Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor Stéphane » Wo 16 Jan 2013, 18:38

Thom91 schreef:VIRGIN.


Inderdaad, bij de aanbesteding van de HSA waren die zeer geïnteresseerd.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor iljitsch » Wo 16 Jan 2013, 18:45

Bee schreef:En welke stad/stadsregio moest het diepst snijden in het OV, vanwege de "opgelegde" bezuinigen? Ook Den Haag. Het is pure verspilling van publiek geld wat die gemeente gewoon in haar eigen bewoners moet investeren, niet in een treinverbinding

Wie heeft het over investeren door de gemeente?

En volgens die logica zijn er heel, heel veel dingen die je niet kan doen omdat andere dingen nog niet goed gebeuren.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31450
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor Suus » Wo 16 Jan 2013, 19:11

De logica is hier heel simpel: Een gemeente hoort in zijn eigen gemeente te investeren, niet in een treinverbinding naar het buitenland. Zodra hier lokaal gemeenschapsgeld in verdwijnt lijkt mij dit erg zorgelijk voor het overgrote deel van de inwoners van Den Haag die hier geen belang bij hebben t.o.v. een paar ambtenaren die er wel belang bij hebben (en die vaak niet eens in Den Haag wonen)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor Caspar » Wo 16 Jan 2013, 19:18

Is Hispeed ook een van de gegadigden?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor Vinny » Wo 16 Jan 2013, 19:30

Een gemeente die een open-accesvervoer-dienst wil opstarten. Dat is wel heel bijzonder ja. Maar waarom ook niet, in het IR segement zijn de nodige gaten gevallen zo was de conclusie op zo'n beetje alle treinfora. :lol:

Ik waag overigens wel te betwijfelen of het een levensvatbare verbinding is. Ik zit niet te wachten op een nieuw subsidie-slurpend-prestigeproject dat weer de nodige hoeveelheid belastinggeld naar de galamiezen gaat helpen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3744
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor JeffreyMeijer » Wo 16 Jan 2013, 19:49

Maar als we heel eerlijk zijn. Is dit niet het begin van het onderuit halen van het concessie-stelsel in Nederland. Als iedere secundaire overheid zijn eigen spoorweg-plannen gaat maken dan is het einde zoek natuurlijk.
Leven, en laten leven.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor iljitsch » Wo 16 Jan 2013, 20:12

Vinny schreef:Ik waag overigens wel te betwijfelen of het een levensvatbare verbinding is.

Dat zal er vooral aan liggen of de potentiële reizigers helemaal verspreid over de dag te vinden zijn of juist rond bepaalde tijden. In het laatste geval zijn een paar ritten per dag vast goed te doen. Maar of ze de hele dag door iedere twee uur of zelfs ieder uur kunnen rijden is de vraag. Per richting ben je ongeveer drie uur kwijt aan rij- en keertijd, dus met twee stellen kan je maximaal zes ritten per dag maken.

Je zou zeggen dat iedere twee uur mooi complementair is aan de fyra. Misschien is 15 minuten na de fyra vertrekken het best, dan kan je mooi in Rotterdam al die kwaaie gestrande reizigers meepikken. :-)

Het scheelt ook nogal wat voor prijzen ze willen hanteren. De interrailers zijn natuurlijk zo bij fyra en thalys weggehaald met een lage prijs. En een deel van de dagjesmensen. Maar om het rendabel te maken zou je de zakelijke reizigers een hoger tarief moeten vragen, en dus goede voorzieningen moeten bieden onder het mom dat je iets langer onderweg bent, maar meer werk gedaan kan krijgen zonder overstap.

Ik kan me zelfs combikaartjes voorstellen: heen zonder overstappen, terug snel met de fyra.

Ik vraag me overigens af hoe ze dit op CS willen oplossen, uitgaande van een getrokken trein die niet meer dan een half uur een perron bezet kan houden. Driehoeken via HS en Voorburg?

Jeffrey: stel je voor! straks huurt de provincie zo maar een vervoerder in om met treinen over onrendabele lijnen te rijden!

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor Thom91 » Wo 16 Jan 2013, 20:18

JeffreyMeijer schreef:Maar als we heel eerlijk zijn. Is dit niet het begin van het onderuit halen van het concessie-stelsel in Nederland. Als iedere secundaire overheid zijn eigen spoorweg-plannen gaat maken dan is het einde zoek natuurlijk.

Nee, geniaal initiatief namelijk. Je mag namelijk binnen Nederland geen treinverbinding opzetten in verband met concessies. Maar een buitenlandse verbinding gericht op het buitenland is wel toegestaan. ;)
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3744
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor JeffreyMeijer » Wo 16 Jan 2013, 20:20

Ja dat begrijp ik wel, maar ik op doel is dat dit wel een wake-up call is dat het huidige concessie-systeem grove gaten laat.
Leven, en laten leven.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor iljitsch » Wo 16 Jan 2013, 20:30

JeffreyMeijer schreef:dat dit wel een wake-up call is dat het huidige concessie-systeem grove gaten laat.

Ik zie het probleem niet... iedere gek die een vliegtuig kan betalen kan toch ook tussen schiphol en heathrow heen en weer gaan vliegen? Daar hebben wij als reizigers alleen maar voordeel van.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11922
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor Geert » Wo 16 Jan 2013, 20:37

Ik vraag me af in hoeverre dit plan serieus is of dat het slechts als pressiemiddel dient voor NS Hispeed. Overigens wel een verrassende wending moet ik zeggen :lol:

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor Thom91 » Wo 16 Jan 2013, 20:38

Bloedserieus verwacht ik.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11116
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor Meltrain » Wo 16 Jan 2013, 21:02

Thom91 schreef:
Karl schreef:Site van de gemeente Den Haag:



Het is een persbericht, dat mag je toch helemaal overnemen? Welke zes a zeven bedrijven zullen dit zijn?

- DB/Arriva
- SNCF
- NSR/NSH
- Veolia/CXX
- First
- ...

VIRGIN.
Keolis.


Trenitalia natuurlijk. :D Dat is ook de eerste buitenlandse vervoerder die het gelukt is om op het Franse spoor reizigersvervoer aan te bieden. :P
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
jesse-cruzu
Berichten: 218
Lid geworden op: Ma 22 Dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor jesse-cruzu » Wo 16 Jan 2013, 21:49

Geert schreef:Ik vraag me af in hoeverre dit plan serieus is of dat het slechts als pressiemiddel dient voor NS Hispeed. Overigens wel een verrassende wending moet ik zeggen :lol:


Nou ik hoop dat het serieus wordt genomen. Fyra reizigers verdienen in ieder geval een beter product. Die arme reizigers worden elke dag geconfronteerd met vertragingen en uitval van treinen.
Laat ze lekker concureren :)

Gebruikersavatar
mijack1985
Berichten: 949
Lid geworden op: Za 22 Jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor mijack1985 » Do 17 Jan 2013, 00:41

Volgens de onderstaande link ziet de stad Mechelen de IC Den Haag - Brussel ook wel zitten.

Trendstop
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor Michael 1988 » Do 17 Jan 2013, 00:53

@Alle bovenstaande mensen die het alleen maar over HTM hebben.

Lezen jullie eigenlijk wel het gehele artikel goed? Volgens mij niet! Er staat helemaal niets in over HTM, er staat juist iets in over zes á zeven vervoerbedrijven, maar HTM wordt daar niet specifiek in benoemd. Overigens zie ik eerder Virgin of Arriva mee doen, aangezien die ook al op de HSL-lijn wouden rijden. Als ik Den Haag was, had ik NS buiten gesloten, aangezien zij juist mede ervoor gezorgd hebben dat de Benelux is opgeheven en er geen goed alternatief is voor richting België. Maar dat is mijn mening.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor R-Flow » Do 17 Jan 2013, 01:12

@Michael 1988

Wel eens van het concept "grap" gehoord? Vast wel. :wink:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31450
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor Suus » Do 17 Jan 2013, 01:30

De tram die te zien is op de zwart-witfoto van (ik vermoed) station HS staat op een wagon. Je ziet dat de onderkant van de deuren ongeveer op perronhoogte is en met een perron van om en nabij de 80 centimeter hoog is dat erg moeilijk zonder een wagen onder de tram :)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor R-Flow » Do 17 Jan 2013, 01:54

Stadstrams hebben doorgaans ook een ander wielprofiel t.o.v. treinen.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor Thom91 » Do 17 Jan 2013, 09:21

Beter gaan we terug naar het onderwerp ipv die onzin over die trams, kan het beheer die onzin verwijderen?

@mijack, had ook niets amders verwacht, ze zijn hun snelle verbinding met antwerpen en brussel kwijt, en ook met Nederland.
Komt wel goed schatje.

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor Stéphane » Do 17 Jan 2013, 18:19

Hier staat een interview op radio 1 dat zonet werd gedaan met de wethouder voor mobiliteit uit Rotterdam.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor iljitsch » Do 17 Jan 2013, 18:28

Nee, "schepen voor verkeer" in Den Haag.

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor Stéphane » Vr 18 Jan 2013, 16:53

Inderdaad, zo noemen wij die in BE ;-)
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Berichtdoor iljitsch » Zo 03 Feb 2013, 10:35

"Den Haag zet treinplan door, ondanks Fyra-alternatief"

http://www.ad.nl/ad/nl/1040/Den-Haag/article/detail/3387013/2013/02/01/Den-Haag-zet-treinplan-door-ondanks-Fyra-alternatief.dhtml

'We weten niet of dat permanent is en we vinden de frequentie veel te laag', aldus wethouder Smit. Hij gaat daarom door met zijn plan voor een Lage Landen Lijn, zoals de verbinding gaat heten. Het is de bedoeling dat deze trein elk uur gaat rijden.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9525
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Berichtdoor Wubbo » Zo 03 Feb 2013, 11:11

Hij voert de druk lekker op :pos:


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten