Pagina 2 van 7

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: wo 16 jan 2013, 18:38
door Stéphane
Thom91 schreef: VIRGIN.
Inderdaad, bij de aanbesteding van de HSA waren die zeer geïnteresseerd.

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: wo 16 jan 2013, 18:45
door iljitsch
Bee schreef:En welke stad/stadsregio moest het diepst snijden in het OV, vanwege de "opgelegde" bezuinigen? Ook Den Haag. Het is pure verspilling van publiek geld wat die gemeente gewoon in haar eigen bewoners moet investeren, niet in een treinverbinding
Wie heeft het over investeren door de gemeente?

En volgens die logica zijn er heel, heel veel dingen die je niet kan doen omdat andere dingen nog niet goed gebeuren.

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: wo 16 jan 2013, 19:11
door Suus
De logica is hier heel simpel: Een gemeente hoort in zijn eigen gemeente te investeren, niet in een treinverbinding naar het buitenland. Zodra hier lokaal gemeenschapsgeld in verdwijnt lijkt mij dit erg zorgelijk voor het overgrote deel van de inwoners van Den Haag die hier geen belang bij hebben t.o.v. een paar ambtenaren die er wel belang bij hebben (en die vaak niet eens in Den Haag wonen)

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: wo 16 jan 2013, 19:18
door Caspar
Is Hispeed ook een van de gegadigden?

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: wo 16 jan 2013, 19:30
door Vinny
Een gemeente die een open-accesvervoer-dienst wil opstarten. Dat is wel heel bijzonder ja. Maar waarom ook niet, in het IR segement zijn de nodige gaten gevallen zo was de conclusie op zo'n beetje alle treinfora. :lol:

Ik waag overigens wel te betwijfelen of het een levensvatbare verbinding is. Ik zit niet te wachten op een nieuw subsidie-slurpend-prestigeproject dat weer de nodige hoeveelheid belastinggeld naar de galamiezen gaat helpen.

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: wo 16 jan 2013, 19:49
door Jef400
Maar als we heel eerlijk zijn. Is dit niet het begin van het onderuit halen van het concessie-stelsel in Nederland. Als iedere secundaire overheid zijn eigen spoorweg-plannen gaat maken dan is het einde zoek natuurlijk.

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: wo 16 jan 2013, 20:12
door iljitsch
Vinny schreef:Ik waag overigens wel te betwijfelen of het een levensvatbare verbinding is.
Dat zal er vooral aan liggen of de potentiële reizigers helemaal verspreid over de dag te vinden zijn of juist rond bepaalde tijden. In het laatste geval zijn een paar ritten per dag vast goed te doen. Maar of ze de hele dag door iedere twee uur of zelfs ieder uur kunnen rijden is de vraag. Per richting ben je ongeveer drie uur kwijt aan rij- en keertijd, dus met twee stellen kan je maximaal zes ritten per dag maken.

Je zou zeggen dat iedere twee uur mooi complementair is aan de fyra. Misschien is 15 minuten na de fyra vertrekken het best, dan kan je mooi in Rotterdam al die kwaaie gestrande reizigers meepikken. :-)

Het scheelt ook nogal wat voor prijzen ze willen hanteren. De interrailers zijn natuurlijk zo bij fyra en thalys weggehaald met een lage prijs. En een deel van de dagjesmensen. Maar om het rendabel te maken zou je de zakelijke reizigers een hoger tarief moeten vragen, en dus goede voorzieningen moeten bieden onder het mom dat je iets langer onderweg bent, maar meer werk gedaan kan krijgen zonder overstap.

Ik kan me zelfs combikaartjes voorstellen: heen zonder overstappen, terug snel met de fyra.

Ik vraag me overigens af hoe ze dit op CS willen oplossen, uitgaande van een getrokken trein die niet meer dan een half uur een perron bezet kan houden. Driehoeken via HS en Voorburg?

Jeffrey: stel je voor! straks huurt de provincie zo maar een vervoerder in om met treinen over onrendabele lijnen te rijden!

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: wo 16 jan 2013, 20:18
door Thom91
JeffreyMeijer schreef:Maar als we heel eerlijk zijn. Is dit niet het begin van het onderuit halen van het concessie-stelsel in Nederland. Als iedere secundaire overheid zijn eigen spoorweg-plannen gaat maken dan is het einde zoek natuurlijk.
Nee, geniaal initiatief namelijk. Je mag namelijk binnen Nederland geen treinverbinding opzetten in verband met concessies. Maar een buitenlandse verbinding gericht op het buitenland is wel toegestaan. ;)

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: wo 16 jan 2013, 20:20
door Jef400
Ja dat begrijp ik wel, maar ik op doel is dat dit wel een wake-up call is dat het huidige concessie-systeem grove gaten laat.

