Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bemined
Berichten: 5827
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Bemined »

Ik doelde op de totaal misplaatste suggestie dat een van de vervoersbedrijven niet goed heeft zitten opletten tijdens een vergadering. Dergelijke opmerkingen slaan nergens op en horen hier niet thuis.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door waldo79 »

Nou, nou... alsof er hier de hele dag gefundeerd wordt gediscussieerd.

Je zou het anders kunnen verwoorden: ik zou het waarderen als men zich op feiten baseert (komt een stuk vriendelijker over)
maxx
Berichten: 19
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 16:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door maxx »

Bemined schreef:Ik doelde op de totaal misplaatste suggestie dat een van de vervoersbedrijven niet goed heeft zitten opletten tijdens een vergadering. Dergelijke opmerkingen slaan nergens op en horen hier niet thuis.
Dat was niet helemaal serieus bedoeld. :wink:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Hainje »

Afbeelding

Ga door jongens, ik zit comfortabel nu....
🍉
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door waldo79 »

Lekker, popcorn. Even on-topic: een collega vertelde me dat het pendelsysteem goed werkt bij HTM. De trein vormt dan morgen en woensdag een alternatief.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door DPDelft »

waldo79 schreef: een collega vertelde me dat het pendelsysteem goed werkt bij HTM.
De pendelbussen werken inderdaad goed, ze zitten over het algemeen redelijk vol.
Wel is de rijtijd van lijn 33 veel te ruim: 23 minuten volgens dienstregeling, praktijk is 10-12 minuten.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Frank93 »

Een aantal tramlijnen staan op de nominatielijst om buslijnen te worden:
https://www.ovpro.nl/tram/2018/08/14/ob ... ramlijnen/
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door dylanwild94 »

Het is wel fijn dat zowel de MRDH als de MRDH de verschillende scenario's onder de loep nemen samen met de gemeente. :mrgreen:
“We willen de stad leefbaar houden en de verwachte reizigersgroei accommoderen”, aldus MRDH-woordvoerder Dorine Dijs. “Daarom wordt nu bekeken of we tramlijnen of delen van tramlijnen waar weinig reizigers gebruik van maken, kunnen vervangen door busvervoer.” Het is overigens nog niet zeker of deze tramlijnen echt zullen verdwijnen – het is een van de scenario’s die de gemeente Den Haag, de MRDH en de MRDH onder de loep neemt..
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door n-evo »

Frank93 schreef:Een aantal tramlijnen staan op de nominatielijst om buslijnen te worden:
https://www.ovpro.nl/tram/2018/08/14/ob ... ramlijnen/
Toch te kostbaar en lastig om alle tramlijnen om te bouwen voor marginaal bredere trams? (A)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Wubbo »

Zijn er geen smallere trams te koop?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Suus »

Bijna altijd zijn er wel wat aanpassingen nodig om met een lagevloerstram te gaan rijden, maar smaller dan 2,65 meter zoals nu door HTM is besteld kan zeker.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door n-evo »

Suus schreef:Bijna altijd zijn er wel wat aanpassingen nodig om met een lagevloerstram te gaan rijden, maar smaller dan 2,65 meter zoals nu door HTM is besteld kan zeker.
De Haagse Avenio is geen 2,65 meter breed maar heeft een afwijkende breedte van 2,55 meter.

https://www.siemens.com/press/pool/de/f ... enio-e.pdf
Wubbo schreef:Zijn er geen smallere trams te koop?
Natuurlijk wel, de Avenio is standaard in 2,3, 2,4 en 2,65 meter breed te bestellen bij Siemens. En voor HTM is dus ook de uitzondering van 2,55 meter breed gemaakt. Ze willen in Den Haag gewoon per se dat bredere materieel hebben. Van wat ik heb gelezen zijn (delen van) de trajecten van tram 6, 12 en 16 erg lastig geschikt te maken en komt er een aardig prijskaartje om de hoek kijken. Lijkt me dus niet geheel toevallig dat ze juist die lijnen willen verbussen.

Het is mij niet helemaal duidelijk waarom ze in Den Haag miljoenen investeren om trajecten geschikt te maken voor dit iets bredere materieel. Als je naar zo'n factsheet kijkt van Siemens zit er qua capaciteit al relatief weinig verschil tussen 2,4 meter en 2,65 meter breed. Laat staan 2,4 meter en 2,55 meter breed. Bredere trams lijken mij interessant op het moment dat bestaande infrastructuur daar al voor geschikt is of als je een nieuw netwerk aanlegt, maar niet echt de moeite waard voor grote bestaande netwerken zoals in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.
jesse-cruzu
Berichten: 430
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door jesse-cruzu »

Ook is het ironisch om te zien dat het tramnetwerk van Den Haag grotendeels nog op eenrichtingtrams is gebaseerd en met tweerichtingtrams gewoon de keerlussen gebruiken om te keren. Terwijl ik zoiets heb van: Als je een tweerichtingtram kiest dan verlies je veel zitplaatsen doordat er aan beide zijden deuren aanwezig zijn. Tevens vind ik de Haagse Avenio's net te smal om 4 zitplaatsen naast elkaar te hebben waardoor je krap tegen je mede passagiers aan zit. Dit geeft de tram een krappe indruk als je zit. De algehele inrichting vind ik meer een capaciteitsmonster dan comfortabele tram.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door n-evo »

Tja en de gangpaden worden erg smal.

Maar dat grapje van tweerichtingstrams op een netwerk dat grotendeels voor eenrichtingstrams geschikt is gaan ze in Amsterdam dus ook uithalen. :')
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door DPDelft »

Overigens is bijvoorbeeld eindpunt Nootdorp Centrum niet meer geschikt voor eenrichtingswagens. Leverde afgelopen week weer driehoekende trams van lijn 1 op in Nootdorp.
In de plannen van lijn 19 stond in de TU wijk ook een keerlus, maar vermoed dat daar een keerspoor ook zou voldoen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Meltrain »

n-evo schreef:Tja en de gangpaden worden erg smal.

Maar dat grapje van tweerichtingstrams op een netwerk dat grotendeels voor eenrichtingstrams geschikt is gaan ze in Amsterdam dus ook uithalen. :')
Ik ben zelf ook niet zo'n fan van tweerichtingtrams, maar ze zijn wel een stuk flexibeler in te zetten.
En als je ooit het netwerk wilt aanpassen, is het nuttiger om eerst de trams te hebben en dan pas de eindpunten aan te passen in plaats van andersom. :mrgreen:
In Antwerpen heeft men nu een aantal tweerichting PCC's uit Gent gehaald omdat bij Schijnpoort een overloopwissel wordt geplaatst. Het alternatief is dat lijn 12 gedurende lange tijd compleet wordt opgeheven.....
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door n-evo »

In het geval van Amsterdam zit je echter met de conducteur waar ze niet van af willen. Een tweerichtingstram zit dat concept aardig in de weg.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Meltrain »

Voor een lopende conducteur maakt het niet uit of het een een- of tweerichtingtram is. :wink:
En mochten ze toch per se dat hokje willen hebben, is zelfs dat mogelijk, maar dat betekent dat een kant van de tram een deur minder heeft.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door n-evo »

Een lopende conducteur zoals in Rotterdam is het in Amsterdam veel te druk voor in de trams. Zoiets werkt alleen als een conducteur zich relatief makkelijk vrij kan bewegen over het gangpad. Als dat een aardige portie van de dag en traject niet mogelijk is heeft het geen toegevoegde waarde.

Een conducteurscabine in een tweerichtingstram werkt om de reden die je aangeeft niet, want passagiers moeten altijd kunnen instappen bij de conducteur. Niet alleen als de halte toevallig aan de goede kant zit. ;) Ik denk ook niet dat je in een 15G nog een deur kan missen.

We gaan beetje off-topic ben ik bang. :o
Laatst gewijzigd door n-evo op zo 19 aug 2018, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Suus »

Alsof trams in Rotterdam nooit druk zijn? Lopende conducteurs gaat altijd. En het levert zeeën aan ruimte op, zeker sinds de komst van die vliegende schotels die voor balie moeten doorgaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Jef400 »

Ook in drukte kun je vragen er langs te komen. Daarnaast is er 0 barrièrewerking bij de lopende conducteurs.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door n-evo »

Suus schreef:Alsof trams in Rotterdam nooit druk zijn?
Ik schrijf dan ook nergens dat trams in Rotterdam nooit druk zijn.
Suus schreef:Lopende conducteurs gaat altijd.
Niet als je je amper door de tram kan voortbewegen. Dat is geen werkbare situatie voor zo'n persoon. Ik moet direct terugdenken aan m'n treinritjes Haarlem > Amsterdam in de spits. Het gebrek aan controle was opvallend als we weer als haringen in een ton stonden. Blijkbaar gaat het dus niet altijd. :P
Jef400 schreef:Ook in drukte kun je vragen er langs te komen. Daarnaast is er 0 barrièrewerking bij de lopende conducteurs.
De barrièrewerking zit 'm in de hoeveelheid mensen in de tram die vrijwel niet opzij kúnnen vanwege de drukte. Een uniform verandert daar niks aan. Ik denk niet dat zo'n persoon het volhoudt om zich een aardige portie van de dag door mensenmassa's heen te wringen of dat het door reizigers als klantvriendelijk wordt ervaren.
tripel7
Berichten: 69
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 11:38

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door tripel7 »

En connexxion gaat één van de weinige dingen doen waar ze wel goed in zijn: bezwaar maken tegen de gunning haaglanden aan EBS.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Lijn 45 »

Bron?
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Frank93 »

Het staat op het Transdev Intranet. Volgens Connexxion zijn er fouten gemaakt tijdens de beoordeling waardoor hun bieding te laag is beoordeeld.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten