Pagina 4 van 7

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: di 05 mar 2013, 11:58
door reisthijs
Michael 1988 schreef:De Fyra was iets wat niet uit de catalogus kwam, de nieuwe TVG ook niet. Het werd welliswaar door externen ontworpen en ontwikkeld, maar is niet iets wat zo uit een catalogus komt. Geldt overigens ook voor de SLT en de V-IRM. Die dingen rijden ook alleen maar rond in Nederland. Moet ik verder gaan?
Ook de LINT 41/H was iets wat niet zo uit een catalogus komt, er is speciaal voor Nederland een nieuwe versie ontwikkeld. Voor de eerste GTW's van Arriva geldt hetzelfde. De verschillen tussen de Nederlandse versie en wat er in andere landen rondrijdt zij misschien kleiner dan bijvoorbeeld bij een SLT maar het principe is hetzelfde.

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: di 05 mar 2013, 12:59
door deadlock
Fout. Het hele punt van zoiets als de GTW was namelijk dat deze makkelijk aan te passen zou zijn voor andere landen en vervoerders. Dáárom zijn het catalogustreinen.

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: di 05 mar 2013, 20:17
door Vinny
Off topic: het begrip "catalogustrein" bestaat niet op de OV-wiki. Voelt iemand zich geroepen om een lemma te schrijven? Het zou de discussie wel makkelijker maken. Het is een op-en-top nerd term, dus buitenstaanders zullen vast behoefte hebben aan duiding...
http://wiki.ovinnederland.nl/w/index.ph ... ext=Zoeken

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: di 05 mar 2013, 21:04
door Suus
Zo beter?

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: di 05 mar 2013, 21:31
door Vinny
Hulde *O*

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: di 05 mar 2013, 21:37
door Klaasje
De term komt uit de tijd van de bestellingen van het IRM en de mDDM. "Daarna zouden alleen nog treinen uit de catalogus besteld worden"

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: di 05 mar 2013, 23:01
door Michael 1988
Dat wat ik eerder zei, gewoon heel simpel. Dat Arriva, Syntus enz. (m.u.v. NS) geen heel nieuw type treinstel gaan laten ontwikkelen dat speciaal voor de IC-verbinding gebruikt kan worden en nog nergens anders gebruikt wordt (wat de V250 ook eigenlijk al doet, want die is speciaal ontwikkeld voor de HSL). Maar juist een type treinstel gaan bestellen dat al elders al (veelvuldig) gebruikt wordt. De in mijn ogen catalogustrein zeg maar.

Overigens, dat van de SLT klopte, ik meende dat die speciaal geheel als nieuw ontwikkeld werd voor Nederland.

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: di 05 mar 2013, 23:52
door deadlock
Michael 1988 schreef:Dat wat ik eerder zei, gewoon heel simpel. Dat Arriva, Syntus enz. (m.u.v. NS) geen heel nieuw type treinstel gaan laten ontwikkelen dat speciaal voor de IC-verbinding gebruikt kan worden en nog nergens anders gebruikt wordt (wat de V250 ook eigenlijk al doet, want die is speciaal ontwikkeld voor de HSL). Maar juist een type treinstel gaan bestellen dat al elders al (veelvuldig) gebruikt wordt. De in mijn ogen catalogustrein zeg maar.

Overigens, dat van de SLT klopte, ik meende dat die speciaal geheel als nieuw ontwikkeld werd voor Nederland.
Okay, nou nog één keer. Welke mening heb je nu eigenlijk?

1. Catalogustreinen bestaan, ze zijn SLT, GTW, TGV, Velaro, FLIRT, KISS, ES64U/F2/4, Vectron, Prima
2. Catalogustreinen bestaan niet!
3. Combinatie van beiden (zo jah, LEG UIT!)

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: wo 06 mar 2013, 15:40
door Karl
Anyhow, verwacht er iemand dat hier iets voor gekocht gaat worden dan? Als dit idee van Den Haag al iets wordt dan zal er eerst een proef komen van een jaar (misschien twee) en daarvoor wordt een rondje gebeld naar wat lease- en spoorwegbedrijven en wat materieel bij elkaar geschraapt. Je hoeft alleen over conventioneel Nederlands en Belgisch net, dus er zijn best wat mogelijkheden voor loc+rijtuigen.

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: wo 06 mar 2013, 15:44
door Suus
Locomotieven kan je volgens mij zo regelen, maar rijtuigen zijn wel wat lastiger denk ik, ik zou niet echt weten wie die dingen nu te huur heeft staan.

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: wo 06 mar 2013, 16:04
door deadlock
Er staan vast nog wel wat werkloze Tauri inderdaad ;) Rijtuigen voor een snelheid tot 200km/u moet niet heel moeilijk. Frankrijk doet toch een hele berg Corailrijtuigen aan de kant?

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: wo 06 mar 2013, 16:11
door Klaasje
Het hangt heel erg af van de gewenste snelheid. 140 tot 160 km/h is heel eenvoudig. 200 km/h voor over bijvoorbeeld de HSL is een stuk lastiger. Als het al geschikt is voor die snelheid en het Nederlandse net is er vaak nog geen Nederlandse toelating.

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: wo 06 mar 2013, 16:47
door reisthijs
Deze trein gaat niet over de HSL rijden dus 160 km/h is snel genoeg.

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: wo 06 mar 2013, 18:14
door Michael 1988
deadlock schreef:Welke mening heb je nu eigenlijk?

1. Catalogustreinen bestaan, ze zijn SLT, GTW, TGV, Velaro, FLIRT, KISS, ES64U/F2/4, Vectron, Prima
Deze

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: wo 06 mar 2013, 20:09
door Stéphane
Bee schreef:Locomotieven kan je volgens mij zo regelen, maar rijtuigen zijn wel wat lastiger denk ik, ik zou niet echt weten wie die dingen nu te huur heeft staan.
Is ICK al onder de sloophamer gegaan?

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: wo 06 mar 2013, 20:41
door Meltrain
Volgens mij staat er nog genoeg in o.a. Nijmegen, maar om dat op te knappen en toegelaten te krijgen in Nederland en België is ook niet goedkoop.

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: wo 06 mar 2013, 21:15
door Suus
Dat spul zit ondertussen helemaal vast aan de rails, volgens mij is het goedkoper om het met rails en al per vrachtwagen naar Tata te brengen.

Re: Veolia en NS willen spoorlijn Den Haag-Brussel exploiter

Geplaatst: wo 06 mar 2013, 22:45
door iljitsch
Gertjan schreef:Dat heeft meer met het materieel te maken. Rijtuigen die 'even' onderhoud etc moesten hebben, en de NMBS die maar tijdelijk 3 loccen kon leveren.
Het gekke is dat er alleen 's ochtends en begin van de avond een keer gereden wordt, maar dan wel in beide richtingen tegelijk. Ik heb overdag twee stellen wagons en minstens één TRAXX bij de Binkhorst opgesteld zien staan. Dus qua materieel kan er zeker nog een paar keer meer per dag gereden worden.

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: do 07 mar 2013, 00:43
door Gertjan
Ja klopt, waarom men maar 2x per dag wil geen idee.
Vanaf half maart gaat de frequentie omhoog naar 8x per dag ofzo.

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: do 07 mar 2013, 08:31
door Geert
Nog 4 dagen... Vanaf 11 maart kan het 8 keer per dag.

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: do 07 mar 2013, 18:19
door Caspar
Rijtuigen huren lijkt me voor een nieuwe vervoerder niet zo lastig, als Hispeed OBB rijtuigen kan huren, dan kan een andere club dat ook vast wel doen? Verder zullen de voormalige IR rijtuigen van DB (die ook in de s1500 reden hier) ook wel en-masse voorhanden zijn in de verhuur?

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: do 07 mar 2013, 18:49
door Suus
Ik denk dat het voor Arriva niet zo moeilijk zal zijn rijtuigen bij elkaar te scharellen bij de DB, het schijnt helemaal vol te staan in Hamm, maar of de DB ook bereid is een concurrerende vervoerder te helpen aan rijtuigen? Vergeet niet dat Arriva/DB de ambitie hebben om een ICE Amsterdam - Brussel - Londen te gaan aanbieden.

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: do 07 mar 2013, 18:55
door Caspar
In principe zou dat geen concurrentie moeten geven met een IC Den Haag- Brussel.

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: do 07 mar 2013, 20:40
door Karl
Bee schreef:(...) Vergeet niet dat Arriva/DB de ambitie hebben om een ICE Amsterdam - Brussel - Londen te gaan aanbieden.
Die diensten zouden elkaar ook aan kunnen vullen, dat je in Antwerpen twee stellen aan elkaar plakt ofzo (dat was toch verplicht?) en dan 'los' doorrijdt naar Den Haag en Amsterdam.

Beetje offtopic: hoe zit het eigenlijk met deze verbinding? Voor zover ik begrepen had moest dat ding voor de Olympische Spelen rijden, maar dat is in ieder geval niet gebeurd.

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Geplaatst: do 07 mar 2013, 20:41
door Suus
De dienst kan pas gaan rijden als de bestelde Valero's eindelijk geleverd kunnen worden, maar er zijn problemen met de toelating (dat is de laatste jaren niet heel ongebruikelijk in Duitsland...)