Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Ik zie het nu ook op de website staan! Bij de haltes is het mij eerlijk gezegd niet opgevallen...
Iets anders: op de HTM-website staat inmiddels info over de herinrichting van het Stationsplein bij Hollands Spoor. Vanaf 1 juli rijden daar een half jaar (!) geen trams. Aan de Rijswijkseweg wordt weer de 'werkzaamhedenhalte' HS/Waldorpstraat in gebruik genomen. De nabijgelegen halte Rijswijkseplein/HS van tram 15 wordt dan niet gebruikt. Sommige trams hebben tijdelijk HS/Leeghwaterplein als eindpunt.
Iets anders: op de HTM-website staat inmiddels info over de herinrichting van het Stationsplein bij Hollands Spoor. Vanaf 1 juli rijden daar een half jaar (!) geen trams. Aan de Rijswijkseweg wordt weer de 'werkzaamhedenhalte' HS/Waldorpstraat in gebruik genomen. De nabijgelegen halte Rijswijkseplein/HS van tram 15 wordt dan niet gebruikt. Sommige trams hebben tijdelijk HS/Leeghwaterplein als eindpunt.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Ik had inderdaad gelezen over de tijdelijke inzet van GTL's in plaats van Avenio's vanwege de werkzaamheden bij het wisselcomplex op het Lorentzplein, maar ik snap niet goed waarom er dan wel GTL's, maar geen Avenio's kunnen rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Dat heeft dan ongetwijfeld te maken met het niet toegelaten zijn van Avenio's op het omleidingstracé. Die toelating schijnt per traject los te geschieden, zelfs op trajecten waar nu de RegioCitadis (RandstadRail) mag komen. Dit komt mede doordat de Avenio's breder zijn dan de GTL's.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Is er een omleiding dan? Er staat niets over op de website in elk geval.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
De vervoerplannen voor 2018 zijn definitief en de Nota van Reactie is nu ook te vinden via https://mrdh.nl/project/openbaar-vervoer
In Haaglanden zijn er drie (in het oog springende )wijzigingen ten opzichte van de conceptplannen:
In Haaglanden zijn er drie (in het oog springende )wijzigingen ten opzichte van de conceptplannen:
- De frequentie op lijn 19 wordt minder verlaagd dan eerst voorgesteld: op alle dagen zal overdag 4x/uur en 's avonds 3x/uur worden gereden. Om dit te bekostigen gaan enkele kleine uitbreidingen in het tramnet niet door.
De verlenging van lijn 19 naar station Delft wordt als meerwerk door de MRDH bekostigd. - Lijn 51 gaat tussen Delft en Rijswijk via Rijswijk Buiten (Prinses Beatrixlaan) in plaats van via de wijk Pasgeld (Lange Kleiweg) rijden. Bijkomend (niet expliciet benoemd) voordeel is dat de wijk Hof van Delft hiermee beter bediend wordt.
- Lijn 33 blijft tussen de (metro)stations Maassluis en Maassluis West via de huidige route rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
In het kader van ander nieuws dan normaal gesproken hier wordt geplaatst: toen ik vandaag door de stationshal van station Delft liep zag ik dat de HTM daar in een leegstaande ruimte binnenkort een servicewinkel gaat openen. Kan nog wel eventjes duren, eerst moet die ruimte nog verbouwd worden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Naast de calamiteiten halte centraal station/Schedeldoekshaven heb je een ongebruikte bushalte. Daar hangt nu een oplaadpaal die door de htm zelf in elkaar geknutseld is.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Een oplaadpaal voor elektrische bussen of voor iets anders?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Denk voor een bus.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Mooi dat de HTM en de RET het bus vervoer behouden. Zover ik het goed begrijp krijgt de RET eerst Hybride bussen en na een aantal jaar elektrische bussen. Bij de HTM behoud men in drie fases de huidige gas bussen. Vanaf volgend jaar komen er eerst (zodra de proef 29 mei aanstaande slaagt) elektrische bussen welke via een pantograaf onder de bovenleiding van de trams in een paar minuten oplaad. En de jaren er na komen er in fases nieuwe elektrische bussen welke de huidige MAN bussen gaan vervangen.
Dit doet mij een beetje denken aan het plan van het GVB welke bussen met stroom van de tram bovenleiding wilde laten rijden. Bij het GVB was dit plan inmiddels al weer gestrand dacht ik. Tot nu toe rijden er alleen in Wenen bussen zoals de HTM van plan is, daar zijn het bussen van dacht Siemens.. Al met al een erg interessante ontwikkeling in Den Haag.
http://www.omroepwest.nl/nieuws/3423202 ... ram-krijgt
http://www.ad.nl/den-haag/htm-bus-vangt ... ~a51aebaa/
Dit doet mij een beetje denken aan het plan van het GVB welke bussen met stroom van de tram bovenleiding wilde laten rijden. Bij het GVB was dit plan inmiddels al weer gestrand dacht ik. Tot nu toe rijden er alleen in Wenen bussen zoals de HTM van plan is, daar zijn het bussen van dacht Siemens.. Al met al een erg interessante ontwikkeling in Den Haag.
http://www.omroepwest.nl/nieuws/3423202 ... ram-krijgt
http://www.ad.nl/den-haag/htm-bus-vangt ... ~a51aebaa/
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Jup, daar hebben ze bussen rijden van Siemens/Rampini. De bussen die daar rijden kunnen dan alleen op lijn 28 rijden, ze hebben maar 15 zitplaatsen en 26 staanplaatsen.Lange_Dre schreef:Tot nu toe rijden er alleen in Wenen bussen zoals de HTM van plan is, daar zijn het bussen van dacht Siemens..
Voor plaatjes:
https://www.google.nl/search?q=Rampini& ... ni+Siemens
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Voor Den Haag is dat op (vrijwel) alle lijnen veels te klein, zeker in de spits... Ik mag toch aannemen dat ze de technologie van die bussen uit Wenen op grote schaal willen gaan toepassen op bussen die een stuk groter zijn.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Het is de bedoeling dat de bussen op de eindpunten gaan opladen aan de tramlijn (vergelijkbaar met de elektrische VDL bussen alleen dan aan een lijntje ipv die oplaadpalen). Volvo doet hier al geruime tijd proeven mee in Stockholm, grote kans dus dat deze proefbussen van Volvo zullen zijn.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Er is een groot verschil tussen bussen die via bovenleiding rijden/opladen en trams. Bij het gebruik van stroom is er altijd een plus- en een minpool nodig. Bij trams is dat de bovenleiding en de rails. Bij trolleybussen is dat een dubbele bovenleiding.
Tot nu toe kan ik geen voorbeelden vinden waarbij er gebruik gemaakt wordt van een enkele bovenleiding en een koppeling met rails (het tramsysteem). Op alle foto's die ik kan vinden is een dubbele bovenleiding te zien, maar soms lijkt het in eerste instantie een gewone pantograaf. Deze blijkt echter telkens uit twee delen te bestaan.
Mocht men inderdaad een manier vinden om bussen zowel aan de bovenleiding als aan de rails te kunnen koppelen, dan is het inderdaad mogelijk om (al dan niet rijdend) op te laden waar de route over de trambaan gaat.
Mocht dit wel al bestaan, dan zou ik daar graag foto's van zien.
Tot nu toe kan ik geen voorbeelden vinden waarbij er gebruik gemaakt wordt van een enkele bovenleiding en een koppeling met rails (het tramsysteem). Op alle foto's die ik kan vinden is een dubbele bovenleiding te zien, maar soms lijkt het in eerste instantie een gewone pantograaf. Deze blijkt echter telkens uit twee delen te bestaan.
Mocht men inderdaad een manier vinden om bussen zowel aan de bovenleiding als aan de rails te kunnen koppelen, dan is het inderdaad mogelijk om (al dan niet rijdend) op te laden waar de route over de trambaan gaat.
Mocht dit wel al bestaan, dan zou ik daar graag foto's van zien.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
In Frankrijk ergens (vraag me niet waar) hebben ze dubbel gelede bussen rijden met 1 spoor in het midden van het wegdek en een bovenleiding.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
In Caen en Nancy. In Caen wordt het vanaf volgend jaar omgebouwd tot een echte tram, in Nancy overwegen ze nu dieselbussen.
Dan heb je nog Translohr, dat eigenlijk ook een obselete techniek geworden is nu Alstom de eigenaar is. Tenzij je heel graag Michelin-banden wil kopen.
Dan heb je nog Translohr, dat eigenlijk ook een obselete techniek geworden is nu Alstom de eigenaar is. Tenzij je heel graag Michelin-banden wil kopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Er is weer eens een RandstadRail ontspoort bij Forepark. Lijkt erop dat de tram wissel 846 (waarop al meerdere ontsporingen waaronder de meest geruchte uit de geschiedenis van de RandstadRail plaatsvinden) wilde ontwijken en vlak hiervoor de grindbak ingedoken is. Dat een tram op straatspoor wel eens ontspoort is niet zo heel bijzonder, maar op een baanvak als deze waar een baanvaksnelheid van 80km/u is zou dat toch iets lastiger moeten zijn lijkt mij.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Neem aan dat er niemand meer in zit? :D
- Spoiler: show
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 07 jun 2017, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: XL screenshot in spoiler
Reden: XL screenshot in spoiler
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Gisteren al gezien, maar gehoopt dat het eenmalig was. Maar het lijkt toch iets hardnekkiger te zijn: er is een tekort aan rijvaardige tunnelbussen in Delft. Gevolg is dat lijn 61, de enige lijn die de tunnelbussen nodig heeft vanwege een tunneltje nabij de Ikea, momenteel geknipt is op het station. Op het deel station - Ikea rijdt een tunnelbus, op de tak station - Kuiperwijk rijdt een aardgasbus (zoals ook op de overige lijnen in wordt gezet).
-
- Berichten: 1033
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Kan Connexxion niet tijdelijk een dieselbus laten komen vanuit een ander gebied tot het tekort is opgelost? Lijkt mij dat de omlopen ook in de Infoxx staan en niet alleen in het Veolia Prodata systeem?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Is toch wel raar als ze pas 4 dieselbussen aanschaffen, dat er nu al 3 kapot zijn
-
- Berichten: 1033
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Niets aangeschaft... doorgeschoven vanuit Provincie Utrecht wat CXX verloren had.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
De laatste keer dat ik in Delft was reden er diesel-Lion City's op de bus naar IKEA. Die zag ik van de week nog op het NOS Journaal bij een interview.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Ze rijden ook nog steeds naar IKEA, de lijn is nu alleen in 2en geknipt. Naar kuyperwijk rijden de gasbussen
Laatst gewijzigd door Ardan op wo 07 jun 2017, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post quoten is niet nodig.
Reden: Vorige post quoten is niet nodig.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Het bord met actuele informatie deed het nog prima eerder vanmiddag, ondanks dat de paal er het bijltje maar bij had neergegooid. :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 126 gasten