Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Wievank »

En daarmee komt de bezuiniging in feite vanuit het rijk. Die bepaalt namelijk de hoogte van de BDU-gelden, wat al jaren gestaag omlaag gaat (nog los van gebrek aan indexering).
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Karl »

Een aannemende partij wil juist zo veel mogelijk rijden. Veronderstellende dat er per dru of kilometer (of andere eenheid) winst gemaakt wordt. Bij meer rijden treden bovendien schaalvoordelen op waardoor de winst per eenheid toeneemt.

Overigens heb ik het idee dat Emvi (economisch meest voordelige inschrijving) soms simpelweg wordt vertaald naar goedkoop, maar dat klopt niet.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Visgraatmodel »

Stadsbus schreef:Iets anders;
Bij de HTM 4014 (Randstadrail) zijn ze nu bezig met moderniseren/verbouwen: Gele stoelen, nieuwe stangen, schermen met info en een nieuw kleurtje aan de buitenkant:
Spoiler: show
Afbeelding
Afbeelding
Meer: Facebook (openbaar).
RegioCitadis in een DSB-achtige huisstijl. Ziet er leuk uit.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Anne »

Zondag zijn in de Jan van der Heijdenstraat woningen vernield door een explosie. Deze traat is daarom nog steeds afgesloten en rijdt lijn 1 tussen de haltes Broeksloot en Leeghwaterplein om via de Rijswijkseweg en de Laakweg/Laakkade.
Op de infoschermen in de tram zijn de vervallen haltes verwijderd. Alleen niet de haltes van lijn 15 toegevoegd.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Anne »

Deze week is in het World Forum het Thimun Congres.
Ik zag vanmiddag diverse trams als lijn 97 met dit als bestemming via lijn 16 en rondje centrum (Kalvermarkt-CS-Korte Voorhout).
Verder een bus met die bestemming gezien tussen Statenplein en Zwarte Pad; deze had geen lijnnummer.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Meltrain »

Vanaf 14 februari wordt de Sint Sebastiaansbrug in Delft afgesloten wegens vervanging.
Dat heeft een enorme impact op de buslijnen in Delft, aangezien bijna alle lijnen in Delft over die brug gaan.
Opmerkelijk genoeg kan ik bij zowel Connexxion als de RET nog geen bericht over deze wijzigingen vinden. :?
Wel is er al een lijnennetkaart beschikbaar en zijn de dienstregelingen ook al te raadplegen.
(Wat niet uit de kaart blijkt, is dat lijn 61 's avonds (net als nu) niet tussen het station en IKEA rijdt en dat lijn 66 dan via GGZ delfland rijdt, in plaats van via het centrum.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door verfmeer »

Jammer dat de bussen over de Kruithuisweg niet bij de Schieweg stoppen. Vanaf daar kan je gemakkelijk naar station Delft Zuid lopen.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Daan76 »

Het ontbreekt aan rijtijd om dat soort extra stops te gaan maken.

Sowieso is het over het algemeen zo dat vervangende haltes precies dat zijn: een vervanging voor een opgeheven halte. Dus niet "de omleiding voert toevallig langs daar-en-daar langs dus de haltes die daar toevallig voor andere lijnen liggen doen we dan ook maar aan of als er geen haltes liggen dan maken we die".
Daarnaast moet je als je dat WEL zou willen als busbedrijf ook nog akkoord vanuit de wegbeheerder hebben (dat zal in dit geval de gemeente Delft zijn), want als die geen toestemming geeft gebeurt het sowieso niet.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Anne »

Visgraatmodel schreef:
Stadsbus schreef:Iets anders;
Bij de HTM 4014 (Randstadrail) zijn ze nu bezig met moderniseren/verbouwen: Gele stoelen, nieuwe stangen, schermen met info en een nieuw kleurtje aan de buitenkant:
Spoiler: show
Afbeelding
Afbeelding
Meer: Facebook (openbaar).
RegioCitadis in een DSB-achtige huisstijl. Ziet er leuk uit.
Alleen de C-bak is aangepast. De A en B bak hebben alleen aan de buitenkant boven de ramen een bestickering. Van binnen de oude meuk.
In de C-bak is de stoelbekleding vervangen en zijn bij de middendeur aan een zijde de vierzitter en het eenpersoonsbankje naast de deur verwijderd. Daar is nu een staruimte. Geeft iets meer ruimte bij de deuren omdat daar nu geen kinderwagens staan. Verder zijn er twee info schermen opgehangen.
Bij de verbouwing is niette moeite genomen om een nieuwe kaartautomaat te plaatsen (oude is net als in alle Citadissen buitenwerking).
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door WSM »

Daan76 schreef:Het ontbreekt aan rijtijd om dat soort extra stops te gaan maken.

Sowieso is het over het algemeen zo dat vervangende haltes precies dat zijn: een vervanging voor een opgeheven halte. Dus niet "de omleiding voert toevallig langs daar-en-daar langs dus de haltes die daar toevallig voor andere lijnen liggen doen we dan ook maar aan of als er geen haltes liggen dan maken we die".
Daarnaast moet je als je dat WEL zou willen als busbedrijf ook nog akkoord vanuit de wegbeheerder hebben (dat zal in dit geval de gemeente Delft zijn), want als die geen toestemming geeft gebeurt het sowieso niet.
Lekker bus-centrisch gedacht. Een stop bij Delft Zuid zou voor reizigers die op de trein overstappen zeker toegevoegde waarde hebben en op die manier de schade enigszins beperken. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen zin heeft om per dag 2x een kwartier langer onderweg te zijn en dat mensen dus naar alternatieven gaan zoeken.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Daan76 »

Stel het maar voor bij de gemeente Delft en MRDH zou ik zeggen. Als die nog een zak geld overhebben om infrastructuur aan te leggen en Cxx of tegen die tijd EBS voor de extra kosten te compenseren heb je prijs :pos:
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Wievank »

Connexxion wil zelf al niet dat daar een halte komt, dus zal ook geen verzoek bij de gemeente, MRDH of provincie (wegbeheerder Kruithuisweg) neerleggen, eerder een flinke rekening. Dat zou namelijk betekenen dat de bussen tussen station Delft Zuid en de TU uitpuilen, maar tussen station Delft en station Delft Zuid bijna uitgestorven zijn. Oftewel dure vrijwel lege DRU's als gevolg, terwijl je ook lagere opbrengsten hebt doordat reizigers gemiddeld een kortere afstand afleggen.

Vanuit bedrijfsoogpunt dus eigenlijk best logisch, vanuit de reiziger natuurlijk belachelijk dat je 'gegijzeld' wordt.

Andersom zou juist de MRDH als opdrachtgever voor dit soort acties moeten waken, al dan niet gewaarschuwd door de belangenorganisaties als Rover. Als opdrachtgever behoor je de bedrijfsbelangen af te wegen tegen de reizigersbelangen om te voorkomen dat het op deze manier door schiet.

Nou heeft Connexxion in deze concessie sowieso weinig belang meer behalve zoveel mogelijk verdienen cq de verliezen zo beperkt mogelijk te houden. Ze zijn hem toch al kwijt, en voorlopig komt er geen nieuwe meer op de markt vanuit deze opdrachtgever.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Daan76 »

Daarnaast zijn er ook kosten voor de tijd die zo'n extra stop kost.

Een sterk versimpeld voorbeeld: een busbedrijf wil graag strakke omlopen, dus een bus zou van begin- tot eindpunt in blokken van een kwartier (bij een kwartiersfrequentie) of half uur (bij een halfuursfrequentie) z'n route moeten kunnen rijden ideaal gezien.
Een rit die er 44 minuten over doet om van begin- naar eindpunt te komen valt binnen het kwartiersblok (namelijk 3 kwartier, oftewel 45 minuten). Die bus zou op het eindpunt die minuut die nog overblijft kunnen gebruiken om te keren om direct weer ingezet te worden op de volgende rit.

Nu ga je een extra halte inbouwen, dat gaat niet meer in die 44 minuten passen. Gevolg: bus niet tijdig op het eindpunt dus een extra bus + chauffeur moeten worden ingezet om de dienstregeling alsnog te kunnen rijden. De kosten daarvan lopen al snel hoog op, zeker als je het over een langere periode hebt. Wil het busbedrijf best doen, maar moet wel betaald worden.
Om kosten te besparen kan je natuurlijk die extra halte inleggen en er vervolgens geen extra tijd voor geven. Dan leg je het op het bordje van de chauffeur neer, die moet dan maar zorgen dat ie het rond krijgt allemaal.
Dan krijg je op gegeven moment van die bussen die constant aan het racen zijn en/of chauffeurs die geen tijd voor toiletbezoek tussen 2 ritjes meer hebben, geen tijd meer hebben om vertraging van een eerdere rit niet te hoeven laten doorwerken op de volgende rit, enzovoorts.

Nogmaals is dit een sterk versimpeld voorbeeld, in de praktijk spelen nog een aantal andere zaken mee zoals actieradius van de bus in kwestie.

Naast Cxx gaat RET trouwens diezelfde omleiding rijden, ook zij gaan niet stoppen bij Delft Zuid zover ik weet.
Laatst gewijzigd door Daan76 op ma 04 feb 2019, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Daantje »

Hoe wil je stoppen op een 100 km weg die altijd druk is en binnenkort ook op de schop gaat? Want dat is de Kruithuisweg.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door verfmeer »

Bij de op- en afritten liggen al haltekommen: https://goo.gl/maps/gnvJiaiz6572
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door WSM »

Daan76 schreef:Nu ga je een extra halte inbouwen, dat gaat niet meer in die 44 minuten passen. Gevolg: bus niet tijdig op het eindpunt dus een extra bus + chauffeur moeten worden ingezet om de dienstregeling alsnog te kunnen rijden. De kosten daarvan lopen al snel hoog op, zeker als je het over een langere periode hebt. Wil het busbedrijf best doen, maar moet wel betaald worden.
Om kosten te besparen kan je natuurlijk die extra halte inleggen en er vervolgens geen extra tijd voor geven. Dan leg je het op het bordje van de chauffeur neer, die moet dan maar zorgen dat ie rond krijgt allemaal.
Dan krijg je op gegeven moment van die bussen die constant aan het racen zijn en/of chauffeurs die geen tijd voor toiletbezoek tussen 2 ritjes meer hebben, geen tijd meer hebben om vertraging van een eerdere rit niet te hoeven laten doorwerken op de volgende rit, enzovoorts.
Welke lijnen die deze omleiding rijden zijn zo strak ingepland dat één halte erbij - waar je heel veel reizigers een groot plezier mee doet - er niet meer bij kan?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Daan76 »

Ik vermoed allemaal. Hoezo?
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door WSM »

Omdat ik me graag op feiten baseer, niet op vermoedens.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door htm_tram »

Daan76 heeft gelijk en mijn bron is de dienstregeling (A)
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door WSM »

Het is weer duidelijk waar in het OV de prioriteiten liggen _O_ .
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Daan76 »

Dat het in het OV nu zo gaat is een gevolg van politieke keuzes ben ik bang: dit soort effecten krijg je nu eenmaal als gevolg van marktwerking.
Maar dat is weer een andere discussie.

Laten we hopen dat EBS meer mogelijkheden ziet!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Wubbo »

Dit soort effecten zijn niet het gevolg van marktwerking. Tenminste: als je goede afspraken maakt tussen opdrachtgever en opdrachtnemer kun je dit soort dingen zelfs voorkomen. Zonder marktwerking heb je als opdrachtgever eigenlijk geen poot om op te staan.

Je moet alleen wel de goede afspraken maken, beide partijen moeten zich ook aan die afspraken houden en je moet elkaar er op aanspreken als je dat niet doet.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door nvdw »

Als ik er geld op zou moeten zetten, denk ik dat er niemand bij de optie van bediening van station Zuid heeft stilgestaan. Er stopte al geen bus meer, laat staan bij de op- en afrit Schieweg, en nu dus ook niet. De oplossing die er nu is laat zoveel mogelijk van lijn 55 intact en laat die lijn nu een aantal haltes meepakken die anders door de 37 waren aangedaan.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Daan76 »

55 gaat geen haltes aandoen die anders door 37 aangedaan zouden zijn. Dat gaat de nieuwe stadslijn 66 doen.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Daan76 »

Wubbo schreef:Dit soort effecten zijn niet het gevolg van marktwerking. Tenminste: als je goede afspraken maakt tussen opdrachtgever en opdrachtnemer kun je dit soort dingen zelfs voorkomen. Zonder marktwerking heb je als opdrachtgever eigenlijk geen poot om op te staan.

Je moet alleen wel de goede afspraken maken, beide partijen moeten zich ook aan die afspraken houden en je moet elkaar er op aanspreken als je dat niet doet.
Zou kunnen wat je nu zegt maar ik ben toch geneigd al een paar hoofdstukken eerder te denken dan jij nu doet: zonder die marktwerking was er amper noodzaak om die kwartiersblokken/halfuursblokken te hebben bij het maken van roosters en mocht een rit dus ook wel 46 minuten duren i.p.v. 44 minuten. Ten tijde dat Westnederland nog in deze regio reed waren er al wel rijksbezuinigingen wat maakte dat er iets commerciëler moest worden gedacht maar dat het zo ver door zou gaan schieten kon je toen nog niet bedenken.
In die periode was het een stuk makkelijker om zo'n extra halte nog even in te leggen, de lijntjes waren wat korter en gemoedelijker dan nu. Daarom vind ik toch dat de marktwerking in deze kwestie niet bepaald aan het helpen is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten