (DVIS), de nationale veiligheidsinstantie.
Ondernemingen die op het Belgische spoorwegnet willen rijden, moeten aan algemene Europese en specifieke Belgische eisen voldoen. Arriva voldeed niet aan de Belgische voorwaarden.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31456
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor Suus » Ma 19 Aug 2013, 19:45

Het staat er allemaal een beetje krom, maar Arriva heeft nog geen certificaat gekregen van de DVIS (dus niet van Infrabel) en zonder certificaat mag je geen rijpaden afnemen bij Infrabel, met de simpele reden dat je er dan geen gebruik van kan maken en ze dan alleen maar andere vervoerders hinderen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11123
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor Meltrain » Di 20 Aug 2013, 10:53

Ik vraag me af wat die specifieke Belgische voorwaarden zijn en op welke manier Arriva er dan niet aan voldoet.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor deadlock » Di 20 Aug 2013, 11:36

julsteren schreef:Jezus, dit is nu echt belachelijk, je kan nog beter Rosendaal-Antwerpen opbreken, er een bus/sneltram van maken en de Cargo's over de HSL laten gaan, en de NMBS kunnen ze beter privatiseren i.p.v. dit nationalistische gedoe....

Waarom kan je de NMBS beter privatiseren en hoe kom je erbij dat er dan geen nationalistisch gedachtegoed zal achterblijven in de vervolgorganisatie en hoe concludeer je dat het nationalisme is?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 1328
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor julsteren » Di 20 Aug 2013, 14:03

Nationalistisch: ze willen alles bij de staat houden, een particulier als Arriva krijgt zo niet eens een fatsoenlijke kans om een normale internationale verbinding te creëren.

Privatisatie: de regering hoeft zich er niet meet te bemoeien en kan koffie gaan drinken.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31456
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor Suus » Di 20 Aug 2013, 14:58

Julsteren, praat geen onzin. De DVIS is onderdeel van de FOD Mobiliteit en NMBS Mobility heeft niets te maken met het wel of niet hebben van een veiligheidscertificaat voor het rijden van treinen door Arriva.
Rame à l'approche


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 3 gasten