Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Berichtdoor Freek » Zo 03 Feb 2013, 14:36

Druk opvoeren of gewoon inzien dat tijdelijk betekent dat de trein ooit weer verdwijnt.

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Berichtdoor Ennes » Zo 03 Feb 2013, 14:57

Ik ben wel benieuwd naar hoe de totale exploitatie van die LLL er uit zou gaan zien.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor iljitsch » Zo 03 Feb 2013, 17:10

Waar ik ook benieuwd naar ben is hoe eea gaat werken qua plaatsbewijzen. Als een bestaande binnenlandse vervoerder dit gaat doen kan die natuurlijk chippaaltjes neerzetten, maar je blijft dan met de ellende van verschillende paaltjes voor verschillende vervoerders zitten.

Dan heb je binnenlandse reizen in België en last but not least de internationale kaartjes. Die laatste zou je via 't internet kunnen verkopen, maar wellicht is in de trein ook geen slecht idee, maar dan moet de controle wel goed zijn.

De vraag is of de NS eraan wil om deals te maken. Voor de reiziger zou dit wel mooi zijn: koop een fyrakaartje maar neem gewoon de LLL als dat beter uitkomt. Omgekeerd is wat lastiger omdat je dan een toeslag moet betalen. En dan heb je ook combinaties van het een heen en het ander terug.

Het zou mij overigens niks verbazen als de NS hierop inschrijft en het nog wint ook omdat zij natuurlijk stevige schaalvoordelen hebben en vooral ook de concurrentie zo ver mogelijk buiten de deur willen houden.

Ik zeg nu overigens wel "inschrijven" maar tenzij ik het verkeerd begrijp wil Den Haag dat een vervoerder dit gewoon zelf gaat doen. In principe zou het dus kunnen dat meerdere vervoerders interesse hebben en je straks naast de thalys, misschien ooit de fyra en natuurlijk de stoptrein met meerdere intercity's naar België kan. :D

Qua businesscase krijg je dat natuurlijk niet rond, dus dan zal er wel een schimmig spel gespeeld moeten worden totdat er één gegadigde over is.

ICE105
Berichten: 219
Lid geworden op: Ma 19 Dec 2011, 15:34

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor ICE105 » Ma 04 Feb 2013, 20:34

De capaciteitsaanvraag van de gemeente Den Haag is door ProRail niet ontvankelijk verklaard en daardoor afgewezen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31444
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor Suus » Ma 04 Feb 2013, 20:35

Lijkt mij logisch, pas als je concreet kan aantonen dat je met treinen kan gaan rijden krijg je een pad, anders kan ik ook een pad reserveren om zo de NS lastig te vallen :6
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31444
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor Suus » Di 05 Feb 2013, 00:26

Wat veel interessanter is, is de reactie van Infrabel/NMBS op een eventuele trein Den Haag - Brussel die niet door de NS/NMBS wordt gereden. De treindienst zal dat immers aangepast moeten worden in Brussel, anders krijg je die trein er niet tussen en het lijkt mij dat de Belgische spoorvakbonden ook niet echt vrolijk worden van concurrentie waarvan het personeel niet onder statuut werkt (want dan wil de NMBS ook enzo)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Veolia en NS willen spoorlijn Den Haag-Brussel exploiteren

Berichtdoor Daniel » Vr 01 Mar 2013, 20:19

Veolia en NS willen spoorlijn Den Haag-Brussel exploiteren
Geplaatst op: vrijdag 1 maart 2013 20:18
Laatst bijgewerkt: vrijdag 1 maart 2013 20:19


Vervoersbedrijven Veolia, NS en NMBS zijn met de gemeente Den Haag in gesprek over de exploitatie van de alternatieve treinverbinding tussen Den Haag en Brussel. Ook Arriva, Syntus en Connexxion zouden de afgelopen weken in Den Haag op gesprek zijn geweest. De gemeente Den Haag “wil dat bevestigen nog ontkennen”.
Veolia-directeur Manu Lageirse: “Wij staan open voor exploitatie van deze treinverbinding. We moeten wel eerst onderzoeken of de exploitatie winstgevend is. Daarnaast moet er meer duidelijkheid zijn over wat er met de Fyra en Beneluxtrein gebeurt.”
Lees verder | Dossier Fyra-problematiek | Meer nieuws over Fyra-problematiek
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Veolia en NS willen spoorlijn Den Haag-Brussel exploiter