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: wo 16 jan 2013, 20:30
door iljitsch
JeffreyMeijer schreef:dat dit wel een wake-up call is dat het huidige concessie-systeem grove gaten laat.
Ik zie het probleem niet... iedere gek die een vliegtuig kan betalen kan toch ook tussen schiphol en heathrow heen en weer gaan vliegen? Daar hebben wij als reizigers alleen maar voordeel van.

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: wo 16 jan 2013, 20:37
door Geert
Ik vraag me af in hoeverre dit plan serieus is of dat het slechts als pressiemiddel dient voor NS Hispeed. Overigens wel een verrassende wending moet ik zeggen :lol:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: wo 16 jan 2013, 20:38
door Thom91
Bloedserieus verwacht ik.

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: wo 16 jan 2013, 21:02
door Meltrain
Thom91 schreef:
Karl schreef:Site van de gemeente Den Haag:



Het is een persbericht, dat mag je toch helemaal overnemen? Welke zes a zeven bedrijven zullen dit zijn?

- DB/Arriva
- SNCF
- NSR/NSH
- Veolia/CXX
- First
- ...
VIRGIN.
Keolis.
Trenitalia natuurlijk. :D Dat is ook de eerste buitenlandse vervoerder die het gelukt is om op het Franse spoor reizigersvervoer aan te bieden. :P

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: wo 16 jan 2013, 21:49
door jesse-cruzu
Geert schreef:Ik vraag me af in hoeverre dit plan serieus is of dat het slechts als pressiemiddel dient voor NS Hispeed. Overigens wel een verrassende wending moet ik zeggen :lol:
Nou ik hoop dat het serieus wordt genomen. Fyra reizigers verdienen in ieder geval een beter product. Die arme reizigers worden elke dag geconfronteerd met vertragingen en uitval van treinen.
Laat ze lekker concureren :)

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: do 17 jan 2013, 00:41
door mijack1985
Volgens de onderstaande link ziet de stad Mechelen de IC Den Haag - Brussel ook wel zitten.

Trendstop

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: do 17 jan 2013, 00:53
door Michael 1988
@Alle bovenstaande mensen die het alleen maar over HTM hebben.

Lezen jullie eigenlijk wel het gehele artikel goed? Volgens mij niet! Er staat helemaal niets in over HTM, er staat juist iets in over zes á zeven vervoerbedrijven, maar HTM wordt daar niet specifiek in benoemd. Overigens zie ik eerder Virgin of Arriva mee doen, aangezien die ook al op de HSL-lijn wouden rijden. Als ik Den Haag was, had ik NS buiten gesloten, aangezien zij juist mede ervoor gezorgd hebben dat de Benelux is opgeheven en er geen goed alternatief is voor richting België. Maar dat is mijn mening.

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: do 17 jan 2013, 01:12
door R-Flow
@Michael 1988

Wel eens van het concept "grap" gehoord? Vast wel. :wink:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: do 17 jan 2013, 01:30
door Suus
De tram die te zien is op de zwart-witfoto van (ik vermoed) station HS staat op een wagon. Je ziet dat de onderkant van de deuren ongeveer op perronhoogte is en met een perron van om en nabij de 80 centimeter hoog is dat erg moeilijk zonder een wagen onder de tram :)

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: do 17 jan 2013, 01:54
door R-Flow
Stadstrams hebben doorgaans ook een ander wielprofiel t.o.v. treinen.

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: do 17 jan 2013, 09:21
door Thom91
Beter gaan we terug naar het onderwerp ipv die onzin over die trams, kan het beheer die onzin verwijderen?

@mijack, had ook niets amders verwacht, ze zijn hun snelle verbinding met antwerpen en brussel kwijt, en ook met Nederland.

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: do 17 jan 2013, 18:19
door Stéphane
Hier staat een interview op radio 1 dat zonet werd gedaan met de wethouder voor mobiliteit uit Rotterdam.

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: do 17 jan 2013, 18:28
door iljitsch
Nee, "schepen voor verkeer" in Den Haag.

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: vr 18 jan 2013, 16:53
door Stéphane
Inderdaad, zo noemen wij die in BE ;-)

Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: zo 03 feb 2013, 10:35
door iljitsch
"Den Haag zet treinplan door, ondanks Fyra-alternatief"

http://www.ad.nl/ad/nl/1040/Den-Haag/ar ... tief.dhtml
'We weten niet of dat permanent is en we vinden de frequentie veel te laag', aldus wethouder Smit. Hij gaat daarom door met zijn plan voor een Lage Landen Lijn, zoals de verbinding gaat heten. Het is de bedoeling dat deze trein elk uur gaat rijden.

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: zo 03 feb 2013, 11:11
door Wubbo
Hij voert de druk lekker op :pos: