Pagina 3 van 7

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: zo 03 feb 2013, 14:36
door Freek
Druk opvoeren of gewoon inzien dat tijdelijk betekent dat de trein ooit weer verdwijnt.

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: zo 03 feb 2013, 14:57
door Ennes
Ik ben wel benieuwd naar hoe de totale exploitatie van die LLL er uit zou gaan zien.

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: zo 03 feb 2013, 17:10
door iljitsch
Waar ik ook benieuwd naar ben is hoe eea gaat werken qua plaatsbewijzen. Als een bestaande binnenlandse vervoerder dit gaat doen kan die natuurlijk chippaaltjes neerzetten, maar je blijft dan met de ellende van verschillende paaltjes voor verschillende vervoerders zitten.

Dan heb je binnenlandse reizen in België en last but not least de internationale kaartjes. Die laatste zou je via 't internet kunnen verkopen, maar wellicht is in de trein ook geen slecht idee, maar dan moet de controle wel goed zijn.

De vraag is of de NS eraan wil om deals te maken. Voor de reiziger zou dit wel mooi zijn: koop een fyrakaartje maar neem gewoon de LLL als dat beter uitkomt. Omgekeerd is wat lastiger omdat je dan een toeslag moet betalen. En dan heb je ook combinaties van het een heen en het ander terug.

Het zou mij overigens niks verbazen als de NS hierop inschrijft en het nog wint ook omdat zij natuurlijk stevige schaalvoordelen hebben en vooral ook de concurrentie zo ver mogelijk buiten de deur willen houden.

Ik zeg nu overigens wel "inschrijven" maar tenzij ik het verkeerd begrijp wil Den Haag dat een vervoerder dit gewoon zelf gaat doen. In principe zou het dus kunnen dat meerdere vervoerders interesse hebben en je straks naast de thalys, misschien ooit de fyra en natuurlijk de stoptrein met meerdere intercity's naar België kan. :D

Qua businesscase krijg je dat natuurlijk niet rond, dus dan zal er wel een schimmig spel gespeeld moeten worden totdat er één gegadigde over is.

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: ma 04 feb 2013, 20:34
door ICE105
De capaciteitsaanvraag van de gemeente Den Haag is door ProRail niet ontvankelijk verklaard en daardoor afgewezen.

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: ma 04 feb 2013, 20:35
door Suus
Lijkt mij logisch, pas als je concreet kan aantonen dat je met treinen kan gaan rijden krijg je een pad, anders kan ik ook een pad reserveren om zo de NS lastig te vallen :6

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: di 05 feb 2013, 00:26
door Suus
Wat veel interessanter is, is de reactie van Infrabel/NMBS op een eventuele trein Den Haag - Brussel die niet door de NS/NMBS wordt gereden. De treindienst zal dat immers aangepast moeten worden in Brussel, anders krijg je die trein er niet tussen en het lijkt mij dat de Belgische spoorvakbonden ook niet echt vrolijk worden van concurrentie waarvan het personeel niet onder statuut werkt (want dan wil de NMBS ook enzo)

Veolia en NS willen spoorlijn Den Haag-Brussel exploiteren

Geplaatst: vr 01 mar 2013, 20:19
door Daniel
Veolia en NS willen spoorlijn Den Haag-Brussel exploiteren
Geplaatst op: vrijdag 1 maart 2013 20:18
Laatst bijgewerkt: vrijdag 1 maart 2013 20:19


Vervoersbedrijven Veolia, NS en NMBS zijn met de gemeente Den Haag in gesprek over de exploitatie van de alternatieve treinverbinding tussen Den Haag en Brussel. Ook Arriva, Syntus en Connexxion zouden de afgelopen weken in Den Haag op gesprek zijn geweest. De gemeente Den Haag “wil dat bevestigen nog ontkennen”.
Veolia-directeur Manu Lageirse: “Wij staan open voor exploitatie van deze treinverbinding. We moeten wel eerst onderzoeken of de exploitatie winstgevend is. Daarnaast moet er meer duidelijkheid zijn over wat er met de Fyra en Beneluxtrein gebeurt.”
Lees verder | Dossier Fyra-problematiek | Meer nieuws over Fyra-problematiek

Re: Veolia en NS willen spoorlijn Den Haag-Brussel exploiter

Geplaatst: zo 03 mar 2013, 11:38
door VIRM
Eigenlijk best triest dat NS in staat is om momenteel slechts twee IC's per dag te laten rijden tussen Den Haag en Brussel, maar dan wel afstapt op het initiatief van de gemeente Den Haag...

Re: Veolia en NS willen spoorlijn Den Haag-Brussel exploiter

Geplaatst: zo 03 mar 2013, 14:53
door Gertjan
Dat heeft meer met het materieel te maken. Rijtuigen die 'even' onderhoud etc moesten hebben, en de NMBS die maar tijdelijk 3 loccen kon leveren.
verder zat NS hispeed ook nog met het opleiden van personeel voor het baanvak Gv - Bkh + empl. Bkh. En moest men op de Bkh even wat mensen hebben die ook met een Traxx om kunnen gaan. En dat is niet allemaal in 1 dag klaar.

Re: Veolia en NS willen spoorlijn Den Haag-Brussel exploiter

Geplaatst: zo 03 mar 2013, 15:43
door Michael 1988
Ik zie het bij Arriva, Connexxion en Veolia nu al voor mij dat ze mogelijk GTW's gaan inzetten en Syntus mogelijk LINT's :mrgreen: (nou ja, de Alstom Corodia zoals die dingen eigenlijk heten, maar dan een elektrische versie).

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: zo 03 mar 2013, 19:41
door Vinny
Het is een gewone IR verbinding. Als het je niet bevalt, dan reis je maar met de Thalys. :Y

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: zo 03 mar 2013, 21:16
door Caspar
In een Alstom Corodia kan je natuurlijk ook comfortabelere stoelen met meer beenruimte inbouwen, juist zulk soort treinstellen zijn naar mijn idee flexibel qua interieur?

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 00:52
door Michael 1988
@Caspar en Vinny,

Ik heb niets tegen een GTW of een Lint of welke regionaal materieel dan ook (afgezien van de sprinters). Ik bedoelde alleen maar dat ik de andere vervoerders, afgezien van NS niet zo snel nieuw en vooral eigen materieel zal zien ontwerpen, maar juist met voor hun bestaan materieel aan de slag zal gaan en dat zijn in het geval van Nederland dus de GTW's en de Lintjes (al zullen er wel de elektrische versies gebruikt worden).

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 11:55
door reisthijs
Er zal toch iets nieuws moeten worden besteld als ze op deze verbinding met "regionaal" materieel willen gaan rijden.

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 19:55
door Vinny
Je moet sowieso nieuw materieel bestellen ja. Maar ik zou als ik vervoerder zou zijn gewoon kiezen voor modulaire catalogustreinen. Dan kom je volgens mij op elektrisch GTW materieel uit. Een paar snack- en koffieautomaten inhangen, plus een loungebankje met schermen die TMF clips uitzenden net zoals de treinen op de Valleilijn. En een WC inbouwen. Dat laatste zal denk ik de grootste meerkosten betekenen.

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 20:15
door reisthijs
Zo'n klein treintje is leuk voor frequente stoptreindiensten maar voor een lange-afstandstrein mag het wel een maatje groter zijn.

Dan kom je volgens mij eerder op FLIRT materieel uit.

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 22:12
door Michael 1988
Ik bedoelde met nieuw materieel, iets wat niet uit een catalogus komt zoals wat NS dus doet of deed. Eigen materieel ontwerpen en ontwikkelen.

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 22:21
door deadlock
Michael 1988 schreef:Ik bedoelde met nieuw materieel, iets wat niet uit een catalogus komt zoals wat NS dus doet of deed. Eigen materieel ontwerpen en ontwikkelen.
Oh dat is echt het beste idee aller tijden. Bwwwahahahahaha :mrgreen:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 22:40
door Suus
Iets nieuws ontwerpen kost tijd. Als zelfs de SNCF, toch een spoorbedrijf dat het liefst alles op zijn eigen manier doet, geen eigen treinen meer ontwerpt weet je dat het tijdperk waarin spoorvervoerders zelf hun materieel ontworpen toch wel voorbij is :P

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 23:35
door Michael 1988
De Fyra was iets wat niet uit de catalogus kwam, de nieuwe TVG ook niet. Het werd welliswaar door externen ontworpen en ontwikkeld, maar is niet iets wat zo uit een catalogus komt. Geldt overigens ook voor de SLT en de V-IRM. Die dingen rijden ook alleen maar rond in Nederland. Moet ik verder gaan?

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 23:42
door Ardan
SLT is een afgeleide van de Duitse BR422/423/425.

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: di 05 mar 2013, 00:42
door Suus
De NS heeft amper een rol gespeeld bij de technische ontwikkeling van de V250, die komt toch echt vooral van de plank van AnsaldoBreda. Het ontwerp van VIRM is al meer dan 15 jaar oud, dat was een heel ander tijdperk vergeleken met nu.

Vijftien jaar geleden ontwierp de DB nog hun eigen locomotieven. Tegenwoordig koop je locomotieven van de plank. Vijftien jaar geleden werd DM' 90 op basis van eigen ontwerp geleverd aan de NS, tegenwoordig koopt de DB gewoon een park LINT uit de catalogus. De SNCF heeft zelfs 169 dieseltreinstellen uit een catalogus besteld bij Alstom en ook nog een optie voor 831 open staan. Zelf ontwerpen is gewoon te duur: de ontwerpen moeten aan eisen voldoen, het onderhoud voor een "kleine" serie is duurder dan voor een catalogusmodel en de levering duurt langer dan bij een geproefd model. En fabrikanten gaan een heel eind om een treinstel voor meerdere markten inzetbaar te maken: Bombardier levert in Zweden bijvoorbeeld de Regina in een variant voor regionale diensten en een luxe IC-variant geschikt voor snelheden tot 200 km/uur. Toch zijn veel onderdelen voor al die varianten identiek waardoor je ze goedkoper kan krijgen dan met een serie zelfontworpen treinen, waar men in Zweden ook ervaring mee heeft.

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: di 05 mar 2013, 07:23
door deadlock
Michael 1988 schreef:De Fyra was iets wat niet uit de catalogus kwam, de nieuwe TVG ook niet. Het werd welliswaar door externen ontworpen en ontwikkeld, maar is niet iets wat zo uit een catalogus komt. Geldt overigens ook voor de SLT en de V-IRM. Die dingen rijden ook alleen maar rond in Nederland. Moet ik verder gaan?
Na VIRM is er gezegd dat er geen eigen treinen meer ontwikkeld zouden worden. De instroom van DD-IRM was vrij problematisch.. Bij de bestelling van de jongste serie is voor VIRM gekozen omdat het toen beproefde techniek was en de mallen nog aanwezig waren en er een redelijk acuut materieelprobleem was.

SLT is gewoon een catalogustrein.

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: di 05 mar 2013, 09:21
door Michael 1988
Laat maar. Volgens mij snappen jullie gewoon niet wat ik bedoel.

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: di 05 mar 2013, 10:25
door deadlock
Michael 1988 schreef:Laat maar. Volgens mij snappen jullie gewoon niet wat ik bedoel.
Er zit bij deze communicatie overduidelijk ergens ruis. Aangezien aan de ontvangende kant hetzelfde bericht ontvangt moet er iets bij de zender niet goed gaan. Dit is je kans om het te corrigeren.