Berichtdoor VIRM » Zo 03 Mar 2013, 11:38

Eigenlijk best triest dat NS in staat is om momenteel slechts twee IC's per dag te laten rijden tussen Den Haag en Brussel, maar dan wel afstapt op het initiatief van de gemeente Den Haag...
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Gertjan
Berichten: 301
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:30
Locatie: Zwijndrecht

Re: Veolia en NS willen spoorlijn Den Haag-Brussel exploiter

Berichtdoor Gertjan » Zo 03 Mar 2013, 14:53

Dat heeft meer met het materieel te maken. Rijtuigen die 'even' onderhoud etc moesten hebben, en de NMBS die maar tijdelijk 3 loccen kon leveren.
verder zat NS hispeed ook nog met het opleiden van personeel voor het baanvak Gv - Bkh + empl. Bkh. En moest men op de Bkh even wat mensen hebben die ook met een Traxx om kunnen gaan. En dat is niet allemaal in 1 dag klaar.
Most things are designed to be user friendly...
But nothing is ever designed to be idiot proof!

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Veolia en NS willen spoorlijn Den Haag-Brussel exploiter

Berichtdoor Michael 1988 » Zo 03 Mar 2013, 15:43

Ik zie het bij Arriva, Connexxion en Veolia nu al voor mij dat ze mogelijk GTW's gaan inzetten en Syntus mogelijk LINT's :mrgreen: (nou ja, de Alstom Corodia zoals die dingen eigenlijk heten, maar dan een elektrische versie).
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor Vinny » Zo 03 Mar 2013, 19:41

Het is een gewone IR verbinding. Als het je niet bevalt, dan reis je maar met de Thalys. :Y
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor Caspar » Zo 03 Mar 2013, 21:16

In een Alstom Corodia kan je natuurlijk ook comfortabelere stoelen met meer beenruimte inbouwen, juist zulk soort treinstellen zijn naar mijn idee flexibel qua interieur?

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor Michael 1988 » Ma 04 Mar 2013, 00:52

@Caspar en Vinny,

Ik heb niets tegen een GTW of een Lint of welke regionaal materieel dan ook (afgezien van de sprinters). Ik bedoelde alleen maar dat ik de andere vervoerders, afgezien van NS niet zo snel nieuw en vooral eigen materieel zal zien ontwerpen, maar juist met voor hun bestaan materieel aan de slag zal gaan en dat zijn in het geval van Nederland dus de GTW's en de Lintjes (al zullen er wel de elektrische versies gebruikt worden).
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3990
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor reisthijs » Ma 04 Mar 2013, 11:55

Er zal toch iets nieuws moeten worden besteld als ze op deze verbinding met "regionaal" materieel willen gaan rijden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor Vinny » Ma 04 Mar 2013, 19:55

Je moet sowieso nieuw materieel bestellen ja. Maar ik zou als ik vervoerder zou zijn gewoon kiezen voor modulaire catalogustreinen. Dan kom je volgens mij op elektrisch GTW materieel uit. Een paar snack- en koffieautomaten inhangen, plus een loungebankje met schermen die TMF clips uitzenden net zoals de treinen op de Valleilijn. En een WC inbouwen. Dat laatste zal denk ik de grootste meerkosten betekenen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3990
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor reisthijs » Ma 04 Mar 2013, 20:15

Zo'n klein treintje is leuk voor frequente stoptreindiensten maar voor een lange-afstandstrein mag het wel een maatje groter zijn.

Dan kom je volgens mij eerder op FLIRT materieel uit.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor Michael 1988 » Ma 04 Mar 2013, 22:12

Ik bedoelde met nieuw materieel, iets wat niet uit een catalogus komt zoals wat NS dus doet of deed. Eigen materieel ontwerpen en ontwikkelen.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor deadlock » Ma 04 Mar 2013, 22:21

Michael 1988 schreef:Ik bedoelde met nieuw materieel, iets wat niet uit een catalogus komt zoals wat NS dus doet of deed. Eigen materieel ontwerpen en ontwikkelen.

Oh dat is echt het beste idee aller tijden. Bwwwahahahahaha :mrgreen:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31444
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor Suus » Ma 04 Mar 2013, 22:40

Iets nieuws ontwerpen kost tijd. Als zelfs de SNCF, toch een spoorbedrijf dat het liefst alles op zijn eigen manier doet, geen eigen treinen meer ontwerpt weet je dat het tijdperk waarin spoorvervoerders zelf hun materieel ontworpen toch wel voorbij is :P
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor Michael 1988 » Ma 04 Mar 2013, 23:35

De Fyra was iets wat niet uit de catalogus kwam, de nieuwe TVG ook niet. Het werd welliswaar door externen ontworpen en ontwikkeld, maar is niet iets wat zo uit een catalogus komt. Geldt overigens ook voor de SLT en de V-IRM. Die dingen rijden ook alleen maar rond in Nederland. Moet ik verder gaan?
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9243
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor Ardan » Ma 04 Mar 2013, 23:42

SLT is een afgeleide van de Duitse BR422/423/425.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31444
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor Suus » Di 05 Mar 2013, 00:42

De NS heeft amper een rol gespeeld bij de technische ontwikkeling van de V250, die komt toch echt vooral van de plank van AnsaldoBreda. Het ontwerp van VIRM is al meer dan 15 jaar oud, dat was een heel ander tijdperk vergeleken met nu.

Vijftien jaar geleden ontwierp de DB nog hun eigen locomotieven. Tegenwoordig koop je locomotieven van de plank. Vijftien jaar geleden werd DM' 90 op basis van eigen ontwerp geleverd aan de NS, tegenwoordig koopt de DB gewoon een park LINT uit de catalogus. De SNCF heeft zelfs 169 dieseltreinstellen uit een catalogus besteld bij Alstom en ook nog een optie voor 831 open staan. Zelf ontwerpen is gewoon te duur: de ontwerpen moeten aan eisen voldoen, het onderhoud voor een "kleine" serie is duurder dan voor een catalogusmodel en de levering duurt langer dan bij een geproefd model. En fabrikanten gaan een heel eind om een treinstel voor meerdere markten inzetbaar te maken: Bombardier levert in Zweden bijvoorbeeld de Regina in een variant voor regionale diensten en een luxe IC-variant geschikt voor snelheden tot 200 km/uur. Toch zijn veel onderdelen voor al die varianten identiek waardoor je ze goedkoper kan krijgen dan met een serie zelfontworpen treinen, waar men in Zweden ook ervaring mee heeft.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor deadlock » Di 05 Mar 2013, 07:23

Michael 1988 schreef:De Fyra was iets wat niet uit de catalogus kwam, de nieuwe TVG ook niet. Het werd welliswaar door externen ontworpen en ontwikkeld, maar is niet iets wat zo uit een catalogus komt. Geldt overigens ook voor de SLT en de V-IRM. Die dingen rijden ook alleen maar rond in Nederland. Moet ik verder gaan?

Na VIRM is er gezegd dat er geen eigen treinen meer ontwikkeld zouden worden. De instroom van DD-IRM was vrij problematisch.. Bij de bestelling van de jongste serie is voor VIRM gekozen omdat het toen beproefde techniek was en de mallen nog aanwezig waren en er een redelijk acuut materieelprobleem was.

SLT is gewoon een catalogustrein.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor Michael 1988 » Di 05 Mar 2013, 09:21

Laat maar. Volgens mij snappen jullie gewoon niet wat ik bedoel.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Berichtdoor deadlock » Di 05 Mar 2013, 10:25

Michael 1988 schreef:Laat maar. Volgens mij snappen jullie gewoon niet wat ik bedoel.

Er zit bij deze communicatie overduidelijk ergens ruis. Aangezien aan de ontvangende kant hetzelfde bericht ontvangt moet er iets bij de zender niet goed gaan. Dit is je kans om het te corrigeren.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten