Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Hendrik »

Ik zie het nu ook op de website staan! :oops: Bij de haltes is het mij eerlijk gezegd niet opgevallen...

Iets anders: op de HTM-website staat inmiddels info over de herinrichting van het Stationsplein bij Hollands Spoor. Vanaf 1 juli rijden daar een half jaar (!) geen trams. Aan de Rijswijkseweg wordt weer de 'werkzaamhedenhalte' HS/Waldorpstraat in gebruik genomen. De nabijgelegen halte Rijswijkseplein/HS van tram 15 wordt dan niet gebruikt. Sommige trams hebben tijdelijk HS/Leeghwaterplein als eindpunt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21396
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Meltrain »

Ik had inderdaad gelezen over de tijdelijke inzet van GTL's in plaats van Avenio's vanwege de werkzaamheden bij het wisselcomplex op het Lorentzplein, maar ik snap niet goed waarom er dan wel GTL's, maar geen Avenio's kunnen rijden. :|
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Gekko123 »

Dat heeft dan ongetwijfeld te maken met het niet toegelaten zijn van Avenio's op het omleidingstracé. Die toelating schijnt per traject los te geschieden, zelfs op trajecten waar nu de RegioCitadis (RandstadRail) mag komen. Dit komt mede doordat de Avenio's breder zijn dan de GTL's.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Hendrik »

Is er een omleiding dan? Er staat niets over op de website in elk geval.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21396
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Meltrain »

De vervoerplannen voor 2018 zijn definitief en de Nota van Reactie is nu ook te vinden via https://mrdh.nl/project/openbaar-vervoer
In Haaglanden zijn er drie (in het oog springende )wijzigingen ten opzichte van de conceptplannen:
  • De frequentie op lijn 19 wordt minder verlaagd dan eerst voorgesteld: op alle dagen zal overdag 4x/uur en 's avonds 3x/uur worden gereden. Om dit te bekostigen gaan enkele kleine uitbreidingen in het tramnet niet door.
    De verlenging van lijn 19 naar station Delft wordt als meerwerk door de MRDH bekostigd.
  • Lijn 51 gaat tussen Delft en Rijswijk via Rijswijk Buiten (Prinses Beatrixlaan) in plaats van via de wijk Pasgeld (Lange Kleiweg) rijden. Bijkomend (niet expliciet benoemd) voordeel is dat de wijk Hof van Delft hiermee beter bediend wordt.
  • Lijn 33 blijft tussen de (metro)stations Maassluis en Maassluis West via de huidige route rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Gekko123 »

In het kader van ander nieuws dan normaal gesproken hier wordt geplaatst: toen ik vandaag door de stationshal van station Delft liep zag ik dat de HTM daar in een leegstaande ruimte binnenkort een servicewinkel gaat openen. Kan nog wel eventjes duren, eerst moet die ruimte nog verbouwd worden.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door htm_tram »

Naast de calamiteiten halte centraal station/Schedeldoekshaven heb je een ongebruikte bushalte. Daar hangt nu een oplaadpaal die door de htm zelf in elkaar geknutseld is.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21396
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Meltrain »

Een oplaadpaal voor elektrische bussen of voor iets anders?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door htm_tram »

Denk voor een bus.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Lange_Dre
Berichten: 534
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Lange_Dre »

Mooi dat de HTM en de RET het bus vervoer behouden. Zover ik het goed begrijp krijgt de RET eerst Hybride bussen en na een aantal jaar elektrische bussen. Bij de HTM behoud men in drie fases de huidige gas bussen. Vanaf volgend jaar komen er eerst (zodra de proef 29 mei aanstaande slaagt) elektrische bussen welke via een pantograaf onder de bovenleiding van de trams in een paar minuten oplaad. En de jaren er na komen er in fases nieuwe elektrische bussen welke de huidige MAN bussen gaan vervangen.

Dit doet mij een beetje denken aan het plan van het GVB welke bussen met stroom van de tram bovenleiding wilde laten rijden. Bij het GVB was dit plan inmiddels al weer gestrand dacht ik. Tot nu toe rijden er alleen in Wenen bussen zoals de HTM van plan is, daar zijn het bussen van dacht Siemens.. Al met al een erg interessante ontwikkeling in Den Haag.

http://www.omroepwest.nl/nieuws/3423202 ... ram-krijgt

http://www.ad.nl/den-haag/htm-bus-vangt ... ~a51aebaa/
Stadsbus
Berichten: 1141
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Stadsbus »

Lange_Dre schreef:Tot nu toe rijden er alleen in Wenen bussen zoals de HTM van plan is, daar zijn het bussen van dacht Siemens..
Jup, daar hebben ze bussen rijden van Siemens/Rampini. De bussen die daar rijden kunnen dan alleen op lijn 28 rijden, ze hebben maar 15 zitplaatsen en 26 staanplaatsen.

Voor plaatjes:
https://www.google.nl/search?q=Rampini& ... ni+Siemens
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Gekko123 »

Voor Den Haag is dat op (vrijwel) alle lijnen veels te klein, zeker in de spits... Ik mag toch aannemen dat ze de technologie van die bussen uit Wenen op grote schaal willen gaan toepassen op bussen die een stuk groter zijn.
flipje
Berichten: 1259
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door flipje »

Het is de bedoeling dat de bussen op de eindpunten gaan opladen aan de tramlijn (vergelijkbaar met de elektrische VDL bussen alleen dan aan een lijntje ipv die oplaadpalen). Volvo doet hier al geruime tijd proeven mee in Stockholm, grote kans dus dat deze proefbussen van Volvo zullen zijn.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Wievank »

Er is een groot verschil tussen bussen die via bovenleiding rijden/opladen en trams. Bij het gebruik van stroom is er altijd een plus- en een minpool nodig. Bij trams is dat de bovenleiding en de rails. Bij trolleybussen is dat een dubbele bovenleiding.
Tot nu toe kan ik geen voorbeelden vinden waarbij er gebruik gemaakt wordt van een enkele bovenleiding en een koppeling met rails (het tramsysteem). Op alle foto's die ik kan vinden is een dubbele bovenleiding te zien, maar soms lijkt het in eerste instantie een gewone pantograaf. Deze blijkt echter telkens uit twee delen te bestaan.

Mocht men inderdaad een manier vinden om bussen zowel aan de bovenleiding als aan de rails te kunnen koppelen, dan is het inderdaad mogelijk om (al dan niet rijdend) op te laden waar de route over de trambaan gaat.
Mocht dit wel al bestaan, dan zou ik daar graag foto's van zien.
Stadsbus
Berichten: 1141
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Stadsbus »

In Frankrijk ergens (vraag me niet waar) hebben ze dubbel gelede bussen rijden met 1 spoor in het midden van het wegdek en een bovenleiding.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50935
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Suus »

In Caen en Nancy. In Caen wordt het vanaf volgend jaar omgebouwd tot een echte tram, in Nancy overwegen ze nu dieselbussen.

Dan heb je nog Translohr, dat eigenlijk ook een obselete techniek geworden is nu Alstom de eigenaar is. Tenzij je heel graag Michelin-banden wil kopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5970
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Bemined »

Er is weer eens een RandstadRail ontspoort bij Forepark. Lijkt erop dat de tram wissel 846 (waarop al meerdere ontsporingen waaronder de meest geruchte uit de geschiedenis van de RandstadRail plaatsvinden) wilde ontwijken en vlak hiervoor de grindbak ingedoken is. Dat een tram op straatspoor wel eens ontspoort is niet zo heel bijzonder, maar op een baanvak als deze waar een baanvaksnelheid van 80km/u is zou dat toch iets lastiger moeten zijn lijkt mij.
tjitte19
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 23:27
Locatie: Delfgauw

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door tjitte19 »

Neem aan dat er niemand meer in zit? :shock: :D
Spoiler: show
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 07 jun 2017, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: XL screenshot in spoiler
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Gekko123 »

Gisteren al gezien, maar gehoopt dat het eenmalig was. Maar het lijkt toch iets hardnekkiger te zijn: er is een tekort aan rijvaardige tunnelbussen in Delft. Gevolg is dat lijn 61, de enige lijn die de tunnelbussen nodig heeft vanwege een tunneltje nabij de Ikea, momenteel geknipt is op het station. Op het deel station - Ikea rijdt een tunnelbus, op de tak station - Kuiperwijk rijdt een aardgasbus (zoals ook op de overige lijnen in wordt gezet).
bartjemestrom
Berichten: 1033
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door bartjemestrom »

Kan Connexxion niet tijdelijk een dieselbus laten komen vanuit een ander gebied tot het tekort is opgelost? Lijkt mij dat de omlopen ook in de Infoxx staan en niet alleen in het Veolia Prodata systeem?
siempie53
Berichten: 7
Lid geworden op: di 29 nov 2016, 12:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door siempie53 »

Is toch wel raar als ze pas 4 dieselbussen aanschaffen, dat er nu al 3 kapot zijn
bartjemestrom
Berichten: 1033
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door bartjemestrom »

Niets aangeschaft... doorgeschoven vanuit Provincie Utrecht wat CXX verloren had.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50935
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Suus »

De laatste keer dat ik in Delft was reden er diesel-Lion City's op de bus naar IKEA. Die zag ik van de week nog op het NOS Journaal bij een interview.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
siempie53
Berichten: 7
Lid geworden op: di 29 nov 2016, 12:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door siempie53 »

Ze rijden ook nog steeds naar IKEA, de lijn is nu alleen in 2en geknipt. Naar kuyperwijk rijden de gasbussen
Laatst gewijzigd door Ardan op wo 07 jun 2017, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post quoten is niet nodig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50935
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Suus »

Afbeelding
Het bord met actuele informatie deed het nog prima eerder vanmiddag, ondanks dat de paal er het bijltje maar bij had neergegooid. :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 126 gasten